Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tosi, että vain alle 12v laitetaan lentokoneessa varmuudella vanhemman viereen??

Vierailija
23.01.2026 |

Meidän lapsi ehtii juuri täyttää 12 vuotta ennen kuin lennämme Finnairilla aasiaan. Se on yölento ja kestää noin 13 tuntia. Jos emme osta istumapaikkoja, finnair voi sijoittaa 12v tyttöni yöksi kenen tahansa kännisen pervon viereen nukkumaan. Ei ole minusta mitenkään moraalisesti oikein, että Finnair RAHASTAA tällaisella asialla. Istumapaikkojen valitseminen meille kolmelle kustantaisi 300€!!! 

Onko täällä sattumoisin ketään lentoemoja tai henkilökuntaa paikalla? Onko oikeasti todennäköistä, että jos emme hanki istumapaikkoja, tyttö sijoitetaan meistä erilleen? Vai käytetäänkö siellä pelisilmää todellisuudessa ja meidät sijoitettaisiin yhteen joka tapaukssa. 

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen paljon matkustavan perheen äiti. Kyllä voi laittaa myös paljon nuoremman lapsen eri penkkiriville yksinään, jos kone on täynnä. Meillä kävi 8- ja 10- vuotiaiden kanssa näin. Lapset ei olleet moksiskaan.

Meillä on myös käynyt näin, kaikille yksittäispaikka ja rivit kaukana toisistaan. Itse olin teini silloin niin sehän oli vaan plussaa :D pikkuveli oli 8-vuotias mutta siellä sillä oli oma äijäkerho jo koottuna takapenkin ukoista alle aikayksikön.

Vierailija
42/80 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä, että se oma napa on aina niin tärkeä, että KylLähÄn Nyt MiNun TakIa tÄyTyy teHdÄ PoIkkEus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on käytäntö nykyään monissa lentoyhiöissä, viime vuona tuli lennettyä  Finnairilla ,SAS:lla, Air Balticilla, lomalennoilla Tjäreborg ja Aurinkomatkat , myös näille joutuu maksamaan erikseen niin laukuista ruumaan kuin paikoistakin. Hinnat vaihtelevat tietysti reitin pituudesta, ajankohdasta ym riippuen. Finnairin lennolla juurikin itsellenikin kävi niin että alunperin varaamani paikka siirrettiin ensin 2 riviä taaksepäin, sitten vielä 2 riviä taaksepäin, mutta näistä tuli etukäteen ilmoitus. Näissä oli sama hinta koska oli ns vastaava paikka mutta taaempana. 

Aiemmin olen joskus joustanut jos joku perhe on pyytänyt lentoemäntää kysymään , voinko vaihtaa, mutta nykyään en ,  koska jos olen maksanut paikasta esim 60 eur yhden suuntaisella lennolla Eurooppaan (ostan aina käytäväpaikan josta pääsee vessaan helposti)  niin en todellakaan anna paikkaani jollekin joka ei ole itse siitä vaivautunut maksamaan.

Vierailija
44/80 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä sattui niin, että vanhemmat, mummo ja 7-vuotias sijoitettiin kaikki eri puolille konetta. Eikä siinä muuten mitään, mutta kun tämä 7-vuotias olisi kuulunut vähintään yhden aikuisen viereen.  Lapsi on reipas ja istui sitten paikallaan, mutta oikein asia ei mennyt.

Otin yhteyttä Finnairiin ja "lohdutukseksi" laittoivat lentokoneen pienoismallin.

Otti päähän, kun etukäteen sanoivat, ettei tarvitse ostaa viereisiä paikkoja lapsen iän vuoksi..

7-vuotias onkin paljon pienempi kuin 12-vuotias. Kannattaa ystävällisesti kysyä josko joku voisi vaihtaa paikkoja niin, ettei lapsen tarvitse istua yksin. Lennän usein yksin ja olen tällaisissa tapauksissa vaihtanut paikkaa, se on ihan ok kunhan asiaa ei tulla vaatimalla vaatimaan.

Olen kanssa muutaman kerran vaihtanut kun joku kauniisti pyytää. Asiaa tosin auttaa jos tarjoaa käytävä- tai ikkunapaikkaa vastineeksi ja tarjoaa vaihtoa keskipaikalle istujalle.

Vierailija
45/80 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikankaan ostaminen ei ole mikään tae siitä, että saa istua juuri sille paikalle, minkä osti. Hiljattain kävi niin, että olin maksanut tietystä paikasta, mutta siirrettiin istumaan muutama rivi taaemmas.

Samanlainen tapaus, olin vielä varannut exit rivi paikan jalkatilan takia. Rahat paikan lisämaksusta sain myöhemmin takaisin, mutta se että joutui istumaan koneen perällä melkein surkeimmalla "normaalilla" paikalla pitkänä ihmisenä varsinkin kun oli erikseen maksanut jalkatilapaikasta jota ei Finnair toimittanut ei kyllä nostanut arvostusta. 

Vierailija
46/80 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko ratkaisu se, että olisi erikseen perhelennot ja lapsettomat lennot? 

Vierailija
47/80 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen paljon matkustavan perheen äiti. Kyllä voi laittaa myös paljon nuoremman lapsen eri penkkiriville yksinään, jos kone on täynnä. Meillä kävi 8- ja 10- vuotiaiden kanssa näin. "

Meillä meinasi kerran laittaa lentoyhtiö kaikki neljä eri puolille konetta ja lapsemme olivat 3 ja 5. Kovin olivat nyrpeitä kun menimme sanomaan että tämä ei ehkä ole ihan ok. Mutta järjestyi nyt sentään kolme vierekkäistä paikkaa sitten.

Kummallisinta oli että tämä oli vielä aikaa kun ne paikat saatiin sieltä tiskiltä eli se virkailija ihan itse oli meidän siinä edessä seisoessa ne meille valinnut. Eikä edes sanonut mitään vaan laittoi vain bording passit kouraan. Sitten piti mennä takaisin kun huomasimme mitä oli tapahtunut.

Vierailija
48/80 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen paljon matkustavan perheen äiti. Kyllä voi laittaa myös paljon nuoremman lapsen eri penkkiriville yksinään, jos kone on täynnä. Meillä kävi 8- ja 10- vuotiaiden kanssa näin. "

Meillä meinasi kerran laittaa lentoyhtiö kaikki neljä eri puolille konetta ja lapsemme olivat 3 ja 5. Kovin olivat nyrpeitä kun menimme sanomaan että tämä ei ehkä ole ihan ok. Mutta järjestyi nyt sentään kolme vierekkäistä paikkaa sitten.

Kummallisinta oli että tämä oli vielä aikaa kun ne paikat saatiin sieltä tiskiltä eli se virkailija ihan itse oli meidän siinä edessä seisoessa ne meille valinnut. Eikä edes sanonut mitään vaan laittoi vain bording passit kouraan. Sitten piti mennä takaisin kun huomasimme mitä oli tapahtunut.

Mutta tuossakin pitää kysyä, että kenen ennen sinua paikkansa saaneen velvollisuus on väistyä sinun takiasi?

Vierailija
49/80 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tuossakin pitää kysyä, että kenen ennen sinua paikkansa saaneen velvollisuus on väistyä sinun takiasi?

En mä ainakaan haluaisi istua yksinäisen 3-vuotiaan vieressä koneessa, siinähän olisi hirveä homma viihdyttää ja huolehtia tuntemattomasta lapsesta. Vaihtaisin varmasti paikkoja lapsen vanhemman kanssa.

Vierailija
50/80 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta tuossakin pitää kysyä, että kenen ennen sinua paikkansa saaneen velvollisuus on väistyä sinun takiasi?"

On suoraan turvamääräysten vastaista laittaa 3-vuotias istumaan yksin joten on lentoyhtiön tehtävä katsoa että niin ei käy.

Ja kuten sanoin, tuo oli aikaa jolloin ei ollut mitään etukäteistä check inniä netissä vaan se tehtiin kaikille tiskillä.

Vierailija
51/80 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On just näin. Ryanair laittaa 5v istumaan yksinaan. Vi ttu mika rumba etta edes yksi vanhempi paasee 5v viereen istumaan.

Paluulennolla ostettiin istumapaikka ja kappas joku perhe oli vallannut meidan rivin ja lentoemo vaan levitteli kasiaan. Ei voinut ymmartaa etta me oltiin istumapaikoista maksettu ja ei, me 3 ei voida istua 3 eri rivilla kun yksi on 5v.  Ei ikina enaan. 

Vierailija
52/80 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta tuossakin pitää kysyä, että kenen ennen sinua paikkansa saaneen velvollisuus on väistyä sinun takiasi?"

On suoraan turvamääräysten vastaista laittaa 3-vuotias istumaan yksin joten on lentoyhtiön tehtävä katsoa että niin ei käy.

Ja kuten sanoin, tuo oli aikaa jolloin ei ollut mitään etukäteistä check inniä netissä vaan se tehtiin kaikille tiskillä.

Mutta kuka on se, joka joutuu luopumaan paikastaan ja miksi juuri hän? Jos koneessa ei ole paikkaa lapselle ja vanhemmalle, niin sitten oikein olisi jättää nämä pois lennolta, eikä rankaista muita matkustajia. 

Vierailija
53/80 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika mielenkiintoinen ajatuksenjuoksu aloittajalla kun mieleen tulee vaan että jokainen miesmatkustaja on likainen pervosetä selkeästi alaikäisten perässä ...

Vierailija
54/80 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi mielenkiintoista että suurimman osan mielestä on ok pyytää lisämaksu noin itsestäänselvän asian järjestämisestä. Eihän sen pitäisi teknisesti olla mikään ongelma sijoittaa seurueet istumaan vierekkäin, mutta nyt siitä on tajuttu alkaa nyhtämään ylimääräinen maksu, niin tottakai niin tehdään. 

Vierailija
55/80 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika mielenkiintoinen ajatuksenjuoksu aloittajalla kun mieleen tulee vaan että jokainen miesmatkustaja on likainen pervosetä selkeästi alaikäisten perässä ...

Aika mielenkiintoinen ajatuksenjuoksu sinulla. Kuka nyt niin ajattelisi. Ajattelen vain, että se riski on olemassa ja ei voi etukäteen tietää sattuuko kohdalle. Eikä kiinnosta ottaa selvää. -ap

Vierailija
56/80 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi mielenkiintoista että suurimman osan mielestä on ok pyytää lisämaksu noin itsestäänselvän asian järjestämisestä. Eihän sen pitäisi teknisesti olla mikään ongelma sijoittaa seurueet istumaan vierekkäin, mutta nyt siitä on tajuttu alkaa nyhtämään ylimääräinen maksu, niin tottakai niin tehdään. 

Jos lennolle on jo myyty paikat ja jäljellä on 2+2+1 paikkaa, niin onko viimeisen viiden hengen seurueen takia ruvettava pelaamaan tetristä, että seurue saa istua vierekkäin? 

Vierailija
57/80 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika mielenkiintoinen ajatuksenjuoksu sinulla. Kuka nyt niin ajattelisi. Ajattelen vain, että se riski on olemassa ja ei voi etukäteen tietää sattuuko kohdalle. Eikä kiinnosta ottaa selvää. -ap

Riski on myös, että koneeseen tulee vika ja se syöksyy mereen, eikä sitäkään voi tietää, että sattuuko juuri omalle kohdalle, joten ei varmaan kannata poistua kotoa. 

Vierailija
58/80 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vaan voi olla ihan matemaattisesti mahdoton yhtälö että joka ainoa seurue pääsisi istumaan vierekkäin. Siksi se halutaan varmistaa niille joille se on niin tärkeää että ovat siitä valmiita maksamaan, loput sitten on ilmeisestikin valmiita jättämään sen tuurin varaan ja näin ollen myös valmiita hyväksymään sen vaihtoehdon että nyt se arpa ei osunut kohdalle. 

Vierailija
59/80 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en suostuisi istumaan erillään esiteinistäni. Mitä jos sairastuu tai esim. joutuu jonkun pervon viereen? Suomalaisten sinisilmäisyys näkyy näissä kommenteissa. 

Vierailija
60/80 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en suostuisi istumaan erillään esiteinistäni. Mitä jos sairastuu tai esim. joutuu jonkun pervon viereen? Suomalaisten sinisilmäisyys näkyy näissä kommenteissa. 

Kyse ei ole siitä, että haluatko sinä istua lapsesi vieressä, vaan että onko minulla velvollisuus väistää, että sinä saat haluamasi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä