Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu että joku terve ihminen ei liho vaikka söisi mitä

Vierailija
23.01.2026 |

Minulla on yksi hoikka tuttu, pitkä kyllä, joka jatkuvasti postaa someen kuvia hampurilaisista, munkeista jne ja on tosi hoikka. Tietääkseni ei ole mitään sairautta. Kysyin kerran suoraan että miten hän voi syödä noin paljon ja pysyä noin hoikkana, sanoi ettei tiedä ja kuulemma on ihan terve. Syö oikeaakin ruokaa, joten ei elä pelkillä herkuilla. Eikä kyseessä ole edes nuori vain n. 45-vuotias. Liikuntaa harrastaa, mutta sitäkin ihan kohtuullisesti, höntsäpelejä kaveriporukalla. Työnsä ei ole fyysistä. 

Itse olen normaalipainoinen, mutta jos söisin vaikka kolmasosan hänen määristään, lihoisin nopeasti 100+-kiloiseksi.  

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aineenvaihdunta.

Vierailija
2/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvasti syömisiään someen postaava ei ole terve.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin tommonen 20-vuotiaaks. Pystyin mässäilemään lihomatta

4/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on illat syömättä 

Vierailija
5/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvien postailu ei ole syömistä. Kuvia voi laittaa vaikka toisen annoksista. Oletko nähnyt että hän oikeasti syö? Hänellä voi olla esim. syömishäiriö jota peittelee liioittelevilla kuvilla.

Vierailija
6/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden tälläisen miehen olen tuntenut. Yritti oikein lihottaa itseään syömällä joka päivä croisanttia yms (ei toki järkevää), mutta ei lihonut millään.

Yleensä kyse on kuitenkin siitä, että henkilö syö lopulta kuitenkin suht.vähän eli vaikkapa sen hampurilaisen, mutta ei illalla enää sitten mitään. Ja kaloritaso jää lopulta suhteellisen alas.

Itse herkuttelen kyllä ihan normaalisti muiden ihmisten nähden tai jos olen porukalla syömässä yms. Mitä he eivät välttämättä tiedä, niin myös treenaan kotona 4xviikko, kävelen päivittäin ulkona, käyn joka päivä puntarilla ja katson, etten syö liikaa sitten muutoin. Eli en pysy kunnossa ja hoikkana itsekseni, vaikka se voisi siltä vaikkapa jollekin ei niin läheiselle näyttää. Ja sitten ylipainoiset ovat kateellisia, kun "tuo voi syödä mitä vaan ja ei liho".

Vierailija
7/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla laiha ja terve vielä, mutta kolesteroli voi olla koholla, puutetta vitamiineista ja hivenaineista ym.

Toisaalta itsekin seuraan yhtä viisikymppistä jonkinlaista vaikuttajaa, jonka ruokavalio on kuvien perusteella croissanteja, leivoksia, lattea, irtokarkkeja - ja on tosi laiha! Eiköhän kuitenkin syö kokonaisuudessaan ihan terveellisesti, tulee vain tuollainen vääristymä, kun näkee vain tuota herkuttelua. Ja koska on niin pieni, niin varmaan päivän, tai jonkun aikavälin, kalorit jää kuitenkin tosi vähäisiksi. Että kun tänään söi leivoksen, niin huomenna vähän tiukempi linja. Olen ihan varma, että nämä tosi laihat keski-ikäiset tarkkailee kokonaisenergian saantia, tuskin se syöminen on aivan huoletonta. 

Vierailija
8/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lihoavat jotka syövät enemmän kuin energiaa kuin kuluttavat. 

Tunsin erään, joka otti "laskussaan" huomioon vain ruokailut (aamiainen lounas päivällinen, illallinen), siis mikään mässy, kakkukahvit, yms. eivät olleet hänelle ruokailua, hän oli nainen. 

Eräs toinen nappasi 1 dl oliiviöljyä joka aamu, koska hän oli vakuuttunut siitä, että niin olisi erittäin terveellistä tehdä, että se olisi kuin lääke, eikä ymmärtänyt että siinä on 796 kcal/dl, eikä edelleenkään uskonut vaikka osoitin faktat putelinkyljestä. Hän oli myös nainen.

Vierailija
9/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvien postailu ei ole syömistä. Kuvia voi laittaa vaikka toisen annoksista. Oletko nähnyt että hän oikeasti syö? Hänellä voi olla esim. syömishäiriö jota peittelee liioittelevilla kuvilla.

Olen nähnyt että todellakin syö. Tunnetaan harrastuksen kautta ja olen ollut samaan aikaan syömässä niin aamupalaa, lounasta kuin päivällistä harrastuksen tapahtumien yhteydessä.  Eikä jätä lautaselle.  Unohdin sanoa, että kyseessä on mies, mutta hän on siis pitkä, varmaan yli 190 cm. 

Vierailija
10/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kokonaisenergia ratkaisee. Mullakin on yksi hoikka kaveri, joka syö noin, mutta tosiaan se hänen hamppariateria on usein päivän ainoa ateria... eihän se terveellistä ole syödä noin, mutta kokonaisenergia jää kuitenkin kulutuksen tasolle, kun paastoaa suuren osan ajasta. Itse olen normaalipainon ylärajalla, ja paino pysyy samana kun rajoitan kotioloissa kalorimäärää tietoisesti, mutta kun olen juhlissa tai ulkona syömässä kavereiden kanssa, syön reilusti ja herkuttelen. Jos söisin arkena samoin kuin noissa tilanteissa, lihoisin aika kovaa tahtia.

Vierailija
11/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunsin erään, joka otti "laskussaan" huomioon vain ruokailut (aamiainen lounas päivällinen, illallinen), siis mikään mässy, kakkukahvit, yms. eivät olleet hänelle ruokailua, hän oli nainen. 

Eräs toinen nappasi 1 dl oliiviöljyä joka aamu, koska hän oli vakuuttunut siitä, että niin olisi erittäin terveellistä tehdä, että se olisi kuin lääke, eikä ymmärtänyt että siinä on 796 kcal/dl, eikä edelleenkään uskonut vaikka osoitin faktat putelinkyljestä. Hän oli myös nainen.

Miksi tässä piti erikseen korostaa että nämä oli naisia?

Vierailija
12/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läpipaska henkilö eli kun on viimeistä palaa nielemässä niin toisesta päästä on jo tulossa pois 

Vierailija
13/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tässä piti erikseen korostaa että nämä oli naisia?

Mieti sitä kaksi kertaa. Ehkä oivallat.

Vierailija
14/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt että todellakin syö. Tunnetaan harrastuksen kautta ja olen ollut samaan aikaan syömässä niin aamupalaa, lounasta kuin päivällistä harrastuksen tapahtumien yhteydessä.  Eikä jätä lautaselle.  Unohdin sanoa, että kyseessä on mies, mutta hän on siis pitkä, varmaan yli 190 cm. 

Kyllä minullakin voi oma 190cm aviomieheni voi syödä tosi tosi paljon verrattuna minuun (165cm), koska kuluttaa ihan jo tekemättä mitään erityistä paljon enemmän kuin minä. Vaikka meillä bmi suunnilleen sama. Lisäksi hän vielä urheilee myös. Terveisin 4xviikko treenaava nainen.

Vierailija
15/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 48v ja syön liikaa herkkuja, ne on sitten vaan pois terveellisistä syömisistä ja kokonaiskalorit pysyvät selvästikin sopivana. Toisaalta ruokavalio sisältää muutoin vain lihoja, kalaa, hapanmaitotuotteita, kasviksia, juureksia ja marjoja. En käytä alkoholia.

Vierailija
16/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolistobakteerikannat tietynlaisia. Näihin pystyy jossain määrin itse vaikuttamaan, mutta syntyessä saadaan äidiltä pääsääntöisesti tietyt kannat.

Vierailija
17/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä aineenvaihdunta.

:D Voi jestas. Selitä toki mitä tarkoitat "hyvällä aineenvaihdunnalla" ja miten se vaikuttaa normaalipainossa pysymiseen. Odotan mielenkiinnolla.

Vierailija
18/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihominen tai laihtuminen ei johdu vain syödystä määrästä, vaan myös siitä, miten keho käsittelee energiaa, miten rasvasolut toimivat ja millainen on yksilön aineenvaihdunnallinen tehokkuus. 

Genetiikka ja aineenvaihdunta: Geenit vaikuttavat siihen, kuinka herkästi keho varastoi rasvaa ja kuinka tehokkaasti se käyttää energiaa. Joillakin on luonnostaan nopeampi aineenvaihdunta.

Hormonit: Insuliini-, kortisoli- ja kilpirauhashormonit säätelevät rasvavarastojen kertymistä ja käyttöä.

Rasvasolujen toiminta: Rasvasolut ovat aktiivisia soluja, jotka säätelevät aineenvaihduntaa. Lihomisen jälkeen rasvasolut "muistavat" aiemman tilansa ja pyrkivät herkästi palauttamaan rasvavarastot.

Elintavat ja ruokavalio: Vaikka perimä vaikuttaa, liikunta ja terveellinen ympäristö voivat kumota lihomisalttiutta. Liian vähäinen syöminen voi hidastaa aineenvaihduntaa ja johtaa painon nousuun.

Ruoansulatus ja kuidut: Hidas suoliston toiminta ja kuitujen puute voivat vaikuttaa painonnousuun. 

Vierailija
19/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Syö oikeaakin ruokaa, joten ei elä pelkillä herkuilla." 

No olipa mystinen keissi. Ei syö niitä herkkuja aterioiden päälle niin eihän siitä ihminen liho

Vierailija
20/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenilotto. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi