Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu että joku terve ihminen ei liho vaikka söisi mitä

Vierailija
23.01.2026 |

Minulla on yksi hoikka tuttu, pitkä kyllä, joka jatkuvasti postaa someen kuvia hampurilaisista, munkeista jne ja on tosi hoikka. Tietääkseni ei ole mitään sairautta. Kysyin kerran suoraan että miten hän voi syödä noin paljon ja pysyä noin hoikkana, sanoi ettei tiedä ja kuulemma on ihan terve. Syö oikeaakin ruokaa, joten ei elä pelkillä herkuilla. Eikä kyseessä ole edes nuori vain n. 45-vuotias. Liikuntaa harrastaa, mutta sitäkin ihan kohtuullisesti, höntsäpelejä kaveriporukalla. Työnsä ei ole fyysistä. 

Itse olen normaalipainoinen, mutta jos söisin vaikka kolmasosan hänen määristään, lihoisin nopeasti 100+-kiloiseksi.  

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä aineenvaihdunta.

:D Voi jestas. Selitä toki mitä tarkoitat "hyvällä aineenvaihdunnalla" ja miten se vaikuttaa normaalipainossa pysymiseen. Odotan mielenkiinnolla.

Cacca tulee nopeasti ulos 🙈

Vierailija
22/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä väite on väärin: "Lihominen tai laihtuminen ei johdu vain syödystä [energian] määrästä, vaan myös siitä, miten keho käsittelee energiaa, miten rasvasolut toimivat ja millainen on yksilön aineenvaihdunnallinen tehokkuus."
Oikein on sanoa: Lihominen aiheutuu syödyn energian liiallisuudesta, laihtuminen aiheutuu syödyn energian niukkuudesta. Syödyn energian määrään josta ei aiheudu kumpaakaan vaikuttaa yksilöllinen biologia.
Muuten, kun ihminen on syömättä niin kauan että alkaa kokemaan nälkää, ja sitten on yhden tunnin syömättä, hän laihtuu vähintään noin 10 grammaa, kunhan ei ahmi sen jälkeen vaan syö normaalilla tavalla. Esimerkiksi, jos aamulla odottaa että tulee nälkä, vain puhdasta vettä siemailleen, sitten kokee nälkä neljä tuntia, ja vasta siten syö lounaan tms., niin vuodessa laihtuu vähintään 14,6 kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan eri asia puhua 2

160 senttisen naisen ja 190 senttisen miehen energian kulutuksesta. Tuossa kun on 1000 kcal ero siihen millä lihoo. Jos noin iso mies lisäksi liikkuu niin kulutus on paljon suurempaa. 

Vierailija
24/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluttaa enemmän kuin syö. Aika perus. Itse olen samanlainen. Fyysinen työ ja kuntosali 3 kertaa viikossa, aika paljon saa huoletta syödä. 

Vierailija
25/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan on ollut näitä ns. läpipaskoja, jotka pysyy laihana. Todellakin vaikuttaa geenit siihen, miten helposti lihoo tai laihtuu. Minä olin sellanen päälle nelikymppiseksi (tullut isääni, äiti oli eri maata samalla ruokavaliolla). Sitten iski kilpirauhassairaus ja vaihdevuodet - nyt pitäisi syödä huomattavasti vähemmän, jos haluaisi samassa kuosissa pysyä.

Vierailija
26/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät he syö "vaikka mitä", vaikka väittäisivät niin. Eivät he syö päivässä kymmentä pizzaa, kahtakymmentä hampurilaista ja kolme litraa jäätelöä. Jos söisivät, hekin lihoisivat.

Vierailija
27/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Geenilotto. 

Kyllä, hänen äitinsä piti itsestään raskausaikana parempaa huolta. Ihmisen ydin syntyy siellä kohdussa.

Vierailija
28/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tälläinen. Saatan syödä yhtenä päivänä aamupalan, sitten mäkkiin lounaalle, välipalaksi suklaata ja illalla vielä mäkkärin ateria.

Vastapainoksi tosin Seuraavana päivänä saattaa ensimmäinen ruoka olla vasta iltaruoka, vihanneksia, perunaa ja lihaa. Normaali iltapala.

Kun näiden kahden päivän kalorit ja kalorinkulutuksen laskee, niin syön itseasiassa sen minkä kulutan. Mutta en syö säännöllisesti, vaan joinain päivinä syön paljon, toisina vähemmän. Olen normaalipainossa, mutta sen alarajoilla. Ikää on jo yli 40v, mutta näin on ollut koko elämäni ajan. 

Vierailija
29/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä aineenvaihdunta.

K

:D Voi jestas. Selitä toki mitä tarkoitat "hyvällä aineenvaihdunnalla" ja miten se vaikuttaa normaalipainossa pysymiseen. Odotan mielenkiinnolla.

Kakalla käyminen ei ole = aineenvaihdunta

Vierailija
31/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin itse olin tällainen hoikka joka sai syödä mitä vaan ja koska vaan 34v asti. Toisen lapsen jälkeen kun en saanutkaan enää nukkua hyvin ja tuli ressiäkin niin naps alkoi läski kertyä. Ja hormonitoimintakin muuttui kun menkat muuttui ym.

Vierailija
32/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedä häntä mutta minulle on tuubi-videoista tullut mm. sellainen käsitys että hyvä tapa lihottaa itseään on olla jatkuvalla kalorivajeella, jolloin elimistö luulee että kyseessä on hätätilanne, ja alkaa säästää rasvaa ja polttaa sen sijaan lihaksia. Ratkaisu tuohon on "mässäilypäivä" esim. kerran viikossa!  😂

Vierailija
33/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä aineenvaihdunta.

K

Kakalla käyminen ei ole = aineenvaihdunta

Mitä sitten on "nopea aineenvaihdunta" tai "hidas aineenvaihdunta"?

Vierailija
34/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin itse olin tällainen hoikka joka sai syödä mitä vaan ja koska vaan 34v asti. Toisen lapsen jälkeen kun en saanutkaan enää nukkua hyvin ja tuli ressiäkin niin naps alkoi läski kertyä. Ja hormonitoimintakin muuttui kun menkat muuttui ym.

Kun nainen vanhenee hänen energiantarve (perusenergiankulutus, "basic metabolic rate eli BMR") alenee sitä mukaa kuin exuaaliset toiminnot vähenee. Erityisen suuri energiankulutuksen alenema ilmenee siinä vaiheessa kun vuoto lakkaa, sen valmistamiseen ei enää kulu energiaa lainkaan. 

Vierailija
35/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tälläinen. Saatan syödä yhtenä päivänä aamupalan, sitten mäkkiin lounaalle, välipalaksi suklaata ja illalla vielä mäkkärin ateria.

Ei tuo kerro paljon mitään syömisistäsi. 

Mitä aamupalasi sisältää? Onko siinä pekonia, kananmunaa, makkaraa, leipää ja leikkeleitä vai kuppi mustaa kahvia?

Syötkö Mäkkärissä kanasalaatin vai kaksi tuplakerroshampurilaista ja ison kokiksen?

Otatko kaksi palaa tummaa suklaata vai meneekö koko levy vaaleaa pähkinäsuklaata?

Jne.

Vierailija
36/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tuollainen. Olen 173/52. 

Lapsen olen synnyttänyt,  ei näkynyt raskauskaan ulospäin. Voin syödä mitä vain ja silti pysyy paino samana. Olen ollut tällainen lapsesta asti. Toki liikun paljon nykyään, mutta aina ei ole näin ollut. Ikä kohta 40.

Vierailija
37/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ihan kaikki ihmiset voi syödä yhden hampurilaisaterian päivässä, kun muuten syö terveellisesti, eikä se hampurilaisateria ole paha muuten kuin suolan suhteen.

Vierailija
38/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin on näköjään tosi vaikeaa uskoa että on olemassa luonnostaan laihoja ihmisiä.

Vierailija
39/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pysyn hoikkana vaikka syön "mitä vaan", tosiasiassa kuitenkin syön ~20% epäterveellisempiä herkkuja ja tämähän usein tapahtuu juuri kavereiden kanssa kahvitellessa, viikonloppuisin illanistujaisissa sipsi-karkkikulhojen ja kaljojen äärellä tai jos olen kutsunut jonkun kylään ja leiponut sen seitsemää sorttia tarjolle. Loput 80% ajasta kuitenkin syön yksinkertaista, terveellistä mutta epämielenkiintoista(kanaa perunaa, pakastekasviksia, kaurapuuroa jne)perusruokaa. Kuitenkin moni ollut siinä käsityksessä että omistan jonkun ihmemetabolismin mutta eivät vaan ole tulleet ajatelleeksi että eivät koskaan nää suurinta osaa siitä mitä pistän suuhuni.

Vierailija
40/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pysyn hoikkana vaikka syön "mitä vaan", tosiasiassa kuitenkin syön ~20% epäterveellisempiä herkkuja ja tämähän usein tapahtuu juuri kavereiden kanssa kahvitellessa, viikonloppuisin illanistujaisissa sipsi-karkkikulhojen ja kaljojen äärellä tai jos olen kutsunut jonkun kylään ja leiponut sen seitsemää sorttia tarjolle. Loput 80% ajasta kuitenkin syön yksinkertaista, terveellistä mutta epämielenkiintoista(kanaa perunaa, pakastekasviksia, kaurapuuroa jne)perusruokaa. Kuitenkin moni ollut siinä käsityksessä että omistan jonkun ihmemetabolismin mutta eivät vaan ole tulleet ajatelleeksi että eivät koskaan nää suurinta osaa siitä mitä pistän suuhuni.

Juuri tämä! Yksi kaverini kerran valitti, että kuinka pysyn hoikkana, vaikka syömme niin usein ulkona! Tämä usein oli kerran kahdessa viikossa (hänestä siis vain tuntui, että olin jatkuvasti syömässä ravintoloissa) ja muun ajan syön suht.vähän ja terveellisesti. Ja lisäksi harrastan liikuntaakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä