Onko lapsesi aistiyliherkkä ja tarvitsee turvaruokaa eskarissa tai koulussa?
Siis sellainen uniikki lumihiutale-tapaus joka pystyy syömään vain kalapuikkoja ja kalapuikon muotoon leikattua tuorekurkkua.
Kommentit (83)
tämän on oltava seurausta kotien ylihygieenistä oloista ja bakteerikammoisten vanhempien siivoamisesta antibakteerisilla pesuaineilla.
Entisaikaan syöminen oli pakollista ja siksi ei tarvittu "turvaruokia". Kasvatuksen liberalisoituminen tarkoittaa käytännössä lasten tahdolle antautumista.
Vierailija kirjoitti:
Entisaikaan syöminen oli pakollista ja siksi ei tarvittu "turvaruokia". Kasvatuksen liberalisoituminen tarkoittaa käytännössä lasten tahdolle antautumista.
Höpöhöpö. Mun autismin kirjolla oleva 50-luvulla syntynyt isä on ollut ihan yhtä aistiyliherkkä ruokien (ja muiden asioiden) suhteen, kuin nyt 2000-luvulla syntyneet autismin kirjolla olevat lapsenlapsensa.
Kyllä, lapseni on aistiyliherkkä, mutta ei sentään ole tarvinnut tuollaista turvaruokaa. Tosi hyvä, että tuollainen on mahdollista nykyään. Mun oma lapsuus oli aivan hirveää helvettiä kouluruokailun suhteen.
Vierailija kirjoitti:
tämän on oltava seurausta kotien ylihygieenistä oloista ja bakteerikammoisten vanhempien siivoamisesta antibakteerisilla pesuaineilla.
Nuo ei liity asiaan mitenkään. Tässä ei nyt puhuttu allergioista.
Nämä yliherkät on hyvin usein vanhempien pilaamia joista olisi tullut ihan normaaleja kansalaisia ellei vanhemmilla olisi vakavia mielenterveysongelmia ja pakkotarve miellyttää lasta ettei vaan tule paha mieli mistään
Mä olisin lapsena tarvinnut turvaruokaa. Kerhoon äiti yksittäispakkasi eväät, koulussa en muutamaan ensimmäiseen vuoteen syönyt kuin leipää ja margariinia. Omat lapseni ovat syöneet ihan hyvin. Joten mun näkökulmastani tämä ei todellakaan ole nykyajan ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Nämä yliherkät on hyvin usein vanhempien pilaamia joista olisi tullut ihan normaaleja kansalaisia ellei vanhemmilla olisi vakavia mielenterveysongelmia ja pakkotarve miellyttää lasta ettei vaan tule paha mieli mistään
Autismin kirjo ja siihen liittyvät aistiherkkyydet on synnynnäisiä, eikä niitä voi millään kasvatuksella tai sen puutteella saada aikaan.
Eli olet ihan väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Kun turvaruokaan päädytään, lapsi tai nuori on päiväkodissa tai koulussa syönyt poikkeavan niukasti tai ei ole syönyt lainkaan.
Tämä näkyy levottomuutena ja väsymyksenä päivän aikana. Pitkään jatkunut niukka syöminen voi hidastaa jopa kasvua.
Usein taustalla on aistisäätelyn pulmia, syömiseen liittyvää pelkoa tai ahdistusta tai esimerkiksi neuropsykiatrisia häiriöitä.
Nyt on wokea = turvaruoka...
Ne joille ei ole sattunut omalle kohdalle tällaista aistiyliherkkää lasta, eivät nähtävästi mitenkään voi sellaista ymmärtää. Äly ei vaan riitä siihen - eikä tietämys.
Tätä asiaa on kuulkaa tutkittu ja tästä on kirjoitettu useita kirjoja.
Mulla on kolme lasta. Yhdellä niistä on tämä aistiyliherkkyys - tietynlainen autisminkirjon häiriö. Hänen kanssaan olen viimeistään oppinut että lapsi ei tee tätä tahalteen. Joten lopettakaa jo tuo kiusaaminen, se on ala-arvoista. Nyt on vuosi 2026 ja asioita on selvitetty ja tutkittu.
Aistiyliherkät ovat yksi neurovähemmistöistä. Nepsyoikeudet ovat ihmisoikeuksia kuten muutkin vähemmistöjen oikeudet.
Vierailija kirjoitti:
Kaipaatko siis niitä vanhoja hyviä aikoja, kun lapset pakottiin syömään omaa oksennustaan, kun ensin oli pakotettu syömään sitä ruokaa, jota lapsi ei pystynyt syömään ja oksensi?
On aistiyliherkkä lapsi, ADHD, autisti., ikää 8v.
Henk.koht olen sitä mieltä että ihan paskaa nämä turvaruuat ym paapomiset. Kyllä lapsi syö kun tulee nälkä. Ihan turha opettaa elämään maailmassa, jossa kaikki pehmustetaan ja muotoillaan juuri minulle sopivaksi.
T. Isä 44
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipaatko siis niitä vanhoja hyviä aikoja, kun lapset pakottiin syömään omaa oksennustaan, kun ensin oli pakotettu syömään sitä ruokaa, jota lapsi ei pystynyt syömään ja oksensi?
Kertomalla tarinoita ylilyönneistä saadaan järkevätkin kasvatuskäytännöt kiellettyä ja synnytettyä se tilanne missä lapsilla on vain oikeuksia eikä ollenkaan velvollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autismin kirjo ja siihen liittyvät aistiherkkyydet on synnynnäisiä, eikä niitä voi millään kasvatuksella tai sen puutteella saada aikaan.
Eli olet ihan väärässä.
Oi sinä kaikkitietävä, kerro miten osoitat että lapsen kalapuikkofetissi johtuu 100% autismista?
Vierailija kirjoitti:
On aistiyliherkkä lapsi, ADHD, autisti., ikää 8v.
Henk.koht olen sitä mieltä että ihan paskaa nämä turvaruuat ym paapomiset. Kyllä lapsi syö kun tulee nälkä. Ihan turha opettaa elämään maailmassa, jossa kaikki pehmustetaan ja muotoillaan juuri minulle sopivaksi.
T. Isä 44
Ole kiltti, ja hanki tietoa asioista, ettet aiheuta pysyvää vahinkoa lapsellesi.
Ei ole mitenkään tavatonta autistisille lapsille joutua sairaalaan tiputukseen, kun eivät olekaan "syöneet kyllä kunhan tulee nälkä".
Jos sun lapsi olis pyörätuolissa, niin vaatisitko kävelemään?
Sellaisia sankareita täällä, aikuiset kiusaamaasa ja haukkumassa lapsia jotka ovat autismin kirjolla. Oikeita koviksia, huhhuh. Vähänkö mahdatte olla ylpeitä itsestänne. Ja teidän lapset on varmaan samanlaisia kiusaajia koulussa. Toivottavasti kenellekään teistä ei synny kirjoilla olevaa lasta, teette sellaisten elämästä helvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet ihan väärässä.
Oi sinä kaikkitietävä, kerro miten osoitat että lapsen kalapuikkofetissi johtuu 100% autismista?
No esim. siitä jos lapsi on autismin kirjolla ja aistiyliherkkä?
Ei tuollaista turvaruokaa muuten saa.
Kun turvaruokaan päädytään, lapsi tai nuori on päiväkodissa tai koulussa syönyt poikkeavan niukasti tai ei ole syönyt lainkaan.
Tämä näkyy levottomuutena ja väsymyksenä päivän aikana. Pitkään jatkunut niukka syöminen voi hidastaa jopa kasvua.
Usein taustalla on aistisäätelyn pulmia, syömiseen liittyvää pelkoa tai ahdistusta tai esimerkiksi neuropsykiatrisia häiriöitä.