Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies läimäyttää käsiään kovaa yhteen lähellä kasvojani, jos en puhu riidassa hiljaa ja rauhallisesti

Vierailija
23.01.2026 |

Onko tämä ok? Tuli tunne että voisiko hän myös lyödä minua.

Hätäännyn ja ääni kohoaa hieman.

Kommentit (294)

Vierailija
281/294 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystytkö sä kuvittelemaan että osa meistä aikuisista kykenee riitelemäänkin ilman huutamista ja muuta ala-arvoista käytöstä? Vaikka sinä ja moni muu ette siihen kykene niin osa meistä oikeasti kykenee

Totta kai ainakin minä pystyn. Mutta pystytkö sinä kuvittelemaan, että ihmisillä on erilaisia temperementteja? Että jotkut luonnostaan ovat vilkkaampia, elehtivät enemmän, puhuvat nopeammin/kiihtyneemmin, käyttävät terävämpää kieltä jne? Ja että nämä piirteet korostuvat, kun kyseessä on tunteikas tilanne, kuten riita?

Pystytkö kuvittelemaan, että tällöin kyse ei ole ala-arvoisesta käytöksestä, vaan toiselta vähättelystä ja kontrollin hamuamisesta, jos haluaa alkaa rajoittamaan toisen tunnetilaa tai itseilmaisua?

Minä nuorena ja kiivaana huusin riidellessä. Kasvoin siitä tyylistä yli joskus ennen neljääkymmentä. Nykyään ei tulisi mieleenkään huutaa riidellessä. Ja yritän muutenkin saada viestini toiselle perille asiallisesti. Muutenkin tarpeeksi haastavaa saada toinen ymmärtämään minun tunteet. Jos huutaa ja sanoo jotain typerää tai elehtii uhkaavasti niin se tuskin auttaa asiaa

Vierailija
282/294 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas myös henkinen väkivalta on väkivaltaa. Jos olet suhteettoman vihamielinen tai uhkaava, sekin on väärin, ei pelkästään fyysinen väkivalta. Voi jopa olla, ettei puoliso ole edes tehnyt sitä, mistä suutuit, vaan sinä vain kuvittelet ja suutut omista kuvitelmistasi.

Fyysistäkään väkivaltaa ei tietenkään pidä hyväksyä.

Totta kai se on. Mutta henkistä väkivaltaa on myös sanoa toiselle, että älä huuda kun toinen puhuu ihan normaalilla äänellä pyrkien hiljentämään hänet. Henkistä väkivaltaa on olla antamatta tilaa toisen pahalle ololle ja vaatia, että toinen jaksaa aina kaikissa tilanteissä olla hyväntuulinen ja lempeä juuri sinua kohtaan. Juurihan tuossa sanoin, että on väärin väittää toisen tekevän jotain, vaikka huutavan, jos hän ei sitä tee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/294 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ottaa itselleen näitä etuoikeuksia, ei saa olla vihaisia äänensävyjä, ei saa sanoa pahasti (vaikka sanotaan ihan tavallisia asioita) jne. Ovat hemmoteltuja.

Mutta ap:n tilanne on oikeasti huolestuttava. Noin ne väkivaltaiset suhteet aina alkavat, kokeillaan mitä saa tehdä ja mennään pidemmälle. Ja selvästi ap itse on epävarma ihminen, joka ei osaa tarpeeksi nopeasti suuttua takaisin omasta puolestaan.

Narsistit on niin pahoja, että alkavat mustamaalata kun oikein suuttuu takaisin.

Vierailija
284/294 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt äijä ulos ja estoon. Repäiset suhteen irti kuin laastarin elämästäsi ennen kuin mätääntyy lisää.

Vierailija
285/294 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pystytkö sä kuvittelemaan että osa meistä aikuisista kykenee riitelemäänkin ilman huutamista ja muuta ala-arvoista käytöstä? Vaikka sinä ja moni muu ette siihen kykene niin osa meistä oikeasti kykenee"

Tietenkin kykenette. Mutta mikä siinä on että tuohon ominaisuuteen yhdistyy ilmeisen poikkeuksetta se että sitä omaa tapaa reagoida asioihin pidetään ainoana oikeana, ja kaikkien muiden tunnereaktiot ovat aina väärin. Eivät ikinä erilaisia, vaan aina vääriä. Tätä omaa ylemmyyttä tuodaan sitten esille joka käänteessä.

Se ei ole ylimielistä jos minä pyydän että minulle ei huudeta eikä tulla kasvoille elehtimään uhkaavasti eikä tehdä mitään muutakaan henkistä väkivaltaa

Vierailija
286/294 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nuorena ja kiivaana huusin riidellessä. Kasvoin siitä tyylistä yli joskus ennen neljääkymmentä. Nykyään ei tulisi mieleenkään huutaa riidellessä. Ja yritän muutenkin saada viestini toiselle perille asiallisesti. Muutenkin tarpeeksi haastavaa saada toinen ymmärtämään minun tunteet. Jos huutaa ja sanoo jotain typerää tai elehtii uhkaavasti niin se tuskin auttaa asiaa

Minä olen edelleen kiivastempoinen ihminen, 50+, mutta en ole koskaan huutanut  riidellessä. Sen sijaan saatan puhua hyvin kiihkeään sävyyn, sen voi tehdä ääntä nostamattakin. Minä olen myös voimakastahtoinen ja haluan saada asiani sanottua, jos minulla sanottavaa on. Uskallan myös näyttää muitakin tunteita kuin siistiä asiallista imagoa ylläpitäen niitä parempia. 

Uhkaavaa elehtimistä en ymmärrä lainkaan, mutta en sitäkään, että kun nähdään, että toinen on selvästi jostain nyt kiihtynyt niin ylimielisenä pyöritellään silmiä, sanotaan alentuvasti, että rauhoitu, osoitetaan, että ollaan tilanteessa toisen yläpuolella.

Vierailija
287/294 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan tarkoittaa sitä että lyön sinua.

Miten muuten sen huudon saa loppumaan?

Kävelemällä pois!

Vierailija
288/294 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies voi kokea ap:n puheen huutona. Esim. oma mieheni pitää huutona vihaista äänensävyä, vaikka se olisi hiljainenkin.

No mitä sä teet silloin, kun olet vihainen? Mikä oikeus toisella on väittää, että sä huudat, kun sä et huuda, vaan olet vain vihainen jostain. Vai etkö sä saa teidän suhteessa koskaan olla vihainen?

Saan kyllä olla vihainen. Hän on vain joskus todennut, että älä huuda tai viitannut puheeseeni sanalla huuto. Ihmettelin sitä, sillä äänenvoimakkuus oli ihan tavallinen. Sitten taas joissakin muissa tilanteissa äänenvoimakkuus on voinut olla kovempi, mutta se ei ole hänen mielestään ollut huutoa.

Eli sana huuto voi tarkoittaa eri asiaa eri ihmisille, näköjään. Minulle se tarkoittaa kovaa ääntä, hänelle vihaista äänensävyä.

Kyllä, huuto tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Mulle on kerran asiakas sanonut, että älä huuda. Se hämmensi mua, koska omasta mielestäni puhuin ihan normaalilla asiakaspalveluäänellä. Pyysin sitten tiiminvetäjää kuuntelemaan kyseisen puhelun, koska mua jäi vaivaamaan, oliko mulla jotenkin volyymi noussut tiedostamatta ja huomaamatta. Tiiminvetäjän mielestä mun volyymi oli normaali, mutta olin toistellut asioita liikaa. Tilanne oli siinä sellainen, että asiakas oli aiemmin ymmärtänyt saamansa informaation väärin, joten kun tällaista kuviota selvittelin, niin halusin hieman vääntää asioita rautalangasta ettei ainakaan jää epäselvää. Ja tämä oli hänen mielestä sitten huutamista.

Mulla siis kyllä saattaa volyymi nousta vähän kaikista tunnetiloista, myös siitä, jos olen kovin innoissani jostain asiasta. Joku saattaa tulkita mun innostuneisuuden myös vihaisuudeksi. Tuossa esimerkissäni ei kuitenkaan ollut mistään sellaisesta kysymys.

Ihmisissä on kyllä paljon eroa siinä, miten kukin ilmaisee tunteitaan ja miten kukin tulkitsee toisten tunneilmaisua. Tässä on siis kaksi puolta, koska ongelma tai erikoisuus voi olla kummassa tahansa osapuolessa.

Vierailija
289/294 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmankos suomalaiset ovat vässyköitä jos ei edes ääni saa korottua riidellessä!
Etelä-Eurooppalaisen kanssa volyymi nousee ja kattilat lentelee jo pelkästään minkälaista pastaa illalla syödään.

Minä tapailin espanjalaista miestä. Oikein rauhallinen tuskin viskoisi kattiloita

Vierailija
290/294 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun huuto kasvaa liian suureksi sanoma jää vain huutajalle. Mitä itse tekisit, jos sinulle huudettaisiin päin naamaa pysähtymättä kuulemaan olisiko sinulla jotain sanottavaa asiasta. Ilmeisesti se olisi sinulle ok?

Ei naisilla mitään sanomaa ole. Nainen saa riidan aikaiseksi ihan mistä tahansa. Todellisuudessa nainen haluaa riidanhaastamisella vain huomiota.

Joku syyhän siihen huomionhakuisuuteen silloin on? En usko, että kukaan turhia huutelee, siis täyspäiset.

Vierailija
291/294 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en oo enää minkäänlaisessa suhteessa. 18 vuoden avioliitto ja läjä muita lyhyempiä suhteita. Ei enää ikinä. Aion elää loppuelämäni yksin ja rauhassa. Omassa, ihanassa kodissa. Eipä kukaan läimäyttele edes käsiä.

Lainaukset ei toimi kuitenkaan mutta sama! Olen ollut vasta puolitoista vuotta yksin pitkän liiton jälkeen ja ihmettelen miten pitkään jaksoin miehen järjestämää draamaa.*

Vierailija
292/294 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tuo on fyysistä väkivaltaa ja erittäin vaarallista sellaista, koska väkivallassa on se juttu, että se pahenee. Useimmiten henkisestikin alkanut väkivalta pahenee lopulta fyysiseksi, jopa ta**oyrityksiin tai siinä onnistumiseen. 

Hyvä, että olet herännyt asiaan. Olet ilmeisesti elänyt haitallisessa ympäristössä koko elämäsi, joten on muodostunut kynnysmatto-mentaliteetti ilman käsitystä omista rajoista ja tarpeista ja oikeudesta turvalliseen elinympäristöön. 

Ja muista, ihmiset eivät muutu. Sinä voit muuttaa sitä, ketkä ihmiset ovat elämässäsi, et muuta. Eikä ole realistista yrittää neuvotella asioita muttumaan, vedota mihinkään tms. Ainoa realistinen vaihtoehto on lähtö ja sitten aivojen uudelleenohjelmointi. 

Vierailija
293/294 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun huuto kasvaa liian suureksi sanoma jää vain huutajalle. Mitä itse tekisit, jos sinulle huudettaisiin päin naamaa pysähtymättä kuulemaan olisiko sinulla jotain sanottavaa asiasta. Ilmeisesti se olisi sinulle ok?

Ei naisilla mitään sanomaa ole. Nainen saa riidan aikaiseksi ihan mistä tahansa. Todellisuudessa nainen haluaa riidanhaastamisella vain huomiota.

Joku syyhän siihen huomionhakuisuuteen silloin on? En usko, että kukaan turhia huutelee, siis täyspäiset.

Juu, tämä ap ihan tahallaan haluaa tuota huomioita, että joku tulee uhkailemaan kasvojen eteen. Herätys nyt taas tuon naisvihan kanssa. 

Vierailija
294/294 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmankos suomalaiset ovat vässyköitä jos ei edes ääni saa korottua riidellessä!
Etelä-Eurooppalaisen kanssa volyymi nousee ja kattilat lentelee jo pelkästään minkälaista pastaa illalla syödään.

Minä tapailin espanjalaista miestä. Oikein rauhallinen tuskin viskoisi kattiloita

Minä tapailen vietnamilaista naista on  seksikäs vartalo ja painaa 55 kiloa vaikka ikää on 31v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi