Vesimittarin luettavuus vuoka-asunnossa
Joku vaikutusvaltaa omaava taho saisi ottaa asiakseen ajaa sellaisen määräyksen voimaan vuokranantajille, että jos vesi laskutetaan kulutuksen mukaan vesimittari pitää olla asukkaalle koko ajan helposti luettavissa esimerkiksi puhelinsovelluksesta tai huoneistossa sisällä olevasta mittarista. Nämä rappukäytävään kattolevyjen alle asennetut mittarit joita asukas ei voi omatoimisesti seurata pitäisi kieltää. Taas tuli tasauslasku puolelta vuodelta ja lisää maksettavaa tuli vaikka korotin jo oma-aloitteisesti vesiennakkoni määrää vuosi sitten. Lisämaksu eittämättä seuraus syyskuukausien kylmiltä kuukausilta jolloin taloyhtiö pihtaa lämmityksen kanssa ja asukkaat joutuvat mm. käyttämään enemmän lämmintä vettäkin lämpiminä pysyäkseen. Omaa vesilaskuani nostaa varmasti käsin tiskaus, pihi vuokranantaja ei hanki huoneistoihin astisnpesukoneita enkä ainakaan itse ala sellaista vuokrahuoneistoon kustantamaan koska en tiedä kuinka pitkään asun tässä asunnossa.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mittarit ihan näkösällä. Näen myös miten paljon naapurit kuluttavat vettä.
Lisään vielä, että kulutan vähän vettä, mutta naapuripariskunta kuluttaa todella vähän vettä. He varmaan käyvät suihkussa uimahallissa tai salilla.
Vierailija kirjoitti:
Kun olisi edes huonelämpötila itse säädettävissä, maksaisi vaikka enemmän.
Eikö sun patterissa ole termostaattia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sun patterissa ole termostaattia?
On tottakai, mutta ei sillä pysty säätämään muuta kuin viileämpään. Eikö ole mitään käsitystä nykymenosta kun taloyhtiöt säästää kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Hanki lisälämmittimeksi sähköpatteri, kun kerran olet valmis maksamaan siitä erikseen, problem solved.
Miten on kattila-asunnossa?
Sori, oli pakko :)
Vierailija kirjoitti:
Miten on kattila-asunnossa?
Sori, oli pakko :)
Pari tuntia meni lähes :P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin mulla on patterit joista itse säädän lämpötilat.
Ei onnistu ainakaan meillä, säätää kyllä voi mutta ei se huonelämpötila siitä nouse yli 22 asteen koska keroon vettä pidetään niin alhaisella.
22 astetta on kyllä aika lämmin, ainakin jos ei vedä jostain. Missä kunnossa sulla on ikkunat/tiivisteet? Entä ulko-ovi, onko väliovea? Mulla tulee selvästi rappukäytävästä vetoa, jos väliovi on auki. Sisälämpötila pysyy vedosta huolimatta siinä 21 asteessa (+-1), mutta veto tuntuu silti viileältä.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä kulutustiedot nähtäväksi isännöitsijältä ja/tai laskua nähtäväksi vuokranantajalta
Eihän siitä paljon iloa ole jos lukemat näkee jälkikäteen. Lukemat pitäisi olla nähtävissä koko ajan ja silloin voisi seurata ja säädellä päivittäistä/viikottaista/kuukausittaista vedenkulutustaan.
Joka vi... asiasta suomalainen valittaa.
Anteeksi tietämättömyyteni, mutta mikä on vuoka-asunto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu ainakaan meillä, säätää kyllä voi mutta ei se huonelämpötila siitä nouse yli 22 asteen koska keroon vettä pidetään niin alhaisella.
22 astetta on kyllä aika lämmin, ainakin jos ei vedä jostain. Missä kunnossa sulla on ikkunat/tiivisteet? Entä ulko-ovi, onko väliovea? Mulla tulee selvästi rappukäytävästä vetoa, jos väliovi on auki. Sisälämpötila pysyy vedosta huolimatta siinä 21 asteessa (+-1), mutta veto tuntuu silti viileältä.
Siitä ei ole kyse, vaan että sitä huonelämpötilaa ei pysty säätämään mieleisekseen, vaikka olisi valmis maksamaan sen ylikäytön. Jos otat lisäpatterin niin se pudottaa kierron nollille ja sitten lämmität sähköllä kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Käsin tiskaus on kyllä vettä säästävää..
6 litraa vie astianpesukone vettä, ja jos joka toinen päivä käyttää, niin paljoa ei käsinpesu säästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä kulutustiedot nähtäväksi isännöitsijältä ja/tai laskua nähtäväksi vuokranantajalta
Eihän siitä paljon iloa ole jos lukemat näkee jälkikäteen. Lukemat pitäisi olla nähtävissä koko ajan ja silloin voisi seurata ja säädellä päivittäistä/viikottaista/kuukausittaista vedenkulutustaan.
Kun hana on auki, vettä kuluu ja kun ne on kiinni, niin sitä ei kulu. Hanalla sitä kulutusta säädellään eikä mittarilla.
Ei nyt oikein auennut että miten se helpompi luettavuus vaikuttaa siihen että auliisti myönnät itsekin lotraavasi vettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä sen tuon ylemmäs tarvitse noustakaan.
"Omaa vesilaskuani nostaa varmasti käsin tiskaus, pihi vuokranantaja ei hanki huoneistoihin astisnpesukoneita enkä ainakaan itse ala sellaista vuokrahuoneistoon kustantamaan koska en tiedä kuinka pitkään asun tässä asunnossa."
Oman astianpesukoneen saat tietenkin ottaa mukaan muuttaessa.
Käyttävät enemmän kuumaa vettä lämpimänä pysyäkseen? Miten? Nukkuvat ammeessa vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suihkussa ei lämmitellä. Shampoon lisäyksen ja saippuoinnin ajaksi suihku kiinni, lopuksi huutelu. Ei käytetä kylpyammetta. Tiskatessa ei pestä ns. juoksevan hanan alla. Ei pestä jatkuvasti puolityhjä koneellisia pyykkiä. Näillä pääsee jo pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun hana on auki, vettä kuluu ja kun ne on kiinni, niin sitä ei kulu. Hanalla sitä kulutusta säädellään eikä mittarilla.
Jos vuokranantaja pystyy seuraaman veden kulutusta etänä, niin pitäisi olla mahdollista myös vuokralaisen seurata sitä etänä vaikka omalla puhelimella, tunnukset vaan järjestelmään myös vuokralaiselle ja se asia on sillä järjestetty. Pystyyhän sähkön kulutustakin seuraamaan päivätasolla oman sähköyhtiön sovellukseen kirjautumalla niin ei pitäisi olla ylitsepääsemättömän vaikeaa järjestää veden kulutuksen seuraaminen samalla tavalla.