Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talon myyjän lähes ikuisuusvastuu on kohtuuton

Vierailija
22.01.2026 |

Olen itse myynyt taloni 2023 ja siinä ei ole ollut mitään vikaa eikä riskirakenteita. Kunto on tarkastettu sekä minun ostaessani että myydessäni sen.

Kuitenkin koen olevani löysässä hirressä koska en saanut kummallakaan kerralla vaatimiani porauksia ja näytteitä, koska ei talon rakenteisiin aiheettomasti tule tehdä reikiä.

Totta, mutta kuitenkin myyjän vastuu ulottuu kauas (viisi vuotta tai pidempi eikä tuota pidempää ole määritelty) enkä ole myyntiprosessissa saanut varmistua asioista. Onneksi olen itse allergikko ja astmaatikko ja voin hyvin tuossa talossa.

Kuitenkin joudun pelkäämään vielä vuosia jopa vuosikymmeniä sitä, että ostaja joko pilaa talon väärällä asumisella tai että siellä todella jossakin syvemmällä olisikin ollut jotakin.

Myyjä vastaa, vaikka ei tietäisi mistään ongelmista eikä näin ollen tarkoittaisi huijata, joten Suomen rakentamisen tason tietäen aion elää loppuelämäni vuokralla.

Ei nyy enää keräänny ahkeralla työssäkäynnistä omaisuutta itselleni vaan se valuu toiselle - mutta eipähän tarvitse myöskään loppuelämäänsä pelätä oikeusriitaa ja jättilaskua.

Järjestelmä pitäisi uudistaa. Nyt eletään kaiken varalta niin kuin jokainen talonsa myyjä olisi automaattisesti huijari ja porsas. Jos vielä ostaisin talon, ostaisin eläkkeellä niin halvan mörskän jostain korvesta, että voisin jättää sen tarvittaessa maatumaan sinne. 

Mutta varmasti en enää osta - enkä toki voikaan - koska maksan nyt hyvin korkeaa vuokraa laadukkaasta asumisestani jo entisestään rikkaalle vuokranantajalleni. Eli köyhät ja keskiluokkaiset köyhtyvät ja rikkaat rikastuvat, jotta muutamat talohuijarit saadaan kiinni.

Mitä ajatuksia teissä herättää?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei ole kannattavaa myydä vanhaa taloa asumiskuntoisena."

Jos myydään purkukuntoisena, hinnan täytyy todella olla pelkkä tontti + liittymät.

Ei voi vähän alentaa hintaa ja jankuttaa myynti-ilmoituksessa, että myyjä ei vastaa koska myy purkukuntoisena.

Eikä voi kuvata taloa sisältä tai kuvailla sitä monin sanoin, jos myydään tonttia. Näitä näkee paljon, että hinta on vähän vajaa ja kuvitellaan, että myyntitekstillä kierretään myyjän vastuu.

Sitä ei kierretä muulla kuin tontin ja liittymien hinnalla. Ja maalla perustontit ovat muutaman tonnin. 

Oikeudessa nämä muut sepostajat häviävät.

Samaa mieltä. Mutta jos ostaja ei pura asuntoa vaan kunnostaakin sen ei siinä tapauksessa myyjällä ole mitään vastuuta.

Vierailija
42/47 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Viisikin vuotta on jo niin pitkä aika, että siinä ajassa kelvottomalla asumisella ehtivät uudet omistajat turmella talon.

Toinen asia on, että myös talon/ asunnon ostaminen on riskibisnestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tästä voisi tehdä lakialoitteen? Varmasti kaikki ovat sitä mieltä, että laki on täysin kohtuuton. Voisi ottaa muista EU-maista mallia.

Vierailija
44/47 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Viisikin vuotta on jo niin pitkä aika, että siinä ajassa kelvottomalla asumisella ehtivät uudet omistajat turmella talon.

Viisi vuotta on todellakin liian pitkä aika. kaksi tai kolme vuotta pitäisi olla ehdoton maksimi.

Ja toki talon/asunnon ostaminen on aina riskibisnestä. Mutta elämässä on täysin mahdotonta suojautua riskeiltä kokonaan. 

Asunnon ostamisen vakuutus olisi kyllä kova juttu. 

Vierailija
45/47 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin oman vain, jos olisi niin paljon omaa rahaa, että voisi korjata tai rakentaa kokonaan uuden, jos jotain löytyy.

Oman rakentaisin vain, jos olisi jättää jälkipolville niin paljon rahaa, että voivat maksaa siitä, jos jotain ilmenee talon eliniän aikana.

Yhden (rikos)oikeusprosessia olen käynyt läpi ja sain sen aikana niin tarpeekseni siitä touhusta, että oikeus saa jäädä minun puolestani mieluummin toteutumatta kuin lähden tappelemaan yhtään mistään. 

Vierailija
46/47 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisi vuotta on todellakin liian pitkä aika. kaksi tai kolme vuotta pitäisi olla ehdoton maksimi.

Ja toki talon/asunnon ostaminen on aina riskibisnestä. Mutta elämässä on täysin mahdotonta suojautua riskeiltä kokonaan. 

Asunnon ostamisen vakuutus olisi kyllä kova juttu. 

Ostin kesällä vapaa-ajan asunnon, johon tehtiin kuntotarkistus. Huomasin että myyjille tarjottiin vastuuvapausvakuutusta (tms. en muista enää virallista nimeä) eli tuollainen vakuutus MYYJÄLLE on ainakin olemassa. 

Kun myyn omani, otan sellaisen. 

Vierailija
47/47 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin oman vain, jos olisi niin paljon omaa rahaa, että voisi korjata tai rakentaa kokonaan uuden, jos jotain löytyy.

Oman rakentaisin vain, jos olisi jättää jälkipolville niin paljon rahaa, että voivat maksaa siitä, jos jotain ilmenee talon eliniän aikana.

Yhden (rikos)oikeusprosessia olen käynyt läpi ja sain sen aikana niin tarpeekseni siitä touhusta, että oikeus saa jäädä minun puolestani mieluummin toteutumatta kuin lähden tappelemaan yhtään mistään. 

Elämässä ei kannata pelätä liikaa, koska muuten jää monesta asiasta paitsi. Kaikkein paras on itse rakennettu talo, josta tietää, että se on rakennettu oikein. Silloin ei tule itselle ongelmia ja se voi myös myydä huoletta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi