Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talon myyjän lähes ikuisuusvastuu on kohtuuton

Vierailija
22.01.2026 |

Olen itse myynyt taloni 2023 ja siinä ei ole ollut mitään vikaa eikä riskirakenteita. Kunto on tarkastettu sekä minun ostaessani että myydessäni sen.

Kuitenkin koen olevani löysässä hirressä koska en saanut kummallakaan kerralla vaatimiani porauksia ja näytteitä, koska ei talon rakenteisiin aiheettomasti tule tehdä reikiä.

Totta, mutta kuitenkin myyjän vastuu ulottuu kauas (viisi vuotta tai pidempi eikä tuota pidempää ole määritelty) enkä ole myyntiprosessissa saanut varmistua asioista. Onneksi olen itse allergikko ja astmaatikko ja voin hyvin tuossa talossa.

Kuitenkin joudun pelkäämään vielä vuosia jopa vuosikymmeniä sitä, että ostaja joko pilaa talon väärällä asumisella tai että siellä todella jossakin syvemmällä olisikin ollut jotakin.

Myyjä vastaa, vaikka ei tietäisi mistään ongelmista eikä näin ollen tarkoittaisi huijata, joten Suomen rakentamisen tason tietäen aion elää loppuelämäni vuokralla.

Ei nyy enää keräänny ahkeralla työssäkäynnistä omaisuutta itselleni vaan se valuu toiselle - mutta eipähän tarvitse myöskään loppuelämäänsä pelätä oikeusriitaa ja jättilaskua.

Järjestelmä pitäisi uudistaa. Nyt eletään kaiken varalta niin kuin jokainen talonsa myyjä olisi automaattisesti huijari ja porsas. Jos vielä ostaisin talon, ostaisin eläkkeellä niin halvan mörskän jostain korvesta, että voisin jättää sen tarvittaessa maatumaan sinne. 

Mutta varmasti en enää osta - enkä toki voikaan - koska maksan nyt hyvin korkeaa vuokraa laadukkaasta asumisestani jo entisestään rikkaalle vuokranantajalleni. Eli köyhät ja keskiluokkaiset köyhtyvät ja rikkaat rikastuvat, jotta muutamat talohuijarit saadaan kiinni.

Mitä ajatuksia teissä herättää?

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostajan tulisi vastata itse ostamastaan talosta.

Vierailija
62/62 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjän vastuu on sinänsä turhan iso Suomessa, jos ei voida näyttää että on tietoisesti huijannut. Kuitenkin suurin osa oikeustapauksista päätyy siihen, että vanhassa talossa luonnollisesti on vikaa ja korjattavaa, tai on rakennusajalleen tyypillinen jne. Eli ei se niinkään mene että ostaa minkä vaan ja kuvittelee myyjän kustannuksella tekevän rempat. 

Ja jos uusi asuja pilaa taloa omalla toiminnallaan ja yrittää syyttää myyjää niin ei kannata, yllättävän monia asioita kun pystytään nykyään tutkimaan ja näistä selvittämään, millä aikavälillä vahinko on esim. tapahtunut. 

Oikeuteen ei kannata ostajankaan lähteä jos nyt ei jotain hirmuista ole, se kun ei usein tuo toivottua lopputulosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme