Tiedän yhden tyypin joka jäi juuri työttömäksi, jää kohta eläkkeelle, ja hänelle ehdotettiin että hänen pitäisi alkaa opiskelemaan jotain!
Ajatelkaa miten älytöntä, opiskella ammatti ja jäädä heti eläkkeelle :D
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Fake news koska työttömät ei saa opiskella, tai menee tuet.
Sehän siinä on ideana. Kunnat joutuvat maksamaan nykyään osan työttömyysrahasta ja halvempaahan se on passittaa joku opintotuella kun maksaa työttömyyspäivärahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ehdotti?
Työmarkkinatorin emännät. Ap
Anna mä arvaan- lähihoitajaksi tai hoiva- avustajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän siinä on ideana. Kunnat joutuvat maksamaan nykyään osan työttömyysrahasta ja halvempaahan se on passittaa joku opintotuella kun maksaa työttömyyspäivärahoja.
Ja hallitus poisti aikuiskoulutustuen- tosin työttömät ei sitä saa. Ja avoimen amk:n/ yliopiston maksut on jo niin kalliita, että ei niihin työttömällä ole varaa, ja et edes saa opiskella niitä.
Minä olen 65 ja opiskelen koko ajan.
Veljeni suoritti seitenkymppisenä akateemisen tutkinnon...
Vierailija kirjoitti:
No juuri siksi niitä patistetaan opiskelemaan. Opiskelu on yhteiskunnalle halvempaa kuin työttömän elättämäinen, opintoraha ja asumislisä on pienemmät kuin työttömän tuet. Ja saadaan tilastoja kaunisteltua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan paljon kuusikymppisiltä vielä odotetaan erilaisia aktivointijuttuja ja työnhakua?
Miksei odotettaisi? Jos on tasan 60, niin eläkkeeseen on 5 vuotta. Ei kai tuota aikaa ole tarkoitus kotona köllötellä?
Nuija. Harva työtön haluaa olla toimettomana ja rahattomana. Ei edes ne ikääntyneet tai pitänee sanoa varsinkaan ikääntyneet koska kyseinen sukupolvi on tottunut työntekoon.
Voit mennä kyselemään työnantajilta mikä ikääntyneissä on niin pelottavaa että heidät ohitetaan joka rekrytoinnissa. Eihän siinä jää vaihtoehtoja työnhakijalle. Vai onko sinulla jotain syvempää viisautta, jaa toki muillekin.
Sairaalle isälle ehdotettiin samaa. Oli vain rutiini. Päästettiin eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan paljon kuusikymppisiltä vielä odotetaan erilaisia aktivointijuttuja ja työnhakua?
Miksei odotettaisi? Jos on tasan 60, niin eläkkeeseen on 5 vuotta. Ei kai tuota aikaa ole tarkoitus kotona köllötellä?
Kyse onkin siitä, että rekrytoijat eivät suosi enää 60+ ihmisiä. Jos jo 50 v. täyttäneellä on vaikeuksia edetä haastatteluun asti, niin mitä luulet, onko 60+ edullisemmassa asemassa? Minun kohdallani ei ole halusta köllötellä sohvalla, tykkään tehdä asioita ja osallistua aktiviteetteihin. Minulla on hyvä koulutustausta ja upea ura takana. Jouduin vain työttömäksi kymmenkunta vuotta sitten ja sen jälkeen en ole onnistunut saamaan kuin pieniä pätkiä ja nyt ovat nekin vähentyneet lähes nolliin. Onko sinun ihan mahdotonta ymmärtää ongelman ydintä? Eli sitä, että työnantajat eivät halua rekrytoida 60+ ihmisiä? Ongelman ydin ei ole se, etteikö useimmilla 60+ ihmisillä olisi vielä työhaluja.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hallitus poisti aikuiskoulutustuen- tosin työttömät ei sitä saa. Ja avoimen amk:n/ yliopiston maksut on jo niin kalliita, että ei niihin työttömällä ole varaa, ja et edes saa opiskella niitä.
Miksi edes mainita aikuiskoulutustuki kun ei se työttömiä koskenut. Sitä saadakseen piti olla työpaikka johon palata. Ihmiset tuntuu kuvittelevan aikuiskoulutustuen olevan joku avain ikuiseen onneen. Ehdot oli hyvinkin tiukat eikä suurin osa työssäkäyvistä niitä täyttänyt. Kestokin vaihteli tietyn laskukaavan mukaan eli ei ollut mikään vakio. Tutkintoon saakka tukea ei saanut. Kaiken kaikkiaan, pienen porukan epäarvoistava tuki joka siltikin lopettaa.
Mitä avoimen yms . opintoihin tulee niin siinä saa olla todella tarkkana ja varautua matkoihin työttömyystuen maksussa koska työkkäri haluaa selvityksen opiskelusta. Hyvin äkkiä katsovat täyspäiväiseksi opiskelijaksi ja onnea sen päätöksen perumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hienoa. Itsekin aion opiskella eläkeiässä (en tietenkään ammattia varten vaan ihan vain uteliaisuudesta uusia asioita kohtaan), mutta nyt vielä kun eläkeikään on muutama vuosi aikaa ja olen työttömänä, niin mahdollisuuteni opiskella ovat rajoitetut. Olen työvoimahallinnon kontrollin alaisuudessa.
Kyllä eläkkeelläkin voi tehdä töitä.
Entinen työkaverini kurssitettiin noin kuusikymppisenä koulunkäyntiavustajaksi, kun tuli näitä silloin kai uudentyyppisiä aktivointivelvotteita työttömille. Hän oli vuosia ollut työttömänä, ei ollenkaan omasta halustaan, mutta koki erilaisten yritysten jälkeen iän yms. takia työllistymisen mahdottomaksi. Tästä on sen verran aikaa, että silloin työllistyminen oli varmaan nykytilannetta helpompaa. On kuulemma edelleen siinä hommassa ja ei haikaile eläkkeelle enää, vaikka ikä jo riittäisi hyvinkin. (Tai en tunne niin tarkkaan, että en tiedä, nostaako eläkettä samalla vai miten.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitukseen liittyen:
Kyllä Suomessa luovaa idearikkautta riittää ja löytyy 🤣🤣
Ruohonjuuritasolta kyllä löytyy. Kunpa sitä löytyisi myös valtionhallinnotasolta, tuntuu nimittäin, että hallitus haluaa lähinnä torpata kaiken omaehtoisen toiminnan. Kannustus OrpoPurralle tarkoittaa piiskaa, kun kyseessä on työttömät ja muut vähävaraiset.
Ihmiset haluaisivat kyllä tehdä ja toimia, on luovuutta ja ideoita, mutta aika usein byrokratian koukerot ja sanktioiden pelko jarruttavat intoa. Eikä vain pelko, oikeasti on riskaabelia työttömänä olla omaehtoisesti aktiivinen - suuntaviivan haluaa nimittäin päättää työvoimahallinto ja sivupoluille poikkeaminen voi aiheuttaa päivärahan keskeytyksen, selvityspyynnöt, sanktiot, karenssit... Ihan vain pelkkä pienimuotoinen verkkokurssi saatta
Lässynlää, demarivihervassumulkku äänessä taas. Miten voikin ideologia noin sumentaa järjen kokonaan. Ihanko tosissasi väität että tässä olisi tilanne työttömien aktiivisuuden osalta jotenkin radikaalisti muuttunut nykyisen hallituksen aikana. Eikö teikäläisten valveilla ole mitään rajaa? Kerro oi suuri demukkavihervassumulkku koska työttömällä on ollut vapaasti mahdollista tehdä yhtään mitään. Et tietenkään vastaa koska sellaista ei ole koskaan tapahtunut.
Tässä kun on ikääntyneistä puhe niin idolisi Marin iski kyllä heidän osaltaan viimeisen naulan arkkuun kun poisti ns. eläke putken. Niin pikkusieluinen teko että se pitäisi ehdottomasti perua ja käsitellä viharikoksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juuri siksi niitä patistetaan opiskelemaan. Opiskelu on yhteiskunnalle halvempaa kuin työttömän elättämäinen, opintoraha ja asumislisä on pienemmät kuin työttömän tuet. Ja saadaan tilastoja kaunisteltua.
Mitä sinä länkytät opintotuesta jatkuvasti. Oletko vähän tyhmä kun et ymmärrä että sitä saa vain yhteen tutkintoon. Kyllä näillä viis- ja kuuskymppisillä alkaa olla korkeakoulututkinto suoritettuna eikä uuteen saa enää opintotukea.
No itse mieluiten opiskelisin loppuajan, jos se tarkoittaisi sitä, että työkkäri antaisi sitten olla rauhassa.
Tuttavani jäi keväällä työttömäksi. Hän täytti juuri 60-vuotta ja aloitti vakituisessa työssä uuden vuoden kunniaksi.
Itse olen 54-v ja valmistumassa tradenomiksi. Mulla on vakituinen työpaikka ja palkka tulee nousemaan, kun saan paperit käteeni.
Olemme molemmat sporttisia, aktiivisia ihmisiä. Ja asenne on positiivinen. Mutta joo, uskon, että hakemusten joukosta on vaikea nousta. Jos hakisin itse töitä, niin ei tuo tuore tutkinto nyt ainakaan haitaksi olisi. Sen lisäksi on pitkä työkokemus.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan siksi työkkäri ehdottikin opiskelua. Jos työtön erehtyy vastaamaan edes puolella sanalla jotain minkä voisi tulkita tarkoittavan "ehkä" niin tuet lähtevät siinä paikassa ja päälle lyödään ikuinen karenssi.
Sinähän olet nyt opiskelija! Ota opintolainaa ja elä sillä, et sinä mitään tukea enää saa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ystäväni, heinäkuussa 60- vuotta täyttävä, valmistui oppisopimuksella joulukuussa lähihoitajaksi , kiitettävin arvosanoin:)
Hänelle tarjottiin heti vakituista paikkaa ja on niin näppärä ja aikaan saava, että nuoremmat kanssasisaret jäivät kisassa toiseksi, nykyisessä työtilanteessa.
Aina pitänyt itsestään huolta ja käy viisi kertaa viikossa urheilua harrastamassa ja pyöräilee 10 km työmatkan edestakaisin.
On ikäisekseen tosi hyväkuntoinen (ja näköinen) ja omaa monia taitoja joita oppinut elämän varrella.
Jos hänelle kippaisi kaikki tarpeet talon rakentamiseen eteen niin varmasti saisi sen rakennettua loppuun asti,, hetkeäkään en sitä epäilisi:)
Ja tekee töitä varmaan täydellä teholla vielä 70- vuotiaana jollei ole opintoja jatkamassa! Häntä ei väsytä, ei kolota tms. vaan aina on jotain uutta suunnitelmissa tai oppimassa. Eikä ole todellakaan eläkkeelle jäämässä. Suunnittelee myös jotain oma
Ja hyvä terveys. Kroonisiin esim.autoimmuunisairauksiin tai vaikka nivelrikkoon voi sairastua elintavoista riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Veljesi opiskeli eläkkeen turvin ja harrastuksekseen eikä koskaan ehdi saada panostustaan palkkana takaisin eli ole rahallisesti kannattavaa.
Huh, noita pajoja. Noitahan syntyi jossain vaiheessa joka niemeen ja notkelmaan kuin sieniä sateella. Kunnat välttyivät niiden avulla sakkomaksuista, kun sinne tuupattiin pitkäaikaistyöttömiä. Oli olevinaan jotain sosiaalipalvelua, mutta sinnehän työnnettiin ihan työkykyisiäkin ihmisiä - täyspäisiä, terveitä, ei alkkiksia, ei muistakaan ns. elämänhallintaongelmia - ihan vain siksi, että työttömyys oli pitkittynyt ja kuntaa uhkasi sanktio. Sakari Timonen (Uuninpankkopoika) kirjoitti tuosta aikoinaan paljonkin. Ymmärrän, että on ihmisiä, joille joku tuollainen toiminta saattaa olla paikallaan. Mutta että pelkän työttömyyden takia ihminen työnnetään jonnekin puuhastelupajalle askartelemaan, on jo lähes ihmisoikeusrikos.