Pidetään yhdessä 80-luku teemainen helmikuu! Listataan tähän ideoita ja ohjeita
Netti pois, älypuhelin pois, lankapuhelin tilalle, Amazonissa myydään lankapuhelimelta näyttäviä puhelimia jotka toimivat sim kortilla: (https://www.amazon.de/-/en/Opis-60s-Mobile-Landline-Telephone-wei%C3%9F…), kasetit ja mankka esiin, katsotaan vhs kasetteja vanhasta putki tvstä, vanhat pelikonsolit amiga atari jos löytyy, jos ei ole edellämainittuja niin ostakaa, ruokana makaroonivelliä, kokonaisia kanoja, porsaankyljyksiä, vaatemuodeista en sitten tiedäkkään yhtään mitään niin siihen on paha minun sanoa mitään, te saatte ehdotella siihen liittyen jotain. Aiotko osallistua?
Kommentit (302)
Lempimusaani 80-luvulla: Eurythmics, The Pretenders, Prince, Madonna, Eva Dahlgren. Yksi 80-luvun kohokohta oli Tina Turnerin konsertti Helsingissä. Hevimusiikista suosikkejani olivat Kiss, AC/DC, Twisted Sister ja Iron Maiden. Ihania muistoja!
Kasettimankka ja siihen suomi-iskelmät tyyliin Eini, Taiska, Meiju Suvas, Kake Randelin pyörimään.
Ördög kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, täytyy kai kaivaa Ritari Ässän ja MacGyverin nauhoitukset esiin.
Löytäköön myös Hollywood Beat ja Houston Knights (Kaupunkicowboyt) uusia katsojia, puhumattakaan Hardwickin mestariteoksesta Musta tuntuu,
Ja Simon & Simon ja Kovaa peliä Bostonissa (Spenser For Hire)! Jos halutaan hempeämpää, Missä virrat yhtyvät voisi olla sopiva sarja sunnuntai-iltaan. Toinen aussisarja, Paluu Eedeniin, on hiukan jännempää kamaa, ja Vastatuuleen sijoittuu Australian asutuksen ihan alkuvaiheisiin. Eikä sovi unohtaa iki-ihanaa Okalinnut-sarjaa, vaikka se tehtiinkin Kaliforniassa ja oli vain kuvaavinaan Australiaa.
Vierailija kirjoitti:
Kai muistatte salihousut? Kävin kuntosalilla pari kertaa viikossa, ja siellä tutustuin niihin ensi kerran. Pian ne olivat miehillä joka paikassa, eikä vai urheilukäytössä.
Tää menee ysärin alkuun.
Muistan hiustenhoidosta jonkun öljyhoito-tuotteen pitkiin hiuksiin, mikähän merkki oli? Semmoinen valkorantuinen pötkömäinen pullo, balsami mikä laitettiin tukkaan pyyhkeen alle ja mentiin vartiksi saunan lauteille. Oli toimiva tuote.
Vierailija kirjoitti:
Lempimusaani 80-luvulla: Eurythmics, The Pretenders, Prince, Madonna, Eva Dahlgren. Yksi 80-luvun kohokohta oli Tina Turnerin konsertti Helsingissä. Hevimusiikista suosikkejani olivat Kiss, AC/DC, Twisted Sister ja Iron Maiden. Ihania muistoja!
Minulle taas Big Country ja Peter Gabriel vuoden välein syyskuussa -86 ja -87 Helsingin jäähallissa olivat kovia juttuja. Ja Pretenders Ruisrockin sateessa elokuussa -87!
Mites ne askelluskuviot airobickissä menikään. Pitääpä muistella samalla kun etsiskelen hikinauhaa ja säärystimiä. Samalla voisin etsiskellä karvaiset korvalaput tai solmullisen lämpöpannan helmikuun pakkasille.
Tämä! Minä treenasin aerobicia Jane Fondan videon tahdissa yhdessä tyttökaverini kanssa. Videolla oli kaksi aerobic-ohjelmaa, toinen helpompi, toinen vaikeampi. Treenasimme kuntosalilla, missä oli videolaite tätä varten. Kivaa oli ja hiki tuli!
Vierailija kirjoitti:
Somen sijaan kirjoitellaan kirjeitä kavereille. Ja pidetään päiväkirjaa. Tai kirjoitellaan laulujen sanoja korvakuulolta mankan kaiuttimesta kuunnellen ja ees taas kelaillen. Oudot sanat etsitään muropaketin paksuisesta oikeasta sanakirjasta. Näin opittiin entisaikaan englantia! Ja tietty muitakin kieliä...
Kaveri muutti kasarilla kirjoitusten jälkeen ulkomaille, kyllä kirjeet lenteli Itämeren yli, silloin oli vielä niin kallista soittaa että kirjoiteltiin vaan kirjeitä. Ja lentoliput oli hurjan hintaisia.
Vierailija kirjoitti:
Oi sitä ilon päivää, kun siirryimme työpaikalla tietokoneen käyttäjiksi ja sain työpöydälleni upouuden Macintoshin "kottaraisenpönttö"-tietsikan! Kyllä kelpasi opetella sen käyttöä.
Meillä oli aina uudenkarheat MikroMikot, olin Nokialla töissä. Toimin myös telexinhoitajana.
Muistakaa tänään uloslähtiessänne ruiskuttaa tupeerattuun, taaksepäin kammattuun etutukkaanne ja laineraudalla painelemaanne takatukkaan runsaasti kiillesprayta! Muuten ei saada lisää mikromuovia meriin, eikä kaloille ravinteita. On kaunista ja kimaltaa kaikissa 80-luvun väreissä! Ehdoton disco-lookKi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lp levyt soittoon, mulla vielä on monta sataa. Onko muilla?
80-luvulla enemmistö kuunteli musiikin vielä kasetilta tai vinyyliltä.
Olettekos muuten ajatelleet, että "vinyyli" on ns. retronyymi? Kuten myös "lankapuhelin"? Eli jälkeenpäin keksitty nimi esineelle tai ilmiölle, jotta ne erottuisivat uudemmista versioista. Kasareilla vinyylit olivat ainoastaan "levyjä".
https://kielikello.fi/tunnetko-retronyymit/
Joten muistakaa käyttää kasarikieltä näissä kasaribileissämme!
("Savikiekko"-nimitys vanhoille gramofonilevyille on vissiin myös retronyymi, joka syntyi LP- ja EP-levyjen - "vinyylien" - syrjäyttämässä ne 1950-luvulta alkaen.)
80-luku.... jospa työnantajillekin voisi jälleen mennä käymään työhönottajalla ja katsella sopiva homma asiallisella palkalla saman tien. 💡
Vierailija kirjoitti:
Mites ne askelluskuviot airobickissä menikään. Pitääpä muistella samalla kun etsiskelen hikinauhaa ja säärystimiä. Samalla voisin etsiskellä karvaiset korvalaput tai solmullisen lämpöpannan helmikuun pakkasille.
Tämä! Minä treenasin aerobicia Jane Fondan videon tahdissa yhdessä tyttökaverini kanssa. Videolla oli kaksi aerobic-ohjelmaa, toinen helpompi, toinen vaikeampi. Treenasimme kuntosalilla, missä oli videolaite tätä varten. Kivaa oli ja hiki tuli!
Jäänyt mieleen ne kilometrikintut noilla aerobic-malleilla..silloin pitkät hoikat sääret oli "se" juttu.
Käsityöt oli todella yleinen harrastus naisilla, Kodin käsityökerho taisi olla kuukausitilausjulkaisu ja neulottiin, ommeltiin, solmittiin..makramee on jäänyt koululaiselle mieleen. Tuolla tekniikalla solmittiin monet kukka-amppelit, vyöt ja kassit.
Vierailija kirjoitti:
Somen sijaan kirjoitellaan kirjeitä kavereille. Ja pidetään päiväkirjaa. Tai kirjoitellaan laulujen sanoja korvakuulolta mankan kaiuttimesta kuunnellen ja ees taas kelaillen. Oudot sanat etsitään muropaketin paksuisesta oikeasta sanakirjasta. Näin opittiin entisaikaan englantia! Ja tietty muitakin kieliä...
Kaipaan tuota kirjeiden kirjoittamiskulttuuria. Sokoksen paperiosastolla myytiin erivärisiä kirjekuori- ja paperipakkauksia, joiden valinnassa saattoi vierähtää tuntikin. Askartelin myös itse itse persoonallisia kirjekuoria aikakausilehdistä. Vastaanottaja tunnisti jo heti kuoresta keneltä se on. Kukaan ei enää jaksa tai viitsi kirjoittaa, viestit ovat täynnä hymiöitä sanojen sijaan.
Aamupala: greippi ja kananmuna
Hajuvesi: parfyymideodorantti
Meikki: Luomiväriä ei voi olla liikaa!
Liikunta: Kävele joka paikkaan. Tee kotijumppaa.
Muut: Soita, älä tekstaa. Lähetä kirjeitä.
Eikö kukaan muista Michael Jacsonia ja Moonwalkia? Nyt on helmikuu aikaa opetella kuukävelyn tanssitekniikan liikkeitä. Kävele eteenpäin ja liu taaksepäin. Perunajauholla saa liukkautta lattiaan ja muistakaa laittaa se nahkarotsi ylle.
Helmikuu on vauvan boikottikuukausi
Vierailija kirjoitti:
Aamupala: greippi ja kananmuna
Hajuvesi: parfyymideodorantti
Meikki: Luomiväriä ei voi olla liikaa!
Liikunta: Kävele joka paikkaan. Tee kotijumppaa.
Muut: Soita, älä tekstaa. Lähetä kirjeitä.
Muista froteinen hiuspanta ja pehmispermanentti. Huulikiilto kruunaa lookin.
Mulla oli kansitakki ja purjehduskengät, ja olin omasta mielestäni niin hieno että....!