Joudun ehkä kaihileikkaukseen. Oletko ollut?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jollain epäonnistunut kaihileikkaus?
En ole koskaan kuullut.
Jälkikaihi tulee kaihileikkauksen jälkeen kaikille ja sen poisto on helppo.
Jälkikaihi ei todellakaan tule automaattisesti kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Mitekähän käy, jos simissä todetaan kaihi ja lääräri suosittelee leikkausta, mutta asiakas ei menekään leikkaukseen.
Siinä käy niin, että näkeminen huononee ja huononee ja kohta ei näe/pärjää. Mutta jos ei anna hoitaa, niin sitten kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottava ajatus. Saakohan siellä jotakin rauhoittavaa? Siinä pitää olla hereillä ja silmää kaivetaan. 😬
Hei vähän tolkkua nyt. Ei siinä silmää millään kaivella. Homma hoituu laserilla.
Älkää luottako silmäkirurgeihin, jotka ovat innokkaasti leikkaamassa. Mikään muu lääkäriryhmä ei tienaa niin paljon kuin yksityiset silmäkirurgit.
Betadinen/minkä lie antiseptisen aineen laitto silmiin oli hyvin epämiellyttävää, muuten ei ollut paha lainkaan. Kerroin etukäteen että jännittää, ja sain niin tujut rauhoittavat että meinasin nukahtaa leikkauspöydälle. Mitään kipua ei tuota aineen laittoa lukuunottamatta oikeastaan tuntunut ja niin kirkkaat valot laitetaan paistamaan silmiin että mitään muuta ei näy kuin ne valot. Eli jos, kuten minä, pelkäät sitä että joutuu katselemaan kun instrumentit leikkelee silmää niin pelko pois, mitään sellaista ei näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitekähän käy, jos simissä todetaan kaihi ja lääräri suosittelee leikkausta, mutta asiakas ei menekään leikkaukseen.
Sokeutuu. Mutta ei kannata mennä ihan heti, kun todetaan. Jos ei ole oireitakaan.
Nykyään ei enää suositella ns. kaihin kypsyttämistä.
Mulle kirurgi suositteli leikkausta heti, kun löysi kaihinalun. Vaikkei ollut oireita. Heillä oli joku tosi vanha mittauskone, piti sillä äkkiä saada mittaukset. Jos kuulemma ei saa enää tuloksia. Menin tästä kuuden vuoden päästä leikkaukseen. Kaihi oli pysynyt ihan samana. Puhdasta rahastusta. Kaihileikkaukset on hyvä bisnes.
Julkisella ei rahasteta. Vain poli-maksu.
Vierailija kirjoitti:
Betadinen/minkä lie antiseptisen aineen laitto silmiin oli hyvin epämiellyttävää, muuten ei ollut paha lainkaan. Kerroin etukäteen että jännittää, ja sain niin tujut rauhoittavat että meinasin nukahtaa leikkauspöydälle. Mitään kipua ei tuota aineen laittoa lukuunottamatta oikeastaan tuntunut ja niin kirkkaat valot laitetaan paistamaan silmiin että mitään muuta ei näy kuin ne valot. Eli jos, kuten minä, pelkäät sitä että joutuu katselemaan kun instrumentit leikkelee silmää niin pelko pois, mitään sellaista ei näy.
Itse leikkaus meni hyvin. Minulle kävi niin, että en nää lähelle, enkä kauas. Nyt laitetaan toiset linssit päälle, ns. piggy-lenses. Nimi kertoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottava ajatus. Saakohan siellä jotakin rauhoittavaa? Siinä pitää olla hereillä ja silmää kaivetaan. 😬
Hei vähän tolkkua nyt. Ei siinä silmää millään kaivella. Homma hoituu laserilla.
Ei se ihan noin ole! Silmän laserleikkaus on eri kuin kaihi-/linssileikkaus. Oma linssi/mykiö poistetaan ja tilalle laitetaan teko-/keinomykiö/-linssi. Mutta rauhoittavaa saa, jos haluaa ja yleensä halutaan. Itsekin halusin, koska ajatus oli aika pelottava, mutta puudutus oli tosi tehokas (tipoilla) eikä mikään sattunut tai ollut kamalaa. Molemmat silmät leikattiin samalla kertaa ja näin heti leikkauksen jälkeen lukeakin ilman laseja. Yleisnäkymä oli vähän "harmaa" leikkauspäivänä, mutta kirkastui sitä mukaa, kun pupillit pienei normaaliin kokoonsa.
Laserillako kaihileikkaus tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihan noin ole! Silmän laserleikkaus on eri kuin kaihi-/linssileikkaus. Oma linssi/mykiö poistetaan ja tilalle laitetaan teko-/keinomykiö/-linssi. Mutta rauhoittavaa saa, jos haluaa ja yleensä halutaan. Itsekin halusin, koska ajatus oli aika pelottava, mutta puudutus oli tosi tehokas (tipoilla) eikä mikään sattunut tai ollut kamalaa. Molemmat silmät leikattiin samalla kertaa ja näin heti leikkauksen jälkeen lukeakin ilman laseja. Yleisnäkymä oli vähän "harmaa" leikkauspäivänä, mutta kirkastui sitä mukaa, kun pupillit pienei normaaliin kokoonsa.
Minulla oli silmät tulehtuneet noin neljä kuukautta leikkauksesta. Jotain tosi tujua antibioottia sain ja sitten kortisonikuuri 1 kk. Eli kyllä siitä on oireita. 4 kk leikkauksesta silmät oli tosi kuivat.
Lähipiirissä kaikileikkaukset ovat sujuneet hyvin toistaiseksi. Yhdeltä sokeutuvalta sukulaiselta eivät halua leikata, kun tämän toinen silmä on jo sokea. Nämä leikkauksethan menevät silloin tällöin pieleen tietyllä todennäköisyydellä.
Vierailija kirjoitti:
Laserillako kaihileikkaus tehdään?
Viilto ja imetään oma mykiö pois. Laitetaan viillosta tekolinssi silmään. Helppo leikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissä kaikileikkaukset ovat sujuneet hyvin toistaiseksi. Yhdeltä sokeutuvalta sukulaiselta eivät halua leikata, kun tämän toinen silmä on jo sokea. Nämä leikkauksethan menevät silloin tällöin pieleen tietyllä todennäköisyydellä.
Niin. Riskisilmissä ei kannata leikata molempia yhtäaikaa.
Vuosi siten leikattiin julkisella molemmat silmät yhtäaikaa. Kaihi ei ollut vielä paha
mutta glaukooman vuoksi pääsin leikkaukseen ns. etuajassa koska leikkaus yleensä
laskee silmänpaineita. Leikkauspäivän iltana näin jo toisella silmällä hyvin ja toinenkin
kirkastui muutaman päivän päästä. Ikää 59 v.
Ei muita ongelmia kuin noin vuoden ajan kuivat silmät. En ollut aiemmin kärsinyt ko.vaivasta. Pari ekaa viikkoa leikkauksen jälkeen aivan helvetin kuivat. Tuntui kuin tikkuja täynnä. Kävin jopa leikkanneella lääkärillä näyttämässä . Kun pahin " tikutus" hellitti käytin omega eye tyrniä, auttoi.
Itse operaatio oli ihana ! Sain jotain myrkkyä suoneen. Olisin kellunut siinä rentoudessa loppuelämäni , en ennen sitä enkä sen jälkeen ole ollut niin rentoutunut ja kuitenkin hereillä. Käteen annettiin kumiankka , jolla piti töräyttää mikäli olisi yskittänyt tai muu tarve liikahtaa.
Operaationa silmän laserointi glaukooman hoidossa ( " ammutaan laserilla xx kertaa ) epämiellyttävämpi .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jollain epäonnistunut kaihileikkaus?
En ole koskaan kuullut.
Jälkikaihi tulee kaihileikkauksen jälkeen kaikille ja sen poisto on helppo.
Minun vanhemmalla ei onnistunut. Vitkutteli niin pitkään, että kaihi pääsi tosi pahaksi. Silmälääkäri sanoi, että oli vaikea tapaus.
Toisella silmällänäen hyvin, mutta toisella silmällä huonommin. Lääkäri ei pannut minua vielä leikkausjonoon, kun kaihi ei ollut tarpeeksi paha.
Olen kuullut, että nykyään leikataan silmiä pelkästään taittovirheiden takia esim. halutaan päästä irti likinäköisyydeta, vaikka silmä olisi muuten terve.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että nykyään leikataan silmiä pelkästään taittovirheiden takia esim. halutaan päästä irti likinäköisyydeta, vaikka silmä olisi muuten terve.
On tällainen turhamaisuutta?
Pärjään hyvin, vaikka vasemassa silmässäni on selvästi kaihi, mutta oikealla silmällä näen hyvin. Menen silmätarkastukseen. Paneekohan lääkäri minut kaihleikkaus jonoon. Pelottaa!
N78v
Ei sitä potilas itse taida nähdäkään esivalmisteluiden jälkeen,ei nuo muut ole jälkeenpäin kauhistelleet.