Sinä joka vaadit työttömiä tekemään jotain tukien eteen, mitä tehtäviä antaisit?
Kun työttömät tulee ovellesi kysymään mitä voivat tehdä?
Kommentit (305)
Vierailija kirjoitti:
Vanhusten auttamista ehdotellaan näissä ketjuissa yleensä ensimmäiseksi. Minä olen vasta kuusikymppinen, mutta olen loukkaantunut aika raihnaiseksi ja tarvitsisin kaikenlaista apua silloin tällöin. Sosiaalitoimi sitä on järjestänytkin, ja epäilemättä joutuisin tuollaisen työttömientyöllistämistyön kohteeksi, jos sellaista järjestettäisiin.
Ammattilaisenkin ottaminen omaan kotiin aputöihin on epämiellyttävää. Satunnainen avustajaksi määrätty työtön on mahdoton ajatus; 99 sadasta varmasti on rehellisiä, mutta jonkun kohdalle sattuu se poikkeus.
Minäkin muuten olen työtön: täysin työkyvytön työnhakija, jota ei näemmä haluta päästää työkyvyttömyyseläkkeelle. Olisi kiva tietää, millaisiin töihin minut kärrättäisiin paaritaksilla ansaitsemaan tuo 595
Puhelet mukavia vanhuksen kanssa videopuhelun välityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Graffitien poisto
Roskien keruu
Perus vanhustyö kuten esim. alapesut, syöttäminen, liikkumisessa avustaminen
Liikenteen ohjaus koulujen ja päiväkotien läheisyydessä
Oletko ihan tosissasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan, että aina ollaan potkimassa ja alistamassa työttömiä, miten olis, jos vaihteen vuoksi potkittais niitä työnantajia ja vaadittais (tarvittaessa alistettais) suuna päänä niitä palkkaamaan ihan oikeaa palkkaa vastaan niitä työttömiä töihin?
Juurikin näin! Minua alkaa ärsyttämään tämä työttömien vihaaminen. Olen itsekin työtön. Olen hakenut töitä, mutta en saa mistään töitä. Kouluun en pääse huonoilla arvosanoilla ja pitkäaikaistyöttömyys ei todellakaan auta saamaan töitä. Edes palkkatukitöitä en ole saanut. Mitä voin tehdä? Mennä kivitettäväksi kadulle? Ei tämä elämä ole helppoa ja ihanaa näin. Joka päivä mietin olisiko vaan helpompaa olla poissa täältä.
Oletko kokeillut työkokeilun kautta saada jalkaasi oven väliin? Työnantajalle riskitön ja ilmainen, joten saattaisi hyvinkin onnistua.. Työnhakuvalmentajalle kun te-toimiston kautta pääsee, niin siellä kuulee lisää ja auttaa myös hakemuksen ja cv:n teossa. On mahdollista hakea vaikka 3 eri paikkaan 2kk työkokeiluun, niin pääsee kokeilemaan 3 eri paikkaa ja alaa.
Hankalaa tänä päivänä on kenen tahansa työllistyä, mutta tuollaiset pikkujutut, joita kuulee esim. omalta työnhakuvalmentajalta, saattaa olla jotain apua jossain vaiheessa ja jopa tärpätäkin.
Perrrrsujen persssssssssssssseenpyyhkintä kansalaisvelvoitteeksi. Siitähän me putinistitrumpistit tykätään (kun joku rassaa ruskeaareikää)
Vierailija kirjoitti:
Talvella lumen kolaus, kesällä nurmikon leikkuu, syksyllä lehtien haravointi, mummojen ulkoiluttaminen, younameit. Edes joku 1-2 päivää viikossa noissa hommissa olisi vähintäänkin kohtuullinen velvoitus työttömyysrahan saamiseksi.
Millä luulet että ne lumet ja mummot nytkin liikkuvat?
Vierailija kirjoitti:
Joku työtön voisi kyllä tulla siivoamaan ja tekemään pihatöitä. Ps. kai työtönkin saa samat palvelut? T. Työtön
Tästä tuli mieleen että eläkkeen, lomakertymien ym lisäksi palkansaajilla on etuja joita työttömillä ei ole. Esim minun oli pakko teettää ulkopuolisella (yrittäjällä) eräs iso remontti. Hinta oli niin suuri että työssäkäyvänä olisin saanut täyden kotitalousvähennyksen mutta koska olin työtön en tietenkään saanut mitään. Elämä on kalliimpaa työttömille joten suuta soukemmalle te työttömien kadehtijat ja halveksijat.
Vierailija kirjoitti:
Työttömille voisi henkilön koulutus- ja osaamistason mukaan järkestää työtehtäviä, jotka palvelisivat yhteiskuntaa ja elinkeinoelämää. Työtön voisi myös tarpeen tullen kouluttautua.
Työtön saisi työpaöveluksesta korvauksen, jonka avulla voisi ruokkia lapsiaan ja hoitaa muita elämisen kuluja. Ajan kanssa jotain voisi jäädä säästöönkin ja työttömän olisi esimerkiksi mahdollista päästä kiinni asuntoon, ja sitä kautta nousta sieltä köyhyysloukustaan turvattuun asemaan. Näin työtön voisi myös itse kuluttaa palveluita, osallistua yhteiskunnan toimintaan ja kasvattaa lapsistaan kunnon kansalaisia.
Tällaisia villejä utopioita!
"Työttömille voisi henkilön koulutus- ja osaamistason mukaan järkestää työtehtäviä, jotka palvelisivat yhteiskuntaa ja elinkeinoelämää."
Paljonko tämä elinkeinoelämä olisi valmis maksamaan tällaisesta järjestelystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen työttömät piti puistot siistinä, miksei nykyisin ? - Vanhusten apuna voisivat olla ym hyödyllistä, nyt saavat vain vastiikkentota tukea, miksi ?
No eikö heidän silloin kuuluisi saada palkkaa, koska noita kyseisiä töitä tekee myös sellaisia ihmisiä, joille maksetaan palkka. Tosin pian ei varmaan enää tee, vaan hekin jäävät työttömiksi, jos työt annetaan ilmaistekijöille. Saattavat sitten kyllä päästä takaisin vanhaan työpaikkaansa, tosin ilmaistekijän
roolissa. Sekö on sinusta hyvä ja oikeudenmukainen ratkaisu?
Ei ole rahaa palkkoihin.
Se ei ole työttömien syy eikä ongelma. Olisiko vaikka Arkadianmäellä porukkaa jonka palkasta/korvauksista/eduista voisi vähän nipistää kun rahat on tiukilla?
Lähdetään siitä, että kaikki työ muutetaan vastikkeelliseksi sosiaaliturvaksi. Jokainen saa kenkää ja kaikki tuotantolaitteet kansallistetaan. Sitten aletaan kaikki vastikkeellista sosiaaliturvaa tienaamaan. Johtaja, eli puolue perustaa komissaarin eri aloille ja komissaarit suunnittelevat talouden viideksi vuodeksi. Kaikille on töitä ja kaikkien palkka riittää kaikkeen tuotettuun.
Voisivat viljellä maata ja tehdä ruokaa yhteiskunnalle valtion mailla. Perunaa, porkkanaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Graffitien poisto
Roskien keruu
Nämäkin on töitä, joista pitäisi maksaa palkkaa.
Niinhän niistä maksettaisiinkin. Se työttömyyskorvaus olisi palkka noista töistä.
Ja turha alkaa vänkäämään sitä elämää väsyneempää argumenttia että sitten nykyiset työntekijät saisi kenkää. Kuule ei saisi. Kyllä niitä graffitteja tuolla riittää putsattavaksi niille työttömillekin.
Vierailija kirjoitti:
Voisivat viljellä maata ja tehdä ruokaa yhteiskunnalle valtion mailla. Perunaa, porkkanaa..
Niin ja voitaisiin laajentaa turkistarhaukseenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaadi... mutta pari päivää kuukaudessa voisi olla jotain luontopolkujen tai grillipaikkojen kunnostamista tjsp.
Tämäkin siis lähinnä estämään syrjäytymistä ja arvottomuuden tunnetta. Pieni puuhastelu ulkosalla hyvässä porukassa tekee ihmisen psyykkeelle hyvää.
Niitä hoitivat ennen vangit. Mutta valtio lopetti (ainakin monessa paikassa) yhteistyön RIKE:n kanssa rahapulan takia. Heillekö ei edelleen tekisi hyvää "puuhastella" tuollaista ja tehdä jotain järkevää ja hyödyllistä? Parempi ratkaisu laittaa työttömät tekemään sitä ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhusten auttamista ehdotellaan näissä ketjuissa yleensä ensimmäiseksi. Minä olen vasta kuusikymppinen, mutta olen loukkaantunut aika raihnaiseksi ja tarvitsisin kaikenlaista apua silloin tällöin. Sosiaalitoimi sitä on järjestänytkin, ja epäilemättä joutuisin tuollaisen työttömientyöllistämistyön kohteeksi, jos sellaista järjestettäisiin.
Ammattilaisenkin ottaminen omaan kotiin aputöihin on epämiellyttävää. Satunnainen avustajaksi määrätty työtön on mahdoton ajatus; 99 sadasta varmasti on rehellisiä, mutta jonkun kohdalle sattuu se poikkeus.
Minäkin muuten olen työtön: täysin työkyvytön työnhakija, jota ei näemmä haluta päästää työkyvyttömyyseläkkeelle. Olisi kiva tietää, millaisiin töihin minut kärrättäisiin paaritaksilla ansaitsemaan tuo 595
Puhelet mukavia vanhuksen kanssa videopuhelun välityksellä.
Älä kuule tule videopuhelulla tai paikanpäälle lässyttämään mukavia. Olemme vanhuksia ja tarvitsemme apua asioihin, joihin emme itse enää kykene. Tuollainen alentuvuus, jota osoitat meitä kohtaan on loukkaavaa. Muista, että vanhenet itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Graffitien poisto
Roskien keruu
Nämäkin on töitä, joista pitäisi maksaa palkkaa.
Niinhän niistä maksettaisiinkin. Se työttömyyskorvaus olisi palkka noista töistä.
Ja turha alkaa vänkäämään sitä elämää väsyneempää argumenttia että sitten nykyiset työntekijät saisi kenkää. Kuule ei saisi. Kyllä niitä graffitteja tuolla riittää putsattavaksi niille työttömillekin.
Äkkiäkös me persut lisää tehdään jos lopppuvat kesken.
Voisivat alkaa edes siitä että omalla pihalla kasvattaisivat itselleen ne porkkanat ja perunat. Aikaahan työttömällä on, ja näin saataisiin tukia vähän pienennettyä, kun ruokaa ei tarvitse ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni pitäisi olla joku tietty tuntimäärä viikossa, mikä tulee tehdä vapaa-ehtoistyötä. Esimerkiksi roskien siivoaminen tai vanhusten ulkoilutus voisivat olla tällaisia yleishyödyllisiä töitä. Sopiva tuntimäärä n. 20 tuntia viikossa, siinä jää ihan riittävästi aikaa hakea töitä.
Ja nimenomaan työttömyyskorvauksen saisi vain tätä työpanosta vastaan, se olisi palkka siitä. Ei kenellekään tarvi maksaa pelkästään siitä, että on kotona ja lähettää sen neljä työhakemusta kuukaudessa.
No miksi sitä ei sitten nimitetä suoraan palkaksi? Palkkatulo kerryttää myös eläkettä.
Tämä sama koominen ehdotus jaksaa elää vuodesta toiseen. Kai te käsitätte, että jos työttömyyskorvaus olisi vastikkeellinen, eli pitää tehdä edellä kuvattuja askareita, sinäänsä hyviä asioita, ei siinä mitään, mutta sen jälkeen työttömyyskorvausta nauttiva ja vastikkeellisia askareita toimittava henkilö, ei eroa mitenkään ihan tavallisesta kunnan työntekijästä. Eli yhtä hyvin nämä työtä vailla olevat voidaan pestata suoraan kunnan hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Voisivat alkaa edes siitä että omalla pihalla kasvattaisivat itselleen ne porkkanat ja perunat. Aikaahan työttömällä on, ja näin saataisiin tukia vähän pienennettyä, kun ruokaa ei tarvitse ostaa.
Tai jos ei ole omaa pihaa, niin hyvä järjestely olisi osoittaa jokaiselle oma pieni palsta valtion pellolta, jossa työtön voisi itse kasvattaa kasviksensa.
Tätä en myös ymmärrä, eli samalla kun luodaan julkisuudessa kuvaa laiskoista työttömistä jotka vain makoilee ja nostaa korvauksia niin samalla kuitenkin rangaistaan työttömiä jotka haluaisi entiseen malliin työttömäksi jäätyään tehdä talkootyötä ja vapaaehtoistyötä tai opiskella. Esim. oma mökki on kunnassa jossa suurin osa lähikylien yhteisötoiminnasta perustuu juurikin
Niin, että valtion pitäisi maksaa ihmisille rahaa, että he voisivat puuhastella omia kivoja juttuja miten haluaa, piittaamaatta mistään vastikkeesta valtiolle? Tästähän ollaan juuri yrittämässä pois, että ihmiset eivät jää tukien varaan. Sittenhän olisi vielä isompi osa pelkästään tukien varassa eikä kukaan haluaisi tehdä töitä. Ja tuohan on juuri niitä töitä, joista ,tämänkin ketjun mukaan, pitäisi maksaa sitä oikeaa palkkaa, eikä kukaan ole ollut halukakas niitä töitä tekemään.
Ympäri mennään, yhteen tullaan!
Ei. Sitten kun vastiketta tehdään työnä, niin se myös hinnoitellaan työnä. Orjatyö on kielletty isommissakin sopimuksissa kuin aihe vapaalla.