Kunnallisella ei pääse enää hammastarkastukseen :((
Sanottiin että aikoja ei ole. Kävin viimeksi hammastarkastus v. 2019. Sanoivat, että pitää netistä kytätä itse, milloin vapautuu vapaa aika. Ensin kirjautua sisään palveluun ja siellä katsoa aina, joka päivä. No, olen tehnyt tuota nyt kuukauden ja vapaita aikoja ei ole koskaan ollut.
Kommentit (99)
Känsi-uudenmaan hyvinvointialueella ei pääse edes hammashoidon jonoon. Kertokaapa viisaammat, mitä pitää tehdä, että hoitotakuu 6kk toteutuisi? Ensiksi pitää saada esimerkiksi Lunna-palvelusta ajanvarauslupa ja siellä chat-jonossa meni viimeksi tunti. Ajanvarauslupa on voimassa vähän reilu vuoden ja minulla on jo yksi ajanvarauslupa vanhentunut, kun aikoja ei ole.
Samanlaiset jonotusjärjestelyt oli käytössä Neuvostoliitossa kaupoissa: ensin jonotetaan, että saadaan lupalappu ostaa leipää. Sen jälkeen mennään jonottamaan elintarvikejonoon ja päivän päätteeksi saa leipää, jos sitä on jäljellä.
Nimimerkin suojissa Helsingin Sanomien mielipidesivuille kirjoittava hammaslääkäri ihmettelee, miksi kymmenet turva paikanhakijat jättävät jatkuvasti tulematta heille varattuun ja verorahoista kustannettavaan hammashoitoon.
Tilanne on jatkunut samankaltaisena jo pitkään.
Yksityisellä hammaslääkäriasemalla Helsingissä työskentelevän lääkärin mukaan jopa kolmannes turva paikanhakijoista jättää tulematta vastaanotolle sovittuun aikaan.
Lääkärin mukaan verorahoja palaa hukkaan, kun myös tulkeille maksetaan täysi korvaus peruuttamattomista ajoista. Myös hoitaja on varattu hoitoa varten. Lisäksi hammaslääkäriasema perii 45 euron peruutusmaksun.
- Sopimuksen nojalla hoidamme vastaanottokeskuksista lähetettävien, päivittäin kymmenien turva paikanhakijoiden akuutteja hammasvaivoja etupäässä juurihoidolla, paikkaamalla ja poistamalla hampaita.
=D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä löytyy aina enemmän korjattavaa, kun tekevät mielellään vähän ylimääräistä tulosta. Tällaista olen kuullut, liekö huhupuheita?
Voi olla. Piti olla tarkastus vaan, mutta hampaitani röntgenkuvattiin lisäksi. En tiedä miksi
Röntgenkuvat maksaa aika paljon.
Olen ratkaissut asian niin, että käyn yksityisellä suuhygienistillä kerran vuodessa. Ainakin on terveet ikenet ja puhtaat hampaat. Jos joku vaiva tulee, niin soitan sitten johonkin julkisen päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä löytyy aina enemmän korjattavaa, kun tekevät mielellään vähän ylimääräistä tulosta. Tällaista olen kuullut, liekö huhupuheita?
Voi olla. Piti olla tarkastus vaan, mutta hampaitani röntgenkuvattiin lisäksi. En tiedä miksi
Röntgenkuvat maksaa aika paljon.
Ei ne kovin paljon maksaneet kun otti siinä minun tuolissa istuessa. Oliko 30-40 kymppiä...
Julkisessa tetveydenhuolossa hammashuollolla on hoitotakuu jonka puitteissa aika pitäisi järjestyä 3-6 kuukauden aikana ja omassa kunnassani tämä ainakin toimii. Säännöllisesti hoitosuunnitelman mukaan esim. 2 vuoden välein hammaslääkärin tarkastuksissa käyville ei tuota mitään ongelmaa varata aikaa niin ajoissa, että sen saa kun tuo 2 v. tulee täyteen. Nämä ei saa aikaa valitukset tulevat yleensä ihmisiltä, jotka eivät varaa itse aikoja tarpeeksi ajoissa tai jättävät hoitosuunnitelmiin merkityt tarkastukset väliin tai menevät niihin viiveellä. Joskus voi käydä niin, että akuutti hammassärky pakottaa menemään yksityiselle päivystävälle hammaslääkärille, mutta omassa kunnassa arkipäivinä on aika hyvin saanut pikaistakin apua julkisesta hammashoidosta akuuttiin pahaan hammassärkyyn. Myös suuhygienistille pääsee täällä hoitosuunnitelman mukaisesti jos itse hoitaa ajavarauksensa ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Känsi-uudenmaan hyvinvointialueella ei pääse edes hammashoidon jonoon. Kertokaapa viisaammat, mitä pitää tehdä, että hoitotakuu 6kk toteutuisi? Ensiksi pitää saada esimerkiksi Lunna-palvelusta ajanvarauslupa ja siellä chat-jonossa meni viimeksi tunti. Ajanvarauslupa on voimassa vähän reilu vuoden ja minulla on jo yksi ajanvarauslupa vanhentunut, kun aikoja ei ole.
Samanlaiset jonotusjärjestelyt oli käytössä Neuvostoliitossa kaupoissa: ensin jonotetaan, että saadaan lupalappu ostaa leipää. Sen jälkeen mennään jonottamaan elintarvikejonoon ja päivän päätteeksi saa leipää, jos sitä on jäljellä.
Ihan oikein sulle prolelle. Meikä kapitalisti käy yksityisellä.
Aika hyvin muuten saa aikoja, voin sanoa.
Julkisen 6 kk hoitotakuu tarkoitti minulle sitä, että pääsin tarkastukseen 6 kk:n kuluttua ajanvarauksesta. Tiesin, että hampaassani on reikä. Hammaslääkäri oli samaa mieltä. Paikkausajan sain siitä 8 kk:n päähän. Eli kesti 14 kk saada reikä paikatuksi. Hoitotakuu tarkoittaa vain sitä, että joku katsoo suuhusi sen 6 kk sisällä. Varsinaisiin hoitotpimenpiteisiin ei ole mitään raja-aikaa milloin ne tehdään.
Miten tuo tulee vielä yllätyksenä jollekin kun siitä on ollut täällä palstallakin monta kertaa juttua.
Jos särkyä ei ole niin eihän sitten ole kiirettä hammaslääkärille, itselläni on reika ja tulehdus hampaassa.
Mä kävin viime syksynä. Hampaat niin hyvässä kunnossa, että seuraava tarkastus aikaisintaan 3v kuluttua. No huvikseni kysyin aikaa, koska haluaisin kuitenkin joka vuosi tarkastuttaa. Et saa aikaa koska seuraava aika sinulle sanottu 2 vuoden päähän. Joopa joo. Olen sentään 52 v ja hampaat voivat huonontuakin. Tilasin ajan tarkistuksen yksityiselle.
Mikä kaupunki? Itse sain julkiselta palvelusetelin, jolla kävin yksityisellä (maksoi saman, mitä olisin maksanut julkisen puolen hammashoidosta). Olisi ollut vaihtoehtona myös käydä terveysaseman hammashoitolassa, mutta valitsin palvelusetelin, koska sen kanssa pääsin nopeammin, ja koska mitään lisäkuluja ei tullut. Tämä Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Kunnallisella🤣
Joku senioritermi...
Helsingissä on edelleen kunnallinen. Muualla tietysti aisia kuuluu hyvinvointialueelle.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissäkin pääsee tarkastukseen noin kolmessa kuukaudessa. Aika täytyy varata soittamalla ajanvaraukseen, nettiportaali ei näytä vapaita aikoja.
Mulla kesti viimeksi Helsingissä puoli vuotta ja aikaa ei saanut puhelinsoitolla, vaan pääsi jonoon ja aika tuli sitten noin kuukautta aikaisemmin viestillä. En ottanut palveluseteliä, koska se oli silloin kalliimpaa.
Sitten pitää odottaa kolme vuotta seuraavaa aikaa. Yritin päästä kahdessa vuodessa, mutta ei tipu. Suuhygienistille pääsi nopeasti (jossain kaukana kotoa, mutta pääsi kuitenkin). Ei ollut ollenkaan virheettömät hampaat, eli eiköhän se ole kaikille taviksille tuo kolme vuotta, siis jos ei ole mitään perussairautta tms.
Vierailija kirjoitti:
Jos särkyä ei ole niin eihän sitten ole kiirettä hammaslääkärille, itselläni on reika ja tulehdus hampaassa.
Joo voi vaikka vuoden mädätä sinne suuhun ja oho sitten poistetaan hampaat kun pahaksi mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Nimimerkin suojissa Helsingin Sanomien mielipidesivuille kirjoittava hammaslääkäri ihmettelee, miksi kymmenet turva paikanhakijat jättävät jatkuvasti tulematta heille varattuun ja verorahoista kustannettavaan hammashoitoon.
Tilanne on jatkunut samankaltaisena jo pitkään.
Yksityisellä hammaslääkäriasemalla Helsingissä työskentelevän lääkärin mukaan jopa kolmannes turva paikanhakijoista jättää tulematta vastaanotolle sovittuun aikaan.
Lääkärin mukaan verorahoja palaa hukkaan, kun myös tulkeille maksetaan täysi korvaus peruuttamattomista ajoista. Myös hoitaja on varattu hoitoa varten. Lisäksi hammaslääkäriasema perii 45 euron peruutusmaksun.
- Sopimuksen nojalla hoidamme vastaanottokeskuksista lähetettävien, päivittäin kymmenien turva paikanhakijoiden akuutteja hammasvaivoja etupäässä juurihoidolla, paikkaamalla ja poistamalla hampaita.=D
huutista jos totta
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin viime syksynä. Hampaat niin hyvässä kunnossa, että seuraava tarkastus aikaisintaan 3v kuluttua. No huvikseni kysyin aikaa, koska haluaisin kuitenkin joka vuosi tarkastuttaa. Et saa aikaa koska seuraava aika sinulle sanottu 2 vuoden päähän. Joopa joo. Olen sentään 52 v ja hampaat voivat huonontuakin. Tilasin ajan tarkistuksen yksityiselle.
Miks helvetissä muiden pitäis maksaa sun turhat tarkastukset? Vois olla lakisääteistä, että alle viiden vuoden välein ei loisten hampaisiin muiden rahoilla kosketa. Kuvottaa tällaset.
Ei voi pitää paikkaansa, kun Oy Kok-KD-RKP-Persu Ab on tehnyt kaikkensa, että suomalaisten palvelut paranevat.
Vierailija kirjoitti:
Ajanvarauslupa?!? Kuulostaa ihan vitsiltä 😮
Helsingissäkin pääsee tarkastukseen noin kolmessa kuukaudessa. Aika täytyy varata soittamalla ajanvaraukseen, nettiportaali ei näytä vapaita aikoja.