Eikö perintöveron poisto auta nimenomaan pieni- ja keskituloisia?
Rikkaathan pystyvät kyllä verot maksamaan, mutta keskituloinen on ongelmissa periessään sen vanhempiensa omakotitalon maakunnasta, jos se ei mene edes kaupaksi.
Kommentit (131)
Kyllä ne suunnitelmat perintöveron poistosta on nimenomaan tehty varakkaita varten tai sanotaanko niitä, jotka esim. siirtävät yrityksen seuraavalle sukupolvelle. Niissä liikkuu isot rahat ja omaisuus on kiinni esim. koneissa ja rakennuksissa (yritystoiminnassa) ja käteisvaroja ei välttämättä ole verojen maksuun.
"Kyllä mua vi....... maksaa perintöveroa 12 000€ kun tietää että niistä rahoista oli maksettu verot moneen kertaan. "
Paitsi että sinä et ole niistä vielä vero maksanut. Ajattelitko vain siipeillä muiden kustannuksella?
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten esim. kiinteistöjen kohdalla juuri on se ongelma, että sillä kiinteistöllä on arvo, jonka mukaan perintövero lasketaan, ja vaikka se ei mene kaupaksi, ei perintöveroon tule alennusta? Muutenhan kukaan ei olisi pulassa niitten muuttotappiokuntien perintötalojen kanssa, sun logiikan mukaan kun verottajan pitäisi katsoa ne talot 0 euron arvoiseksi koska niille ei ole ostajaa."
Ei niiden arvo nolla ole mutta ei se usein mikään isokaan ole. Kiinteistönvälittäjä kyllä antaa maksusta arvion että millä hinnalla vastaavat ovat käytännössä menneet paikkakunnalla kaupaksi (joka on eri asia kuin hintapyyntö). Useimmat pikkupaikkakuntien vanhemmat talot ovat käytännössä muutaman kymppitonnin arvoisia ja siitä ei kovin suuria perintöveroja tule. 30,000 kun saa peria verottomastikin ja sen jälkeisestä summastakin rintaperillisen vero on varsin pieni.
Vain sosialistien mielestä se on pieni. Perintövero on varastamista.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä mua vi....... maksaa perintöveroa 12 000€ kun tietää että niistä rahoista oli maksettu verot moneen kertaan. "
Paitsi että sinä et ole niistä vielä vero maksanut. Ajattelitko vain siipeillä muiden kustannuksella?
Olet sosialisti pelle ja kateellinen kun jotkut perii suomessa rahaa, sijoituksia jne.
"Perintö ja lahjaverotus pitäisi poistaa välittömästi. "
Ei se rahantarve mihinkään poistu vaan ne verot siirtyvät sitten vain muualle. Käytännössä siis sanot että maksat mielummin veroa työstäsi ja ostoksistasi ja saat sitten tällaisen ihan ylimääräisen rahan ilman veroja?
Perintö- ja lahjaverotus on reilu verotus juuri siksi että se kohdistuu rahaan jonka eteen ihminen ei ole itse tehnyt yhtään mitään muuta kuin syntynyt tiettyyn perheeseen.
Rikkaita hyödytää... eihän vähäosaisilla ole mitään perttävääkään. Siksi tätä fiksailtiin herroille. 🤮🤮🤮
"Vain sosialistien mielestä se on pieni. Perintövero on varastamista."
No se on oikeasti pieni. Ja jostain ne verot on kerättävä. Mielummin asiasta jonka eteen ihminen ei ole itse mitään tehnyt kuin sellaisesta jonka eteen on raatanut, esim. työ.
Mikäs suomalainen perheyritys se nyt olikaan siinä tilanteessa, että heidän täytyy joko jäädyttää investoinnit moneksi vuodeksi tai myydä osa yhtiöstä ulkopuoliselle, jotta saavat perintöverot maksettua?
Luin tästä LinkedInistä, mutta en nyt muista mistä yrityksestä oli kyse.
Vierailija kirjoitti:
Jos asun vanhempieni kanssa lapsuuteni ja elän sitä elintasoa, jota vanhemmillani on tarjota verotettujen tulojensa jälkeen, niin enkö ole osallinen verojen maksuun ihan vastaavasti kuin vanhempanikin?
Vierailija kirjoitti:
"Perintö ja lahjaverotus pitäisi poistaa välittömästi. "
Ei se rahantarve mihinkään poistu vaan ne verot siirtyvät sitten vain muualle. Käytännössä siis sanot että maksat mielummin veroa työstäsi ja ostoksistasi ja saat sitten tällaisen ihan ylimääräisen rahan ilman veroja?
Perintö- ja lahjaverotus on reilu verotus juuri siksi että se kohdistuu rahaan jonka eteen ihminen ei ole itse tehnyt yhtään mitään muuta kuin syntynyt tiettyyn perheeseen.
Ja sua vi...... kun joku perii. Ei ole reilua verottaa jo moneen kertaan verotettuja rahoja.
"Olet sosialisti pelle ja kateellinen kun jotkut perii suomessa rahaa, sijoituksia jne."
Ihan oikeistolaisen taloustieteenkin mielestä verotuksen pitäisi kohdistua asioihin joilla ei ole kannustusvakutuksia. Ja perintö on asia jonka eteen ihminen ei ole itse ponnistellut. Se on siis paljon parempi verotuskohde kuin työ ja yrittäminen.
Monacoon muuttamalla varakkaiden ei tarvitse huolestua kyseisestä verosta lainkaan, tuo vero on tehty pietä perintöä saaville henkilöille.
Jos asun vanhempieni kanssa lapsuuteni ja elän sitä elintasoa, jota vanhemmillani on tarjota verotettujen tulojensa jälkeen, niin enkö ole osallinen verojen maksuun ihan vastaavasti kuin vanhempanikin? "
Et koska et ole tehnyt itse työtä niiden rahojen eteen joista se vero on aikanaan maksettu. Olet vain asunut samassa taloudessa. Se on ihan eri asia.
Suomalaiset ovat maailman kateellisin kansa. Perintö ja lahjaverotus pitäisi poistaa välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Oikein varakkaat saavat myös usein järjesteltyä esim. Säätiöihin varansa ennen perinnönjakoa tai sitten muuttavat vaikka Ruotsiin kuten Nalle.
Pienituloisille ainoa vaihtoehto on joko kieltäytyä teoriassa arvokkaastakin leirinnöstä, ottaa lainaa tai mennä henkilökohtaiseen konkkaan, jos kohdalle tulee vaikeasti realisoitava tai kuluja aiheuttava perintö.
No kuinka moni rikas sinne on muuttanut, ei moni
"Ja sua vi...... kun joku perii. Ei ole reilua verottaa jo moneen kertaan verotettuja rahoja."
Ei minua ketuta koska itsekin olen perinyt ja tulen vielä perimään. Kyse on vain siitä että miten verotus on painotettu. Maksetaanko enemmän veroa vaikka työstä ja yrittämisestä vai perimisestä. Verotus on aina valintoja. Ei sieltä voi vain poistaa jotain ja kuvitella että se ei näkyisi sitten jossain muualla suurempina veroina.
25000 e on perintöveron raja vero ei vaikuta pieniin perintöihin millään tavalla ja muutenkin tuo vero on naurettavan pieni mutta mistäpä ahneet oikeistolaiset ei valittaisi.
"Mikäs suomalainen perheyritys se nyt olikaan siinä tilanteessa, että heidän täytyy joko jäädyttää investoinnit moneksi vuodeksi tai myydä osa yhtiöstä ulkopuoliselle, jotta saavat perintöverot maksettua?"
Nuo ovat kuitenki todella marginaalisia ongelmia. 99.9 perinnäistä ei pidä sisällään mitään suuria yritysomaisuuksia. On vähän hassua jos poistamme koko parintöveron noin pienen joukon takia. Toki heidän kohdallaan voisi olla jotain eritysijärjestelyjä. Eli siis viilataan perintöveroa näiden kohdalla parempaan suuntaan ja pidetään muilla ennallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienet perinnöt on muutenkin verottomia
Kyllä mua vi....... maksaa perintöveroa 12 000€ kun tietää että niistä rahoista oli maksettu verot moneen kertaan.
Sepä se. Kun teet töitä, maksat veroa, kun ostat palkallasi jotain, niin maksat veroa, kun se jää lapselle, siitä menee veroa ja kun hän myy sen joskus, niin maksetaan taas veroa.
Perintö ja lahjaverotus pitäisi poistaa välittömästi.