Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkästä salasuhteesta selvinneitä?

Vierailija
19.01.2026 |

Löytyykö täältä pitkästä salasuhteesta selvinneitä? Haluaisin kuulla teidän tarinoita. Netistä kun etsii, niin pääasiassa pettämiset ovat olleet muutamasta kerrasta muutamaan vuoteen. Miehelläni oli 8 vuoden salasuhde ja päätimme jatkaa yhdessä. Kaipaisin muiden samassa tilanteessa olevien/olleiden kokemuksia ja vertaistukea.

Kommentit (602)

Vierailija
141/602 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ihmiset kenellä on taipumuista pitää yllä pitkiä sivusuhteita ja elää kaksoiselämää on voimakkaita narsistisia piirteitä, kaksoielämän eläminen löytyy mm. Psykopaattien piirre listalta. Sosiopaatit lienevät impulsiivisempia ja taipuvaisempia näihin lyhyempiin sivusuhteisiin toistuvasti (sarjapettäminen). Joten olisit vaan antanut sivusuhteen pitää narsistin. Miksi edes haluat jatkaa, olet ehkä läheisriippuvainen. 

Sosiopaatti ja psykopaatti ovat synonyymeja.

Eivät ole. Kvg.

Vierailija
142/602 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Jos mies pelkää rakkautta, hän ei osaa rakastaa. Rakastuminen edellyttää heittäytymistä.

Itsen olen ns. vaikea nainen ja yhdessä saman miehen kanssa 21 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/602 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mä en asiaa mainosta yhtään mitenkään vaan kerroin omasta kokemuksesta täysin anonyymisti. Sä et voi vetää yhtään mitään johtopäätöksiä musta täysin tuntemattomasta ihmisestä. On melkoisen harhaista kuvitella, että voit tehdä tuollaista."

Sinusta voi päätellä kaiken tarpeellisen ihan vain parin kommentin perusteella.

Eikä voi. Olet pahasti harhainen.

Tai riippuu toki mikä kellekin on tarpeellista tietoa. Itse en edes katsoisi kaltaisesi ihmisen suuntaan jos livenä jossain kohdattaisiin. Ehkä samankaltaiset ihmiset sietävät toisiaan.

Jos sä mut livenä näkisit, niin et sä musta ulospäin tai käytöksestä huomaisi mitenkään, että mulla on seksisuhde varatun kanssa. :D Siis anteeksi nyt vain, mutta mitä sä oikein kuvittelet?

Vierailija
144/602 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko miten Kevin Costner puhui Whitney Houstonista Whitneyn kuoltua. Olivatko nämä koskaan julkisessa parisuhteessa, avioliitossa tms. Ei. Mutta katsokaa se puhe jos ette ole sitä nähneet. Rakasti Whitneytä, mutta eivät eläneet elämää pariskuntana yhdessä. Historia on täynnä vastaavia tapauksia. Avioliitto ja sen jatkuminen ei tarkoita, että se vaimo on miehen elämän rakkaus. Elämä on monimutkaisempaa. Tietysti jollekin pirkolle on kivempaa uskotella jotakin muuta. 

Vierailija
145/602 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mä en asiaa mainosta yhtään mitenkään vaan kerroin omasta kokemuksesta täysin anonyymisti. Sä et voi vetää yhtään mitään johtopäätöksiä musta täysin tuntemattomasta ihmisestä. On melkoisen harhaista kuvitella, että voit tehdä tuollaista."

Sinusta voi päätellä kaiken tarpeellisen ihan vain parin kommentin perusteella.

Eikä voi. Olet pahasti harhainen.

Tai riippuu toki mikä kellekin on tarpeellista tietoa. Itse en edes katsoisi kaltaisesi ihmisen suuntaan jos livenä jossain kohdattaisiin. Ehkä samankaltaiset ihmiset sietävät toisiaan.

Jos sä mut livenä näkisit, niin et sä musta ulospäin tai käytöksestä huomaisi mitenkään, että m

En ole sellaista väittänytkään.

Tosin oman kokemukseni mukaan nuo suhdesuhmuroinnit harvoin pysyvät salassa muilta, vaikka salasuhteilijat niin kuvittelevatkin.

Vierailija
146/602 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miksi mua pitäisi kiinnostaa muiden perseet? Miksi sä vedät tuollaiset kilarit täysin tuntemattoman ihmisen tekemisistä? Ei mun tekemiset vaikuta sun elämään mitenkään."

Kilarit? 

Mahtaako nyt olla vähän jotain projisointia mukana...

Ja lisää harhoja. Jatka toki, jos tuo saa sun olon paremmaksi.

Harhaa on sinun kuvitelmasi muiden kilareista. Vähän ehkä pelottavaakin reagoida noin voimakkaasti, mutta jotkut on vähän kuumakalleja.

Vai, että voimakkaasti. Hohhoijaa taas teitä. Menkää nyt oikeasti hoitoon jo. 

Vierailija
147/602 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ihmiset kenellä on taipumuista pitää yllä pitkiä sivusuhteita ja elää kaksoiselämää on voimakkaita narsistisia piirteitä, kaksoielämän eläminen löytyy mm. Psykopaattien piirre listalta. Sosiopaatit lienevät impulsiivisempia ja taipuvaisempia näihin lyhyempiin sivusuhteisiin toistuvasti (sarjapettäminen). Joten olisit vaan antanut sivusuhteen pitää narsistin. Miksi edes haluat jatkaa, olet ehkä läheisriippuvainen. 

Eivät ole. Kvg.

Sieltä juuri asia sinullekin selviää. Tai kuuntele vaikka Sam Vakninin tuotanto läpi.

Sosiopaatti on vanha nimitys, ei käytössä enää.

Vierailija
148/602 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^

Jos mies pelkää rakkautta, hän ei osaa rakastaa. Rakastuminen edellyttää heittäytymistä.

Olet poikkeus. Suurin osa miehistä nai jonkun helpomman naisen, joka ns. sopii pakettiin. 

Vierailija
149/602 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole. Kvg.

Sieltä juuri asia sinullekin selviää. Tai kuuntele vaikka Sam Vakninin tuotanto läpi.

Sosiopaatti on vanha nimitys, ei käytössä enää.

Voi ei. Ne eivät koskaan ole olleet synonyymeja, kannattaa oikeasti googlettaa. 

Terv. psykologian maisteri

Vierailija
150/602 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullistahan näissä on ne naiset, jotka roikkuu vuosikaudet varatussa miehessä. Menee oma elämä hukkaan ja on välineen asemassa.

Kyllä se mies eroaa, jos olet oikeasti kaikin tavoin parempi, kuin miehen vaimo. Jostain syystä moni mies ei halua.

Ei siinä ole paremmuudesta kyse, vaan laiskuudesta. Eroaminen on raskasta puuhaa. Erossa myös paljastuu kaikille, että mies on epäluotettava ja epärehellinen pettäjä, jolla on pokkaa pitää sivusuhteita. Pettäjä on pettänyt myös itseään, ja erotessa joutuu kohtaamaan totuuden itsestään. Sillä kyllä kaikki ymmärtävät, mistä on kyse, kun on toinen suhde odottamassa.

Jos mies oikeasti rakastaa sitä toista naista, hän eroaa ja ryhtyy parisuhteeseen sen naisen kanssa. 

"If he wanted he would."

No, pettäjämies ei välttämättä rakasta yhtään ketään tai mitään muuta kuin omaa elintään. Mutta voithan sinä yrittää selittää, että se vaimo on rakkaampi kun mies palaa aina hänen viereensä. Johonkin rippeeseen se kaltoin kohdeltu aina takertuu.

Vierailija
151/602 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miksi mua pitäisi kiinnostaa muiden perseet? Miksi sä vedät tuollaiset kilarit täysin tuntemattoman ihmisen tekemisistä? Ei mun tekemiset vaikuta sun elämään mitenkään."

Kilarit? 

Mahtaako nyt olla vähän jotain projisointia mukana...

Ja lisää harhoja. Jatka toki, jos tuo saa sun olon paremmaksi.

Harhaa on sinun kuvitelmasi muiden kilareista. Vähän ehkä pelottavaakin reagoida noin voimakkaasti, mutta jotkut on vähän kuumakalleja.

Vai, että voimakkaasti. Hohhoijaa taas teitä. Menkää nyt oikeasti hoitoon jo. 

Vihanhallintaa suosittelisin. Omituista settiä väännät, vaikka itse ensin paljastit olevasi ihmisros kaa vaikkei kukaan edes kysynyt mitään.

Vierailija
152/602 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^

No itse olen pettänyt miestäni, joten kerron ihan omasta kokemuksesta. Olemme edelleen naimisissa, koska rakastan miestäni, mutta en rakastanut niitä toisia.

Vierailija
153/602 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa psykologian maistereita.

Filosofian maisterin pääaine sen sijaan voi olla psykologia.

Mene kouluun.

Vierailija
154/602 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa pariterapiankin käyneillä pettämiset tuppaavat häiritsemään suhdetta vuosia ja ilmeisesti ette ole käyneet terapiassa. Terapiakaan ei valitettavasti pelasta, jos miehellä on pysyvä taipumus harrastaa sivusuhteita ja sen myötä kyky elää kaksoiselämää. Sellaiset taipumukset ovat yleisempiä kuin ajatellaan, vaikkeivat aina kerrokaan persoonallisuushäiriöstä, vaan muista ongelmista, joita kyllä voidaan ratkoa, jos pettäjä on siihen valmis. 

Jokainen pariskunta on erilainen, heidän historiansa on erilainen sekä yksilöinä että pareina. Siksi toisten kertomuksista ei välttämättä saa mitään osviittaa omaan tilanteeseen, vaikka onkin ymmärrettävää hakea vertaistukea. 

Kun tosiasioita on vaikea nähdä ja käsitellä, on kyse psyyken suojaamisesta. Ei siis siitä, että olisi tyhmä ja lapsellinen. Haitta jota pettämisestä koituu ei myöskään kaikille ole yhtä suuri verrattuna avioeroon. Terapiankaan keinoin ei voi eikä saa purkaa mielen suojauksia, jotka edistävät psyykkistä eheyttä. Psykoterapiassa voidaan kuitenkin lempeästi ohjata näkemään tiettyjä merkkejä, jotka kertovat minkä tyyppisestä pettämisen ammattilaisesta on kyse. Se ei tarkoita, että terapeutti suosittelisi eroa. Psykoterapia kuitenkin vahvistaa suojauksia niin ettei tarvitse pudota aivan niin korkealta, kun seuraava kriisi iskee eli todellisuuteen havahtuminen on vähittäinen prosessi - ei vain tällaisissä uskottomuuden tilanteissa, vaan ihan kaikenlaisissa.

Sellaista terapiaa ja terapeuttia en suosittele, joka pyrkii suuntaamaan vain tulevaan, antamaan tehtäviä jne. ilman että persoonallisuuden rakenteellisia asioita (kuten perhe- ja seksuaalihistoriaa) käsitellään. Uskottomuutta käsittelevät terapiat ovat pitkiä, min. kaksi vuotta loppua kohden harventuen seurantakäynneiksi. En itse usko, että uskottomuudesta voi toipua parempaan suhteeseen ilman pitkäaikaista terapiaa. Samat ongelmat säilyvät, kunnes on on käsitelty tai suhde loppuu.

Jos päätät mennä terapiaan, suosittelen pitkän linjan kokenutta ammattilaista, siis jo lähellä eläkeikää olevaa ja monipuolisesti koulutettua. Kovin nuori ihminen ei juuri koskaan pysty käsittelemään tälllaisia ongelmia tehokkaasti. Olen itse ollut alalla vuosikymmeniä, nyt eläkkeellä. 

Vierailija
155/602 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene kouluun.

Apua, menin trolliin. :D

Vierailija
156/602 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^

Olet poikkeus. Suurin osa miehistä nai jonkun helpomman naisen, joka ns. sopii pakettiin. 

No eihän kaikki miehet pelkää rakkautta. Osa vain.

Vierailija
157/602 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävi kuten arvelinkin: kommentoimaan alkoivat moraalinvartijat, joilla ei ole kokemusta asiasta, mutta kauhea halu tuoda itseään ja itsekkyyttään esille.

Puolisollani oli myös pitkä sivusuhde, sen paljastuttua olin enemmän hämmästynyt kuin loukkaantunut. Kyllä siitä keskusteltiin ja riideltiinkin! Sitten aloin miettimään suhdettamme, että mitä on muuttunut, vai onko muuttunut mitään. Ollut hyvä suhde, hyvä puoliso mielestäni. Päätimme jatkaa yhdessä. En ole katunut hetkeäkään. Suhteemme on jopa parantunut entisestään.

Olen jopa miettinyt, että voisiko tämä toinen nainen olla osaltaan vaikuttamassa minun avioliittoni kokonaisuuteen? En tiedä!

Vierailija
158/602 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihanhallintaa suosittelisin. Omituista settiä väännät, vaikka itse ensin paljastit olevasi ihmisros kaa vaikkei kukaan edes kysynyt mitään.

Mä suosittelen sulle oikeasti hoitoa. Mä en ole vihainen vaan mua lähinnä naurattaa teidän harhat. Itse olet täysin omituinen. 

Vierailija
159/602 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene kouluun.

Apua, menin trolliin. :D

Psykologian maisteriohjelma (FM) Jyväskylän yliopiston opinto-opas -> Sieltä löytyy tietoa, esimerkiksi.

Vierailija
160/602 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä suosittelen sulle oikeasti hoitoa. Mä en ole vihainen vaan mua lähinnä naurattaa teidän harhat. Itse olet täysin omituinen. 

Harhat, harhat ja harhat.. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän