Ketoruokavalio. Mitä terveyshaittoja?
Oletko ollut pitempään ketoruokavaliolla ja saanut jotain oireita joiden vuoksi jouduit lisäämään hiilihydraatteja enemmän ruokavalioon? Mitä ne oireet olivat? Tiedän että iso osa voi erittäin hyvin ja painokin putoaa helposti. Näitä tietoja en tarvitse vaan niitä joissa oikeasti on ollut pakko lisätä hiilihydraatteja koska muuten voisi huonosti.
Kommentit (112)
Ketossa se hurjan painonpudotus alussa johtuu siitä, että hiilarit sitoo nestettä kehoon. Sitten kun ne jättää lähes pois, niin lähtee reippaasti nestettä ja tulee vaikutelma että heti lähti läskit. Sitten jos palaa normihiilariseen, niin nestettä sitoutuu taas ja tulee vaikutelma, että no niin heti lihoin taas. Ihmisen kehossa on kuitenkin tarkoitus ollakin 50-65% nestettä, niin että kaikki toimii kuten pitää. Nestevaje ei ole hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas toiset puhuu ketosta ja toiset vhh:sta, hohhoijaa.
Keto on yksi vhh-variaatio, kaikkein tiukin niistä, jollei carnivorea oteta huomioon. Carnivore ei oikeastaan ole vähähiilarinen ruokavalio, koska siinä ei ole hiilareita ollenkaan.
Atkins oli sydänlääkäri, joka paransi lukuisia sydänpotilaita vhh:lla, jossa ensimmäiset kaksi viikkoa oli tiukkaa ketoa. Myöhemmin ruokavalioon lisättiin hyviä hiilihydraatteja niin paljon, ettei potilaan paino noussut, vaan pysyi laskussa normaalipainon saavuttamiseen asti. Kun normaalipaino oli saavutettu, tervehtynyt potilas jatkoi sillä hiilaritasolla, joka oli todettu hänelle parhaaksi. Tämä raja on jokaisella yksilöllinen, mutta yleensä se on 20- 150 gramman välissä.
Ja disclaimerina vielä väärän tiedon levittäjille, että Atkins ei kuollut sydänkohtaukseen, vaan liukastui työmatkalla jäisellä kadulla, joutui saira
Munuaiset petti liukastumisen seurauksena???? Onpa outo tapahtuma. Ettei vain ois olleet munuaiset jo ennestään paskassa jamassa liiallisen proteiinin syömisen takia.
"Carnivore ei oikeastaan ole vähähiilarinen ruokavalio, koska siinä ei ole hiilareita ollenkaan. "
Miksi niin monet instan carnivoret syö hunajaa, jos se on muka hiilariton ruokavalio?
Vierailija kirjoitti:
Ketossa se hurjan painonpudotus alussa johtuu siitä, että hiilarit sitoo nestettä kehoon. Sitten kun ne jättää lähes pois, niin lähtee reippaasti nestettä ja tulee vaikutelma että heti lähti läskit. Sitten jos palaa normihiilariseen, niin nestettä sitoutuu taas ja tulee vaikutelma, että no niin heti lihoin taas. Ihmisen kehossa on kuitenkin tarkoitus ollakin 50-65% nestettä, niin että kaikki toimii kuten pitää. Nestevaje ei ole hyväksi.
Tuo "hurja painonpudotus" on mulla ollut 1,5-2 kg. Sen jälkeen paino junnaa 6 viikkoa, kunnes verensokeri alkaa taas notkahdella eli selvästi insuliiniresistenssi on helpottanut. Sen jälkeen paino laskee noin kilon kuussa.
Sydämen muljahtelut, ylikierroksilla olo, treeni ei kulkenut. Ei sopinut minulle keto.
Missään vhh-ruokavaliossa ei syödä liikaa proteiinia.
Mikä siinä ketossa aiheutti vaihdevuodet kolmikymppisenä? Voiko carnivore aiheuttaa saman?
Minä olin suolistosairauden (sibo) takia ketolla 2 vuotta, tosin en noudattanut superorjallisesti vaan söin esimerkiksi rypäleitä, kuivattua taatelia ja appelsiinimehua. Minulla ei ollut ongelmia oikein muussa kuin siinä, että juhliin ja tapahtumiin piti ottaa omat eväät. Terveyden saralla ei ollut mitään ongelmia, keto sopi minulle hyvin. Akne hävisi, näkö parani (!), nivel- ja lihaskivut hävisivät, IBS oireet hävisivät (päivittäinen ripuli, ummetus, närästys, ilmavaivat ja turvotus) ja 2 vuoden aikana laihduin 35 kg ilman muuta liikuntaa kuin arkiliikkuminen autottomana lähikauppaan jalan. Itse jouduin ketolla välttelemään makeutusaineita.
Kun palasin takaisin normaaliin ruokailuun, kaikki ongelmat palasivat hiljaksiin vuosien saatossa. Nyt antibioottikuurin jälkeen joudun aloittamaan keton uudelleen ja nyt tiedän, että siinä on pysyttävä, jos haluaa olla terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ummetus, liian vähän kuituja.
Liian vähän rasvaa. Ihminen ei tarvitse kuitua yhtään mihinkään. Selittää myös muut ongelmat että rasvaa ei syödä ketolla riittävästi.
Ihminen tarvitsee kuituja, jotta suoliston hyvä mikrobisto kasvaisi terveeksi ja säilyisi sellaisena. Tutkimusaineistoa tästä alkaa olla jo aika hyvin kasassa. Kuitu on niiden hyvien suolistobakteereiden ruokaa. Jos pahat bakteerit saavat vallan, korjaus voi kestää kauan. Kuituja saa kasviksista, marjoista, hedelmistä kuten avokado, pähkinöistä, siemenistä ja jos nuo eivät riitä, niin kuitulisistä, kuten psyllium, perunakuitu, kaurakuitu ja pellavansiemenrouhe.
Olen ollut vhh:lla 24 vuotta, mutta ketoosissa vain kun paastoan. En pidä jatkuvaa ketoosia itselleni sopivana, se vie yöunet ja aivot on ylikierroksilla. Kroppani siirtyy ruok
Muuten samaa mieltä, mutta hiilarittomalla ruokavaliolla jokin muu aine käyttäytyy suolistossa samalla tavalla kuin kuidut. Eli kuitua ei välttämättä tarvita lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Missään vhh-ruokavaliossa ei syödä liikaa proteiinia.
Niin. Eihän ne omasta mielestään syö koskaan liikaa. Mutta totuus on toinen
Juurikin näin. Kaikki eivät vain halua perehtyä tarpeeksi. Sitten syyttävät ruokavaliota kun voivat huonosti.