Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ketoruokavalio. Mitä terveyshaittoja?

Vierailija
18.01.2026 |

Oletko ollut pitempään ketoruokavaliolla ja saanut jotain oireita joiden vuoksi jouduit lisäämään hiilihydraatteja enemmän ruokavalioon? Mitä ne oireet olivat? Tiedän että iso osa voi erittäin hyvin ja painokin putoaa helposti. Näitä tietoja en tarvitse vaan niitä joissa oikeasti on ollut pakko lisätä hiilihydraatteja koska muuten voisi huonosti.

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli suolistosyöpä. 

Vierailija
122/136 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin suolistosairauden (sibo) takia ketolla 2 vuotta, tosin en noudattanut superorjallisesti vaan söin esimerkiksi rypäleitä, kuivattua taatelia ja appelsiinimehua. Minulla ei ollut ongelmia oikein muussa kuin siinä, että juhliin ja tapahtumiin piti ottaa omat eväät. Terveyden saralla ei ollut mitään ongelmia, keto sopi minulle hyvin. Akne hävisi, näkö parani (!), nivel- ja lihaskivut hävisivät, IBS oireet hävisivät (päivittäinen ripuli, ummetus, närästys, ilmavaivat ja turvotus) ja 2 vuoden aikana laihduin 35 kg ilman muuta liikuntaa kuin arkiliikkuminen autottomana lähikauppaan jalan. Itse jouduin ketolla välttelemään makeutusaineita.

Kun palasin takaisin normaaliin ruokailuun, kaikki ongelmat palasivat hiljaksiin vuosien saatossa. Nyt antibioottikuurin jälkeen joudun aloittamaan keton uudelleen ja nyt tiedän, että siinä on pysyttävä, jos haluaa olla terve.

Nuo mehut, viinirypäleet ja taatelit on niin hiilihydrattipitoisia, että vaikea uskoa, että elimistö pysyisi ketoosissa jos nuo kuuluvat ruokavalioon. Toki jos liikkuu aktiivisesti tai syö tyyliin 2 viinirypälettö niin on mahdollista. Jos syö maitotuotteita ja vähähiilihydraattisia kasviksia sen 800g päivässä niin rajat paukkuu jo niillä.

Vhh on hyvä ja paljonkin helpompi toteuttaa, kuin Keto. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Carnivore ei oikeastaan ole vähähiilarinen ruokavalio, koska siinä ei ole hiilareita ollenkaan. "

Carnivoressa syödään vain eläinperäisiä tuotteita. Maitotuotteissa on hiilihydraattia, joten tulee niitä siinäkin.

Vierailija
124/136 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ketolla jatkuvat kuukautiset. Lopulta tarvitsin hormonihoitoa niiden lopettamiseen. Ei ikinä enää! Oli 2v ketolla. 

Vierailija
125/136 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketossa se hurjan painonpudotus alussa johtuu siitä, että hiilarit sitoo nestettä kehoon. Sitten kun ne jättää lähes pois, niin lähtee reippaasti nestettä ja tulee vaikutelma että heti lähti läskit. Sitten jos palaa normihiilariseen, niin nestettä sitoutuu taas ja tulee vaikutelma, että no niin heti lihoin taas. Ihmisen kehossa on kuitenkin tarkoitus ollakin 50-65%  nestettä, niin että kaikki toimii kuten pitää. Nestevaje ei ole hyväksi.

Tuo "hurja painonpudotus" on mulla ollut 1,5-2 kg. Sen jälkeen paino junnaa 6 viikkoa, kunnes verensokeri alkaa taas notkahdella eli selvästi insuliiniresistenssi on helpottanut. Sen jälkeen paino laskee noin kilon kuussa.

Ihmiset unohtaa usein ettei se keto itsessään ole laihdutusmetodi. Se on aineenvaihdunnan tila jossa keho käyttää rasvaa hiilareiden sijaan energialähteenä.

Laihtuminen edellyttää sitä, että energiaa saa päivässä vähemmän mitä kuluttaa. Oli ketolla tai ei.

Jos energiantarve on päivässä jollain 2500 kcal mutta syö ketoruokavaliolla 3000 kcal niin ei todellakaan laihdu.

Mutta jos syö 1800 kcal, niin laihtuu, ja paljon enemmän kun kilon kuussa.

Vierailija
126/136 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Moni luulee että ketolla voi syödä 6000 kaloria ja silti laihtua. 😂

Vierailija
127/136 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin vuosia ketolla. Luulin että on terveellisin ruokavalio. Ei ollut. Vaihdoin vhh ja kaikki ongelmat katosivat. Esim mulla ollut jalkapohjissa syyliä kaikki ketovuodet. Nyt kun vaihdoin ruokavaliota ne lähtivät kolmessa viikossa. Mitä ihmettä? Samoin rytmihäiriöt poistuivat ja jatkuvat virtsatietulehdukset. Eli vaan vähensin rasvaa ja lisäsin kuituja ja kasviksia, heldelmiä ja juureksia. Nyt hh jotain 100g päivässä. Nukun hyvin ja suoli toimii säännöllisesti. Ennen oli ummetusta ja päänsärkyä enkä palautunut treeneistä. Pro bnp oli tosi korkea. Nyt kaikki paremmin. Vhh on hyvä. Ja välillä tankkaan enemmänkin hiilaria, ehkä joka 4 päivä. 

Mitä sä sekoilet? VHH tarkoittaa vähähiilihydraattista. Keto on yksi vhh:n alalaji. Ei ne ole eri juttuja. Eri alalajit lajitellaan hiilareitten määrällä.

Vierailija
128/136 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Carnivore n. 4 vuotta tähän saakka. Ei ole ollut fyysisiä ongelmia. Sosiaaliset ongelmat eivät itseä haittaa, kun fyysisesti menee nykyään paremmin. Ehkä ensimmäiset 2 vko oli totuttelua, vetämättömyyttä ja pahaa hengitystä kehon käynnistellessä ketoosia.

Vierailija
129/136 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava on ns hoitanut ylipainoaan ja diabetestään ketoillen ja kyllä siitä on isoja ongelmia ollut. On enää pelkkä luuranko, luut hajoilee pienestäkin eikä haavat parane. Väittää että db on hallinnassa ruokavaliolla mutta eipä taida olla. 

Vierailija
130/136 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttava on ns hoitanut ylipainoaan ja diabetestään ketoillen ja kyllä siitä on isoja ongelmia ollut. On enää pelkkä luuranko, luut hajoilee pienestäkin eikä haavat parane. Väittää että db on hallinnassa ruokavaliolla mutta eipä taida olla. 

Nykyään vhh on jopa suositeltava kakkos diabeteksessä. Vitamiinit jokainen normaali ihminen osaa hoitaa, joten tuttavallasi on kyllä nyt muita ongemia, eikä hän ole ottanut ruokavaliohoidostaan tarpeeksi selvää.

Vierailija
131/136 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haju. Te ette itse haista sitä, mutta hengityksenne haisee aivan hirveälle. Nykyisin ihan kavahdan ketoilevan ystäväni hajusta. Vetäydyn kauemmaksi hänestä, koska hengitys todellakin haisee p*skalle!

Vierailija
132/136 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketossa se hurjan painonpudotus alussa johtuu siitä, että hiilarit sitoo nestettä kehoon. Sitten kun ne jättää lähes pois, niin lähtee reippaasti nestettä ja tulee vaikutelma että heti lähti läskit. Sitten jos palaa normihiilariseen, niin nestettä sitoutuu taas ja tulee vaikutelma, että no niin heti lihoin taas. Ihmisen kehossa on kuitenkin tarkoitus ollakin 50-65%  nestettä, niin että kaikki toimii kuten pitää. Nestevaje ei ole hyväksi.

Tuo "hurja painonpudotus" on mulla ollut 1,5-2 kg. Sen jälkeen paino junnaa 6 viikkoa, kunnes verensokeri alkaa taas notkahdella eli selvästi insuliiniresistenssi on helpottanut. Sen jälkeen paino laskee noin kilon kuussa.

Noihin pudotuslukuihin pääsee ihan normaalilla ruokavaliolla, jos ei syö liikaa ja mätä kermapastaa joka päivä, ei syö enemmän kuin kuluttaa ja pitää huolen, että kuluttaa. Järkevä syöminen, joka on suhteutettu kulutukseen on parempi vaihtoehto kuin itseaiheutettu syömishäiriö. Ihmiset vain nykyaikana syövät liikaa, liian usein ja epäterveellisesti. Tämä yhdistettynä radikaalisti vähentyneeseen liikkumiseen ja ruumilliseen työhän. Siksi suoli reistailee, on turvotusta ja paino nousee. 

Vierailija
133/136 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin suolistosairauden (sibo) takia ketolla 2 vuotta, tosin en noudattanut superorjallisesti vaan söin esimerkiksi rypäleitä, kuivattua taatelia ja appelsiinimehua. Minulla ei ollut ongelmia oikein muussa kuin siinä, että juhliin ja tapahtumiin piti ottaa omat eväät. Terveyden saralla ei ollut mitään ongelmia, keto sopi minulle hyvin. Akne hävisi, näkö parani (!), nivel- ja lihaskivut hävisivät, IBS oireet hävisivät (päivittäinen ripuli, ummetus, närästys, ilmavaivat ja turvotus) ja 2 vuoden aikana laihduin 35 kg ilman muuta liikuntaa kuin arkiliikkuminen autottomana lähikauppaan jalan. Itse jouduin ketolla välttelemään makeutusaineita.

Kun palasin takaisin normaaliin ruokailuun, kaikki ongelmat palasivat hiljaksiin vuosien saatossa. Nyt antibioottikuurin jälkeen joudun aloittamaan keton uudelleen ja nyt tiedän, että siinä on pysyttävä, jos haluaa olla terve.

Jos sinulla oli 35 kg ylipainoa, ongelmasi oli ylensyöminen ei hiilarit itsessään. Jos olisit syönyt terveellisesti, monipuolisesti ja sen mukaan, mitä kulutat, ei sinun olisi tarvinnut mennä äärimmäisyyksiin. Olisit tarvinnut lääkärin opastusta syömisiin ja liikkumiseen, kun lopetit ketoilun, koska ilmeisesti palasit vanhoihin huonoihin tapoihin. 

Vierailija
134/136 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketoasidoosi ja ambulanssilla sairaalaan. Sitten lisäsin pari leipää aamuihin, niin helpotti.

Ei liity ketoiluun mitenkään.

Liittyy. Liian vähän hiilihydraattia.

Vierailija
135/136 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oikea lihansyöjä kuten koira ei edes mene ketoosiin 🤔 

Ja miksi meillä on kasvissyöjän superpitkä suolisto ja jauhamiseen sopivat poskihampaat (ja vieläpä; varahampaat eli viisaudenhampaat) jos meidät on luotu elämään vain eläinrasvalla ja proteiinilla...? Voisiko kuitenkin olla, että olemme sekasyöjiä ja viljat ja sokeri ovat se ongelma, ei esimerkiksi juurekset ja hedelmät ja marjat jotka melko varmasti kuuluvat ihmisen luonnolliseen ruokavalioon siinä missä eläinrasva ja -proteiini. 

Ihminen on tutkitusti hyperkarnivori ja kaikki eläimet ovat lähes järkiään ketoosissa luonnollisella ruokavaliollaan. 

Lihansyöjäeläinten ketoosi ei ole samanlainen kuin ihmisillä. Ne eivät ole niin syvässä ketoosissa, koska niiden aineenvaihdunta nojaa ketoaineita enemmän jatkuvaan ja todella tehokkaaseen glukoneogeneesiin. Niillä on myös erilainen insuliinivaste proteiinille.

Vierailija
136/136 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin vuosia ketolla. Luulin että on terveellisin ruokavalio. Ei ollut. Vaihdoin vhh ja kaikki ongelmat katosivat. Esim mulla ollut jalkapohjissa syyliä kaikki ketovuodet. Nyt kun vaihdoin ruokavaliota ne lähtivät kolmessa viikossa. Mitä ihmettä? Samoin rytmihäiriöt poistuivat ja jatkuvat virtsatietulehdukset. Eli vaan vähensin rasvaa ja lisäsin kuituja ja kasviksia, heldelmiä ja juureksia. Nyt hh jotain 100g päivässä. Nukun hyvin ja suoli toimii säännöllisesti. Ennen oli ummetusta ja päänsärkyä enkä palautunut treeneistä. Pro bnp oli tosi korkea. Nyt kaikki paremmin. Vhh on hyvä. Ja välillä tankkaan enemmänkin hiilaria, ehkä joka 4 päivä. 

Minulla myös rytmihäiriöitä päivittäin.

Tosin syy saattoi olla myös liian alhainen ferritiini. Loppui kun söin lisärautaa. Virtsatietulehduksia oli myös ja muutaman kuurin jälkeen aloin etsiä tietoa voiko johtua ketosta ja löysinkin kokemuksia että niin saattaa käydä. Ei ole enää tullut kun syö joka viikko jotain hiilaria.