Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan kenelläkään keski-ikäisellä suomalaisella ollut turvallista äitiä?

Vierailija
18.01.2026 |

Sellaista jolle voi kertoa murheensa ja jolta saa tukea ja turvaa? Nyt keski-iässä surettaa kun ei saanut kokea sellaista äitiä mutta samaan aikaan tuntuu tyhmältä kun todennäköisesti kaikilla muillakin oli sama tilanne.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakiokeskustelijat vakiolauseineen.   Nyt jos äitykkä tarvitsisi apua tai hoitokodissa katsomista vetäydytääb lapsenomaiseen syyttelyyn.   Kävin hoidossa, ei äiti itte viittinyt.  Koulusta tyhjään kotiin ja äiti illat kökki pesutuvassa tai siivosi tai ompeli ja kutoi.  Heitteillä sain minä  olla, ei kukaan sanoitellut, tehnyt läksyjöni 

Mitä sen äidin olisi pitänyt tehdä, lähteä töistä pois, jättää siivoamatta jne? On asioita jotka on pakko hoitaa että saa lapsille ruokaa ja vaatteita. Miten tuo on niin vaikeaa ymmärtää? Tietysti lapsen voisi ottaa mukaan kotitöihin ja jutella siinä ohessa.  Itse olen ns avainkaulalapsi ja omanikin joutui yksin lähtemään kouluun jo ala-asteen ekaluokilta. Ei minulla ole siitä traumoja, ymmärsin että töitä heidän on pakko tehdä. Toivottavasti lapseni ymmärtää myös, sanoi joskus että

Missä se isä oli? Eikö hän voinut tuoda sitä rahaa taloon? Ei tällöin äidin ole tarvinnut paahtaa töitä ja käytännössä hylätä lapsensa. Kun asioita tarkastelee kansainvälisesti, niin useimmissa kulttuureissa arvostetaan ja toteutetaan enimmäkseen kotiäitiyttä, kun lapset ovat pieniä. Suomessa vaan on tehty toisin, mikä taitaa olla jäänne sotienjälkeisestä ajasta. En pidä tätä normaalina. Siksi meillä onkin vallalla välttelevä kiintymyssuhde. Vaikeita asioita vältellään perheissä. 

Vierailija
42/71 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehillä on. Mutta teillä itkuisilla, ahistuneilla naisilla jotka kipuilette ja oireilette ettekä saa unta kun kuuluu masentaa ja kuuluu olla tRaUmoJa, niin teillä ei todellakaan ole. 

Sun sairas riippuvuussuhde äitiisi ei ole terve eikä hyvä suhde. Normaali aikuinen mies muuttaisi omilleen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehillä on. Mutta teillä itkuisilla, ahistuneilla naisilla jotka kipuilette ja oireilette ettekä saa unta kun kuuluu masentaa ja kuuluu olla tRaUmoJa, niin teillä ei todellakaan ole. 

Yleensä ne on miehet niitä jotka syyttää äitiään kaikesta, ja sillä myös perustelevat naisvihaansa. Toki on myös teitä mammanpoikia joilla on emotionaalisesti insestinen suhde äitiin. Napanuora ei koskaan katkennut.

Vierailija
44/71 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakiokeskustelijat vakiolauseineen.   Nyt jos äitykkä tarvitsisi apua tai hoitokodissa katsomista vetäydytääb lapsenomaiseen syyttelyyn.   Kävin hoidossa, ei äiti itte viittinyt.  Koulusta tyhjään kotiin ja äiti illat kökki pesutuvassa tai siivosi tai ompeli ja kutoi.  Heitteillä sain minä  olla, ei kukaan sanoitellut, tehnyt läksyjöni 

Niin kuule suurin osa lapsista oli hoidossa 70-80 luvulla, äidit töiden jälkeen pesi pyykkiä, parsi sukkia ja lapasia, ompeli verhoja ja paikkoja siihen päälle kutoi sukkia ja luki kirjoja. 

Niin ja tyttäret syyttelevät täällä kun äiti ei ollut mun kaa.   Tiskikoneetkin oli vielä harvinaisempia,  ruoka laitettiin alusta.  Ei ollut joustavia työaikoja.

Monet naiset eivät näytä ymmärtävän esim etätöitä tehdessään  vakituista työaikaa vaikka 7-14.  Ilman mainittavia kodinkoneita.  

Harrastuksia oli mutta ainakin kaupungeissa lähellä, lapset kulki itse.  Joku vertaa siinäkin omaan täydellisyyteensä, nyt kuljetan viis iltaa viikossa lapsia toiselle puolelle kaupunkia. Koska välitän lapsistani, he kertovat joka sanan minulle mitä kukakin puhuu.    Itse saatiin lampsia kilometri koululle jumppasaliin  tai lähikentille tai srk-talolle.  Ei äiti välittänyt lapsista.

Vierailija
45/71 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isät eivät ole läsnäolleet semminkään.

Vierailija
46/71 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole minunkaan äitisuhteeni erityisen lämpöinen. Olemme kohteliaan etäisiä.

T. 60 luvulla syntynyt

Sama täällä. Äiti on edelleen pilkallinen ja todella halveksuva. Ei huvita keskustella muusta kuin säästä ja ruoasta. Näillä mennään loppuun asti. Olen se ei toivottu lapsi ja se on minulle aina osoitettu.

Onko isälläsi osuutta asiaan?

Vierailija
47/71 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun sairas riippuvuussuhde äitiisi ei ole terve eikä hyvä suhde. Normaali aikuinen mies muuttaisi omilleen. 

Sanokaapa naiset miksi te roikutte vielä 50 v henkisesti äideissänne joka päivä heistä kirjoitellen kun miehiltänne vaaditte ettei mitään yhteyttä äitiin, aikuinen mies ei äitiään muistele.

Vierailija
48/71 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hyvä äiti. Syntynyt vuonna -48 ja minä -71. Aina ollut turvallinen ja huolehtinut, niin henkisesti kuin fyysisesti. Samoin isäni. Ihania ovat  myös lapsenlapsilleen. 

Vierailija
49/71 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis sulla on läheinen ja lämpöinen suhde "itkuisen, ahustuneen, kipuilevan ja oireilevan" naisen kanssa.

No, hyvä sinä.

Vierailija
50/71 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokasta tulee omalla tavallaan traumatisoituneita, koska siellä yleensä taloudellinen turvallisuus, ulkoisten normien noudattaminen (ruoka-aika, hygieniasäännöt, ei rikkinäisiä vaatteita) ja vanhempien koulutuksen tuoma kyky sanottaa asioita sopivasti estää huomaamasta tilannetta. Silti fyysinen, henkinen ja seksuaalinen väkivalta voi olla ihan samanlaista kuin muualla. 

Juuri tässä muistelin, miten äidillä oli köyhänä yksinhuoltajana tapana käyttää perusteetonta fyysistä ja henkistä väkivaltaa ja rajoittamista: hän valehteli kaikille, ettemme sisaruksen kanssa uskaltaneet mennä pihalle, jotta hänen ei koskaan tarvinnut viedä meitä sinne leikkimään vaan hän piti meitä pienessä huoneessa kotona kaikki illat, jos ei ollut kaveria jonka luo mennä, joka oli harvoin. Myöhemmin taloudellinen tilanne parani ja äiti lopetti fyysisen väkivallan, mutta kaikki siirtyi henkiseen väkivaltaan, kuten keskiluokkaisesti oli sopivaa. Vasta koulun puuttuessa apua järjestyi. Koulu onkin etulinjassa kaikessa lapsuudenkodeissa tapahtuvassa väkivallassa, valitettavasti. Kunpa olisi paremmat resurssit.

Vierailija
51/71 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanokaapa naiset miksi te roikutte vielä 50 v henkisesti äideissänne joka päivä heistä kirjoitellen kun miehiltänne vaaditte ettei mitään yhteyttä äitiin, aikuinen mies ei äitiään muistele.

Näköjään osui ja upposi. Aikuinen mies ei roiku äitinsä tississä, mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää? Normaali suhde äitiin saa tietenkin olla.

ohis

Vierailija
52/71 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, enpä voi omaa äitiäni moittia.

Enkä sen puoleen isääkään.

Tokikaan ei heidän kanssaan ole ollut tapana omia ihmissuhde- yms. henkilökohtaisia asioita märehtiä, mutta on ollut aina turvallinen koti.

Nyt vanhempien ikääntyessä tuen tarve on kääntynyt toisin päin.

t: nimim. Assburger, mies 54v

Vierailija
53/71 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kuule suurin osa lapsista oli hoidossa 70-80 luvulla, äidit töiden jälkeen pesi pyykkiä, parsi sukkia ja lapasia, ompeli verhoja ja paikkoja siihen päälle kutoi sukkia ja luki kirjoja. 

Niin mutta nämä keski-ikäiset näkevät sen pahana kun kaikki ostetaan valmiina, kodinkoneet, villasukat yök, siivooja käy parin viikon välein.  On aikaa vatvoa lapsuuttaan.   Ei estä kotityöt lapsen kanssa olemista.  Työtkin kun voi tehdä kotona tai joustavasti.

Vierailija
54/71 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrastuksia oli mutta ainakin kaupungeissa lähellä, lapset kulki itse.  Joku vertaa siinäkin omaan täydellisyyteensä, nyt kuljetan viis iltaa viikossa lapsia toiselle puolelle kaupunkia. Koska välitän lapsistani, he kertovat joka sanan minulle mitä kukakin puhuu.    Itse saatiin lampsia kilometri koululle jumppasaliin  tai lähikentille tai srk-talolle.  Ei äiti välittänyt lapsista.

Vielä 80-luvulla se oli ihan normaalia ettei lapsella ollut ohjattua harrastusta, ja jos oli niin sinne joutui pyöräilemään itse. Nykyään se taas on melkein lasun paikka jos vanhempi ei kyyditä. Vaatimukset muuttuvat.

Vierailija
55/71 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näköjään osui ja upposi. Aikuinen mies ei roiku äitinsä tississä, mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää? Normaali suhde äitiin saa tietenkin olla.

ohis

Miksi te naiset roikutte päivittäin äideissänne heitä parjaten.  En nää mitää järkeä tuossa. 

Vierailija
56/71 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini ei ole sallinnut lapsilleen terveyttä eriytymistä hänestä. Pääsin äitini vaikutuksesta eroon vasta nelikymppisenä, kun katkaisin häneen kaikki välit. Hän käytti vallan välineenä syyllistämistä ja uhriutumista.  Yksi pahimmista hänen ylilyönneistään oli se, kun uhkasi tehtailla lastensuojeluilmoituksia sillä perusteella, että kärsin nuorempana mielenterveysongelmista. Mistäpä muualtakaan ne mt-ongelmat olisivat johtuneet kuin hänestä itsestään ja vanhemmistani.

Vierailija
57/71 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla vaan ole. Ei ole oikeastaan minkäänlaista äitisuhdetta. Hän oli etäiseksi jäänyt ihminen joka asui samassa paikassa kanssani elämäni ensimmäiset kahdeksan vuotta. Ainoa kerta kun muistan hänen puhuneen minulle oli kun sanoi kirjoittavansa minulle lupalapun, ettei tarvitse osallistua liikuntatunnille kun ei halunnut kenenkään koulussa näkevän minkälaiseen kuntoon isäni oli hakannut minut.

Tosin, en taida vielä muutamaan vuoteen olla keski-ikäinen.

Vierailija
58/71 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapee missä sun isäsi oli kun häntä tarvitsit?

Vierailija
59/71 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla ainakin oli turvallinen äiti. Ihan tavallinen ja vaatimaton, ei juonut alkoholia, ei ollut ankara.

N53

Vierailija
60/71 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on edelleen turvalliset äiti ja isä syntyneet 54 ja 53 ja minä 78.

Meillä on ollut aina turvallinen ja auttava perhe.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän