Tuntuu että terapeutit eivät itse aina järkeviä tai osaa elää tätä elämää
En nyt sano, että terapeutin tarvitsee olla joku täydellisyys tai että ei saa tehdä virheitä elämässä.
Mutta osa tutuista terapeuteista on sellaisia, etteivät pärjää työnsä ulkopuolella ihmisten parissa. Puhuvat omituista terapiakieltä, kun muut ihmiset puhuvat reippaammin. Eivät uskalla aina elää sellaista tervettä elämää, vaan hyssytellään ja omat lapsetkin elävät jossain varovaisessa pumpulissa.
Nämä vain esimerkkejä.
Mutta en tunne kovin montaa maanläheistä ja juurevaa terapeuttia.
Kommentit (40)
Osalla terapeuteista on joku 3.avioliitto meneillään. En kävis semmoisen luona.
Vierailija kirjoitti:
Montako terapeuttia oikein tunnet kaikkiaan? Ja vieläpä työn ulkopuolella?
En asu missään isossa kaupungissa. Meidän kaupungissa on pienet piirit ja ihmiset tietävät toistensa asiat.
Kerropa esimerkki tästä varovaisesta terapiapuheesta vs. reippaammasta puheesta. Jatketaan sitten analyysiä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oikeasti mielenkiintoista, tunnen jostain syystä 5 psykologian maisteria, kaikki ovat naisia, kaikilla on ollut vähintään kymmenen kumppania lyhyen elämänsä aikana jotka he itse ovat julistaneet parisuhteiksi. Onkohan tässä joku korrelaatio?
Myös asenteellisuus.
Terapeutin työhönhän ei kuulu tehdä ihmisestä ahkeraa, kuuliaista,rehellistä jne- vaan ainoastaan mieleltään terve.
60-vuotias miespsykoterapeutti (homoseksuaali) pukeutuu teinien vaatteisiin.
Psykologi voi olla arveluttavassa bisneksessä mukana, ellei etiikka ole hyvä. Sama muilla terapeuteilla ja alan lekureilla. Lakia käyttävät sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oikeasti mielenkiintoista, tunnen jostain syystä 5 psykologian maisteria, kaikki ovat naisia, kaikilla on ollut vähintään kymmenen kumppania lyhyen elämänsä aikana jotka he itse ovat julistaneet parisuhteiksi. Onkohan tässä joku korrelaatio?
Tunnen reippaasti enemmän. Ei ole ainakaan sen otannan perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Kerropa esimerkki tästä varovaisesta terapiapuheesta vs. reippaammasta puheesta. Jatketaan sitten analyysiä asiasta.
Sellainen hiljaisen söpö puhetapa, useammalla tutulla terapeutilla. Puhekielessä huokaillaan kuormittumisesta, omien rajojen laittamisesta jaksamiselle, tunnelukoista, ei voida tehdä koskaan mitään ylimääräistä...
Sitten töissä, naapurustossa ja mihin tahansa menen, niin naiset pistää mulle "Tervepä terve, Marjatta! Keitetääs kahvit!"
En tunne yhtään henkilöä, joka olisi vuosienkaan terapian jälkeen mieleltään terve. Mutta tunnen useamman josta on tullut toimintakyvytön uliseva, empatiakyvytön ilkimys. Ja uhri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, minä olen teologian maisteri ja pappi (nainen). Minulla on ollut yli 10 kumppania ennen nykyistä, pitkää avioliittoa. Täytyyhän elämästä jotain tietääkin, että voi työskennellä ihmisten ongelmien parissa.
Vierailija kirjoitti:
Myös asenteellisuus.
Terapeutin työhönhän ei kuulu tehdä ihmisestä ahkeraa, kuuliaista,rehellistä jne- vaan ainoastaan mieleltään terve.
Jep. Kuitenkin ahkeruus, kuuliaisuus ja rehellisyys auttais asiakasta hurjasti elämässä.
Ymmärrän jos ei ole mihinkään asiakkaalla voimia, mutta sellaista vastuunkantoa soisi muita kohtaan. Katse pois omasta navasta.
Lähistöllä asui kerran sellainen. Oli kyllä niin outo tapaus, että mietin usein miten asiakkaat häneen suhtautuvat , saavatko oikeasti jotain apua. Pukeutuminen oli kirpputorin alimmaisesta poistolaarista ja pihanhoito oli luokatonta.
Kailotti kaikki illat puhelimeensa ja selitti ummet ja lammet omista tuntemuksistaan jollekin. Oli noloa olla omalla pihalla kun oli tahtomattaan osallisena näissä sessioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös asenteellisuus.
Jep. Kuitenkin ahkeruus, kuuliaisuus ja rehellisyys auttais asiakasta hurjasti elämässä.
Ymmärrän jos ei ole mihinkään asiakkaalla voimia, mutta sellaista vastuunkantoa soisi muita kohtaan. Katse pois omasta navasta.
Toisten elämän säätäminen omien arvojen mukaiseksi on aikas syvältä sieltä navasta. Eikä kuulu terapeutin duuniin.
Mikä on ap:n mielestä tervettä elämää? Itse ihan näin taviksena olen koko elämäni kaivannut pehmeyttä ja nyt viimein tämän tarpeen itsessäni hyväksynyt ja alkanut elämääni enemmän sen suuntaan ohjata. Elämässä tulee vastaan tarpeeksi paskaa ihan itsestään, ei siinä tarvitse vapaaehtoisesti hymyssä suin rypeä enempää kuin on pakko.
Terapeutti-jankkaaja palannut palstalle. Milloin terapeutit on epäpäteviä, milloin tyhmiä, milloin mielenvaltaisia
Vierailija kirjoitti:
Lähistöllä asui kerran sellainen. Oli kyllä niin outo tapaus, että mietin usein miten asiakkaat häneen suhtautuvat , saavatko oikeasti jotain apua. Pukeutuminen oli kirpputorin alimmaisesta poistolaarista ja pihanhoito oli luokatonta.
Kailotti kaikki illat puhelimeensa ja selitti ummet ja lammet omista tuntemuksistaan jollekin. Oli noloa olla omalla pihalla kun oli tahtomattaan osallisena näissä sessioissa.
Vaikuttaa, että terapeutilla itsellään ei elämänhallinta ollut kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ap:n mielestä tervettä elämää? Itse ihan näin taviksena olen koko elämäni kaivannut pehmeyttä ja nyt viimein tämän tarpeen itsessäni hyväksynyt ja alkanut elämääni enemmän sen suuntaan ohjata. Elämässä tulee vastaan tarpeeksi paskaa ihan itsestään, ei siinä tarvitse vapaaehtoisesti hymyssä suin rypeä enempää kuin on pakko.
Mutta terapeutithan käytännössä opettavat kovuutta! Asiakkaalle rakennetaan uhrin mieli ja uhrihan saa käyttäytyä kuin persläpi muita ihmisiä kohtaan
Montako terapeuttia oikein tunnet kaikkiaan? Ja vieläpä työn ulkopuolella?