HS: Taistelu huumeluukkua vastaan
https://www.hs.fi/feature/art-2000011730165.html
Hesarin huumemyönteinen linja jatkuu, vika on näemmä yhteiskunnan:
"luukkujen tyhjentämisestä ja käyttäjien häädöstä. Kyse on myös inhimillisistä tragedioista, joiden lopputulos voi olla surkea.
Luukkujen väki on usein jo savustettu yhteiskunnan ulkopuolelle.
Eihän sellaisella ihmisellä ole enää hirveästi hävittävää. Heiltä on jo viety ihmisarvo, hoidot on ajettu alas ja heille vaaditaan kovempia rangaistuksia, Perälä sanoo.
Yhteiskunta saa siis katsoa myös peiliin.
Kommentit (131)
Ylä-asteella 80-lovun lopulla yksi oppilas viidestäsadasta oli polttanut kannabista. Kaikki inhosivat häntä. Juotiin kyllä joka viikonloppu, ja poltettiin tupakkaa. Myös hyvien perheiden lapset.
Kaipaan noita aikoja!
Yksi asukas voi tosiaan pilata hyvän taloyhtiön, kuten meillä kävi. Asuntoon muutti nuori nainen jonka luona pyörii ongelmakäyttäjiä ja nopeasti hän alkoi itsekin muistuttamaan sellaista, alkuun kaikki näytti aivan normaalilta. Ovikoodit ovat poistettu käytöstä, koska rapussa pyörii sekavia ja aggressiivisia henkilöitä, tämän jälkeen ulko-oveen alkoi ilmestymään murtojälkiä, vinttikomeroihin ja pyörävarastoon murtauduttiin. Häiriköintiä on kestänyt kesästä asti ja poliisitkaan eivät saa sitä loppumaan. Narkkari saa jatkaa elämänsä tuhoamista ja koko taloyhtiön terrorisointia, onneksi sentään asunnossa asunut pieni lapsi on otettu huostaan.
Jos narkomaania ahdistaa ympäröivä maailma, niin kannattaa aloittaa se tutkailu peilistä ja omasta käytöksestä, että mistä se johtuu
Olisikohan jonkinlainen naapurustopartio tähän ratkaisu? Leikattaisiin käärmeeltä pää irti, kuvaannollisesti tietenkin. Pari varoittavaa esimerkkiä, niin toiminta siirtyisi muualle.
Tätä se aiheuttaa, kun ihmisten ei enää tarvitse käydä töissä vaan perustulo tulee tilille täyttämällä lomake Kelan sivuilla. On aikaa narkkailla ja rötöstellä.
Vierailija kirjoitti:
Jos narkomaania ahdistaa ympäröivä maailma, niin kannattaa aloittaa se tutkailu peilistä ja omasta käytöksestä, että mistä se johtuu
Mitä tarkoitat??
Miettikääpä kuinka moni ylehesarilainen ja heidän hängaroundinsa ovat viihdekäyttäjiä.
Itse toivoisin että mietojen aineiden laillistaminen ja myyminen alkossa toteutuisi.
En siis itse käytä enkä halua käyttää, mutta esim. järjestäytyneen rikollisuuden tulot vähenisivät ja myös poliisin resurssia vapautuisi järkevämpään käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Itse toivoisin että mietojen aineiden laillistaminen ja myyminen alkossa toteutuisi.
En siis itse käytä enkä halua käyttää, mutta esim. järjestäytyneen rikollisuuden tulot vähenisivät ja myös poliisin resurssia vapautuisi järkevämpään käyttöön.
Mitä noita maailmalla on "vapautettu", niin kysyntä on vain kasvanut koska yhteiskunta on antanut singnaalin, että huumehet ovat ihan ok juttu...
Vierailija kirjoitti:
LINKKIHULLU TAAS VAUHDISSA
Oletko sekaisin? Mene nyt hoitoon, täällä keskustellaan
Vierailija kirjoitti:
Ylä-asteella 80-lovun lopulla yksi oppilas viidestäsadasta oli polttanut kannabista. Kaikki inhosivat häntä. Juotiin kyllä joka viikonloppu, ja poltettiin tupakkaa. Myös hyvien perheiden lapset.
Kaipaan noita aikoja!
Nämä ajat eivät ole palaamassa takaisin, se oli jo 30 vuotta sitten täysin selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä noita maailmalla on "vapautettu", niin kysyntä on vain kasvanut koska yhteiskunta on antanut singnaalin, että huumehet ovat ihan ok juttu...
Antaahaan se nytkin. Alkoholi on vahva huume ja laillinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sen tietää, että onko kysyntä kasvanut vai käyttö, jota on ollut jo paljon laittomanakin tullut vaan näkyväksi?
Ja toki siis tärkeä miettiä näitä haittojen ja hyötyjen suhteita. Ja miten olisi järkevin toteuttaa esim. myynti alkossa tms? Jos selkeät laskelmat, että nykyinen malli järkevämpi, niin olen kyllä valmis muuttamaan mielipidettäni.
Itse hoidimme naapurin äijän kanssa asian meidän taloyhtiön supersekoilijan kanssa että menimme "juttelemaan" hänelle ja hänen reppanakavereilleen muutaman sanasen. Varmaan siellä vielä vetävät kamaansa mutta nyt hiipivät rapussa hiirenhiljaa ja nyökkäävät pelokkaan kohteliaasti päätä jos tullaan rapussa vastaan.
Laki sitä ja laki tätä joojoo. Vankila ei mua pelota ja en suostu alistumaan kenenkään mielivaltaiseen terroriin.
Sivistyksen ylläpitäminen ei välttämättä ole aina "sivistynyttä".
Vierailija kirjoitti:
Huumeiden käyttö ja hallussapito on jo kielletty. Puuttuu enää, että poliisi ja oikeuslaitos ryhtyisivät toimiin. Toki rangaistuksia voisi ankaroittaa. Ikuinen maahantulokielto jokaiselle diilerille, ja käyttäjät pakolliselle katko- ja kuntoutusjaksolle. On hullua, että huumeita saa lapsillekin myydä käytännössä ilman seuraamuksia. Ei enää uusia nistisukupolvia!
Voin vain kuvitella kuinka hyvin pakollinen katko- ja kuntoutusjakso toimisi yhdenkään sellaisen ihmisen kohdalla, joka joko on todella pahasti koukussa jolloin sitä kamaa vaan on saatava tai sitten yksinkertaisesti ei vaan halua lopettaa. Kuka hullu edes menisi töihin tuollaiseen paikkaan? Ja miten ne ihmiset saataisiin pysymään siellä? Sidotaan kiinni sänkyyn ikkunattomiin betonikoppeihin, niinkö? Ja lisäksi, järkevä teko Suomelta olisi laillistaa kannabis. On aivan idioottimaista rinnastaa kyseinen kasvi johonkin heroiiniin. Jos olisi laillista, ei minunkaan naapurissani ravaisi jatkuvasti väkeä ostamassa sitä, vaan hakisivat ihan liikkeestä. Lisäksi poliisille vapautuisi resursseja niiden oikeiden rikollisten jahtaamiseen, eikä jonkun surullisen jointin kyttäämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kaipaan noita aikoja!
Niinhän sinä luulet.
Vierailija kirjoitti:
Itse hoidimme naapurin äijän kanssa asian meidän taloyhtiön supersekoilijan kanssa että menimme "juttelemaan" hänelle ja hänen reppanakavereilleen muutaman sanasen. Varmaan siellä vielä vetävät kamaansa mutta nyt hiipivät rapussa hiirenhiljaa ja nyökkäävät pelokkaan kohteliaasti päätä jos tullaan rapussa vastaan.
Laki sitä ja laki tätä joojoo. Vankila ei mua pelota ja en suostu alistumaan kenenkään mielivaltaiseen terroriin.
Sivistyksen ylläpitäminen ei välttämättä ole aina "sivistynyttä".
Niin varmaan, Seppo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumeiden käyttö ja hallussapito on jo kielletty. Puuttuu enää, että poliisi ja oikeuslaitos ryhtyisivät toimiin. Toki rangaistuksia voisi ankaroittaa. Ikuinen maahantulokielto jokaiselle diilerille, ja käyttäjät pakolliselle katko- ja kuntoutusjaksolle. On hullua, että huumeita saa lapsillekin myydä käytännössä ilman seuraamuksia. Ei enää uusia nistisukupolvia!
Voin vain kuvitella kuinka hyvin pakollinen katko- ja kuntoutusjakso toimisi yhdenkään sellaisen ihmisen kohdalla, joka joko on todella pahasti koukussa jolloin sitä kamaa vaan on saatava tai sitten yksinkertaisesti ei vaan halua lopettaa. Kuka hullu edes menisi töihin tuollaiseen paikkaan? Ja miten ne ihmiset saataisiin pysymään siellä? Sidotaan kiinni sänkyyn ikkunattomiin betonikoppeihin, niinkö? Ja lisäksi, järkevä teko Suomelta olisi laillistaa kannabis. On aivan idioottimaista rinnastaa kyseinen kasvi johon
Niin, itse ajattelen että nämä selkeästi riippuvuudesta kärsivät saisivat diagnoosin ja aineet vaikka reseptillä apteekista. Uskon, että kuntoutuminen olisi näin paljon todennäköisempää kun aikaa voisi käyttää vaikka elämäntapojen vahvistamiseen aineiden hankkimisen sijaan.
Lisäksi kauppiailta poistuisi motivaatio saada ihmisiä riippuvaisiksi.
Oli kyseessä sitten alkoholismi (Suomessa arvioidaan olevan n. 225 000 alkoholistia) tai huumeriippuvuus, halvimmaksi tulisi se että nämä ihmiset saisivat kunnollista, vaikuttavaa apua käyttöä ajaviin mielenterveysongelmiin n. 2-6 kk laitoshoitojaksolla (sellaisessa paikassa jotka tutkitusti tekevät hyvää hoitotulosta.) Tosin vielä tätäkin tärkeämpää olisi puuttua tehokkaasti koulukiusaamiseen ja vanhemmuuden ongelmiin, eli suurimpiin mt-ongelmia aiheuttaviin kasvuoloihin. En usko että tulee tapahtumaan sillä suurin osa ajattelee näitä ongelmia vain tunteella, ilman järjen, tutkimuksen ja tiedon hiventäkään.
Näin sitä todellisuutta luodaan sanoilla: "kyttäysrinki".