Mikä auttaisi oikeasti vaikeaan unettomuuteen?
Osaisiko joku antaa vinkkejä miten pääsisin eroon muutama viikko sitten "puskista" alkaneeseen vaikeaan unettomuuteen?
Saan kyllä unenpäästä kiinni, mutta unta ei riitä kuin 2-4tuntia ja herään tämän jälkeen todella virkeänä ja pirteänä eikä puhettakaan että saisin enää unta millään keinolla. Herään melkein joka yö klo 2-3.
Loppupäivästä alkaa pinna kiristyä, uuvuttaa, paleltaa ja iskee kauhea näläntunne.
Tässä asioita joita jo kokeiltu:
- veriarvot kaikki ihannearvoissa, myös ferritiini ja kilpirauhasarvot ym
- iltaisn otan magnesiumia
- iltaisin otan melatoniinia
- käyn salilla pari kolme kertaa viikossa ja salitreenit ajoittuvataamuun tai viimeistään aamupäivään, en käy koskaan salilla iltaiseen aikaan
- menen vuoteeseen aina samaan kellonaikaan päivästä riippumatta
- tuuletan päivittäin makuuhuonetta jotta se on mukavan viileä. Makuuhuone ja koko koti on myös siisti, viihtyisäja järjestyksessä
- juon päivässä 1 kupin kahvia ja se tapahtuu heti herättyäni, en käytä alkoholia enkä energiajuomia enkä nikotiinituotteita enkä juo teetäkääm
Lisäksi on muutoinkin tietyt iltarutiinit. Mukava pihdas yöpuku, iltapesut, vuodevaatteeiden vaihto viikottain puhtaisii . Ei televisiota enää juuri ennen nukkumaan käymistä.
Asun yksin, on rauhallista, ja olen 30v.
Lääkärilläkin olen käynyt ja unilääkkeitä kokeiltu mutta tenox, imovane ym ei toimi kuin sokeripastillin ottaisi.
Alan tulla epätoivoiseksi kun en saa unta. :(
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnollinen unilääke auttaa mutta niiden saaminen on epävarmaa.
Kunnon unilääke on nykylääkäreiden mielestä Ketipinor, joka on psykoosilääke, tai Mirtazapin, joka on mielialialalääke. Varsinaisia unilääkkeitä eivät halua kirjoittaa, valitettavasti.
Koska niillä unilääkkeillä on ihan jäätävästi haittavaikutuksia. Siksi ne on vasta viimeinen keino vaikeaan, pitkäaikaiseen unettomuuteen, eikä ensimmäinen vielä lyhytaikaiseen unettomuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Olen nukkunut huonosti lapsesta asti. Nyt nelikymppisenä asiaan on tottunut mutta ei millään jaksaisi kun joku vaihtuva terveyskeskuslääkäri ehdottelee jotain makuuhuoneen tuulettamista. Ymmärrän ettei tällaista voi unilääkkeillä hoitaa enkä lääkitystä ole vuosikymmeniin ollutkaan vailla mutta on käsittämättömän vaikeaa saada sairaslomaa edes 3 vuorokautta valvoneena.
Rauta-arvot? Entä voiko olla ADHD?
Mitä tapahtui muutama viikko sitten, että unettomuus alkoi? Kyllähän tuollaiseen yhtäkkiseen viikkoja kestäneeseen unettomuuteen joku syss on.
Minulla on ollut sama ongelma lukioikäisestä saakka. Uni ei vaan tule yöllä, ainakaan ennen aamuneljää. Olen kokeillut kaikki tässä ketjussa mainitut keinot. Ylivireä hermosto tässä kai on takana kuitenkin.
Parhaiten uni tulee, kun otan selkäkipuun määrättyä Sirdaludia tai Panacodia. Kipuja ei ole ollut kymmeneen vuoteen mutta haen aina uutta reseptiä näihin, koska unilääkettä en saa. Jos saan jostain pilveä, höyrytän sitä.
Olen nyt viimeisilläni raskaana ja 8 kk meni ilman mitään lääkkeitä/pilveä. Kuukausi sitten jouduin sairaalaan ja lääkäri armahti: saan ottaa joka ilta Opamoxin. Sillä saa kaksi tuntia lisäunta. Tämä on kyllä ollut helvettiä, jossa ei mikään magnesiumlisä auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon unilääke on nykylääkäreiden mielestä Ketipinor, joka on psykoosilääke, tai Mirtazapin, joka on mielialialalääke. Varsinaisia unilääkkeitä eivät halua kirjoittaa, valitettavasti.
Koska niillä unilääkkeillä on ihan jäätävästi haittavaikutuksia. Siksi ne on vasta viimeinen keino vaikeaan, pitkäaikaiseen unettomuuteen, eikä ensimmäinen vielä lyhytaikaiseen unettomuuteen.
Kuten? Voi vanhana kaatuilla?
Mulla imovane on ainoa, mistä ei tule haittavaikutuksia mutta tungetaan mieluummin antipsykootteja ja masareita joista tulee hiton paljon pahempi olo. Oon täysissä voimissa ja toimintakykyinen kokeilluista lääkkeistä vain imovanella. Kuulema oon riippuvainen, kun en siitä ole suostunut luopumaan ja tappelen että saan pitää sen. No varmaan kun se auttaa ja elämänlaatu ja toimintakyky on sata kertaa parempi kuin mielialalääkkeillä. Miksi se joka ilmainen ketipinor sitten olis parempi? Kun ei se ole.
Lekureilta on unohtunut etiikka ja potilaan kokemuksen ja elämänlaadun priorisointi.
Yhtä kidutusta.
Mietin hormoniasioita. Olet nuori varhaisille vaihdevuosille muttei se toki ihan mahdonta ole. Miten paino ja rasvaprosentti? Mietin tätä, koska kos ei ole rasvaa, ei myöskään estrogeenilla ole rakennusainetta.
Voisit testata tuhdimpaa iltapalaa myös ettei vaan käy niin että yöllä verensokeri on kovin alhainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro minulle vaikka kolme merkittävää tsolpideemin tai tsopiklonin haittavaikutusta. Odotan mielenkiinnolla. Se ei lähtökohtaisesti ole tarkoitettu pitkäaikaisen unettomuuden hoitoon, vaan avuksi katkaisemaan unettomuuden kierre. Mirtazapiinin ja ketipinorin käyttö on huomattavasti haitallisempaa mm. lihoamisen vuoksi ja todella syvän aamutokkuran vuoksi. Ne ovat myös suuta kuivattavia lääkkeitä, joten hampaiden reikiintymisen riski nousee merkittävästi.
Imovene tyhjään vatsaan 20 min ennen toivomasi nukahtamista. Unta riittää. Ei mitään harmia.
Mulla auttaa parhaiten kannabis. Sori, mutta kun unettomuudesta kärsii pitkään ja lailliset lääkkeet on kokeiltu, lainkuulaisuus ei enää kiinnosta. Helpompaa näin päin, kuin stressata mitä melatoniini tai antipsykoottia lääkäri seuraavaksi tuputtaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut sama ongelma lukioikäisestä saakka. Uni ei vaan tule yöllä, ainakaan ennen aamuneljää. Olen kokeillut kaikki tässä ketjussa mainitut keinot. Ylivireä hermosto tässä kai on takana kuitenkin.
Parhaiten uni tulee, kun otan selkäkipuun määrättyä Sirdaludia tai Panacodia. Kipuja ei ole ollut kymmeneen vuoteen mutta haen aina uutta reseptiä näihin, koska unilääkettä en saa. Jos saan jostain pilveä, höyrytän sitä.
Olen nyt viimeisilläni raskaana ja 8 kk meni ilman mitään lääkkeitä/pilveä. Kuukausi sitten jouduin sairaalaan ja lääkäri armahti: saan ottaa joka ilta Opamoxin. Sillä saa kaksi tuntia lisäunta. Tämä on kyllä ollut helvettiä, jossa ei mikään magnesiumlisä auta.
Vauvalla tulee olemaan vieroitusoireita Opamoxista, ei ole turvallista käyttää raskauden aikana, ja ei varsinkaan joka yö!
Lisäksi olet polttanut pilveä, ainakin ennen raskautta, eli olet päihdeongelmainen.
Voimia vanhemmuuteen, muista että vauvan tarpeet tulevat ensin!
Mulle aikoinaan lekuri määräsi 7,5 mg Mirtzaa unettomuuteen. Heräsin parina aamuna siihen, että lieden keittolevyt punaisena. Eli olin unissani käyny pistään ne päälle. Katkaisin sit sulakkeen pois päältä yöksi. Viikon jälkeen lopetin, ett ei he*vetti mikä pöhnä. Lekuri vaan nauroi, kun kerroin tuon hänelle. Sanoi, ett jopa hyvin toiminu. Zeesus.
Tää lääkehomma on menny ihan karmeeksi. Lääkäreillä joku epidemia, kun eivät anna toimivia pillereitä vaan työntää mirtzaa ja ketipinoria. Ketipinoria en ottanut.
Onko se ylis edelleen pois pelistä kun on pössyttelijät löytäneet tänne? Ap voisi kyllä tulla lukemaan kommentteja kun kerran neuvoa pyysi. Ohiksena Ketipinorin unettava vaikutus väistyy isommalla (300-400) annoksella, jotain muuta sairautta sillä pystyy ehkä hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut tuota Triptyliä? Se toki auttaa vasta muutaman viikon käytön jälkeen, mutta itselläni se on ainoa, joka rauhoittaa ylikierroksilla käyvän hermoston.
Psyykelääke, en alkaisi popsimaan. Ap. Onko paljon huolia, joita alat sitten herättyäsi kelaamaan.
Itse yritin nuorena terapiaan, mutta en päässyt Kelan kustantamaan eikä ollut itse varaa maksaa kuin muutama käynti. Yritä päästä terapiaan aukomaan solmuja😊
Vierailija kirjoitti:
Onko se ylis edelleen pois pelistä kun on pössyttelijät löytäneet tänne? Ap voisi kyllä tulla lukemaan kommentteja kun kerran neuvoa pyysi. Ohiksena Ketipinorin unettava vaikutus väistyy isommalla (300-400) annoksella, jotain muuta sairautta sillä pystyy ehkä hoitamaan.
Miksi on niin vaikea ymmärtää, ettei nämä ns. pössyttelijät ole mikään yksi ja yhtenäinen ryhmä? Olen työsskäyvä ja koulutettu ihminen, ja joksasin kannabiksen hyödyn unettomuuteen Yhdysvalloissa työmatkalla.
Olen kokeillut yhdeksän (9) erilaista lääkärin määräämää lääkettä, unettomuusen nettiterapiaa, unihygieniaa ja ties mitä. Eivät toimi. Kuvitteletko olevasi jotenkin nyt minun ja muiden lääkinnäillisistä syistä kannabista käyttäviä ihmisiä parempi? Kerro toki, miten?
Vierailija kirjoitti:
Imovene tyhjään vatsaan 20 min ennen toivomasi nukahtamista. Unta riittää. Ei mitään harmia.
Mitä nyt dementia tuhoaa aivot pitemmän päälle. Tutkittu juttu että bentsot eivät ole terveellisiä joka päivä käytettynä.
Käytän ketamiinia unilääkkeenä ja toimii todella hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt dementia tuhoaa aivot pitemmän päälle. Tutkittu juttu että bentsot eivät ole terveellisiä joka päivä käytettynä.
Hei haloo. Ne eivät ole tarkoitettu päivittäiseen käyttöön lähtökohtaisesti. Unettommudesta kärsivä joutuu vain valitsemaan ne päivät, milloin täytyy olla virkeänä.
Vierailija kirjoitti:
On muuten tehokkaampi ja haitattomampi apu kipuun ja moneen muuhun vaivaan kuin ne reseptilääkkeet. Meitä apua saamattomia on monia ja joillain keinoin on pärjättävä. Isoisoäiti osasi puutarhassaan.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen tavassa listata yksityiskohtia haisee pään sisäinen ongelma tänne asti.
Minä kyllä ymmärsin tuon luettelon siten, että ei kommentoijat ala ehdottelemaan itsestään selviä asioita. Kuten - tuuleta - vaihda lakanat - syö sitä, elä tätä - jne
eri
Vanha lääke nimeltä doksepiini toimii ainakin joillekin eikä tietääkseni ole sivuvaikutuksia eikä jää koukkuun. Kannattaisi ehkä kysäistä lääkäriltä, voi kyllä olla outo jopa joillekin lääkäreille. Suomessa Töysän apteekki tekee doksepiinia sopimusvalmisteena