Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä auttaisi oikeasti vaikeaan unettomuuteen?

Vierailija
15.01.2026 |

Osaisiko joku antaa vinkkejä miten pääsisin eroon muutama viikko sitten "puskista" alkaneeseen vaikeaan unettomuuteen?

Saan kyllä unenpäästä kiinni, mutta unta ei riitä kuin 2-4tuntia ja herään tämän jälkeen todella virkeänä ja pirteänä eikä puhettakaan että saisin enää unta millään keinolla. Herään melkein joka yö klo 2-3.

Loppupäivästä alkaa pinna kiristyä, uuvuttaa, paleltaa ja iskee kauhea näläntunne.

Tässä asioita joita jo kokeiltu:

- veriarvot kaikki ihannearvoissa, myös ferritiini ja kilpirauhasarvot ym

- iltaisn  otan magnesiumia

- iltaisin otan melatoniinia

- käyn salilla pari kolme kertaa viikossa ja salitreenit ajoittuvataamuun tai viimeistään aamupäivään, en käy koskaan salilla iltaiseen aikaan

- menen vuoteeseen aina samaan kellonaikaan päivästä riippumatta

- tuuletan päivittäin makuuhuonetta jotta se on mukavan viileä. Makuuhuone ja koko koti on myös siisti, viihtyisäja järjestyksessä

- juon päivässä 1 kupin kahvia ja se tapahtuu heti herättyäni, en käytä alkoholia enkä energiajuomia enkä nikotiinituotteita enkä juo teetäkääm

Lisäksi on muutoinkin tietyt iltarutiinit. Mukava pihdas yöpuku, iltapesut, vuodevaatteeiden vaihto viikottain puhtaisii . Ei televisiota enää juuri ennen nukkumaan käymistä.

Asun yksin, on rauhallista, ja olen 30v.

Lääkärilläkin olen käynyt ja unilääkkeitä kokeiltu mutta tenox, imovane ym ei toimi kuin sokeripastillin ottaisi.

Alan tulla epätoivoiseksi kun en saa unta. :(

Kommentit (150)

Vierailija
41/150 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mikä pohjaongelmasi on? Mikä on syy säntilliselle elämälle ja kaikkien arvojen tietämiselle? Yritätkö jo valmiiksi hallita jotain kuormitusta tai väsymystä, jolle ei ole löytynyt syytä? Vai olet vaan pedantti? 

Vierailija
42/150 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävää, että heräät muutaman tumnin jälkeen ja olet vasta 30 v.  Tuo on tyypillistä 40->.

Itse heräilin/heräilen aamuyöstä, jos juon kofeiinia josssin muodossa klo 12 jälkeen. Kannattaa kokeilla tätä.

Stressin vähentäminen, ulkoilu joka päivä parantaa unen laatua. Ja illalla ei kannata harrastaa rankkaa liikuntaa. Yleensäkin lähtisin unihaasteita ratkomaan lempein keinon melatomiinin sijaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/150 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnollinen unilääke auttaa mutta niiden saaminen on epävarmaa. 

Miksi ihmeessä joku suosittelee unilääkettä, jos unihaasteita on ollut vasta muutaman viikon. Aivan oikein, unilääkettä ei tuollaisessa tilanteessa pidäkään saada.

Vierailija
44/150 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla riittää yksi lääke katkaisemaan putken. Kun keho saa yhden hyvän unen, se rauhoittuu ja osaa nukkua taas. 

Vierailija
45/150 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari tieteellistä seikkaa tiedoksi.

1) Ulkoilu päivävalossa n. 30min ennen klo 11 auttaa kehoa tuottamaan melatoniinia illalla. Jos ei mahdollista, saman piikin tuottaa kirkasvalolamppu.

2) Yöllä herääminen on merkki sympaattisen hermoston ylikuormituksesta, parasympaattinen hermosto ei silloin toimi kunnolla ja heräät syvän unen jakson jälkeen. Treenaatko liikaa, syötkö liian vähän, onko työstressiä, teetkö vireyttä ylläpitäviä hommia liian pitkälle iltaan? Oletko huomannut palautumisessa ongelmia ennen univaikeuksia? Kokeile lisätä iltarutiiniin jotain supertylsää ja unettavaa 1-2h ennen nukkumaanmenoa tai jätä ainakin kaikki aktiivinen tekeminen tuolta ajalta pois.

Lisäksi yleinen huomio, että suomalainen unilääkäri pitää tärkeämpänä herätä aina samaan aikaan, kuin mennä aina samaan aikaan sänkyyn. Näin yhden huonon yön jälkeen kertyy unipainetta seuraavaan yöhön, joka saattaakin sujua paremmin.

Vierailija
46/150 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukleta unirytmin uudelleen käynnistys. Muistelen lukeneeni että kun valvoo väkisin jonkun tietyn ajan niin unirytmi nollautuu. Kun luin siitä niin ajattelin että aion itse kokeilla jos joskus iskee unettomuus

Vierailija
47/150 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosiäkitys saattaa olla ainoa mikä tuohon toimii.

Ap on 30v!!

Vierailija
48/150 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ihmisen luontainen unirytmi ollutkin tuo, että nukutaan muutama tunti, herätään puuhastelemaan, ja nukutaan taas? Eli nukutaan kahdessa osassa.

Vierailija
49/150 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon unilääke on nykylääkäreiden mielestä Ketipinor, joka on psykoosilääke, tai Mirtazapin, joka on mielialialalääke. Varsinaisia unilääkkeitä eivät halua kirjoittaa, valitettavasti.

Vierailija
50/150 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin unettomuudesta vuosikymmeniä. Itselläni auttoi lopuksi niin yksinkertainen keino, että aina yöllä herätessäni päätin olla iloinen siihen että heräsin. Hoin itselleni, että kuinka ihanaa, että nyt minulla on täysin omaa aikaa ja mietin ja suunnittelin kaikkea mahdollista. Ainoa sääntö oli, etten saanut alkaa lukemaan kirjaa tai muutenkaan tekemään mitään muuta kuin vain loikoilemaan sängyssä ja miettimään syntyjä syviä. Niin ja tietysti se, etten saanut miettiä nukahtamista. Tyylini oli "fake it till you make it". Reilun viikon kuluttua vuosikymmenien ongelma oli ohi. Kun lopetin stressaamisen unettomuudesta, se ratkesi todellakin itsessään. 

Ärsyttävän helppo ja vaikea keino samaan aikaan.

Vierailija
51/150 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy aamuyöstä pullakahvilla pahimpaan ahdistukseen/nälkään tai vaihda isolle sohvalle nukkumaan, sitä se on elämä jatkossa. 

Vierailija
52/150 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksen tavassa listata yksityiskohtia haisee pään sisäinen ongelma tänne asti. 

Nuo yksityiskohdat ovat niitä neuvoja, joita unettomille aina tyrkytetään. Ap varmaan halusi kertoa ne etukäteen, ettei hänelle olisi tarjottu taas kerran niitä samoja. Harrasta liikuntaa jne.

Vierailija
53/150 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä joku suosittelee unilääkettä, jos unihaasteita on ollut vasta muutaman viikon. Aivan oikein, unilääkettä ei tuollaisessa tilanteessa pidäkään saada.

Jos unettomuutta ei katkaista jollain keinolla, se pitkittyy ja pahenee. Olen kiitollinen, että olen saanut unilääkkeitä silloin kun olen niitä tarvinnut. En ole jäänyt mihinkään helvetilliseen unettomuuskierteeseen niiden ansiosta, ja olen pystynyt lopettamaan lääkityksen vähitellen. 

Vierailija
54/150 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos unettomuutta ei katkaista jollain keinolla, se pitkittyy ja pahenee. Olen kiitollinen, että olen saanut unilääkkeitä silloin kun olen niitä tarvinnut. En ole jäänyt mihinkään helvetilliseen unettomuuskierteeseen niiden ansiosta, ja olen pystynyt lopettamaan lääkityksen vähitellen. 

Hienoa jos olet onnistunut saamaan oikean, varsinaisen unilääkkeen!

Vierailija
55/150 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosiäkitys saattaa olla ainoa mikä tuohon toimii.

Ap on 30v!!

Mikään ei poissulje, etteikö 30 voi olla estrogeenitaso liian alhainen. Etenkin stressi syö kehosta aineita, joista pitäisi muodostaa sukupuolihormoneja. 

Minullekin on suositeltu estrogeeni- valmistetta 34-vuotiaana. 

Vierailija
56/150 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mikä ero on umilääkkeell ja nukahtamuslääkkeellä, mutta unettomuuden 25 v sitten katkaisi yksi tai kaksi 30 pillerin nukahtamislääkepakkauksia. 

Myöhemmin olen käyttänyt nukahtamiseen puolikasta rauhoittavaa. Oli joitain vuosia, että tarvitsin 1-4 x vko. Sitten lopetin ne. On olemassa aina voimassa oleva respeti, jolla saan 60 vuodessa, käytän ehkä kolme. 

Vierailija
57/150 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon unilääke on nykylääkäreiden mielestä Ketipinor, joka on psykoosilääke, tai Mirtazapin, joka on mielialialalääke. Varsinaisia unilääkkeitä eivät halua kirjoittaa, valitettavasti.

300-400mg ketipinoria illalla vähän ennen nukkumaanmenoa.Auttaa varmasti.

Vierailija
58/150 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuuden hyväksyminen.

Vierailija
59/150 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruutuaika?

Vierailija
60/150 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vaikea unettomuus ja mikään muu ei auta. Kaikki Ketipinorit ym pistää pään niin sekaisin että olen täysi zombi. Unilääkettä saan pienissä jaksoissa ja aina sen ajan pystyn elämään normaalisti. Muuten en.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi