Mikä auttaisi oikeasti vaikeaan unettomuuteen?
Osaisiko joku antaa vinkkejä miten pääsisin eroon muutama viikko sitten "puskista" alkaneeseen vaikeaan unettomuuteen?
Saan kyllä unenpäästä kiinni, mutta unta ei riitä kuin 2-4tuntia ja herään tämän jälkeen todella virkeänä ja pirteänä eikä puhettakaan että saisin enää unta millään keinolla. Herään melkein joka yö klo 2-3.
Loppupäivästä alkaa pinna kiristyä, uuvuttaa, paleltaa ja iskee kauhea näläntunne.
Tässä asioita joita jo kokeiltu:
- veriarvot kaikki ihannearvoissa, myös ferritiini ja kilpirauhasarvot ym
- iltaisn otan magnesiumia
- iltaisin otan melatoniinia
- käyn salilla pari kolme kertaa viikossa ja salitreenit ajoittuvataamuun tai viimeistään aamupäivään, en käy koskaan salilla iltaiseen aikaan
- menen vuoteeseen aina samaan kellonaikaan päivästä riippumatta
- tuuletan päivittäin makuuhuonetta jotta se on mukavan viileä. Makuuhuone ja koko koti on myös siisti, viihtyisäja järjestyksessä
- juon päivässä 1 kupin kahvia ja se tapahtuu heti herättyäni, en käytä alkoholia enkä energiajuomia enkä nikotiinituotteita enkä juo teetäkääm
Lisäksi on muutoinkin tietyt iltarutiinit. Mukava pihdas yöpuku, iltapesut, vuodevaatteeiden vaihto viikottain puhtaisii . Ei televisiota enää juuri ennen nukkumaan käymistä.
Asun yksin, on rauhallista, ja olen 30v.
Lääkärilläkin olen käynyt ja unilääkkeitä kokeiltu mutta tenox, imovane ym ei toimi kuin sokeripastillin ottaisi.
Alan tulla epätoivoiseksi kun en saa unta. :(
Kommentit (150)
Mulla Melatoniini teki myös sen, että heräsin n 3-4 h päästä ihan pirteänä, juurikin klo 2.00 yöllä. Sain kyllä sen avulla unen ehkä vähän paremmin.
Mitään vinkkejä en osaa ikävä kyllä antaa. Itse kärsinyt unettomuudesta vuosikausia.
Pieni murunen ( 1/4 tbl) Mirtazapiinia syventää unta ehkä vähän, ja nukahdan paremmin uneen takaisin. Mutta ei tämäkään aina toimi. Olen hyväksynyt, etten enää tule nukkumaan hyvin. Toki välillä olo on aivan karmea. Viluttaa, oksettaa, ärsyttää, järki ei toimi jne... Työssä käyminen on raskasta kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen tavassa listata yksityiskohtia haisee pään sisäinen ongelma tänne asti.
Voipi olla, mutta itse luin listauksen disclaimerinä mahdollisille kommenteille, joissa nostettaisiin edille juuri nämä asiat. Eli ap halusi tuodaesille, mitä toimivaan unihygieniaan kuuluvaa on jo huomioinut elintavoissaan.
On totta, että kun yrittää keksiä miten sitä unta saisi, tulee helposti neuroottiseksi asian suhteen, mikä on tietysti ongelmaa pahentava.
Jos mahdollista, omaan unettomuuteen pitäisi suhtautua hyväksyvästi: tämmöistä se nyt on, mutta olkoon. En ala hermoilla tästä, vaan teen yöllä jotain mukavia asioita, kun ei kerran nukuta. Nukun sitten vaikka iltapäivällä, jos nukuttaa.
Pitkävaikutteinen melatoniini nyt ainakin kokeiluun.
Heräät juuri siksi aamuyöllä, että melatoniinitaso veressä on äkisti laskenut.
Sulla on alkanut unettomuuden pelko aiheuttaa unettomuutta. Se pelko on takaraivossa koko päivän ja kun pitäisi rauhoittua uneen ja nukkua, hermosto käy kierroksilla.
Itse olen kärsinyt vuosia vaihdellen unettomuudesta ja parhaat keinot ovat bentsodiatsepiinit katkaisemaan uniongelma parin huonon yön jälkeen ja etenkin hermoston rauhoittaminen.
Se tapahtuu meditaatiolla tai hengitysharjoituksilla, joita kannattaa tehdä jo päivällä ja uudestaan illalla. Päivällä tehtynä se rauhoittaa hermostoa jo "etukäteen". Itse olen kokenut meditaation johon liittyy hengitysharjoitukset hyvin tehokkaaksi.
Toinen hyvä keino on piikkimatolla makaaminen, kun herää eikä uni enää tule. Se rauhoittaa myös hermoston.
Paljon tsemppiä!
Ammun seuraavan, joka ehdottaa hengitysharjoituksia ja meditaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Jos oot AP, niin ne oikeasti auttaa. Olen edellinen kirjoittaja. Olen melkein päässyt unettomuudesta niiden avulla, tämä on aivan totta.
Jos olet joku trollaaja niin eipä hätkäytä!
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun yhtenä ongelmana on hermoston ylivirittyminen, mikä sopii siihen mitä apkin kuvaa, ne vaan on niitä harvoja tapoja pystyä vaikuttamaan hermostoon tietoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sinä et pysty niihin, niin minulle ne ovat kuitenkin ihan ehdotonta unihuoltoa. Joogaa vartti joka ilta, ei ole enää unettomuutta.
Jos heräät yölliseen kortisolipiikkiin, ota silloin lusikallinen hunajaa. Kortisolitaso nousee keskellä yötä, kun elimistö huutaa, että nyt on hätä ja pitää juosta tai taistella. Ruoka rauhoittaa aina elimistöä.
Nuku suu teipattuna, niin vaikuttaa välittömästi parasympaattiseen hermostoon rauhoittavasti ensimmäisestä nenähengityksestä alkaen. Miksi? Siksi koska nenän kautta sisään hengityksestä tulee pitkä, rauhallinen ja syvä. Nukun aina suu teipattuna ja unenlaatu, sekä virkeys parantunut suunnattomasti. Apteekista saa sitä paperisen oloista ihoteippiä ja siinä on katkaisulaite, kuten normi teippirullassa. Voin lämpimästi suositella.
Orgasmi auttaa saamaan unenpäästä kiinni.
kuuntele vanhoja virsiä ja hartaita säveliä ne ovat luonnollista Luojan unilääkettä. myös Raamatun lukeminen ramaisee mukavasti.
Ketjussa mainittu doksepiini on nyt siellä Töysässä valmistettuna entistä pienemmissä vahvuuksissa saatavilla, ja myös annokset unettomuuteen alkavat vieläkin pienemmästä kuin ennen. Tämä vähentää sivuvaikutusten riskiä, kun voi alkaa kokeilla yhdellä 3 mg pillerillä. Esimerkiksi minulle tämä ei ikiajat sitten sopinut kokeillulla 25 mg tyylisellä annoksella niiden vuoksi, mutta nyt sopii ja vähän auttaa.
Unettomuuden pitkittyessä saattaa myös joutua toteamaan ja hyväksymään, että oppikirjasta revityt ohjeet saattavat omaa oloa vain huonontaa, ja niillä voi heittää vesilintua. Esimerkiksi itse katson telkkaria sängyssä nukahtamiseen, koska mikään ei kyllä ole niin hyvä paradoksaalinen intentio kuin yrittää pitää silmät auki katsoessa telkkaria. En myöskään nouse sängystä 20 min valveilla olon jälkeen kun herään yöllä, varmistaisin sillä vain loppuyön valvomisen. Saatan lukea kirjaa tai kuunnella jotain semitylsää äänikirjaa (ei saa olla liian mielenkiintoinen). Tai sitten kuuntelen hengitys- tai meditaatioharjoituksia ilman että aina edes yritän niitä harjoittaa, nehän tyypillisesti puhutaan rauhoittavalla äänellä.
Joka päivä aktiivisuus? Askeleet? Reipasta kävelyä, juoksua?
Pitkävaikutteinen melatoniini ja Ararax saattais auttaa. Melatoniinia 5mg tai enemmän. Toki voi kokeilla vähemmälläkin.
Kirjoitit että ferritiini ja kilpirauhanen ok.
Toivottavasti tiedät, että tällöin ferritiini yli 100 (Mehiläinen/Puhti yli 150, koska uusi mittaustapa).
Kilppiriarvoista sen verran, et tsh olis hyvä olla alle 2 tai 2,5. Ja t4v yli puolenvälin viitearvoissa.
Vierailija kirjoitti:
Pitkävaikutteinen melatoniini ja Ararax saattais auttaa. Melatoniinia 5mg tai enemmän. Toki voi kokeilla vähemmälläkin.
Kirjoitit että ferritiini ja kilpirauhanen ok.
Toivottavasti tiedät, että tällöin ferritiini yli 100 (Mehiläinen/Puhti yli 150, koska uusi mittaustapa).
Kilppiriarvoista sen verran, et tsh olis hyvä olla alle 2 tai 2,5. Ja t4v yli puolenvälin viitearvoissa.
Atarax. Ei Ararax
Ootko muuttanut tai vaihtanut puhelinta tms laitetta unettomuuden alettua? Onko vastapäisen talon seinään ilmestynyt lähetinantenni?
Kyselen näitä, koska on ihan tutkittu juttu, että jo pään lähellä, verkossa oleva matkapuhelin, häiritsee unta (aivosähkökäyrää). Eli langattomat laitteet kiinni yöksi.
Yks ulkomaalainen tuttu asui Suomessa kolme vuotta ja asui sinä aikana kuudessa eri asunnossa. Kahdessa niistä hän kärsi uniongelmista (asunto nro 3 ja 6), ja niitä molempia yhdisti se, että vieressä oli iso kännykkämasto. Uniongelmat loppu välittömästi muutettua.
Mulla auttoi pahoihin uniongelmiin zopinox. Söin sitä lyhyen aikaa haastavan elämäntilanteen vuoksi. Noihin yöheräilyihin käytän melatoniini suihketta, jos en saa unta uudestaan, vaikka olisin ottanut jo pitkävaikutteisen melatoniinin illalla.
Kehoa rauhoittaa myös tämä hengitys: hengitä sisään neljään laskien, pidätä seitsemään laskien ja puhalla ulos kahdeksaan laskien. Somessa oli myös hetki sitten vinkki silmien pyörittelystä mikä auttaa unettomuuteen. Olen sitä muutamia kertoja kokeillut ja yllättäen se toimii.
Kaamosunettomuus minulla. Menee ohi yleens helmikuussa. Riippuu valosta.
Mitäs se ketipinor tekee?
Siinä se yleisin vaihtoehto on.