Mikä auttaisi oikeasti vaikeaan unettomuuteen?
Osaisiko joku antaa vinkkejä miten pääsisin eroon muutama viikko sitten "puskista" alkaneeseen vaikeaan unettomuuteen?
Saan kyllä unenpäästä kiinni, mutta unta ei riitä kuin 2-4tuntia ja herään tämän jälkeen todella virkeänä ja pirteänä eikä puhettakaan että saisin enää unta millään keinolla. Herään melkein joka yö klo 2-3.
Loppupäivästä alkaa pinna kiristyä, uuvuttaa, paleltaa ja iskee kauhea näläntunne.
Tässä asioita joita jo kokeiltu:
- veriarvot kaikki ihannearvoissa, myös ferritiini ja kilpirauhasarvot ym
- iltaisn otan magnesiumia
- iltaisin otan melatoniinia
- käyn salilla pari kolme kertaa viikossa ja salitreenit ajoittuvataamuun tai viimeistään aamupäivään, en käy koskaan salilla iltaiseen aikaan
- menen vuoteeseen aina samaan kellonaikaan päivästä riippumatta
- tuuletan päivittäin makuuhuonetta jotta se on mukavan viileä. Makuuhuone ja koko koti on myös siisti, viihtyisäja järjestyksessä
- juon päivässä 1 kupin kahvia ja se tapahtuu heti herättyäni, en käytä alkoholia enkä energiajuomia enkä nikotiinituotteita enkä juo teetäkääm
Lisäksi on muutoinkin tietyt iltarutiinit. Mukava pihdas yöpuku, iltapesut, vuodevaatteeiden vaihto viikottain puhtaisii . Ei televisiota enää juuri ennen nukkumaan käymistä.
Asun yksin, on rauhallista, ja olen 30v.
Lääkärilläkin olen käynyt ja unilääkkeitä kokeiltu mutta tenox, imovane ym ei toimi kuin sokeripastillin ottaisi.
Alan tulla epätoivoiseksi kun en saa unta. :(
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Unettomuuden hyväksyminen.
Jos nukkuu liian vähän alkaa tulla hallusinaatioita ym. T. uneton
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mikä ero on umilääkkeell ja nukahtamuslääkkeellä, mutta unettomuuden 25 v sitten katkaisi yksi tai kaksi 30 pillerin nukahtamislääkepakkauksia.
Myöhemmin olen käyttänyt nukahtamiseen puolikasta rauhoittavaa. Oli joitain vuosia, että tarvitsin 1-4 x vko. Sitten lopetin ne. On olemassa aina voimassa oleva respeti, jolla saan 60 vuodessa, käytän ehkä kolme.
Mikään resepti ei ole aina voimassa. Uni ja rauhoittavien lääkkeiden reseptit ovat voimassa vuoden, muut reseptit kaksi vuotta.
Kuuntele YLE areenasta Paavo Väyrysen valheita. Sen jälkeen tulee uni.
ei välttämättä mikään. unettomuus voi myös kroonistua. tokikaan näitä asioita ei suomen terveydenhuolto oikein osaa hoitaa.
Muutama ajatus tuli aloituksestasi mieleen:
Onko melatoniini pitkävaikutteista? Siitä on enemmän apua kuin tavallisesta, joka auttaa lähinnä nukahtamiseen.
Ahdistutko siitä, että heräät yöllä? Olen joskus itse yöllä herätessäni kokeillut, että päätänkin lähteä kauppaan, kun kerran olen hereillä (lähikauppa on auki 24/7 parin kilometrin päässä). Alan kuvitella, että pitäisi nousta ylös, pukeutua, harjata hampaat, ottaa reppu ja lompakko ja avaimet, laittaa kengät jalkaan, pyöräillä 2 km... sitä ajatellessa alkaa ihmeellisesti väsyttää ja yleensä nukahdan aika pian.
Tavallinen ilman reseptiä saatava allergialääke (antihistamiini) väsyttää tosi tehokkaasti ja siitä on ollut minulle enemmän apua kuin esimerkiksi Imovanesta, joka kyllä auttaa nukahtamaan, mutta uni ei kestä kauan.
Ihmisen osa, kun sitä ikää alkaa kertymään.
Minulla toimii pieni määrä B-vitamiineja joka ilta (ehkä plasebo, mutta joka tapauksessa).
Keski-ikäisenä itselläni unen tarve väheni. Nukun 3-4 tunnin unia usein. Joskus voin nukkua paremmin. Jaksan hyvin vaikka mielelläni nukkuisin pidempään. Olen kokeillut Triptylin, Mirtazapinin, Stilnoctin jne. Nykyään otan vain melatoniinia.
YouTubesta Fearless sleep -kanava. Unettomuuden pelko pitää sinut hereillä.
Vierailija kirjoitti:
Piti vielä aloitukseen lisätä että minulla on säännöllinen ruokarytmi. Olen koko ikäni syönyt 4 kertaa päivässä. Aamupala on päiväni tärkein ateria. Syön myös aina lounaan ja päivällisen. Iltapala on kevyempi.
Syö illalla puuro banaanin kanssa ja keitä se maitoon, tuosta saat trypofaania, joka rauhoittaa ja rentouttaa ja lisäksi pitää mahan täynnä yön, niin ei se herätä.
Toinen, mikä minulla on auttanut on YouTuben unirentoutusten kuunteleminen.
Vierailija kirjoitti:
Esivaihdevuodet. Lääkäriin.
Ap on jo iässä jossa munarakkuloiden määrä vähenee, mikä johtaa vaihteleviin hormonitasoihin ja oireina saattaa olla univaikeudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unettomuuden hyväksyminen.
Jos nukkuu liian vähän alkaa tulla hallusinaatioita ym. T. uneton
Niin entä sitten? Asiat ovat mitä ovat ja sen kanssa on tultava toimeen.
Mulla auttaa Jaloviina unettomuuteen ja lähes kaikiin vaivoihin.
Mulla on traumataustaa ja masennusjaksoja ollut elämässäni. Ei toimi unilääkkeet, mutta ahdistuslääke toimii melko hyvin. Kesällä alkoi taas vaikea unettomuusjakso ja siihen sain Doksepin 25 mg ja se toimi. Välillä otin 1,5 tablettia. Tuo doksepiini oli mulla alun perin 150 mg masennukseen ja ahdistukseen vuosikausia, kunnes elämä helpotti ja lopetin sen. Uneen mulla vaikuttaa tosi hyvin. Sitä valmistaa Suomessa Töysän apteekki. Mun kotikaupungissa sitä saa vain yhdestä apteekista. Siis se on vanhan ajan trisyklinen masennuslääke. Mulle ei ne uuden ajan masennuslääkkeet sopineet ollenkaan.
Toivottavasti saat apua ikävään ongelmaan!
Onko sinulla stressiä? Itsellä auttoi stressilähtöiseen unettomuuteen se että tavallaan luovutin nukahtamisen suorittamisen, lisäksi hoidin niskajumeja myös lihasrelaksantilla. Jos heräsin yöllä, laitoin telkkarin tai äänikirjan päälle ja aloin kuunnella silmät kiinni. Pahimmassa vaiheessa murhatarinat rentouttivat eniten, sittemmin siirryin erilaisiin dokumenttiohjelmiin - luontoa, historiaa, ajankohtaisohjelmia.
Olen nukkunut huonosti lapsesta asti. Nyt nelikymppisenä asiaan on tottunut mutta ei millään jaksaisi kun joku vaihtuva terveyskeskuslääkäri ehdottelee jotain makuuhuoneen tuulettamista. Ymmärrän ettei tällaista voi unilääkkeillä hoitaa enkä lääkitystä ole vuosikymmeniin ollutkaan vailla mutta on käsittämättömän vaikeaa saada sairaslomaa edes 3 vuorokautta valvoneena.
Ensin muutama pami pohjalle, että kierrokset tasaantuu. Tovin aikaa odottelee, että keho ja pää on rauhoittunu. Sen jälkeen muutama tennari perään.
Voihan olla, että olet kokeillu tätä jo.
Toinen vaihtoehto että polttelee siinä piipullisen ihan rauhassa. Täytyy olla kuitenkin hyviä puruja, heh.
Minulle auttoi ulkoilu 0.5-1 tuntia päivässä . Mieluimmin luonnossa/metsässä reipasta kävelyä ja rauhoittumista. Jos jää väliin, unet katkonaisia.
Minulla oli sama ongelma ja kokeilin vaikka mitä. Kaikki veriarvot kunnossa, kunto hyvä, ei stressiä, mutta nukuin vain tuon 2-4 tuntia.
Minulla auttoi q10 aamulla ja 10 km:n aamulenkki ennen töihin menoa, päivällä kirkasvalolamppua klo 11-12 tunnin verran ja illalla banaani 3 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Uni palasi 2 viikossa. Jätin melatoniinin pois, kun se vain pahensi ongelmaa.