Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä auttaisi oikeasti vaikeaan unettomuuteen?

Vierailija
15.01.2026 |

Osaisiko joku antaa vinkkejä miten pääsisin eroon muutama viikko sitten "puskista" alkaneeseen vaikeaan unettomuuteen?

Saan kyllä unenpäästä kiinni, mutta unta ei riitä kuin 2-4tuntia ja herään tämän jälkeen todella virkeänä ja pirteänä eikä puhettakaan että saisin enää unta millään keinolla. Herään melkein joka yö klo 2-3.

Loppupäivästä alkaa pinna kiristyä, uuvuttaa, paleltaa ja iskee kauhea näläntunne.

Tässä asioita joita jo kokeiltu:

- veriarvot kaikki ihannearvoissa, myös ferritiini ja kilpirauhasarvot ym

- iltaisn  otan magnesiumia

- iltaisin otan melatoniinia

- käyn salilla pari kolme kertaa viikossa ja salitreenit ajoittuvataamuun tai viimeistään aamupäivään, en käy koskaan salilla iltaiseen aikaan

- menen vuoteeseen aina samaan kellonaikaan päivästä riippumatta

- tuuletan päivittäin makuuhuonetta jotta se on mukavan viileä. Makuuhuone ja koko koti on myös siisti, viihtyisäja järjestyksessä

- juon päivässä 1 kupin kahvia ja se tapahtuu heti herättyäni, en käytä alkoholia enkä energiajuomia enkä nikotiinituotteita enkä juo teetäkääm

Lisäksi on muutoinkin tietyt iltarutiinit. Mukava pihdas yöpuku, iltapesut, vuodevaatteeiden vaihto viikottain puhtaisii . Ei televisiota enää juuri ennen nukkumaan käymistä.

Asun yksin, on rauhallista, ja olen 30v.

Lääkärilläkin olen käynyt ja unilääkkeitä kokeiltu mutta tenox, imovane ym ei toimi kuin sokeripastillin ottaisi.

Alan tulla epätoivoiseksi kun en saa unta. :(

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilepa olla ottamatta magnesiumia (malaatti ainakin virkistää) ja melatoniinia. Mulla nää tekee unesta entistäkin kevyempää ja katkonaisempaa. Ainoa mikä mulla auttaa on Triptyl.

Vierailija
2/42 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vielä aloitukseen lisätä että minulla on säännöllinen ruokarytmi. Olen koko ikäni syönyt 4 kertaa päivässä. Aamupala on päiväni tärkein ateria. Syön myös aina lounaan ja päivällisen. Iltapala on kevyempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vierailija kirjoitti:

Kokeilepa olla ottamatta magnesiumia (malaatti ainakin virkistää) ja melatoniinia. Mulla nää tekee unesta entistäkin kevyempää ja katkonaisempaa. Ainoa mikä mulla auttaa on Triptyl."

Ei auta. Unettomuuteni alkoi ennen niiden käyttöä. Lisäsin ne vasta kokeeksi lääkärin suosituksesta kun unettomuus ei mennyt ohi.

Vierailija
4/42 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti jollakulla olisi joku vinkkivitonen vielä jota voisin kokeilla.

Minulla ei ole mitään perussairauksia mutta tätä menoa varmaan tulee jos unettomuus jatkuu kauan.

Vierailija
5/42 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnollinen unilääke auttaa mutta niiden saaminen on epävarmaa. 

Vierailija
6/42 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut tuota Triptyliä? Se toki auttaa vasta muutaman viikon käytön jälkeen, mutta itselläni se on ainoa, joka rauhoittaa ylikierroksilla käyvän hermoston.

Vierailija
7/42 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Vähennä kalsiumin saantia ravinnosta ja lisää magnesiumia sisältäviä ruokia ruokavalioosi. Lisäksi joku magnesiumvalmiste lisäravinteeksi.

- Ashwagandha vähentää stressiä ja sitä kautta uni paranee.

Vierailija
8/42 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä-äkkiä alkanut epätavallinen unettomuus voi olla merkki myös vakavasta neurologisesta sairaudesta. Varsinkin jos koskaan aiemmin ei ole ollut unettomuutta tai uniongelmia. Eräällä tutulla löytyi aivokasvain  kun ensin vain lääkittiin unettomuutta huonoin tuloksin.

Vierailija
9/42 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asut yksin. Mene nukkumaan silloin kun alkaa väsyttämään, oli se sitten klo 17 tai 21. Turha sitä valvoa jos pinna alkaa kiristymään.

Vierailija
10/42 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnollinen unilääke auttaa mutta niiden saaminen on epävarmaa. 

No luulis että lääkäri vois laittaa niitä,jos nukkuu vaan kaks tuntia. 

Vierailija
11/42 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta kaikenlaisten kofeiinijuomien juominen. Moni juo illalla esim teetä tai kaakaota mikä on virhe. 

Vierailija
12/42 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene nukkumaan vasta silloin kun väsyttää. On järjetöntä käydä rutiinin vuoksi aina samaan aikaan. Suosittelen lähempänä klo 2:ta!

Vierailija
13/42 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

200-300 mg ketipinoria.

Vierailija
14/42 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko koti on siisti, viihtyisä ja järjestyksessä. 🤣😆😁

Eiköhän tuo kerro että olet neuroottinen ja mt-ongelmainen eli tyypillinen menopaussi-ikäinen muija. 

Vierailija
15/42 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene hierontaan, erityisesti suosittelen purentalihashierontaa. Mulla ainakin pitkittynyt unettomuus johtui/aiheutti jännittyneisyyttä purentalihaksissa.Kun opettelin hieromaan purentalihaksia itse Method Putkiston kasvokoulukurssilla, sain avun vuosien unettomuuteen. Mulla tosin myös alhaiset rauta-arvot aina olleet, joka myös yhtenä syynä unettomuuteen.

Vierailija
16/42 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asut yksin eli olet yksinäinen. Nussittuna nukkuisit paremmin. 

Vierailija
17/42 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä-äkkiä alkanut epätavallinen unettomuus voi olla merkki myös vakavasta neurologisesta sairaudesta. Varsinkin jos koskaan aiemmin ei ole ollut unettomuutta tai uniongelmia. Eräällä tutulla löytyi aivokasvain  kun ensin vain lääkittiin unettomuutta huonoin tuloksin.

Naisilla Alzheimer alkaa jopa 20 v ennen muita oireita. 

Vierailija
18/42 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asut yksin eli olet yksinäinen. Nussittuna nukkuisit paremmin. 

Tämä. Ap suorittaa elämäänsä ja luettelee miten täydellisesti hän kaiken tekee ja miten siistiä on, mutta suurin ongelma on psykologinen. Ei ole rakasta ihmissuhdetta. Biologinen kello

tikittää myös. 

Vierailija
19/42 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen tavassa listata yksityiskohtia haisee pään sisäinen ongelma tänne asti. 

Vierailija
20/42 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosiäkitys saattaa olla ainoa mikä tuohon toimii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi