Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS:n inhottava Oulu-pääkirjoitus

Vierailija
15.01.2026 |

Olipa ilkeä kirjoitus. Lisäksi kirjoittaja ei tunnu oikeasti ymmärtävän Oulusta mitään. Todella kummallisia, virheellisiäkin väitteitä. En ole varmaan koskaan lukenut yhtä huonoa pääkirjoitusta. 

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011725712.html

Kommentit (875)

Vierailija
321/875 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän muuhun aiheeseen liittyen, mutta pääkirjoitusessa mainittiin myös, että "Oulu on Suomen saamelaisten tärkein keskittymä."

Mitä ihmettä, ei kyllä ole.

Hesarin toimituksella ei vaikuta olevan mitään käsitystä pohjoisemmasta Suomesta.

On muuten totta, mitä HS kirjoitti.

Millähän perusteella Hesari on määrittänyt Oulun "tärkeimmäksi" saamelaiskeskittymäksi Suomessa? Voi olla, että lukumäärällisesti saamelaisia asuu Oulussa enemmän kuin missään muussa Suomen kaupungissa/kunnassa, mutta ei Oulu ole kulttuurisesti Suomen tärkein paikka saamelaisia ajatellen. Itse näkisin sen olevan Inarissa (jos se johonkin pitää sijoittaa), jossa sijaitsee saamelaiskulttuurikeskus Sajos (jossa toimii mm. saamelaiskäräjät).

Oulu itse mainostaa saamelaisuutta osana kulttuuripääkaupunkia näin
https://www.munoulu.fi/kulttuuri/saamelainen-kulttuuri-on-tarkeassa-osa…

Munoulu on kaupungin oma julkaisu. Kyse ei oke Hesarin keksimästä jutusta.

Vierailija
322/875 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa että sinulla on huono itsetunto. Minne veisin turistin? Koitelinkoskelle, Runtelinharjulle, Sanginjoelle. Ainolanpuistoon tietysti, se on ihana keidas keskellä kaupunkia. Nallikariin nauttimaan kesäpäivästä, ja Toppilansalmelle kävelemään kivoja kanavanrantoja.

Anna nyt minun Oululaisena nauraa, kannata turisteja viedä täällä mihinkään. Nallikarissa ei ole mitään, samaa hiekkaa on muuallakin ja kylpylä on kiinni. Ainolanpuistossa on kesällä jotakin kukkaistutuksia, sorsatkin on masentuneita. Valkeassa ei ole mitään, kuin samat rättiliikkeet kuin muuallakin, rautatieasema muinainen. Topiilansalmi ja tuiran rannat, ei ne häävejä ole, tuulee kokoajan ja tulee kylmä. Sanginjoella ja ne luontopolut on pelkkää korpea, hyttysiä hirveästi kesällä.

Tänne kannata kenenkään tulla

Olet oikeassa. Silloin tällöin vi

Ihan helsingiin pitää mennä? Missä semmoinen paikka ja vielä pienellä alkukirjaimella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/875 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Lessujen klassisen musiikin ihannoinnista kannattaa tarkentaa, että lessuille ooppera on syntiä. Televisioon syntiä, mutta kun tv-ohjelmat katsotaan esim. Yle Areenasta, se ei olekaan syntiä. Urheilukilpailut ovat syntiä. Jos lessu jää kiinni esim. juoksukilpailuun osallistumisesta, tulee paikalliset liikkeen johtomiehet puhuttelemaan. Jos ei ymmärrä katua ja lopettaa kilpailemista, lentää liikkeestä ulos. Lessuliikkeeseen kuulumattomien pappien jumalanpalveluksiin ei saa osallistua. Naispappeihin suhtaudutaan kielteisesti. Nainen vaikenee lessujen seurakunnassa.

Meinaat ilmeisesti kirjoittaa seuraavan HS-pääkirjoituksen? On nimittäin sen verran lennokkaita väitteitä, mutta on myös vähän totuuden siementä. Tai sitten ymmärsin väärin, ja tuo sun "lessu" ei tarkoita v

Osallistutaanko jumalanpalvelukseen, jos pappina on nainen, esim.Turun piispa Mari Leppänen?
😂😂😂

Vierailija
324/875 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulu itse mainostaa saamelaisuutta osana kulttuuripääkaupunkia näin

Noin tuhannen saamelaisen Oulu on nykyään Suomen suurin saamelaiskylä, ja saamelaisuus näkyy vahvasti kulttuuripääkaupunkivuoden ohjelmassa
https://www.munoulu.fi/kulttuuri/saamelainen-kulttuuri-on-tarkeassa-osa…

Munoulu on kaupungin oma julkaisu. Kyse ei ole Hesarin keksimästä jutusta.

Vierailija
325/875 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorgam on max 50% saamelainen. Minä nolla mutta samalla laskukaavalla minäkin olen 50% koska nuorham on olevinaan täys telttaalainen.

Riittääkö jos vielä revin poroa palleista että olen saamel?

Vierailija
326/875 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saamelaisuus Oulussa eroaa muista oululaisista?  Onko poroja?   Vai miksi sitä korostetaan?   Profilointia ei muutenkaan saisi tehdä koska  ulk***kset. 

Vierailija
327/875 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaiset eivät kanna nuorillenne huumemyrkkyä valvomattomalta ruotsin rajalta.  Sen tekee väärän profeetan väki joka esikuvansa suulla kieltää Kristuksen ollen antikristus. 1. Joh.kirje 2:22-

Eli EU , Suomi ja Oulun vaara ja tuho tulevat olemaan antikristuksen väki ja henki, ei suinkaan ELÄVÄSSÄ USKOSSA OLEVAT KRISTITYT. 

Vierailija
328/875 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorgam on max 50% saamelainen. Minä nolla mutta samalla laskukaavalla minäkin olen 50% koska nuorham on olevinaan täys telttaalainen.

Riittääkö jos vielä revin poroa palleista että olen saamel?

Suomessa on reilu 2000 henkilöä, joiden äidinkieli on saame. Saamen kieliä on Suomessa useita, minkä vuoksi kaikki saamea puhuvat eivät välttämättä ymmärrä toisiaan saameksi.

Vierailija
329/875 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaiset eivät kanna nuorillenne huumemyrkkyä valvomattomalta ruotsin rajalta.  Sen tekee väärän profeetan väki joka esikuvansa suulla kieltää Kristuksen ollen antikristus. 1. Joh.kirje 2:22-

Eli EU , Suomi ja Oulun vaara ja tuho tulevat olemaan antikristuksen väki ja henki, ei suinkaan ELÄVÄSSÄ USKOSSA OLEVAT KRISTITYT. 

Tässä tiivistettynä TULEVAISUUS. Ota talteen ja katso miten meni. 

Vierailija
330/875 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistutaanko jumalanpalvelukseen, jos pappina on nainen, esim.Turun piispa Mari Leppänen?
😂😂😂

Ei ole este osallistumiselle. Osallistuisitko sinä jumalanpalvelukseen, jos tiedät, että pappi on lestadiolainen? Vai käytkö yleensä kirkossa?

😂😂😂

Vierailija
331/875 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paksa kaupunni. Ei ole Lappia vaan tasaisen tylsä. Kylmä merituuli puhaltaa. Ei tuntureita ei mitään nähtävää. Lestoja.

Vierailija
332/875 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saamelaisuus Oulussa eroaa muista oululaisista?  Onko poroja?   Vai miksi sitä korostetaan?   Profilointia ei muutenkaan saisi tehdä koska  ulk***kset. 

No jos nyt olet tosissasi, niin kerron. Saamellainen tuttuni puhuu saamea lapsilleen, ja lapset käyvät saamentunnilla. Perhe viettää paljon aikaa pohjoisessa suvun luona. Saamenpukuja pidetään sopivissa juhlatilaisuuksissa. Esimerkiksi näillä tavoilla eroaa.

Vierailija
333/875 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä niin usein vedän herneen nenään erilaisista virheellisistä, suorastaan valheellisista, lestadiolaisia koskevista kommenteista. Kun puhuin tästä aikuisten lasteni kanssa, he totesivat, että kommentoijat ovat useimmiten eläkeläisiä, jotka ovat maailmaa katsoneet tynnyristä (ja jopa unohtaneet ottaa tynnyrintapin pois). Heidän mukaansa nykyiset nuoret aikuiset ovat niin maailmaa nähneitä ja sivistyneitä, että he antavat kaikkien kukkien kukkia. Toivetta paremmasta on siis olemassa.

Vierailija
334/875 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paksa kaupunni. Ei ole Lappia vaan tasaisen tylsä. Kylmä merituuli puhaltaa. Ei tuntureita ei mitään nähtävää. Lestoja.

Helsingissä  vasta kylmä merituuli  puhaltaakin.

Vierailija
335/875 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tiedä hyötyisikö Oulun kehittämisestä ydinkeskustan näkökulmasta muut kuin grynderit (joilla tietysti voi olla HS sidonnaisuuksia).

Kyllä se Oulun vetovoima perustuu lähinnä oppilaitoksiin, teknologiafirmoihin ja kohtuullisella etäisyydellä oleviin luonto & vapaa-ajan kohteisiin. 

Vierailija
336/875 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Oulu itse mainostaa saamelaisuutta osana kulttuuripääkaupunkia näin Noin tuhannen saamelaisen Oulu on nykyään Suomen suurin saamelaiskylä, ja saamelaisuus näkyy vahvasti kulttuuripääkaupunkivuoden ohjelmassa https://www.munoulu.fi/kulttuuri/saamelainen-kulttuuri-on-tarkeassa-osa… Munoulu on kaupungin oma julkaisu. Kyse ei ole Hesarin keksimästä jutusta.

Koen itse sanoissa "suurin" ja "tärkein" ison eron

Vierailija
337/875 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oululaiset ovat osaavaa ja rehtiä väkeä, filosoffeja ja runoilijoita.

No jaa, mä olen kyllä ihan juntti :D

t. syntyperäinen oululainen

Vierailija
338/875 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää ennoo lukenu tuota hesarin juttua enkä taijja lukiakkaan. Meen älyä että mitä ne muut tullee tolokottammaan Oulustako eivät siittä mittään kerta älyä.

Ohan täälä hienua sivistystä ja kulttuuria ja aivan tolokkua väkiä ja meki vanahat avojalakaset ollaan oikioita rehellisiä vanahankansan porukkaa.

Ei me palion ennää tuola keskustasa etes käyvvä.

Kävästää peltomarketteisako niistä saa kaikki eikä tartte autua ajjaa milioonamonttuun.

Toista soli vielä kaheksankymmentä luvullako meitä työikäsiä oli aivan sikana joka lähtöön. 

Joka hiijjen pulijuun piisasi asiakkaita ja oli hänyjä erikoisliikkeitäki.

Lauvvantait kuluki niisä kulukiisa ja romppeita loniesa.

Mutta mennäämme kesällä ainaski kerran ihimettelleen, että mitä noon keksineet, että voijjaan sitte lehesä valittaaa ja tyrmätä uuvet ideat.

Ookkonää iha pölijä!!

Vierailija
339/875 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku selittää avojalakaselle oululaiselle että minä tää saamelaismainostus on ? Ei Oulu ole edes Lappia ja Nälkämaan tervalla tämä kaupunki on kasvanut ja rikastunut 

Oulu kuuluu Pohjois-Pohjanmaahan. Poroja on Lapissa. Ihmettelin samaa.

Vierailija
340/875 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä  vasta kylmä merituuli  puhaltaakin.

Totta mutta lämpötilat on aina huomattavasti korkeampia kuin Oulussa. Eikä talvella ole ihan säkkipimeää vaan on vähän valoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi