HS:n inhottava Oulu-pääkirjoitus
Olipa ilkeä kirjoitus. Lisäksi kirjoittaja ei tunnu oikeasti ymmärtävän Oulusta mitään. Todella kummallisia, virheellisiäkin väitteitä. En ole varmaan koskaan lukenut yhtä huonoa pääkirjoitusta.
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011725712.html
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän muuhun aiheeseen liittyen, mutta pääkirjoitusessa mainittiin myös, että "Oulu on Suomen saamelaisten tärkein keskittymä."
Mitä ihmettä, ei kyllä ole.
Hesarin toimituksella ei vaikuta olevan mitään käsitystä pohjoisemmasta Suomesta.
On muuten totta, mitä HS kirjoitti.
Millähän perusteella Hesari on määrittänyt Oulun "tärkeimmäksi" saamelaiskeskittymäksi Suomessa? Voi olla, että lukumäärällisesti saamelaisia asuu Oulussa enemmän kuin missään muussa Suomen kaupungissa/kunnassa, mutta ei Oulu ole kulttuurisesti Suomen tärkein paikka saamelaisia ajatellen. Itse näkisin sen olevan Inarissa (jos se johonkin pitää sijoittaa), jossa sijaitsee saamelaiskulttuurikeskus Sajos (jossa toimii mm. saamelaiskäräjät).
Paljonko pitää olla saamelainen että luetaan saamelaiseksi? Mediassa tyrkyllä näitä jotka onkin vain 25-50% geeneiltään saame mutta esiintyen muka saamelaisena. Samalla logiikalla mä oon 50% vaikka en ookaan. Riittääkö että persssaus osoittaa kotona suurimman osan aikaa kohti saamenmaata?
Ja ps. Käytän gaktia jos haluan ja vaikka intiaanihattua jos haluan .. minä en tämän maailman turhakkeilta ala katseleen kuka saa mitäkin pitää päällään. Ainoastaan en ymmärrä maahan valhein tuntevia hirviöitä. Tyyliin anna turvaapaukka mä tuun rikosteleen ja elän tuillq se on sitänoikeaa rasiiismia.
mä inhoan nykyään tätä määräilyy ettei sais puhua eikä pukea mitä lystää jos ITSe ei kelleen mitää pahaa tee.
Samaan aikaan hiljaiset izzzlamistit työntyy EU maihin suunnittelemaan ainoastaan pahojaan ja joka pv tekevät iskujaan jo huutaen sitä satanaaannsa!
Vierailija kirjoitti:
Ja ps. Käytän gaktia jos haluan ja vaikka intiaanihattua jos haluan .. minä en tämän maailman turhakkeilta ala katseleen kuka saa mitäkin pitää päällään. Ainoastaan en ymmärrä maahan valhein tuntevia hirviöitä. Tyyliin anna turvaapaukka mä tuun rikosteleen ja elän tuillq se on sitänoikeaa rasiiismia.
mä inhoan nykyään tätä määräilyy ettei sais puhua eikä pukea mitä lystää jos ITSe ei kelleen mitää pahaa tee.
Samaan aikaan hiljaiset izzzlamistit työntyy EU maihin suunnittelemaan ainoastaan pahojaan ja joka pv tekevät iskujaan jo huutaen sitä satanaaannsa!
Jep. 500 ääriperdetttä ottivat kiinni jotka edusti izzzlamismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan Oulussa paljon kulttuuria. Kuten saamelaisten porot ja maan parasta kiekkoa, jota tarjoaa Kärpät. Tuo hiukka oravaa rajumpi eläin.
Kertooko pääkirjoitus muslimien groomausjengeistä?
Paljon pienempi huolenaihe eräille kuin oululaisten lestadiolaisuuskasautuma. Nurinkurinmaailma.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa että sinulla on huono itsetunto. Minne veisin turistin? Koitelinkoskelle, Runtelinharjulle, Sanginjoelle. Ainolanpuistoon tietysti, se on ihana keidas keskellä kaupunkia. Nallikariin nauttimaan kesäpäivästä, ja Toppilansalmelle kävelemään kivoja kanavanrantoja.
Anna nyt minun Oululaisena nauraa, kannata turisteja viedä täällä mihinkään. Nallikarissa ei ole mitään, samaa hiekkaa on muuallakin ja kylpylä on kiinni. Ainolanpuistossa on kesällä jotakin kukkaistutuksia, sorsatkin on masentuneita. Valkeassa ei ole mitään, kuin samat rättiliikkeet kuin muuallakin, rautatieasema muinainen. Topiilansalmi ja tuiran rannat, ei ne häävejä ole, tuulee kokoajan ja tulee kylmä. Sanginjoella ja ne luontopolut on pelkkää korpea, hyttysiä hirveästi kesällä.
Tänne kannata kenenkään tulla
Mistähän tuo Pohjois-pohjalainen mentaliteetti oikein tulee? Etelä-pohjalainen on sitten taas toinen ääripää, eli ollaan äärettömän ylpeitä omasta maakunnasta. Aiheetta tai aiheesta 😌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän muuhun aiheeseen liittyen, mutta pääkirjoitusessa mainittiin myös, että "Oulu on Suomen saamelaisten tärkein keskittymä."
Mitä ihmettä, ei kyllä ole.
Hesarin toimituksella ei vaikuta olevan mitään käsitystä pohjoisemmasta Suomesta.
On muuten totta, mitä HS kirjoitti.
Millähän perusteella Hesari on määrittänyt Oulun "tärkeimmäksi" saamelaiskeskittymäksi Suomessa? Voi olla, että lukumäärällisesti saamelaisia asuu Oulussa enemmän kuin missään muussa Suomen kaupungissa/kunnassa, mutta ei Oulu ole kulttuurisesti Suomen tärkein paikka saamelaisia ajatellen. Itse näkisin sen olevan Inarissa (jos se johonkin pitää sijoittaa), jossa sijaitsee saamelaiskulttuurikeskus Sajos (jossa toimii mm. saamelaiskäräjät).
Oulu itse mainostaa saamelaisuutta osana kulttuuripääkaupunkia näin
https://www.munoulu.fi/kulttuuri/saamelainen-kulttuuri-on-tarkeassa-osa…Munoulu on kaupungin oma julkaisu. Kyse ei oke Hesarin keksimästä jutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa että sinulla on huono itsetunto. Minne veisin turistin? Koitelinkoskelle, Runtelinharjulle, Sanginjoelle. Ainolanpuistoon tietysti, se on ihana keidas keskellä kaupunkia. Nallikariin nauttimaan kesäpäivästä, ja Toppilansalmelle kävelemään kivoja kanavanrantoja.
Anna nyt minun Oululaisena nauraa, kannata turisteja viedä täällä mihinkään. Nallikarissa ei ole mitään, samaa hiekkaa on muuallakin ja kylpylä on kiinni. Ainolanpuistossa on kesällä jotakin kukkaistutuksia, sorsatkin on masentuneita. Valkeassa ei ole mitään, kuin samat rättiliikkeet kuin muuallakin, rautatieasema muinainen. Topiilansalmi ja tuiran rannat, ei ne häävejä ole, tuulee kokoajan ja tulee kylmä. Sanginjoella ja ne luontopolut on pelkkää korpea, hyttysiä hirveästi kesällä.
Tänne kannata kenenkään tulla
Olet oikeassa. Silloin tällöin vi
Ihan helsingiin pitää mennä? Missä semmoinen paikka ja vielä pienellä alkukirjaimella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Lessujen klassisen musiikin ihannoinnista kannattaa tarkentaa, että lessuille ooppera on syntiä. Televisioon syntiä, mutta kun tv-ohjelmat katsotaan esim. Yle Areenasta, se ei olekaan syntiä. Urheilukilpailut ovat syntiä. Jos lessu jää kiinni esim. juoksukilpailuun osallistumisesta, tulee paikalliset liikkeen johtomiehet puhuttelemaan. Jos ei ymmärrä katua ja lopettaa kilpailemista, lentää liikkeestä ulos. Lessuliikkeeseen kuulumattomien pappien jumalanpalveluksiin ei saa osallistua. Naispappeihin suhtaudutaan kielteisesti. Nainen vaikenee lessujen seurakunnassa.
Meinaat ilmeisesti kirjoittaa seuraavan HS-pääkirjoituksen? On nimittäin sen verran lennokkaita väitteitä, mutta on myös vähän totuuden siementä. Tai sitten ymmärsin väärin, ja tuo sun "lessu" ei tarkoita v
Osallistutaanko jumalanpalvelukseen, jos pappina on nainen, esim.Turun piispa Mari Leppänen?
😂😂😂
Oulu itse mainostaa saamelaisuutta osana kulttuuripääkaupunkia näin
Noin tuhannen saamelaisen Oulu on nykyään Suomen suurin saamelaiskylä, ja saamelaisuus näkyy vahvasti kulttuuripääkaupunkivuoden ohjelmassa
https://www.munoulu.fi/kulttuuri/saamelainen-kulttuuri-on-tarkeassa-osa…
Munoulu on kaupungin oma julkaisu. Kyse ei ole Hesarin keksimästä jutusta.
Nuorgam on max 50% saamelainen. Minä nolla mutta samalla laskukaavalla minäkin olen 50% koska nuorham on olevinaan täys telttaalainen.
Riittääkö jos vielä revin poroa palleista että olen saamel?
Miten saamelaisuus Oulussa eroaa muista oululaisista? Onko poroja? Vai miksi sitä korostetaan? Profilointia ei muutenkaan saisi tehdä koska ulk***kset.
Lestadiolaiset eivät kanna nuorillenne huumemyrkkyä valvomattomalta ruotsin rajalta. Sen tekee väärän profeetan väki joka esikuvansa suulla kieltää Kristuksen ollen antikristus. 1. Joh.kirje 2:22-
Eli EU , Suomi ja Oulun vaara ja tuho tulevat olemaan antikristuksen väki ja henki, ei suinkaan ELÄVÄSSÄ USKOSSA OLEVAT KRISTITYT.
Vierailija kirjoitti:
Nuorgam on max 50% saamelainen. Minä nolla mutta samalla laskukaavalla minäkin olen 50% koska nuorham on olevinaan täys telttaalainen.
Riittääkö jos vielä revin poroa palleista että olen saamel?
Suomessa on reilu 2000 henkilöä, joiden äidinkieli on saame. Saamen kieliä on Suomessa useita, minkä vuoksi kaikki saamea puhuvat eivät välttämättä ymmärrä toisiaan saameksi.
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaiset eivät kanna nuorillenne huumemyrkkyä valvomattomalta ruotsin rajalta. Sen tekee väärän profeetan väki joka esikuvansa suulla kieltää Kristuksen ollen antikristus. 1. Joh.kirje 2:22-
Eli EU , Suomi ja Oulun vaara ja tuho tulevat olemaan antikristuksen väki ja henki, ei suinkaan ELÄVÄSSÄ USKOSSA OLEVAT KRISTITYT.
Tässä tiivistettynä TULEVAISUUS. Ota talteen ja katso miten meni.
Osallistutaanko jumalanpalvelukseen, jos pappina on nainen, esim.Turun piispa Mari Leppänen?
😂😂😂
Ei ole este osallistumiselle. Osallistuisitko sinä jumalanpalvelukseen, jos tiedät, että pappi on lestadiolainen? Vai käytkö yleensä kirkossa?
😂😂😂
Paksa kaupunni. Ei ole Lappia vaan tasaisen tylsä. Kylmä merituuli puhaltaa. Ei tuntureita ei mitään nähtävää. Lestoja.
Vierailija kirjoitti:
Miten saamelaisuus Oulussa eroaa muista oululaisista? Onko poroja? Vai miksi sitä korostetaan? Profilointia ei muutenkaan saisi tehdä koska ulk***kset.
No jos nyt olet tosissasi, niin kerron. Saamellainen tuttuni puhuu saamea lapsilleen, ja lapset käyvät saamentunnilla. Perhe viettää paljon aikaa pohjoisessa suvun luona. Saamenpukuja pidetään sopivissa juhlatilaisuuksissa. Esimerkiksi näillä tavoilla eroaa.
Minä niin usein vedän herneen nenään erilaisista virheellisistä, suorastaan valheellisista, lestadiolaisia koskevista kommenteista. Kun puhuin tästä aikuisten lasteni kanssa, he totesivat, että kommentoijat ovat useimmiten eläkeläisiä, jotka ovat maailmaa katsoneet tynnyristä (ja jopa unohtaneet ottaa tynnyrintapin pois). Heidän mukaansa nykyiset nuoret aikuiset ovat niin maailmaa nähneitä ja sivistyneitä, että he antavat kaikkien kukkien kukkia. Toivetta paremmasta on siis olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Paksa kaupunni. Ei ole Lappia vaan tasaisen tylsä. Kylmä merituuli puhaltaa. Ei tuntureita ei mitään nähtävää. Lestoja.
Helsingissä vasta kylmä merituuli puhaltaakin.
No ainakin se, että liikkeeseen kuulumattomien pappien jumalanpalveluksiin ei saisi osallistua. Tuon tiedän 100% varmasti pötypuheeksi ja se antaa olettaa, että ihan kaikki tuosta muustakaan ei paikkaansa pidä.