Vuokrat laskeneet kautta maan ensimmäistä kertaa historiassa
Taisi kuitenkin se asumistuen leikkaus vaikuttaa merkittävästi vuokratasoon. Eikun lopetetaan koko tuki ja vuokrat tulevat kunnolla alas.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-asunto ei ole omistajalle kultakaivos, jokainen voi kokeilla, jos jotakuta haittaa se, että joku saa satasen kuussa tiliä, niin aina voi ostaa oman asunnon, Suomi on vapaa maa, asumismuodon saa jokainen valita ihan itse. Suurin syy vuokrien laskuun lienee kuitenkin asuntojen ylituotanto, kun vuokra-asuntoja on enemmän tarjolla kuin vuokralaisia, niin vuokrat laskevat, näin se markkina toimii.
Aina vuokralordit märisemässä miten asuntoja vuokrataan lähes hyväntekeväisyytenä, miksi hemmetissä sitten lähdetään noin typerään touhuun jos se on niin kauheaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri kertoi vuokraavansa tällä hetkellä tappiolla. Kun suhdanne paranee, nousee vuokra taatusti.
Millä ihmeen tappiolla? Jokainen vuokra lyhentää asuntovelkaa jolloin lopuksi omistaja saa asunnon ilmaiseksi itselleen!
Asuntovelan lyhentäminen on kokoomuskielessä tappion tekemistä, jos sitä lyhentää vuokratuotolla. Jos sitä lyhentää omalla palkkatulolla, niin se on sitten hiton hyvä diili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-asunto ei ole omistajalle kultakaivos, jokainen voi kokeilla, jos jotakuta haittaa se, että joku saa satasen kuussa tiliä, niin aina voi ostaa oman asunnon, Suomi on vapaa maa, asumismuodon saa jokainen valita ihan itse. Suurin syy vuokrien laskuun lienee kuitenkin asuntojen ylituotanto, kun vuokra-asuntoja on enemmän tarjolla kuin vuokralaisia, niin vuokrat laskevat, näin se markkina toimii.
Aina vuokralordit märisemässä miten asuntoja vuokrataan lähes hyväntekeväisyytenä, miksi hemmetissä sitten lähdetään noin typerään touhuun jos se on niin kauheaa.
En märise, mutta pidin perimäni yksiön koska sijainti, pohja ja taloyhtiö hyvät ja on suunnitelmia asunnon omalle käytölle sitten joskus. Vuokralainen maksaa sillä aikaa juoksevat kulut ja remppalainan, verottaja hyvittää osan lainakoroista. Sitten kun otan omaan käyttöön, vaihdan fiksummat kodinkoneet ja pienellä pintaremontilla siistiksi.
Siitä huolimatta aina välillä mietin, että onko vaivan arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Mittaushistoria alkaa vuodesta 2015. :DDD
Ne käyttää samaa taulukkoa kuin ilmastotutkijat
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti vuokrat laskisivat, jos asumistuki lakkautettaisiin kokonaan. Asumistuen saajilla vaan ei ole varaa maksaa edes vastiketta, niin asunnot olisivat tyhjillään ja ihmiset hätämajoituksissa.
Olen työtön yh ja asumme lapsen lanssa kaksiossa y säätiöllä. Vuokra 840 e kk. Ymmärrettävästi 13 v ei maksa omaa osuuttaan eikä minun työmarkkinatuella pysty vuikraa maksamaan m, tt tukea saamme 200 e kk. Elatustuki 240 e ja lapsilisä 170 e kk. Nämä yhteensä riittäisivät vuokraan mutta miten eläisimme?
Asumistuki pitöisi maksaa vain perheellisille jossa alaikäisiä kuten Ruotsissa. Alaikäinen ei osallistu asumisensa tai elämisensä kuluja joura eivät elarit ja lapsilisä yksin kata.
Yksinasuvana muuttaisin tässä tilanteessa kommuuniin tai ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin vuokra nousi.
Sama. Ekaa kertaa muutamaan vuoteen vuokrani nousi. Tosin tietty jos laskua alkaa muissa asunnoissa näkyä, niin alan pakata muuttokuormaa.
maksa kunnon palkkaa suhteessa elinkustannuksiin, (pl. toimimaton organiasaation johdotus) äläkä inise joidenkin elättämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vain tässäkin kunnan vuokratalossa vuokra nousi jokavuotiseen tapaan, mutta "kohtuullinen" vain junnaa paikallaan. Mitäpä tuosta, yksiönkin vuokra ylittää kelan normin.
Täällä taas kaupungin kämpän vuokra oli prampina aikoina 40 % alle markkinan, mutta nykyisin enää 25 %. Siltikin on halvempia asua kuin yksityisellä. Toisaalta halvan vuokran lieveilmiöitä pitää sietää (mm. huumekämpät ja alkkikset). Mitään myyntikelpoista ei voi jättää yleisiin tiloihin.
Keskivuokra siis laski, eivät kaikki vuokrat. Voi käydä jopa niin, että matalimmat vuokrat nousevat, ja silti tilastoissa näyttää, että "vuorat laskivat", jos samaan aikaan korkeimmat vuokrat laskevat - tai esimerkiksi kalliimmat asunnot poistuvat vuokramarkkinoilta esim. lyhytvuokraukseen. Lyhytvuokrauksen lisääntyminenhän tarkoittaa juuri hienoimpien ja kalliimpien vuokra-asuntojen poistumista vuokramarkkinoilta, koska ne soveltuvat tuottoisampaan lyhytvuokraukseen. Samaan aikaan vuokrat nousevat, kun tarjonta vähenee, mutta tilastoissa näyttää että vuokrat laskivat, koska kalleimmat vuokrat eivät ole enää mukana tilastoissa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin vuokra nousi.
Samoin. Kas-asunnoilla nousee joka vuosi
Jos asumistuki poistetaan alaikäisille pitää alkaa maksamaan asumisen osuus jostain, yhdelle tarkoitettu työmarkkinatuki ei riitä vuokraan. Silloin lapset olisivat epäedullisrssa tilanteessa aikuisiin jotka voivat molemmat saada oman työmarkkinatukensa. Siksi juuri Ruotsissa asumistukea maksetaan vain alaikäisten lasten perheille.
Ja itse en olisi työtön ellen olisi totaali yh. Jouduin jättämään vuorotyön keikat eron jälkeen kun lapsi ei voi.olla yksin kotona öitä ja isä häipyi kuvioista.
Vierailija kirjoitti:
Jospa lopetettaisiin 180 000 ulkomaisen opiskelijan ja niiden sdp perheen yhdistettyjen perheiden elättäminen
Ei voi koska asuntosijoittelijat ja muut keplottelijat haukkaisivat silloin sitä ohraleipää
Ihan täysi bullshit aloitus, en usko mihinkään mitä valtamedioissa väitetään, uskon vain sen mitä koen omassa elämässäni, ja omassa elämässäni vuokra ei laskenut, vaan NOUSI TAAS!!!!
Asumistuki ei ole minkäänlainen vuokranmääräytymisperuste, joten se ei vaikuta vuokratasoon yhtään mitään! Vain vuokranantajien sieluton ahneus vaikuttaa, ei mikään muu!!!