Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luin yliopistolla 7 vuotta kaikkea mitä milloinkin kiinnosti!!!

Vierailija
15.01.2026 |

v 1991-1997 ja päädyin työttömäksi!

elokuva -ja tv tiede

psykologia

kirjallisuustiede

uskontotiede

historia

filosofia

kreikan kieli

lopulta pääaineeksi muodostui kulttuurihistoria ja siitä gradu, jopa eximia

se harmittaa etten ottanut sitä opintolainaa, sillä olisi ollut opintojen jälkeen käyttöä sillä päädyin työttömäksi fil.maisteriksi.

20 v siitä tein toisen yliopistotutkinnon, teologian maisteriksi 2 vuodessa työkkärin luvalla. gradun kopsasin ensisestä gradusta. 

ja jatkoin taas työttömänä ruokajonon pummina.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin tein. Sen jälkeen päädyin työkyvyttömyyseläkkelle. Kieltämättä välillä harmittaa. 

Vierailija
2/39 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette menneet vaikka amikseen tai ammattikorkeakouluun hankkimaan lisätutkintoja alalta joka työllistää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette menneet vaikka amikseen tai ammattikorkeakouluun hankkimaan lisätutkintoja alalta joka työllistää?

ei osaa eikä kiinnosta mikään sellainen käytännön ala. se on se ongelma. yliopistolla olisin voinut vaihtaa OKLaan tai lukea sosiologiaa, mutta ne tuntui tylsiltä, yksinkertaisilta ja naisten aloilta. olen siis mies, tykkäsin tutkia kaikkea historiaa ja sellaista miehistä alaa, ja urheilin paljon. se oli mukavaa elämää, voisin olla ikuinen opiskelija.

ap

Vierailija
4/39 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin minäkin tein. Opiskelin amistutkinnon keski-ikäisenä ja töitä on. Ensimmäiset paperini samaten oli teologian maisterin. 

Vierailija
5/39 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki ap:n valitsemat kiinnostuksen kohteet on sellaisia joista suurimmasta ostaasta tenttejä pääse läpi kunhan kirjottaa tihrustaa omia mielipiteitä ja näkemyksiä kysytystä aiheesta.

t. tuplamaisteri kovilta-aloilta

Vierailija
6/39 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin opiskelisin mieluusti noita listan juttuja. Aikoinaan hain jopa yliopistolle lukemaan egyptologiaa ja melkein pääsin sisään ensi yrittämällä. Onneksi en päässyt. Työllistyminen tuolla kombolla on liki mahdotonta. Opiskelinkin sitten oikeasti työllistävän alan. Minulla on kaveri, joka opiskeli teologiaa ja sitten työllistymisen varmistamiseksi toisen tutkinnon fysiikasta. 

Vierailija
7/39 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin luin ysärillä neljänlaista historiaa (suomen historiaa, sosiaalihistoriaa, yleistä historiaa ja kirkkohistoriaa) filosofiaa, antropologiaa ja kansantaloustiedettä. Valmistuin historiasta, eikä ole edes opettajan pätevyyttä. En silti ole ollut työttömänä kuukauttakaan.

Ei mikään koulutus takaa mitään, mutta mikä tahansa koulutus antaa ihan hyvät lähtökohdat tehdä itse itselleen hyvän elämän jos haluaa.

Vierailija
8/39 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri-mies luki aikanaan 90-luvulla semiotiikkaa, estetiikkaa ja muinaiskreikkaa, ja päätyi varastolle duuniin. Minusta tuo ei ole huono kombo, sai tehdä mitä halusi.

Ite opiskelin bilsaa ja tilastotiedettä, ja minusta tuli byrokraatti.

Vierailija
9/39 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

historianopettajia on valmistunut aivan liikaa eikä töitä ole kuin ehkä ala-asteeen opettajan sijaisina. ja muutenkin historianopiskelijan pitäisi olla poliittisesti valveutunut ihminen ja olla jossain järjestöissä ja puoluetoiminnassa että saisi töitä- itse en ole koskaan kiinnostunut sosiaalisesta elämästä saati politiikasta, siksi en osaisi tehdä mitään sellaista työtäkään kuin ehkä siivota eduskunnan vessaa, mutten jaksa

ap

Vierailija
10/39 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelin ysärillä yliopistolla 6,5 vuotta kaikkea kiinnostavaa, sitten lähdin työharjoitteluun (liittyi toiseen pääaineeseeni) ja siitä edelleen töihin. Siitä alkaen olen ollut koko ajan töissä. Opintojen pariin en koskaan palannut enkä myöskään sitten valmistunut. 

Vierailija
11/39 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani elokuva- ja TV-tieteen pääaineopiskelijat ovat kaikki hyvissä töissä. 

Vierailija
12/39 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaikki ap:n valitsemat kiinnostuksen kohteet on sellaisia joista suurimmasta ostaasta tenttejä pääse läpi kunhan kirjottaa tihrustaa omia mielipiteitä ja näkemyksiä kysytystä aiheesta.

Humanistinen gradu: 100 sivua ja lähdeluettelo. 
Matematiikan gradu: 8 sivua

Vierailija
13/39 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei osaa eikä kiinnosta mikään sellainen käytännön ala. se on se ongelma. yliopistolla olisin voinut vaihtaa OKLaan tai lukea sosiologiaa, mutta ne tuntui tylsiltä, yksinkertaisilta ja naisten aloilta. olen siis mies, tykkäsin tutkia kaikkea historiaa ja sellaista miehistä alaa, ja urheilin paljon. se oli mukavaa elämää, voisin olla ikuinen opiskelija.

ap

Historian opiskelijoissa on naisenemmistö. Ainakin nykyään. 

Vierailija
14/39 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

historianopettajia on valmistunut aivan liikaa eikä töitä ole kuin ehkä ala-asteeen opettajan sijaisina. ja muutenkin historianopiskelijan pitäisi olla poliittisesti valveutunut ihminen ja olla jossain järjestöissä ja puoluetoiminnassa että saisi töitä- itse en ole koskaan kiinnostunut sosiaalisesta elämästä saati politiikasta, siksi en osaisi tehdä mitään sellaista työtäkään kuin ehkä siivota eduskunnan vessaa, mutten jaksa

ap

Ei pidä paikkaansa. Historianlukijoita on lähtenyt politiikkaan ja politiikassa toki tarvitaan jäsenkirja - mutta missään muussa duunissa sitä ei tarvitse. 

Vierailija
15/39 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntemani elokuva- ja TV-tieteen pääaineopiskelijat ovat kaikki hyvissä töissä. 

minun tuntemani kaikki joko lopettivat kesken tai alkoholisoituivat jo matkalla, yhden tiedän joka pääsi elokuva-arkistoon töihin, en tiedä onko sellaista olemassakaan enää ja suurin osa oli homoja ja lespoja ja heidän kohtalonsa tiedämme, surkea

ap

Vierailija
16/39 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yliopistolla olisin voinut vaihtaa OKLaan tai lukea sosiologiaa, mutta ne tuntui tylsiltä, yksinkertaisilta ja naisten aloilta. olen siis mies, tykkäsin tutkia kaikkea historiaa ja sellaista miehistä alaa, ja urheilin paljon. se oli mukavaa elämää, voisin olla ikuinen opiskelija.

ap

Heh, mulle taas historia oli kaikkein yksinkertaisinta mitä yliopistolla opiskelin. Pääaine oli luonnontieteiden puolella. Historian opintopisteet tuli käsittämättömän pienellä työllä. 

Vierailija
17/39 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tänne ilmoittautuu ensimmäinen työtön joka on opiskellut kiinaa tai japania? 

Aivan, niitä ei ole.

Vierailija
18/39 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Historian opiskelijoissa on naisenemmistö. Ainakin nykyään. 

Ei ole. Suurin piirtein tasan menee prosentit. Vielä. Muutos on kyllä näkyvissä, sillä vielä 2000-luvulla miehiå oli enemmistö.

Vierailija
19/39 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Eiköhän moni meistä tykkäisi, jos voisi vaan jatkaa yliopistoaikojen elämää vaikka lopun ikää. Opiskella mitä itseä kiinnostaa, älykästä ja kiinnostavaa keskusteluseuraakin löytyisi, aikataulutkin olisi aika joustavia.

Hyvin harva meistä voi työllistyä asiaan, mikä varsinaisesti kiinnostaa. Useille meistä se on niin, että pitää etsiä sellainen ala, joka työllistää, ja joka ei ihan täyskauhua ole, vaan enemmänkin vain vähän tylsää ehkä, mutta ei kamalaa. Esim. itse opiskelin alaa joka kiinnosti yliopistolla vaikka tiesin että työllistymismahdollisuudet on heikot. Myöhemmin totesin että työttömyys on rahattomuuden takia tympeää, katsoin mikä työllistää, opiskelin AMK:ssa tieto- ja viestintätekniikan insinööriksi, ja menin koodaamaan it-konsulttitaloon. Sitä on tullut tehtyä jo 10 vuotta. Ei kiinnosta, mutta ei myös ahdista, ja palkka on hyvä. Ihan hyvä valinta.

Vierailija
20/39 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Humanistinen gradu: 100 sivua ja lähdeluettelo. 
Matematiikan gradu: 8 sivua

Niin? Työmäärä todennäköisesti sama. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan