Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko on soveliasta tinkiä kerrostaloasunnosta nykyisessä markkinatilanteessa?

Vierailija
14.01.2026 |

Täällä ei käy mikään kauppa, mutta pyynnit ovat jämähtäneet vanhoille lukemille. Aina toisinaan tulee 0..20% hinnan pudotuksia.

Sijaintina on syrjäsuomalainen yliopistokaupunki.

Paljonko on maksimi sovelias tinkivara? -15%

Kommentit (508)

Vierailija
481/508 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä tietää mikä taho on aloittanut tämän jatkuvan " asuntojen hinnat laskee-kampanjan"?

Ennen oli aivan normitilanne, hinta säilyi ja joskus myös asunnon arvo nousi.

Nykyisen tämä on kuin torikauppaa, nousee laskee, ihan perseest_ä. Ei koti voi olla mikään huutokaupan kohde. Pankkilainakin on tietyn suuruinen, ei sitä asunnon hintaa voi jatkuvasti heilutella. Tätä tilannettahan ei ole muualla kuin Suomessa. Meilläkin on ollut 6 eri asunnon kaupat vuosien aikana, normihinnoin on kaupat aina tehty, nyt näyttää huonolta, uusi asunto ja hinta takkuaa. 

Vierailija
482/508 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme pelleilyä ihmisten kodeilla. Huom: kaikki eivät ole sijoittajia. Taviksella se oma koti on ainoa omaisuus, ei kai sitä voi varallisuuttaan noin vain jaella joillekin k-päille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/508 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myynyt ja st

Anut 5-6 asuntoa elämässäni. Koskaan en ole suttunut, jos tRjous ei ole mennyt läpi. Enkä suutu, jos tarjotaan alle pyynnin. Vauvalaisten utopista sekoilua. Tämä on bisnestä, siitä ei suututa.

Vierailija
484/508 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut erästä asuntoa jo pari kuukautta, asunto on ollut vuokrattuna ensin maaliskuuhun -26 mutta nyt jo vapaa eli vuokralainen lähtenyt sijoitusasunnosta, pari kuukautta vielä jos ei ole mennyt niin menen ja tinkaan 10 prosenttia pyynnistä, rahat on heti käteen antaa niin luulisin asunnon nappaavani.

Vierailija
485/508 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut erästä asuntoa jo pari kuukautta, asunto on ollut vuokrattuna ensin maaliskuuhun -26 mutta nyt jo vapaa eli vuokralainen lähtenyt sijoitusasunnosta, pari kuukautta vielä jos ei ole mennyt niin menen ja tinkaan 10 prosenttia pyynnistä, rahat on heti käteen antaa niin luulisin asunnon nappaavani.

Eihän tuossa mitään häviä, jos kokeilee noin. Joku toinen voi tietenkin ehtiä ensin.

Vierailija
486/508 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla ollut sijoitusasunto - yleensä sellaisten omistajat kokeilevat myyntiä hetken, kun vuokralainen lähtee, mutta jos ei mene heti kaupaksi, ottavat uuden vuokralaisen. Niin minä olen tehnyt. Ei siis kannata odotella huvikseen, tai se on kohta vuokrattu taas.

Vierailija
487/508 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on varmaan jo parhaillaan netissä myös vuokrattava. Katsoo kumpi onnistuu ensin. Olen usein nähnyt asuntoja yhtä aikaa myytävänä ja vuokrattavana.

Vierailija
488/508 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinta on kerrottu ilmoituksesta, persaukiset älköön vaivautuko.

Eli et saa asuntoasi myytyä. Ahneella on se tunnettu loppu.

Vierailija
489/508 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katselee luksusasuntojen hintoja muualla maailmassa niin niihin verrattuna Suomen hinnoissa on puolet liikaa.

Vierailija
490/508 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme pelleilyä ihmisten kodeilla. Huom: kaikki eivät ole sijoittajia. Taviksella se oma koti on ainoa omaisuus, ei kai sitä voi varallisuuttaan noin vain jaella joillekin k-päille?

Kuvittelitko rikastuvasi  kämpälläsi?

Vierailija
491/508 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi hyvä tietää mikä taho on aloittanut tämän jatkuvan " asuntojen hinnat laskee-kampanjan"?

Nykyisen tämä on kuin torikauppaa, nousee laskee, ihan perseest_ä. Ei koti voi olla mikään huutokaupan kohde. Pankkilainakin on tietyn suuruinen, ei sitä asunnon hintaa voi jatkuvasti heilutella. Tätä tilannettahan ei ole muualla kuin Suomessa. Meilläkin on ollut 6 eri asunnon kaupat vuosien aikana, normihinnoin on kaupat aina tehty, nyt näyttää huonolta, uusi asunto ja hinta takkuaa. 

Mikä mahtaa olla normitilanne? Ei kaikki hinnat voi aina vaan nousta tai pysyä entisellään. Jos asunnosta on tarvis päästä eroon, niin se myydään sellaisella hinnalla, joka on mahdollinen sillä hetkellä. Jos myytävästä asunnosta saa matalan hinnan, niin seuraavastakin asunnosta maksetaan matalahinta. Asuntoa vaihtaessa ainoa mielenkiintoinen asia on mahdollinen väliraha. Asunnon oikea hinta on se, jolla se käy kaupaksi. 

Mullakin on oma asunto, ja kun se jossain vaiheessa myydään, niin siitä saadaan se raha jonka kyseisellä markkinahetkellä on realistinen. Seuraava asunto myös sitten realistisella hinnalla. Seurailen jonkun verran mitä myynnissä omalla alueella tällä hetkellä ja  moni asunto turhan kallis ja enkä ole varmaankaan ainoa, joka sitä mieltä, kun asunnot pyörivät pitkään myynnissä. Asuntojen hinnat seurailevat markkinoita, ja välillä on paremmat ajat ja välillä huonommat. Nyt sellaiset, että myynti käy halvemmalla hinnalla. Moni on maksanut muutama vuosi sitten asunnostaan ihan liikaa ja kärsii nyt siitä.

Vierailija
492/508 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan vapaaehtoisesti kerrostalossa asu. Mitä olen itse tutkaillut niin hinnat näyttää olevan ihan kohdilla ehkä vähän jopa alakanttiin. Parempi tarjota mitä pyydetään ettei taas hinnat nouse. Vielä parempi kun ostat omat talon, ei tarvitse seinänaapureiden naintia kuunnella.

Vierailija
493/508 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan vapaaehtoisesti kerrostalossa asu. Mitä olen itse tutkaillut niin hinnat näyttää olevan ihan kohdilla ehkä vähän jopa alakanttiin. Parempi tarjota mitä pyydetään ettei taas hinnat nouse. Vielä parempi kun ostat omat talon, ei tarvitse seinänaapureiden naintia kuunnella.

Laita vaan suoraan linkki myynti-ilmoitukseesi, niin voidaan arvostella luukkusi.  Todennäköisesti ostajana ymmärtäisit, ettei ole mitään yleispätevää arvoa asunnolla, vaan jokaisella asunnolla on jokaiselle erilainen arvo. Esimerkiksi itse en ostaisi kämppää vaikkapa paikkakunnalta x, jossa minulla ei olisi töitä valmiiksi, mutta ap:lla on työpaikka paikkakunnalla x, joten varmasti ap tekee tuon paikkakunnan asunnoista paremman tarjouksen kuin minun 1€

Vierailija
494/508 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi  tinkiä vaikka 75 % mutta myyjän ei tartte suostua...

40% on yleensä liikaa hinnassa. Siinäpä pitävät tuottamattomana asuntoa.

Vierailija
495/508 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myykää venäläisille. Ne maksaa miljoonia tonteista.

Sellaistahan täällä on tehty innoissaan. Suomalaiselle pätkätyöläiselle ei myydä mitään kelvolliseen hänen ostovoimahintaan isänmaallisessti mitään. Pankitkaan ei myönnä mitään lainoja. 

Mut myykää venäläisille ihmeessä. Sitähän te teette!

Ei haittaa minua. Ei minull ole mitään puolustettavaa Suomessa.

Vierailija
496/508 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju täynnä vuokra-asukkien voimafantasioita. Huutista.

Vierailija
497/508 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa lueskella, ettei uskalleta ostaa asuntoja. Ammattimaiset sijoittajat, siis ne jotka ostaa useita asuntoja kerralla (instituutiot), ovat jo viime vuonna ostaneet 60 % suuremmilla panoksilla asuntoja kuin aiemmin. Tietenkin, koska asuntojen hinnat ovat nyt ennätyksellisen alhaalla. Silloin ammattilainen tekee tiliä.

Tavallinen kansa lähtee taas ostamaan sitten, kun hinnat ovat jo nousseet, kun se tuntuu turvallisemmalta, mutta silloin joutuu maksamaan enemmän siitä asunnosta. Näin se aina menee. Sama ilmiö näkyy pörssikaupoissa: tavikset aina myöhässä ostoissaan.

Vierailija
498/508 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa lueskella, ettei uskalleta ostaa asuntoja. Ammattimaiset sijoittajat, siis ne jotka ostaa useita asuntoja kerralla (instituutiot), ovat jo viime vuonna ostaneet 60 % suuremmilla panoksilla asuntoja kuin aiemmin. Tietenkin, koska asuntojen hinnat ovat nyt ennätyksellisen alhaalla. Silloin ammattilainen tekee tiliä.

Tavallinen kansa lähtee taas ostamaan sitten, kun hinnat ovat jo nousseet, kun se tuntuu turvallisemmalta, mutta silloin joutuu maksamaan enemmän siitä asunnosta. Näin se aina menee. Sama ilmiö näkyy pörssikaupoissa: tavikset aina myöhässä ostoissaan.

Näinhän se menee. Nyt jos koska kannattaisi ostaa mikäli on tarvetta ja fyrkkaa. Sen sijaan hölmöläiset empii loputtomiin ja sitten kun hinnat lähtee nousuun niin sitten tapellaan jostain kuppaisesta kaksiosta jota joutuu heti alkajaisiksi remontoimaankin vähintään kymppitonnilla. 

Vierailija
499/508 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myimme tädin asunnon, pyyntihinta 110 000e, ostaja tarjosi 80 000e, sitten pudotimme hintaa 100 000e, ostaja tarjosi 97 000e, hyväksyimme tarjouksen ja teimme kaupat.

Vierailija
500/508 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä työttömyys on ennätyslukemissa, lainansaannin ehdot on myös kiristyneet, eli tottakai hinnat laskee kun tarjontaa on enemmän kuin kysyntää. Vastaavasti hinnat nousee kun kysyntää on enemmän. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi