Paljonko on soveliasta tinkiä kerrostaloasunnosta nykyisessä markkinatilanteessa?
Täällä ei käy mikään kauppa, mutta pyynnit ovat jämähtäneet vanhoille lukemille. Aina toisinaan tulee 0..20% hinnan pudotuksia.
Sijaintina on syrjäsuomalainen yliopistokaupunki.
Paljonko on maksimi sovelias tinkivara? -15%
Kommentit (709)
20% alennukset on tätä päivää monin paikoin. Vain hyväkuntoiset ja hyvällä sijainnilla olevat perheasunnot menee kaupaksi aika lähelle pyyntihintaa.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa lueskella, ettei uskalleta ostaa asuntoja. Ammattimaiset sijoittajat, siis ne jotka ostaa useita asuntoja kerralla (instituutiot), ovat jo viime vuonna ostaneet 60 % suuremmilla panoksilla asuntoja kuin aiemmin. Tietenkin, koska asuntojen hinnat ovat nyt ennätyksellisen alhaalla. Silloin ammattilainen tekee tiliä.
Tavallinen kansa lähtee taas ostamaan sitten, kun hinnat ovat jo nousseet, kun se tuntuu turvallisemmalta, mutta silloin joutuu maksamaan enemmän siitä asunnosta. Näin se aina menee. Sama ilmiö näkyy pörssikaupoissa: tavikset aina myöhässä ostoissaan.
Tavallisella kansalla tuppaa olemaan se edellinen asunto siinä riesanaan mikä aika hyvin tasapainottaa markkinaheilahteluja. Ei ole niin kovin tärkeää osua hyvään markkinaan kun sen minkä ostaessa voittaa niin edellistä myydessä häviää. Ensiasunnonostajan taas kannattaa joka tapauksessa ostaa heti kun pystyy, kun vaihtoehtona on vuokran maksaminen. Ja jep, isompaan vaihtajille halpa markkina on etu mutta sitten on se toinen joukko joka vaihtaa isoa perheasuntoa pienempään joille taas päinvastoin.
Sijoittaja toimii tietysti vähän eri logiikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 20 prosentin tinkiminen aiheuttaa negatiivisen reaktion myyjäpuolelta, niin peli on selvä. Minä en osta asuntoa. Myyjällä ei nuppi kestä vakavaa kaupantekoa. Hänelle pitäisi kaikki olla kivaa ja mukavaa. Sellaista kiinteistökuninkaan tai kiinteistökuningattaren märkää päiväunta.
Luuletko olevasi uniikki lumihiutale asuntokaupoilla?
Ei myyjälle ole väliä, vaikka vedät herneen nenään. Aina on uusia ostajia, jos hinta vastaa markkinoita.
Olipas todella kömpelöä trollaamista ja projisointia. Trolli käyttäytyy aina noin. Kääntää kaiken päälaelleen. :D
Karu totuus on se, että myyjät ja välittäjät kuvittelevat olevansa uniikkeja lumihiutaleita. He kuvittelevat, että juuri heidän 'uniikista kämpästään' (tusinatavaraa) saa juuri sen hinnan mitä he itse kuvittelevat. Karu totuus on se, että ostajille ei ole väliä, vaikka myyjä/välittäjä vetää herneen nenään. Aina on uusia myyjiä, uusia välittäjiä ja tuhansittain myynnissä olevia asuntoja. Hinnat ovat pudonneet rajusti Helsingissä, jopa kaupungin kalleimmilla alueilla. Hintakupla puhkesi ja nyt myyjien/välittäjien on pakko tinkiä. Ostajakunta ei enää maksaa 3 - 5 takaisia hintoja. Aivan sama, miten kovasti myyjä/välittäjä kiukuttelee ja jankuttaa "Me ei myydä kenellekään, jos emme saa X euroa." Hyvä, älkää sitten myykö. Oma on tappionne, kun ette pääse asunnosta eroon.
Vierailija kirjoitti:
Mieti haluatko ostaa sen asunnon. Voit tinkiä, mutta myyjän ei tarvitse myydä. Jos oikein kovasti tinkaat ja olet v-mäinen, niin myyjä ei välttämättä myy sinulle vaikka maksaisit pyyntihinnan. Nimittäin, ostaja joka yrittää kovasti tinkiä viestii, että hänestä on ongelmia myös kaupanteon jälkeen.
Loistavaa. Minulle sopii erinomaisesti se, että kaikki maailman ihmiset pitävät minua v-mäisenä. Ei minulle makseta palkkaa siitä, että yritän mielistellä jokaista vastaantulijaa.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa lueskella, ettei uskalleta ostaa asuntoja. Ammattimaiset sijoittajat, siis ne jotka ostaa useita asuntoja kerralla (instituutiot), ovat jo viime vuonna ostaneet 60 % suuremmilla panoksilla asuntoja kuin aiemmin. Tietenkin, koska asuntojen hinnat ovat nyt ennätyksellisen alhaalla. Silloin ammattilainen tekee tiliä.
Tavallinen kansa lähtee taas ostamaan sitten, kun hinnat ovat jo nousseet, kun se tuntuu turvallisemmalta, mutta silloin joutuu maksamaan enemmän siitä asunnosta. Näin se aina menee. Sama ilmiö näkyy pörssikaupoissa: tavikset aina myöhässä ostoissaan.
Eniten ihmetyttää suurempaan vaihtajat, jotka eivät malta myydä omaansa pois, koska tulee takkiin. Jotkut eivät osaa ajatella, että se suurempikin asunto on nyt halvempi ja väliraha on pienempi. Suurempaan vaihtajalle vain välirahalla on merkitystä. Nyt on erittäin hyvä aika vaihtaa isompaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Koskaan en ole suuttunut, jos tarjous ei ole mennyt läpi. Enkä suutu, jos tarjotaan alle pyynnin. Vauvalaisten utopistista sekoilua. Tämä on bisnestä, siitä ei suututa.
Sama. Nostan kytkintä heti jos myyjä tai välittäjä alkaa reagoida tunteella. Kaikki vittuilut, syyllistämiset ja uhoamiset tulkitsen heti varoitusmerkiksi (red flag).
"En kyllä sulle myiskään."
"En jakele omaisuuttani puoli-ilmaiseksi jollekin kusipäälle."
"Tämä on minun kotini. Päätän itse hinnan."
Yksi lähistöllä asuva vanha mies suuttui kun yritin ostaa hänen talonsa (omakotitalo + iso tontti) noin viisi vuotta sitten hintaan 150 000 euroa. Viime vuonna mies kuoli. Perikunta myy nyt asuntoa hintaan 130 000 euroa. Hintapyyntö näkyy julkisesti Oikotiellä ja Etuovessa. Pari viikkoa sitten hintapyyntö putosi. Nyt 128 000 euroa.
Olisiko kannattanut omistajan itse myydä talonsa 5 vuotta sitten parempaan hintaan (150 000e) ja nauttia niistä rahoista itse? KYLLÄ. Perikunta ei ole henkisesti naimisissa talon kanssa (heillä ei ole tunnesidettä siihen) joten he myyvät talon ihan kylmästi sillä hinnalla, minkä sattuvat saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskaan en ole suuttunut, jos tarjous ei ole mennyt läpi. Enkä suutu, jos tarjotaan alle pyynnin. Vauvalaisten utopistista sekoilua. Tämä on bisnestä, siitä ei suututa.
Sama. Nostan kytkintä heti jos myyjä tai välittäjä alkaa reagoida tunteella. Kaikki vittuilut, syyllistämiset ja uhoamiset tulkitsen heti varoitusmerkiksi (red flag).
"En kyllä sulle myiskään."
"En jakele omaisuuttani puoli-ilmaiseksi jollekin kusipäälle."
"Tämä on minun kotini. Päätän itse hinnan."
Yksi lähistöllä asuva vanha mies suuttui kun yritin ostaa hänen talonsa (omakotitalo + iso tontti) noin viisi vuotta sitten hintaan 150 000 euroa. Viime vuonna mies kuoli. Perikunta myy nyt asuntoa hintaan 130 000 euroa. Hintapyyntö näkyy julkisesti Oikotiellä ja Etuovessa. Pari viikkoa sitten hintapyyntö putosi. Nyt 128 000 euroa.
Olisiko kannattanut omistajan itse myydä talonsa 5 vuotta sitten parempaan hintaan (150 000e) ja nauttia niistä rahoista itse? KYLLÄ. Perikunta ei ole henkisesti naimisissa talon kanssa (heillä ei ole tunnesidettä siihen) joten he myyvät talon ihan kylmästi sillä hinnalla, minkä sattuvat saamaan.
Viisi vuotta sitten tilanne oli toinen. On helppo sanoa jälkikäteen, että olisi kannattanut toimia toisin.
Ei niistä pidä edes alentua tinkimään, se on kehitysmaatyylistä persaukisten kaupankäyntiä. Katsotaan asunto, esitetään ostotarjous jollain hinnalla, ja siitä eteenpäin. Jos tarjous kelpaa, hyvä. Jos ei, niin eipä se ainoa asunto ollut myytävänä.
Mitä noita alentua tinkimään.
Vierailija kirjoitti:
Tavallisella kansalla tuppaa olemaan se edellinen asunto siinä riesanaan mikä aika hyvin tasapainottaa markkinaheilahteluja.
Välittäjät ovat kovasti yrittäneet syöttää kansalle tarinoita 'monen asunnon ketjusta' ja 'vaikeuksista saada entistä asuntoa kaupaksi'. Tuo paskapuhetta. Asunto menee kaupaksi nopeasti jos se on hyvä ja edullinen.
Markkinaheilahtelut voimistuvat, koska jengi ei älyä myydä edellistä asuntoaan pois NYT. Nopea myynti edulliseen hintaan. Ota rahat ja juokse. Hintataso on nyt alhaalla, joten uusi kämppä löytyy edullisesti. Etenkin niille, jotka haluavat vaihtaa isompaan. Ja niille, jotka haluavat luopua omakotitalosta (liikaa pihatöitä, liian suuri lämmityslasku, yms) ja muuttaa kerrostaloon. Kerrostaloasuntojen hinnat ovat pudonneet rajummin kuin omakotitalojen hinnat. Omakotitalojen hintaa pudottaa lähinnä se, että talon ylläpitäminen on kallista. Tonttimaa säilyttää arvonsa (oma tontti). Vuokratontilla sijaitseva vanha omakotitalo on aina ollut paska diili.
Paljonko on soveliasta tinkiä? Niin paljon kuin ostajaehdokas itse haluaa. Mitään soveliasta rajaa ei ole olemassakaan.
Helsingin Sanomat, 19.10.2025
"Asuntomarkkinoita tiiviisti seuraavan ekonomistin mukaan törkeitä asunnon ostotarjouksia ei ole olemassakaan.
Suuri ero ostajien ja myyjien käsityksissä hintatasosta kertoo vain siitä, että tarjontaa on yhä todella paljon ostohaluihin nähden, vaikka kauppamäärät ovatkin piristyneet."
Kuolema on helppo ennustaa. Se tulee jokaiselle. Mutta kuka kuolee todennäköisesti ensin? Seitsemän- tai kahdeksankymppinen vanha ukko? Vai se alle nelikymppinen, työssäkäyvä, aktiivisesti urheileva aikuinen?
Minä yritin ostaa perheasunnon viisi vuotta sitten, mutta myyjä veti herneet nenään. Vanha setämies (ikä 75+) joka ei kuuntele järkipuhetta. Hän halusi jumittaa isossa talossaan (6h+keittiö) yksin elämänsä loppuun asti. Tupajäärän toive ei toteutunut. Vaimo kuoli ensin ja mies jäi yksin. Hänellä ei enää ollut ketään, joka tekisi kotityöt (siivous, ruuanlaitto, vaatehuolto, raihnaisen miehen paapominen) ilmaiseksi. Miehen lapset ovat nyt nelikymppisiä ja he asuvat satojen kilometrien päässä eri puolilla Suomea. Yksi lapsi asuu ulkomailla. Lapsilla on oma elämä: työura, puoliso, lapset, harrastukset. Vanha tupajäärä ei siis saanut mitään apua sukulaisiltaan. Hän joutui laitoshoitoon.
Tupajäärä kuoli lopulta viime vuonna (vuodenvaihde 2024/2005). Häneltä jäi isot velat (laitoshoidon maksut) ja vanha talo (1970-luvulla rakennettu). Perikunta on yrittänyt myydä taloa lähes vuoden ajan. Hintapyyntö laskee eikä ostajia löydy. Talo on jäänyt remontoimatta, joten välittäjän arvio (optimistinen arvio) on se, että talo on "tyydyttävässä kunnossa". Ei hajoa käsiin, mutta kylpyhuoneet ovat 50 vuotta vanhoja. Keittiö on 20-30 vuotta vanha. Kattoremontti pitäisi tehdä ennen kuin tulee vedet sisälle.
Kiva myyntikohde. Remontoijan unelma. Juuri siksi minä yritin ostaa tuon talon aiemmin (5 vuotta sitten) ja tehdä siihen itse remonttia. Mitä kauemmin vanha tupajäärä jumittaa yksin talossaan, sitä huonompaan kuntoon talo menee.
Asunnoissa on aika paljon ilmaa hinnoissa, tingi nyt aluksi 20%.
Tingin aina 20 prosenttia. Aivan sama onko hintakupla vai lamakausi. Hintakuplan aikaan asuntojen hinnoissa on niin paljon ilmaa että olisi typerää jättää tinkimättä. Laman aikaan asuntojen myyjät ovat epätoivoisia joten olisi typerää jättää tinkimättä.
Tämän hetken tilanne on karu. Asuntolainojen korot nousevat, elämisen hinta nousee (ruoka, sähkö, terveydenhuolto), monella alalla työntekijöitä irtisanotaan, KELA tiukentaa etuuksien saamisen ehtoja (myös omistusasujien etuudet), ihmiset haluavat myydä kotinsa, ostaa pienemmän tai jopa muuttaa asumaan vuokralle. Nyt on ostajan markkinat. Kerrostaloasunnoista on jatkuvaa ylitarjontaa jopa Helsingissä vaikka väitetty 'muuttoliike' kasvattaa Helsingin väkilukua tooosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisella kansalla tuppaa olemaan se edellinen asunto siinä riesanaan mikä aika hyvin tasapainottaa markkinaheilahteluja.
Välittäjät ovat kovasti yrittäneet syöttää kansalle tarinoita 'monen asunnon ketjusta' ja 'vaikeuksista saada entistä asuntoa kaupaksi'. Tuo paskapuhetta. Asunto menee kaupaksi nopeasti jos se on hyvä ja edullinen.
Markkinaheilahtelut voimistuvat, koska jengi ei älyä myydä edellistä asuntoaan pois NYT. Nopea myynti edulliseen hintaan. Ota rahat ja juokse. Hintataso on nyt alhaalla, joten uusi kämppä löytyy edullisesti.
Voi olla joidenkin kohdalla totta, ehkä enemmistönkin. Itse en myy ennen kuin uusi hyvä on löytynyt. Ei kiinnosta muuttaa välillä vuokralle, enkä aio ostaa mitä tahansa kotia.
Vierailija kirjoitti:
Tingin aina 20 prosenttia. Aivan sama onko hintakupla vai lamakausi.
Sinä kuulostatkin vain sijoittajalta, et oman kodin etsijältä.
Suomen asuntomarkkinoilla on nyt valtavasti ylitarjontaa kerrostaloasunnoista. Sekä uudet että vanhat kerrostaloasunnot 'homehtuvat käsiin' omistajille (omistaja-asukkaat) ja rakennuttajille (grynderit).
Yritin tuossa pohtia, löytyykö Suomesta mitään kaupunkia missä kerrostaloasuntojen kysyntä olisi suurempaa kuin tarjonta. Tuli mieleen yksi: Rovaniemi. Turistit ovat vallanneet kaupungin. Kerrostaloasunnot myydään nopeasti ja hyvällä hinnalla. Sijoittajat haluavat ostaa useita asuntoja, koska asuntojen vuokraaminen on hyvä bisnes. Ei tarvitse edes lähteä kikkailemaan Airbnb-palvelun kanssa. Asuntoja vuokrataan monen eri kanavan kautta ja kysyntää on valtavasti. Ulkomaiset turistit haluavat viettää joululomansa/hiihtolomansa/kesälomansa Lapissa.
Karu totuus on se, että myyjät ja välittäjät kuvittelevat olevansa uniikkeja lumihiutaleita.--------- Hyvä, älkää sitten myykö. Oma on tappionne, kun ette pääse asunnosta eroon.
Sori vaan, mutta tuo toistuva jankutus kyllä antaa sen kuvan, että ostajaehdokkaat ovat hyvinkin happamia. Jostain syystä heitä sapettaa niin kauheasti, kun eivät saa jotain tiettyä asuntoa, että jaksavat seurata sen myyntiä vaikka vuosikausia, eivätkä kykene pääsemään pettymyksestään eroon. Tässä ketjussa jo monta esimerkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tinkiä vaikka 75 % mutta myyjän ei tartte suostua...
40% on yleensä liikaa hinnassa. Siinäpä pitävät tuottamattomana asuntoa.
Sinunko käsissä se tuottaa? :D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme pelleilyä ihmisten kodeilla. Huom: kaikki eivät ole sijoittajia. Taviksella se oma koti on ainoa omaisuus, ei kai sitä voi varallisuuttaan noin vain jaella joillekin k-päille?
Kuvittelitko rikastuvasi kämpälläsi?
Kuvittelitko rikastuvasi kämpällä, jota et suostu ostamaan myyntihintaan, koska "yhtiö huono, rempat tehty huonosti, sijainti huono, naapurit huonoja jne." ja silti mukamas kauheasti haluat sen?
Typerintä mitä voisin myyjänä kuvitella tekeväni on se että kieltäytyisin vastaanottamasta tarjouksia oli myynnissä sitten asunto, mökki tai vaikka sohva.
Haluan ehdottomasti tietää vaikkapa puolen vuoden jälkeen onko tilanne
A) kukaan ei ole jättänyt yhtään tarjousta
B) useita -50% - -60% tarjouksia on jätetty
C) muutama on tarjonnut noin -10%
Viimeistään 6kk jälkeen pitää vetää tämän tiedon perusteella johtopäätökset ja valita kolme täysin erilaista suunnitelmaa sille miten jatketaan.