Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko on soveliasta tinkiä kerrostaloasunnosta nykyisessä markkinatilanteessa?

Vierailija
14.01.2026 |

Täällä ei käy mikään kauppa, mutta pyynnit ovat jämähtäneet vanhoille lukemille. Aina toisinaan tulee 0..20% hinnan pudotuksia.

Sijaintina on syrjäsuomalainen yliopistokaupunki.

Paljonko on maksimi sovelias tinkivara? -15%

Kommentit (508)

Vierailija
501/508 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myynyt ja st

Anut 5-6 asuntoa elämässäni. Koskaan en ole suttunut, jos tRjous ei ole mennyt läpi. Enkä suutu, jos tarjotaan alle pyynnin. Vauvalaisten utopista sekoilua. Tämä on bisnestä, siitä ei suututa.

Typerintä mitä voisin myyjänä kuvitella tekeväni on se että kieltäytyisin vastaanottamasta tarjouksia oli myynnissä sitten asunto, mökki tai vaikka sohva.

Haluan ehdottomasti tietää vaikkapa puolen vuoden jälkeen onko tilanne

A) kukaan ei ole jättänyt yhtään tarjousta

B) useita -50% - -60% tarjouksia on jätetty

C) muutama on tarjonnut noin -10%

Viimeistään 6kk jälkeen pitää vetää tämän tiedon perusteella johtopäätökset ja valita kolme täysin erilaista suunnitelmaa sille miten jatketaan.

Vierailija
502/508 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

20% alennukset on tätä päivää monin paikoin. Vain hyväkuntoiset ja hyvällä sijainnilla olevat perheasunnot menee kaupaksi aika lähelle pyyntihintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/508 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa lueskella, ettei uskalleta ostaa asuntoja. Ammattimaiset sijoittajat, siis ne jotka ostaa useita asuntoja kerralla (instituutiot), ovat jo viime vuonna ostaneet 60 % suuremmilla panoksilla asuntoja kuin aiemmin. Tietenkin, koska asuntojen hinnat ovat nyt ennätyksellisen alhaalla. Silloin ammattilainen tekee tiliä.

Tavallinen kansa lähtee taas ostamaan sitten, kun hinnat ovat jo nousseet, kun se tuntuu turvallisemmalta, mutta silloin joutuu maksamaan enemmän siitä asunnosta. Näin se aina menee. Sama ilmiö näkyy pörssikaupoissa: tavikset aina myöhässä ostoissaan.

Tavallisella kansalla tuppaa olemaan se edellinen asunto siinä riesanaan mikä aika hyvin tasapainottaa markkinaheilahteluja.  Ei ole niin kovin tärkeää osua hyvään markkinaan kun sen minkä ostaessa voittaa niin edellistä myydessä häviää.  Ensiasunnonostajan taas kannattaa joka tapauksessa ostaa heti kun pystyy, kun vaihtoehtona on vuokran maksaminen.  Ja jep, isompaan vaihtajille halpa markkina on etu mutta sitten on se toinen joukko joka vaihtaa isoa perheasuntoa pienempään joille taas päinvastoin.

Sijoittaja toimii tietysti vähän eri logiikalla.

Vierailija
504/508 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 20 prosentin tinkiminen aiheuttaa negatiivisen reaktion myyjäpuolelta, niin peli on selvä. Minä en osta asuntoa. Myyjällä ei nuppi kestä vakavaa kaupantekoa. Hänelle pitäisi kaikki olla kivaa ja mukavaa. Sellaista kiinteistökuninkaan tai kiinteistökuningattaren märkää päiväunta. 

Luuletko olevasi uniikki lumihiutale asuntokaupoilla? 
Ei myyjälle ole väliä, vaikka vedät herneen nenään. Aina on uusia ostajia, jos hinta vastaa markkinoita.

Olipas todella kömpelöä trollaamista ja projisointia. Trolli käyttäytyy aina noin. Kääntää kaiken päälaelleen.  :D

Karu totuus on se, että myyjät ja välittäjät kuvittelevat olevansa uniikkeja lumihiutaleita. He kuvittelevat, että juuri heidän 'uniikista kämpästään' (tusinatavaraa) saa juuri sen hinnan mitä he itse kuvittelevat. Karu totuus on se, että ostajille ei ole väliä, vaikka myyjä/välittäjä vetää herneen nenään. Aina on uusia myyjiä, uusia välittäjiä ja tuhansittain myynnissä olevia asuntoja. Hinnat ovat pudonneet rajusti Helsingissä, jopa kaupungin kalleimmilla alueilla. Hintakupla puhkesi ja nyt myyjien/välittäjien on pakko tinkiä. Ostajakunta ei enää maksaa 3 - 5 takaisia hintoja. Aivan sama, miten kovasti myyjä/välittäjä kiukuttelee ja jankuttaa "Me ei myydä kenellekään, jos emme saa X euroa." Hyvä, älkää sitten  myykö. Oma on tappionne, kun ette pääse asunnosta eroon.

Vierailija
505/508 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti haluatko ostaa sen asunnon. Voit tinkiä, mutta myyjän ei tarvitse myydä. Jos oikein kovasti tinkaat ja olet v-mäinen, niin myyjä ei välttämättä myy sinulle vaikka maksaisit pyyntihinnan. Nimittäin, ostaja joka yrittää kovasti tinkiä viestii, että hänestä on ongelmia myös kaupanteon jälkeen.

Loistavaa. Minulle sopii erinomaisesti se, että kaikki maailman ihmiset pitävät minua v-mäisenä. Ei minulle makseta palkkaa siitä, että yritän mielistellä jokaista vastaantulijaa.

Vierailija
506/508 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa lueskella, ettei uskalleta ostaa asuntoja. Ammattimaiset sijoittajat, siis ne jotka ostaa useita asuntoja kerralla (instituutiot), ovat jo viime vuonna ostaneet 60 % suuremmilla panoksilla asuntoja kuin aiemmin. Tietenkin, koska asuntojen hinnat ovat nyt ennätyksellisen alhaalla. Silloin ammattilainen tekee tiliä.

Tavallinen kansa lähtee taas ostamaan sitten, kun hinnat ovat jo nousseet, kun se tuntuu turvallisemmalta, mutta silloin joutuu maksamaan enemmän siitä asunnosta. Näin se aina menee. Sama ilmiö näkyy pörssikaupoissa: tavikset aina myöhässä ostoissaan.

Eniten ihmetyttää suurempaan vaihtajat, jotka eivät malta myydä omaansa pois, koska tulee takkiin. Jotkut eivät osaa ajatella, että se suurempikin asunto on nyt halvempi ja väliraha on pienempi. Suurempaan vaihtajalle vain välirahalla on merkitystä. Nyt on erittäin hyvä aika vaihtaa isompaan asuntoon.

Vierailija
507/508 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskaan en ole suuttunut, jos tarjous ei ole mennyt läpi. Enkä suutu, jos tarjotaan alle pyynnin. Vauvalaisten utopistista sekoilua. Tämä on bisnestä, siitä ei suututa.

Sama. Nostan kytkintä heti jos myyjä tai välittäjä alkaa reagoida tunteella. Kaikki vittuilut, syyllistämiset ja uhoamiset tulkitsen heti varoitusmerkiksi (red flag). 

"En kyllä sulle myiskään."
"En jakele omaisuuttani puoli-ilmaiseksi jollekin kusipäälle."
"Tämä on minun kotini. Päätän itse hinnan."

Yksi lähistöllä asuva vanha mies suuttui kun yritin ostaa hänen talonsa (omakotitalo + iso tontti) noin viisi vuotta sitten hintaan 150 000 euroa. Viime vuonna mies kuoli. Perikunta myy nyt asuntoa hintaan 130 000 euroa. Hintapyyntö näkyy julkisesti Oikotiellä ja Etuovessa. Pari viikkoa sitten hintapyyntö putosi. Nyt 128 000 euroa. 

Olisiko kannattanut omistajan itse myydä talonsa 5 vuotta sitten parempaan hintaan (150 000e) ja nauttia niistä rahoista itse? KYLLÄ. Perikunta ei ole henkisesti naimisissa talon kanssa (heillä ei ole tunnesidettä siihen) joten he myyvät talon ihan kylmästi sillä hinnalla, minkä sattuvat saamaan. 

Vierailija
508/508 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskaan en ole suuttunut, jos tarjous ei ole mennyt läpi. Enkä suutu, jos tarjotaan alle pyynnin. Vauvalaisten utopistista sekoilua. Tämä on bisnestä, siitä ei suututa.

Sama. Nostan kytkintä heti jos myyjä tai välittäjä alkaa reagoida tunteella. Kaikki vittuilut, syyllistämiset ja uhoamiset tulkitsen heti varoitusmerkiksi (red flag). 

"En kyllä sulle myiskään."
"En jakele omaisuuttani puoli-ilmaiseksi jollekin kusipäälle."
"Tämä on minun kotini. Päätän itse hinnan."

Yksi lähistöllä asuva vanha mies suuttui kun yritin ostaa hänen talonsa (omakotitalo + iso tontti) noin viisi vuotta sitten hintaan 150 000 euroa. Viime vuonna mies kuoli. Perikunta myy nyt asuntoa hintaan 130 000 euroa. Hintapyyntö näkyy julkisesti Oikotiellä ja Etuovessa. Pari viikkoa sitten hintapyyntö putosi. Nyt 128 000 euroa. 

Olisiko kannattanut omistajan itse myydä talonsa 5 vuotta sitten parempaan hintaan (150 000e) ja nauttia niistä rahoista itse? KYLLÄ. Perikunta ei ole henkisesti naimisissa talon kanssa (heillä ei ole tunnesidettä siihen) joten he myyvät talon ihan kylmästi sillä hinnalla, minkä sattuvat saamaan. 

Viisi vuotta sitten tilanne oli toinen. On helppo sanoa jälkikäteen, että olisi kannattanut toimia toisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän