HS: Tuilla elävät perheet samassa tilanteessa työssäkäyvien kanssa.
Nyt oli raikkaan rohkea mielipidekirjoitus sosiaalialan ammattilaisilta HS:n mielipidepalstalla.
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittajat ovat oikeassa. Esimerkiksi Helsingissä asuva kahden 10-17-vuotiaan yksinhuoltaja saa toimeentulotukea helposti niin, että nettotulot ovat 2600 euroa (perusosat 1480 + asumisnormi 1120).
Lisäksi Kela maksaa muun muassa lääkkeet ja muut terveydenhuoltomenot. Täydentävää toimeentulotukea puolestaan saa esimerkiksi huonekaluihin, kodinkoneisiin ja harrastusmenoihin.
Kun kaikki nämä huomioidaan, nettotulot nousevat helposti yli kolmen tonnin. Tämä vastaisi noin 4500 euron bruttopalkkaa, mutta Suomessa mediaanipalkka on noin 3300 euroa.
Meillä on liian pienet lapsilisät. Nuo tilanteethan johtuvat tosiaan siitä, että tuet nousevat, kun perhe kasvaa, mutta palkka mokoma ei nouse, vaan jopa pienentyy, jos ei pysty olemaan töissä iltaisin. Lapsilisä tuo lisää tuloja kaikille lapsiperheille, myös työssäkäyville vanhemmille. Lapsilisän korottaminen parantaisi kaikkien lapsiperheiden toimeentuloa ja koska lapsilisä ei pienene tulojen kasvaesssa, siihen ei liity tätä kannustinloukkuasiaa.
Syntyvyys on nykyään niin vähäistä, että lapsilisien korottaminen ei ole kovin kallista puuhaa. Se on ensisijainen keino. Ja ei, minulla ei ole alaikäisiä lapsia, joten en sano tätä oman hyötyni takia vaan yleisen reiluuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä aina unohtuu se että vaikka palkka olisi 1700 e kk saa yh siihen päälle elatustuen ja lapsilisän? Jos joku saa lapsen kanssa tukia 1700 e kk eli saman kuin toisen palkka on, se toinen saa n 500 e kk palkan päälle elatustukea ja lapsilisää. Tuensaajalla se 500 e kk sisältyy tukisummaan.
Onko sun mielestä 500 euroa riittävä palkka kokoaikatyöstä?
Vierailija kirjoitti:
Kelan tilastoa kun katsoo niin keskimääräinen toimeentulo tuki oli n. 170€/kk. Ihan kaikki tuen saajat eivät siis voi saada mielipidekirjoituksen kaltaista tukipottia
Tuskin kukaan saa. Valehtelua ja vihan lietsontaa köyhimpiä kohtaan. Perkaisivat välillä ketkä oikeasti kuppaavat Suomea.
Vierailija kirjoitti:
"Tässä päätökseni: Millä perusteilla asia on ratkaistu Perustoimeentulotukea ei ole voitu myöntää, koska perustoimeentulotuki on viimesijainen etuus. Sinun pitää selvittää oikeus lapsesi toisen vanhemman maksamaan elatusapuun tai Kelan maksamaan elatustukeen."
Jos oikeasti olet saanut tuollaisen päätöksen, niin päätös on laiton. Ole yhteydessä Kelaan.
Olen eri, mutta sain itse aikanaan ihan samanlaisen päätöksen. Vinkeää oli se, että mulla ei ollut mitään mahdollisuutta selvittää elatustukiasiaa, koska en pystynyt saamaan yhteyttä lapsen isään eikä hän ollut Suomessa. Hirveän väännön jälkeen sain Kelan maksamaan edes oman perusosani.
Väite ei ole totta. Sen tietää jokainen joka keikkuu tt rajoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittajat ovat oikeassa. Esimerkiksi Helsingissä asuva kahden 10-17-vuotiaan yksinhuoltaja saa toimeentulotukea helposti niin, että nettotulot ovat 2600 euroa (perusosat 1480 + asumisnormi 1120).
Lisäksi Kela maksaa muun muassa lääkkeet ja muut terveydenhuoltomenot. Täydentävää toimeentulotukea puolestaan saa esimerkiksi huonekaluihin, kodinkoneisiin ja harrastusmenoihin.
Kun kaikki nämä huomioidaan, nettotulot nousevat helposti yli kolmen tonnin. Tämä vastaisi noin 4500 euron bruttopalkkaa, mutta Suomessa mediaanipalkka on noin 3300 euroa.
Mihin unohtui se että tukiin sisältyvät lapsilisät ja elarit jotka voivat olla kahden lapsen yhlle vaikka 800 e kk keskimäärin? Sun pitää oman laskukaavan mukaan vähentää tukisummasta se 800 e kk jos et sitä huomioon työssäkäyvänkään vertailutuloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan tilastoa kun katsoo niin keskimääräinen toimeentulo tuki oli n. 170€/kk. Ihan kaikki tuen saajat eivät siis voi saada mielipidekirjoituksen kaltaista tukipottia
Tuskin kukaan saa. Valehtelua ja vihan lietsontaa köyhimpiä kohtaan. Perkaisivat välillä ketkä oikeasti kuppaavat Suomea.
Niin, esim. Miksi meillä maksetaan isoja yksityisen päivähoidon tukia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on liian pienet lapsilisät. Nuo tilanteethan johtuvat tosiaan siitä, että tuet nousevat, kun perhe kasvaa, mutta palkka mokoma ei nouse, vaan jopa pienentyy, jos ei pysty olemaan töissä iltaisin. Lapsilisä tuo lisää tuloja kaikille lapsiperheille, myös työssäkäyville vanhemmille. Lapsi
Lapsilisät tuo lisää tuloja kaikille muille perheille, paitsi tt-tuella oleville. He eivät hyödy lapsilisästä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tässä päätökseni: Millä perusteilla asia on ratkaistu Perustoimeentulotukea ei ole voitu myöntää, koska perustoimeentulotuki on viimesijainen etuus. Sinun pitää selvittää oikeus lapsesi toisen vanhemman maksamaan elatusapuun tai Kelan maksamaan elatustukeen."
Jos oikeasti olet saanut tuollaisen päätöksen, niin päätös on laiton. Ole yhteydessä Kelaan.
Olen eri, mutta sain itse aikanaan ihan samanlaisen päätöksen. Vinkeää oli se, että mulla ei ollut mitään mahdollisuutta selvittää elatustukiasiaa, koska en pystynyt saamaan yhteyttä lapsen isään eikä hän ollut Suomessa. Hirveän väännön jälkeen sain Kelan maksamaan edes oman perusosani.
Tämä on kyllä hyvin erikoista, koska tuollaista hylkäysperustetta ei ole edes siellä ohjelmassa, mistä valita, koska se ei ole lainmukainen. Toimeentulotukea ei voida hylätä, jos etuudet on hakematta. Jos voisi niin tuskin nyt oltaisiin tekemässä uutta lakia siitä, että perusosaa voidaan alentaa, jos ei hae etuuksia. Joko kyse on siitä, että päätös on ymmärretty väärin ja hylkäyksen syy on oikeasti joku toinen ja päätöksessä on ohjattu hakemaan elatusapu (näin ohjataan aina) tai sitten joku käsittelijä on tosiaan tehnyt laittoman päätöksen.
HS kommentti:
"Varsin oikeistolaisilla argumenteilla perusteltu kirjoitus, mutta kirjoittajien nimillä taustoja hakiessa löytyy kirjoitukselle syykin."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä aina unohtuu se että vaikka palkka olisi 1700 e kk saa yh siihen päälle elatustuen ja lapsilisän? Jos joku saa lapsen kanssa tukia 1700 e kk eli saman kuin toisen palkka on, se toinen saa n 500 e kk palkan päälle elatustukea ja lapsilisää. Tuensaajalla se 500 e kk sisältyy tukisummaan.
Ei, eikä se ole palkka. Se oli 1900 e kk nettona. Se 500 e kk, e passi ja matkalippu siihen päälle tekivät ison eron köyhän yh äidin elämässä nykyiseen. Mutta toki palkka voisi olla parempi kuin 1900 e kk nettona. Ja lastenhoitaja on matalapalkka- ala. Olen ollut myös varhaiskasvatuksen opettajan sijaisena jolloin ero nykyiseen oli n 800 e kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä hyvin erikoista, koska tuollaista hylkäysperustetta ei ole edes siellä ohjelmassa,
Minulta evättiin nuorempana joskus 2010-luvun taitteessa toimeentulotuki siksi, että olin oikeutettu työmarkkinatukeen. Samoin evättiin toimeentulotuki vähän myöhemmin siksi, että minut katsottiin päätoimiseksi opiskelijaksi, vaikka Kelan päätöksen mukaan en ollut päätoiminen opiskelija, mutta toimeentulotuella ei saa opiskella, joten johti koulun keskeyttämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Elatusmaksut ei ole mikään tuki, vaan lain mukaan lapsen molemmat vanhemmat ovat elatusvelvollisia ja sen saa, vaikka lähivanhemman tulot olisi 50.000€ kuukaudessa tai lapsi asuisi vuoroviikoin, samoin lapsilisät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä hyvin erikoista, koska tuollaista hylkäysperustetta ei ole edes siellä ohjelmassa,
Tää päätyi jossain vaiheessa siihen, että saatiin sitten sitä tt-tukea niin, että siinä oli laskettu meille tuloiksi se elstustuki, jota ei oikeasti saatu ja jota ei ollut mitään mahdollisuutta hakea. Lastenvalvoja ei pystynyt myöskään mitenkään auttamaan tilanteen selvittämisessä, mikä oli minusta vähän outoa, kun lapsen isä kuitenkin oli toisen EU-maan kansalainen, eli olis kuvitellut viranomaisyhteistyön olleen mahdollista näiden maiden välillä.
"Minulta evättiin nuorempana joskus 2010-luvun taitteessa toimeentulotuki siksi, että olin oikeutettu työmarkkinatukeen. Samoin evättiin toimeentulotuki vähän myöhemmin siksi, että minut katsottiin päätoimiseksi opiskelijaksi, vaikka Kelan päätöksen mukaan en ollut päätoiminen opiskelija, mutta toimeentulotuella ei saa opiskella, joten johti koulun keskeyttämiseen."
Toimeentulotuki ei ole tuolloin ollut Kelassa. Kunnissa tehtiin paljon lainvastaisia päätöksiä ja siksi etuus siirtyi Kelaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan sitten kun näytät palkkalaskelmasi, jossa kokoaikatyöstä saat 500 euroa.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elatusmaksut ei ole mikään tuki, vaan lain mukaan lapsen molemmat vanhemmat ovat elatusvelvollisia ja sen saa, vaikka lähivanhemman tulot olisi 50.000€ kuukaudessa tai lapsi asuisi vuoroviikoin, samoin lapsilisät.
Mutta tt-tuella oleva perhe ei saa sitä elatusmaksua ja lapsilisiäntt-tuen päälle. Työssäkäyvä taas saa ne palkkansa päälle. Jos näitä ei ota huomioon, vääristyy nämä tulovertailut täysin.
Toivottavasti esimerkkiperheen vanhemmat jäävät työttömäksi ja ehkä tt tuen varaan. Toivon sitä monelle joiden mielestä työttömänä yh vanhempana vuokralla kaupungin kerrostalossa elää samanlaista elämää kuin itse valitussa omistusasunnossa hyvällä alueella työssä käyvänä.
Minulta evättiin nuorempana joskus 2010-luvun taitteessa toimeentulotuki siksi, että olin oikeutettu työmarkkinatukeen. Samoin evättiin toimeentulotuki vähän myöhemmin siksi, että minut katsottiin päätoimiseksi opiskelijaksi, vaikka Kelan päätöksen mukaan en ollut päätoiminen opiskelija, mutta toimeentulotuella ei saa opiskella, joten johti koulun keskeyttämiseen.
Mikä taho epäsi toimeentulotuen päätoimisen opiskelun takia, jos Kelan mukaan sinä et ollut päätoiminen osiskelija?
En usko että tuo on totta. Ensinnäkin joku vanha sourgu ehkä saa pelkkää toimeentulotukea. Muuten oerheillä on joku muu perustulo ja tt täydentää sitä. Esim isiaraspäiväraha.