Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aiotko katsoa Lover tv-sarjaa?

Vierailija
11.01.2026 |

Itse en katso mitään ihmissuhdedraamaa tai nordic noiria ym. skeidaa.

Kommentit (798)

Vierailija
761/798 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lisään vielä, että hän nauroi joka kerta kun minä itkin. Itke itke vaan, sanoi. Jälkeenpäin kun asian näkee nyt jo etäämmältä, se oli tosi sairasta."

Niin tuttua. Oma eksäni pilkkasi myös aina minua, kun itkin, ja käski halveksuen mennä katsomaan peilistä, kuinka surkean ja kamalan näköinen olin, kun sai minut ensin itkemään ilkeällä käytöksellään. Joskus hän myös raahasi minut väkisin sinne peilin eteen ja pilkkasi olemustani ja ulkonäköäni julmasti.

Tätä kirjoittaessa muistui mieleen, miten vanhempani nauroivat minulle, kun itkin harmistuneena joskus 6-vuotiaana. Eikä siinä kaikki, vaan he ottivat tilanteesta valokuvan, joka laitettiin perhealbumiin. Inhosin sitä kuvaa aina.

Ja nyt tuli itku, kun tämäkin esimerkki kertoo niin surullisen selvästi, miksi olin niin helppo uhri narsistille.

Vierailija
762/798 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilkanen tai Franzen olis käynyt tähän Juhan rooliin. Ehkä myös se  tuntemattoman Kariluotoa näytellyt nuori herra, oliko Holopainen nimeltään.

Holopainen ehkä liian poikanen Kososen vastapariksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/798 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasaralla nakuttelivat reiän seinään. Ei tuo niillä nyrkeillä tullut :)

Mitä, eikö Volanen itse iskenytkään karatetyylillä.

Vierailija
764/798 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kolmannen jakson narsismiin/psykopatiaan liittyvien merkkien luettelointi kuvaa erittäin hyvin sitä jonkun aiemmin laittamaa kommenttia, että sarja on kuin luettelomainen lista tällaisten ihmistyyppien piirteistä ja keinoista.

Vierailija
765/798 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Volasen paras rooli (niistä vähistä, jotka olen nähnyt) on se, jossa hän esittää jouluksi kotiin Helsinkiin palaavaa muukalaislegioonalaista. En muista elokuvan nimeä. 

Hieno kahden viestin yhteenveto Juhan manipulointi- ja hämärryttämiskeinoista tuolla ylempänä. Lisääkin vielä on, kaikkea ei ole sarjassa alleviivattu vaan paljon on jätetty tulkittavaksi. Jo ensimmäisessä jaksossa melko alussa annetaan kuitenkin selvä lukuohje katsojalle, kun Juha lukitsee Roosan veneen vessaan. Kaiken, minkä Juha tekee, hän tekee tarkoituksella.

Vierailija
766/798 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kolmannen jakson narsismiin/psykopatiaan liittyvien merkkien luettelointi kuvaa erittäin hyvin sitä jonkun aiemmin laittamaa kommenttia, että sarja on kuin luettelomainen lista tällaisten ihmistyyppien piirteistä ja keinoista.

Tästä syystä minun narsistin/psykopaatin uhrina onkin paljon helpompi katsoa tätä sarjaa kuin esim. Sumutusta tai Captivated-sarjaa. Tilanteet ovat karmeita ja omasta elämästä tuttuja, mutta sarjan katsominen on vähän kuin lukisi narsismista tai psykopatiasta kertovaa tietokirjaa. 

Vierailija
767/798 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakohtainen kokemus. Matkustin manipuloivan miehen (en silloin tietysti ymmärtänyt hänen manipuloivan tahallaan) luo toiseen kaupunkiin. Hänellä oli hurmausvaihe vielä päällä ja lähetteli odottavia ja kaipaavia viestejä ja soitteli rakastuneesti koko junamatkan ajan. Oletin tietysti, että hän tulee vastaan, koska niin kaipasi ja oli kysynyt, moneltako ja millä junalla tulen. Olin ollut hänen luonaan kerran aikaisemmin, mutta silloin olin mennyt asunnolle hänen mukanaan sen kummemmin painamatta reittiä mieleeni.

Hetkeä ennen junan saapumista perille miehen viestittely kuitenkin loppui eikä hän vastannut mitään, kun laitoin viestin, että ihan kohta ollaan perillä.

Laiturilla eikä asemalla miestä näkynyt eikä ollut edes lukenut viimeisintä "ihan kohta perillä" -viestiäni. Tämä kohta on nyt olennainen, koska oletan että normaali ihminen laittaisi vielä miehelle uuden viestin tai yrittäisi soittaa hänelle ennen kuin lähtisi asemalta johonkin suuntaan. En tiedä. Luulen, että olen jollain tavalla poikkeava toiminnassani, koska kun miestä ei näkynyt, päätin etsiä ravintolan johon mennä syömään ja juomaan viinilasillisen. Enkä tästä miehelle mitään ilmoittanut, koska viimeisin viesti oli joka tapauksessa lähettämäni eikä hän sitäkään ollut lukenut.

Istuin sitten kaikessa rauhassa mukavassa ruokaravintolassa ja nautin. Kun oli kulunut 1,5 tuntia, mieheltä tuli viesti, jossa kyseli, olenko tulossa.

Kuulostaa ehkä viattomalta epäselvyydeltä, mutta kaiken myöhemmän perusteella osaan nyt sanoa, että tuokin oli rajojeni testausta ja jonkinlaista manipulointia, pyrkimystä saada minut epävarmaksi. Mutta hän joutuikin itse ymmälleen, kun minulta ei tullut ihmettelevää viestiä ja soittoa, yhtään mitään.

Ristiriitainen toiminta oli kaiken aikaa avainasemassa: matkan aikana kymmeniä kaipaavia viestejä ja soittoja mutta ei kuitenkaan tullut asemalle vastaan ja yhtäkkinen radiohiljaisuus. Kaksi viestiä: rakastan ja kaipaan + et ole edes sen arvoinen, että tulisin vastaan, vaikka olen kutsunut sinut luokseni. Jos olisin kysellyt viestein, että mikä se sinun osoitteesi olikaan, haloo, vastaatko, niin olisiko hän tuntenut syvää tyydytystä mahdollisesta hätäännyksestäni?

Sori pitkä sepustus, mutta sarjan Juha toimii samalla tavalla. Puhaltaa lämpimästi, sitten kylmästi. Roosa toimii kuten toiseen luottava, hyvinkasvatettu ihminen yleensä toimii ja joutuu juuri siksi ansaan. Narsistien ja psykopaattien kanssa on syytä hylätä suopean tulkinnan asenne. Heidän tekonsa eivät selity väärinkäsityksillä ja virheillä. He testaavat, kontrolloivat, manipuloivat ja pelaavat kaiken aikaa.

Vierailija
768/798 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä elin pari vuotta samankaltaisessa suhteessa.  Kadotin täysin itseni alennustilaan, jossa pyysin kaikkea anteeksi, myös hänen tekemiä asioita ,koska nehän olivat kaikki lopulta " minun syytäni " . Olin kuin jatkuvassa oikeudenkäyntisalissa ,jossa minun ainoa rikokseni oli rakastua väärään ihmiseen . Suhde on loppunut kaksi vuotta sitten ja en ole nähnyt häntä yli vuoteen.  Herään edelleen kauhu-uniin ja olen varma, etten koskaan enää kykene intiimiin suhteeseen.  Olen hyväksynyt asian.  Se ei silti tarkoita,  etten kokisi surua ja kaipausta rakkauteen . Valitettavasti tiedän olevani liian rikki aloittaaksesi mitään tervettä ihmissuhdetta enää tässä elämässä.  Toivoisin , ettei näin kävisi muille.   Voimia kaikille, jotka ovat kokeneet samaa .  Henkistä ja fyysistä väkivaltaa, emotionaalista kidutusta ja kiusaamista ihmiseltä, jonka luulit rakastavan sinua .

Minä olin parikymmentä vuotta ja olisi pitänyt lähteä aikaisemmin. Taloudellinen vauraus teki minun tapaukseni yksilöstä totaalisen pissipään. Samoin, en uskalla ryhtyä minkäänlaiseen suhteeseen. En vain luota, että kohdalleni osuisi normaaliyksilö.

Vierailija
769/798 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka arvostellaan luettelomaisena , on täällä jotkut sanoneet, että lammasjuttu tuli yllätyksenä kuten myös se smoothien rikastamimen. Eivätkä läheskään kaikki ole noin väkivaltaisia vauvalle. 

Kun puhutaan kuuden jakson sarjasta, siinä ei ole tilaa millekään, mikä ei liity tarinaan. 

Noiden kylmyys ja pahuus on niin käsittämätöntä, että ymmärrän nämä selittelevät viestit (esim. Juhan pitäminen viattomana smoothien suhteen), sitä samaahan Roosakin tekee. 

Vierailija
770/798 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lähteä viimeisillään raskaana metsään ilman että tarkastaa puhelimen latauksen? Miksi Roosa vain tuijottaa kun toinen kuvaa puhelimella? Miksi ei laittanut enempää viestejä sille kaverilleen vaan tyytyi siihen että ei vaan tullu häihin? Muutenkin vaikuttaa ihan epäuskottavalta kynnysmatolta, vaikka moni täällä sanoo että realistinen on. Pitää toivoa etten koskaan sekaaannu psykoon.

Kaksi viimeistä jaksoa ovat olleet suoraan sanottuna aika tylsiä.

Tuijottaa, koska ei voi uskoa, että tämä todella tapahtuu.

Jos olet koskaan ollut tilanteessa, jossa vaikka aika tuntematon ihminen kysyy sulta henkilökohtaisen kysymyksen, esim. paljonko sun palkka on, niin ymmärtää sen tunteen. Siinä menee sanattomaksi. Kiltimpi sitten sanoo, että 2800 ja joku muu, että riittävästi tms. 

Sun paras ystävä ei tule, välit olleet huonot, ei paljon yhteuåyksissä viime aikoina, vauva-ajan väsymys, outo parisuhde vaikka sitä ei vielä ymmärräkään. Siinä on jo aika monta syytä, ettei ala kysellä missä ystävä on.

Vierailija
771/798 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan elävässä elämässäni tiedän kaksi psykopaatin kanssa naimisissa ollutta ja lapsia saanutta, eivätkä naiset erottuaan ole asuneet uuden kumppanin kanssa, vaikka erosta on vuosikymmeniä. 

Samoin näiden perheiden tyttäret ovat aikuisina asuneet yksin. 

Vierailija
772/798 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka arvostellaan luettelomaisena , on täällä jotkut sanoneet, että lammasjuttu tuli yllätyksenä kuten myös se smoothien rikastamimen. Eivätkä läheskään kaikki ole noin väkivaltaisia vauvalle. 

Kun puhutaan kuuden jakson sarjasta, siinä ei ole tilaa millekään, mikä ei liity tarinaan. 

Noiden kylmyys ja pahuus on niin käsittämätöntä, että ymmärrän nämä selittelevät viestit (esim. Juhan pitäminen viattomana smoothien suhteen), sitä samaahan Roosakin tekee. 

Miksi häälahjaksi annettiin lammas? Sille outoudelle ei annettu mitään selitystä, eli aikamoisella aasinsillalla on tarinaan haettu dramatiikkaa, mikä oli selkeästi koko lammasjutun tarkoitus. Esikuvana mitä ilmeisimmin saman aihetyypin tunnettu elokuva, jossa häiriintynyt nainen keitti lemmikkikanin. Elokuvaa katsoessa se kohtaus todella herätti tunteita, mutta tässä sarjassa tuntuu vaan liian päälleliimatulta ja oikein keksimällä keksityltä.

Vierailija
773/798 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En katso.  En pidä lähisuhdeväkivaltaa viihteenä

Juuri näin. Ihmiset katselevat ihan kummallisia asioita televisiosta. Miksi aina rikossarjatkin on niin suosittuja? Ihmiset on melko synkkiä.

Itse pidän vain iloisesta ja hyvänmielen viihteestä - siis siitä mitä viihde sananakin tarkoittaa.

Vierailija
774/798 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe lampaan liittyvän mitenkään Vaarallisen suhteen lemmikkikaniin. Ennemminkin se on subteksti: on lampaita ja susia, syötäviä ja syöjiä, uhreja ja tekijöitä. Voi lampaan tulkita myös niin, että Juha tappaa sen, mitä Roosa saa ystävältään. Hyväksynnän, välittämisen, luottamuksen, tasa-arvoisuuden.

Vierailija
775/798 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkitsin Paulan olevan vähän kyrsiintynyt Roosaan, koska "Roosa" oli lähettänyt hänelle ikäviä viestejä ja kieltänyt tulemasta häihin. Viesti = olet lammas, kun uskot Juhaa ja jatkat hänen kanssaan. 

Lammas, lapanen, kynnysmatto - mitä näitä ilmauksia onkaan kuvaamaan alistunutta osapuolta. 

Vierailija
776/798 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulkitsin Paulan olevan vähän kyrsiintynyt Roosaan, koska "Roosa" oli lähettänyt hänelle ikäviä viestejä ja kieltänyt tulemasta häihin. Viesti = olet lammas, kun uskot Juhaa ja jatkat hänen kanssaan. 

Lammas, lapanen, kynnysmatto - mitä näitä ilmauksia onkaan kuvaamaan alistunutta osapuolta. 

Siinä tapauksessahan Paula käyttäytyy ilkeästi ja manipuloivasti. Ihan kuin ei muutenkaan siitä Roosan kanssa käymästään puhelinkeskustelusta ja toisaalta Juhan tuntien olisi ymmärtänyt, ettei Roosa sitä viestiä hänelle laittanut ja ollut sen jälkeen tarkoituksella vastaamatta, vaan Juha on selkeästi niiden viestien ja Roosan vastaamattomuuteen takana. Olisi vaan mennyt paikalle ja näyttänyt sen viestin jos/kun muka haluaa saada Roosan silmät Juhan suhteen avautumaan,

Vierailija
777/798 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole manipulaatiota antaa outoa lahjaa. Mutta tuossa vaiheessa Paula oli sydänjuuriaan myöten loukkaantunut niin ei se lahja siksi ollut, että Roosa on aina toivonut lammasta. 

Vierailija
778/798 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin koko sarjan ja tykkäsin.

Vierailija
779/798 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole manipulaatiota antaa outoa lahjaa. Mutta tuossa vaiheessa Paula oli sydänjuuriaan myöten loukkaantunut niin ei se lahja siksi ollut, että Roosa on aina toivonut lammasta. 

Onhan se, jos sillä halutaan edellä kuvatusti ilmaista, että olet lammas, kun et usko mitä sanon puolisostasi.

Vierailija
780/798 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun  mielestä on osuvaa ja erittäin kuvaavaa, että täällä kinastellaan vihersmoothien merkityksestä. Just noinhan se menee; asiat jää epäselväksi. Tekikö toinen, tarkoittiko toinen, kuvittelenko vain, olenko tulossa hulluksi? Mun mielestä ei ole edes lopulta niin merkityksellistä, että lisättiinkö smoothieen jotakin (kuten sarjassa vihjattiin, mutta lopulta se kuitenkin ohitettiin niin että ehkä ei kuitenkaan), vaan tilanteesta jäänyt epämääräinen, hatara epäilys.