Aiotko katsoa Lover tv-sarjaa?
Itse en katso mitään ihmissuhdedraamaa tai nordic noiria ym. skeidaa.
Katso lähetysajat : L/over - ikuisesti minun - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (798)
Vierailija kirjoitti:
Miten psykopaatin ja narsistin todellisuudessa erottaa? Oon pitänyt eksää narsistina, mut voishan se olla psykopaatti. Vuosia myöhemmin näkee selvemmin mitä kaikkea tuli koettua.
Tutustu nyt alkuun vaikka kriteereihin. Tosin psykopaatin kanssa on vaikeaa, koska niin iso osa tekemisistä ei ole avoimesti tiedossa.
Karkea yleistävä ero :
Narsistin käytös johtuu siitä, että hän tarvitsee sinua, pelkää menettävänsä jne. On edes jotain tunnetta ja raivostumista.
Psykopaatti taas ei tarvitse sinua. Ei ole tunnetta vaan on tuollainen hyytävä jähmeys kuin ohjelmassa. Tekee sadistisia tekoja ihan vaan huvikseen. Raivoaminen on siinä mielessä hallittua, että hän haluaa kontrolloida ja pelotella, mutta siihen ei liity tunnetasolla hätää siitä, että kumppani jättäisi. Vaan pikemmin ärtymystä siitä, ettei toinen ole kontrollissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on vaikea katsoa. Tulee lapsuus mieleen. Tuollaista se oli elämä narsisti vanhemman kodissa. Oli toki niitä hyviä jaksojakin. Silloinkin sitä kuitenkin oli valppaana, koska ei voinut tietää, milloin mieli muuttuu...
Mutta tuo riehuminen ja väkivallan uhka on tuttua. Samoin kuin syyttely ja tunnekylmyys. Narsisti on aina se, joka sanoo viimeisen sanan, koska hän vain tietää, mikä on oikein. Muu perhe hiipii nurkissa ja yrittää olla ärsyttämättä, koska narsistilla on aina hyvä syy olla vihainen ja se on jonkun muun vika.
En tiedä, pystynkö katsomaan sarjaa loppuun, kun tulee niin voimakkaita takaumia omasta elämästä vuosikymmenien takaa.
Totta. Aloin eilen itkeä 4. jaksossa, kun oli se isän vaipanvaihtotilanne. Oli meinaan hitusen realistinen kuvaus siitä, kun äiti ryntää katsomaan, kun vauva vaikenee. Tuli mieleen monta tuttua hetkeä a
Joo. Minullakin meni ihon alle ja reagoin vaipanvaihtoon ja lampaaseen.
Nuohan vielä tekevät "tapaturmia" lapsille. En tiedä tekevätkö aikuisillekin.
Roosalle tekisi mieli sanoa, "älä kokoajan pyydä anteeksi".
Vierailija kirjoitti:
Roosalle tekisi mieli sanoa, "älä kokoajan pyydä anteeksi".
Tuo on tyypillistä toimintaa. Toinen saa tuntemaan, että pitää pyytää koko ajan anteeksi. Jos esimerkiksi narsisti on huonolla tuulella siitä pitää pyytää anteeksi. Koska on narsistin logiikan mukaan itse tehnyt jotain mikä on hänet saanut huonolle tuulelle. Olen itse kokenut tuon, että minulle on sanottu, että sait minut huonolle tuulelle. Siihen rittää miltei mikä tahansa tehty tai tekemätön asia. Ei voi koskaan tietää. Toisella kertaa hyvä asia onkin sitten toisella kertaa huono asia. Jos vetoat siihen, niin olet ymmärtänyt tai muistanut väärin. Ja taas pyytelet anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on vaikea katsoa. Tulee lapsuus mieleen. Tuollaista se oli elämä narsisti vanhemman kodissa. Oli toki niitä hyviä jaksojakin. Silloinkin sitä kuitenkin oli valppaana, koska ei voinut tietää, milloin mieli muuttuu...
Mutta tuo riehuminen ja väkivallan uhka on tuttua. Samoin kuin syyttely ja tunnekylmyys. Narsisti on aina se, joka sanoo viimeisen sanan, koska hän vain tietää, mikä on oikein. Muu perhe hiipii nurkissa ja yrittää olla ärsyttämättä, koska narsistilla on aina hyvä syy olla vihainen ja se on jonkun muun vika.
En tiedä, pystynkö katsomaan sarjaa loppuun, kun tulee niin voimakkaita takaumia omasta elämästä vuosikymmenien takaa.
Totta. Aloin eilen itkeä 4. jaksossa, kun oli se isän vaipanvaihtotilanne. Oli meinaan hitusen realistinen kuvaus siitä, kun äiti ryntää katsomaan, kun vauva vaikenee. Tuli mieleen monta tuttua hetkeä a
Sarjassa kuului ensin se pamaus, kun isä löi seinään reiän.
Sitä olen miettinyt, että kun tässä on esikuvana kirja, jossa mies kuolee, että meneeköhän sarjassakin niin loppuratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Tuo Juha on mielestäni psykopaatti, eikä narsisti. Ja siksi voi tuntua vieraalta, jos katsoo narsistilasit silmillä. Oma isä on covert psykopaatti ja tuntuu todella tutulta tuo ohjelman maisema.
Mikä on covert psykopaatti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo Juha on mielestäni psykopaatti, eikä narsisti. Ja siksi voi tuntua vieraalta, jos katsoo narsistilasit silmillä. Oma isä on covert psykopaatti ja tuntuu todella tutulta tuo ohjelman maisema.
Mikä on covert psykopaatti?
Semmonen psykopaatti, joka näyttää sen puolen vain harvoille ja voi olla, että niille harvoillekin manipuloiden ja "pinnan alla". Esim lapsi putoaa syöttötuolista ollessaan hänen kanssaan keittiössä. Ja laiminlyö. Eihän tuota kiinnosta muiden perheenjäsenten tarpeet yhtään. Seksuaalinen holtittomuus yleensä kaikilla psykopaateilla.
On usein jotenkin arvostetussa asemassa ja jotkut jopa pidettyjä.
Verrattuna vankilassa olevaan overt psykopaattiin, joka uhkailee ihmisiä puukolla, käyttää avoimesti aineita ja tekee suurempia rikoksia välittämättä seurauksista.
Covert = ei ilmiselvä (edes perhe ei välttämättä tajua, kun tapahtumat niin outoja) ja pitkäjänteinen, pitää elämää hallittuna "valkokauluspsulopaatti), varmaan se psykiatri Tikkanen.
Overt = käytös näkyy ilmiselvästi. Lyhytjänteinen.
Covert psykopaatin pinna on pisin kaikkien muiden ihmisten pinnaan verrattuna. Eli jos Roosa alkaisi nousta vastaan, mies alkaa käyttäytyä heti rauhallisesti ja kääntää kaiken toisin päin. Eikä välttämättä riehu koskaan, tuo Juha nyt riehuu.
Siinä vaiheessa, kun pitää alkaa miettiä anteeksipyytelyn lopettamista, oikea ratkaisu on lähteä suhteesta, ei nousta vastaan, koska siinä lähtee mittelemään hiiri kissan kanssa. Mutta kuten näkyy ohjelmassakin, ihmisten hermosto vaistoaa vaaran, vaikka järki ei ja siksi ovat jähmettyneitä, eivätkä uhmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti että tää nelosjakso oli ahdistava... Juhan käytös muuttuu vain kauheammaksi.
Voitko kertoo mitä tapahtuuu??
Mikset eilen katsonut?
Liian ahdistava, en pysty enää kattoo loppuun
Minä elin pari vuotta samankaltaisessa suhteessa. Kadotin täysin itseni alennustilaan, jossa pyysin kaikkea anteeksi, myös hänen tekemiä asioita ,koska nehän olivat kaikki lopulta " minun syytäni " . Olin kuin jatkuvassa oikeudenkäyntisalissa ,jossa minun ainoa rikokseni oli rakastua väärään ihmiseen . Suhde on loppunut kaksi vuotta sitten ja en ole nähnyt häntä yli vuoteen. Herään edelleen kauhu-uniin ja olen varma, etten koskaan enää kykene intiimiin suhteeseen. Olen hyväksynyt asian. Se ei silti tarkoita, etten kokisi surua ja kaipausta rakkauteen . Valitettavasti tiedän olevani liian rikki aloittaaksesi mitään tervettä ihmissuhdetta enää tässä elämässä. Toivoisin , ettei näin kävisi muille. Voimia kaikille, jotka ovat kokeneet samaa . Henkistä ja fyysistä väkivaltaa, emotionaalista kidutusta ja kiusaamista ihmiseltä, jonka luulit rakastavan sinua .
Vierailija kirjoitti:
Mietin myös, että tuo lampaan tapattaminen ja syöttäminen ei oikein mene enää narsismiin vaan johonkin vielä pimeämpään.
Ja sama kuin aiemmat ihmettelijät tuon laturihomman kanssa. Nykyään saa puhelimeen tosi nopeasti virtaa edes sen verran ettei heti lopu. Mitä Juha hyötyi siitä että otti itse laturin seinästä ja sen jälkeen meni sanomaan ääneen että akku on vähissä (paitsi päästäkseen sanomaan että toinen olisi huolimaton) ja miksei Roosa hetken ladannut puhelinta ennen lähtöä yksin metsään. Vaikka ei olisikaan raskaana viimeisillään niin tuskin kukaan lähtis yksin metsään samoilemaan kun puhelimessa akku vähissä.
Lääkkeet ja hotelli myös aivan epäuskottavia tapauksia. Sarja joo, mutta silti.
Ihan sama mikä diagnoosi, pahoja ihmisiä pitää välttää. Se pahuus mitä nuo tarkoituksella harjoittaa on niin uskomatonta ettei sellaista voisi edes keksiä. Samaa kokeneet tietää.
Paha voi olla aivan tavallisen, kivan oloinen aluksi.
Siis noi hullut voivat hyvinkin tehdä juuri tuollaisen ilmaantumisen toisen hotellihuoneeseen.
Lääkkeet sinällään uskottava, että psykopaatit syöttävät salaakin lääkkeitä ja myrkkyjä ihmisille = perheenjäsenille samaan tapaan kuin me laitamme koiran ruokaan lääkkeen. Ja periaatteessa ehkä olisi saanut varattua ajan psykiatriselta, jos kertoo, että perheenjäsen on siinä tilassa, ettei itse pysty ja sanoo tuovansa tämän. Ja tässä tulee sitten sekin, että hän voisi vielä ennen lääkäriä laittaa Roosan juomaan tai ruokaan jotain, mikä tekee tästä tokkuraisen.
Minut on laitettu lapsena tuollaiseen lemmikintuhoamistilanteeseen. En ole pystynyt käsittelemään sitä vieläkään. 7
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin myös, että tuo lampaan tapattaminen ja syöttäminen ei oikein mene enää narsismiin vaan johonkin vielä pimeämpään.
Ja sama kuin aiemmat ihmettelijät tuon laturihomman kanssa. Nykyään saa puhelimeen tosi nopeasti virtaa edes sen verran ettei heti lopu. Mitä Juha hyötyi siitä että otti itse laturin seinästä ja sen jälkeen meni sanomaan ääneen että akku on vähissä (paitsi päästäkseen sanomaan että toinen olisi huolimaton) ja miksei Roosa hetken ladannut puhelinta ennen lähtöä yksin metsään. Vaikka ei olisikaan raskaana viimeisillään niin tuskin kukaan lähtis yksin metsään samoilemaan kun puhelimessa akku vähissä.
Jos se metsä alkoi siitä tontin reunalta.
Miksi lähteä viimeisillään raskaana metsään ilman että tarkastaa puhelimen latauksen? Miksi Roosa vain tuijottaa kun toinen kuvaa puhelimella? Miksi ei laittanut enempää viestejä sille kaverilleen vaan tyytyi siihen että ei vaan tullu häihin? Muutenkin vaikuttaa ihan epäuskottavalta kynnysmatolta, vaikka moni täällä sanoo että realistinen on. Pitää toivoa etten koskaan sekaaannu psykoon.
Kaksi viimeistä jaksoa ovat olleet suoraan sanottuna aika tylsiä.
Sarjan päätösjakso oli jännittävä. Oli helpottunut olo sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lähteä viimeisillään raskaana metsään ilman että tarkastaa puhelimen latauksen? Miksi Roosa vain tuijottaa kun toinen kuvaa puhelimella? Miksi ei laittanut enempää viestejä sille kaverilleen vaan tyytyi siihen että ei vaan tullu häihin? Muutenkin vaikuttaa ihan epäuskottavalta kynnysmatolta, vaikka moni täällä sanoo että realistinen on. Pitää toivoa etten koskaan sekaaannu psykoon.
Kaksi viimeistä jaksoa ovat olleet suoraan sanottuna aika tylsiä.
Kuka latausta erikseen tarkistaa, jos tietää jättäneensä puhelimensa lataukseen? Juhahan sen oli ottanut pois laturista tahallaan ja myös juotti Roosalle smoothien, joka käynnisti synnytyksen äkillisesti ja aiheutti sekavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Minä elin pari vuotta samankaltaisessa suhteessa. Kadotin täysin itseni alennustilaan, jossa pyysin kaikkea anteeksi, myös hänen tekemiä asioita ,koska nehän olivat kaikki lopulta " minun syytäni " . Olin kuin jatkuvassa oikeudenkäyntisalissa ,jossa minun ainoa rikokseni oli rakastua väärään ihmiseen . Suhde on loppunut kaksi vuotta sitten ja en ole nähnyt häntä yli vuoteen. Herään edelleen kauhu-uniin ja olen varma, etten koskaan enää kykene intiimiin suhteeseen. Olen hyväksynyt asian. Se ei silti tarkoita, etten kokisi surua ja kaipausta rakkauteen . Valitettavasti tiedän olevani liian rikki aloittaaksesi mitään tervettä ihmissuhdetta enää tässä elämässä. Toivoisin , ettei näin kävisi muille. Voimia kaikille, jotka ovat kokeneet samaa . Henkistä ja fyysistä väkivaltaa, emotionaalista kidutusta ja kiusaamista ihmiseltä, jonka luulit rakastavan sinua .
Olen pahoillani puolestasi. Itselleni kävi samoin: olen luopunut ajatuksesta että enää koskaan pystyisin kenenkään kanssa olemaan. Varsinkaan intiimisti. Suhde päättyi kuutisen vuotta sitten ja siitä lähtien olen ollut yksin. Minun tilanteeni on sillä tavalla onnellisempi, etten näe kauhu-unia enkä ole joutunut kokemaan fyysistä väkivaltaa. Minun kumppanini ei tainnut olla narsisti vaan yllä olevan kuvauksen mukainen covert-psykopaatti. Olen lähinnä vain lamaantunut ja turta. En tunne surua, pelkoa, kauhua tai mitään muutakaan. Olen vain väsynyt ja menettänyt mielenkiintoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin lähden useinkin yksin metsään ja ihan tarkoituksella ilman puhelinta. Ei tulisi mieleenkään ottaa puhelinta mukaan, kun menen luontoon.
"Kyllä minä ainakin lähden useinkin yksin metsään ja ihan tarkoituksella ilman puhelinta. Ei tulisi mieleenkään ottaa puhelinta mukaan, kun menen luontoon.2
Minä taas ehdottomasti otan puhelimen mukaan, jos jotain sattuu. Työkaveri kaatui rinteessä ja loukkasi pahasti polvensa. Virui siellä kaksi tuntia ennen kuin seuraava ulkoilija tuli paikalle. Työkaverilla ei ollut puhelinta mukana.
Totta. Aloin eilen itkeä 4. jaksossa, kun oli se isän vaipanvaihtotilanne. Oli meinaan hitusen realistinen kuvaus siitä, kun äiti ryntää katsomaan, kun vauva vaikenee. Tuli mieleen monta tuttua hetkeä armaan isäni ja entisen, edesmenneen puolisoni kanssa. Voi meidän elämää