Mikä on elämäsi trauma tai tragedia?
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kun yksi sukulainen menetti koko perheensä tsunamissa, muut on joutuneet kuuntelemaan sitä noloa rutkutusta siitä lähtien.
Tämähän oli Suomen paapotuin tapaus, järjestettiin ilmaiset kotiinkuljetukset, vastaanottoseremoniat, vertaistuen ja terapiat. Sosiaaliviranomaiset oli kentällä vastassa huostaanottopäätösten kanssa valmiina ottamaan orvoksi jääneet lapset hoitoonsa.
Ei kaikille riitä mikään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväksikäyttö kun olin nukahtanut ja siitä seuranneet fyysiset ja henkiset ongelmat.
Miettiiköhän nää tekijät koskaa miten ovat toisen elämän tuhonneet, vai menevätkö ihan tyytyväisinä eteenpäin. Käyköhän edes mielessä koskaan.
Yleensä luonnehäiriöiset kieltävät jyrkästi tehneensä mitään väärää.
Tunnen muutaman ja pysyttelen heistä kaukana. Pystyn niin hyvin näkeväni napsahtavani näiden kanssa. Eivät ihmiset ole niin järkeviä kun tietyt triggerit laukaistaan, olen ollut näiden kiusattavana ja tiedän että heille olen vain joko säälittävä tai itse ansainnut kaiken.
Ihmistuntemus on yksi tärkeimpiä taitoja elämässä. Moni oppii tuon kovien läksyjen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kun yksi sukulainen menetti koko perheensä tsunamissa, muut on joutuneet kuuntelemaan sitä noloa rutkutusta siitä lähtien.
Tämähän oli Suomen paapotuin tapaus, järjestettiin ilmaiset kotiinkuljetukset, vastaanottoseremoniat, vertaistuen ja terapiat. Sosiaaliviranomaiset oli kentällä vastassa huostaanottopäätösten kanssa valmiina ottamaan orvoksi jääneet lapset hoitoonsa.
Oletko sitä mieltä, että ei olisi pitänyt järjestää terapiaa, vertaistukea ja lasten ottamista huostaan?
Huostaanottaminenhan oli ihan oikein
Ja koska sinä et ole saanut terapiaa, ei muidenkaan tarvitse saada?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sitä mieltä, että ei olisi pitänyt järjestää terapiaa, vertaistukea ja lasten ottamista huostaan?
Itse olen sitä mieltä että sellainen vertaistuki pitäisi järjestää aina, kaikille. Samoin terapiaa.
Toki. Mutta kun resurssit ei riitä kaikkeen niin ei käytetä sitten mihinkään?
Monelle tähän ketjuun kirjoittaneelle akuutti kriisiterapia ei ole se, millaista terapiaa tarvitaan, joten ei ole edes rinnastettavissa.
Siellä on terveellä pohjalla olevia ihmisiä, joiden elämä suostui äkillisesti raiteiltaan. Sellaiselle annettava kriisiterapia ja hoito PTSD:n oireisiin on ihan eri juttu ja ihan eri terapeutit kuin lapsuudessa alkaneet ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä että sellainen vertaistuki pitäisi järjestää aina, kaikille. Samoin terapiaa.
Toki. Mutta kun resurssit ei riitä kaikkeen niin
Moni muukin on menettänyt läheisensä ulkomailla erilaisissa onnettomuuksissa, mikä on suistanut muuten hyvin sujuneen elämän äkisti raiteiltaan. Missä näiden ihmisten terapiat ja kriisiavut? Kuolleen omaisen kotiinkuljetuksetkin on pitänyt selvittää ja hoitaa, ja mahdollisesti myös maksaa, ihan itse.
Ei ollut oma kotia, ei isää. Äiti ei elänyt kanssani ekat 13 v
Insesti. Ei siitä selviä, oppii elämään turvallisen ja luotettavan puolison kanssa.
Narsistinen vanhempi nujersi lapsena itsetunnon niin pohjamutiin, että olen koko ikäni sietänyt huonoa kohtelua kumppaneilta, "ystäviltä" ja kollegoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muslimien ja nee... mustien seksuaalinen ahdistelu.
N31
Mua on ahdistelleet vain valkoiset suomalaiset miehet. Ulkomaalaiset miehet ovat 100 kertaa parempia. Sä olet vain rasistinen pikkutyttö.
N43
Se mitä sinä ihannoit, toiset kokee ahdisteluna. Itse suosin suomalaista. Olen yhden miehen nainen. -eri
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se, että olen monisairas ja tyhmä. En saanut koskaan ammattia ja työtä ja mies on määrännyt miten elän.
Tuo viimeinen on oma valintasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien alkoholismi, kun olin lapsi.
Miksi alapeukkua???
T. Eri
Siitä voi selvitä. T. Kokenut vm-71
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muslimien ja nee... mustien seksuaalinen ahdistelu.
N31
Ellei provo, Miksi olet lähelläkään?
Kyllä ne löytää lähelle vaikket itse mene!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läheisten menettäminen Kaakkois-Aasian tsunamissa.
No pakkoko sinne oli mennä. Tämä tsunami on yksi turhimpia valitusten aiheita ikinä. Synnytään kultalusikka suussa ja lennellään köyhiin maihin viettämään ökylomia. Sitten itketään kun joku riski kerrankin realisoituu. Olisitte lukeneet säätiedotuksia tai ihan vaan pysyneet Suomessa. Turhaa saastuttamista ja ympäristötuhoa tuokin reissu. Sait sillä kerralla sitten opetuksen.
Mun lapsi on syntyny 11.1, mutta ei oo koskaan voinu noin pahoin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko perheen menettäminen väkivaltaisella ja julmalla tavalla kun oli 18. Olen ollut työkyvytön koko ikäni, nyt 40v.
Mene ensin "lataamoon"ja sitten töihin..tee elämässäsi jotakin hyödyllistä..
Mikään ei ole tarpeeksi hyödyllistä narsistille. Koettu on.
Vierailija kirjoitti:
Ensin avioero yllättäen. Puoliso lähti pienten lastemme kanssa toisen pettäjän mukaan. Sitten kun hän esti tapaamasta lapsiani kahdeksan vuoden ajan. Nyt on asiat ja suhteet lapsiini kunnossa enkä ole katkera exälle, hän on vain sairas.
Miten hän noin vain lapset otti?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin avioero yllättäen. Puoliso lähti pienten lastemme kanssa toisen pettäjän mukaan. Sitten kun hän esti tapaamasta lapsiani kahdeksan vuoden ajan. Nyt on asiat ja suhteet lapsiini kunnossa enkä ole katkera exälle, hän on vain sairas.
Miten tuo oli käytännössä mahdollista 8 vuoden ajan? 8kk onnistuu, mutta kyllä lastenvalvojan pitäisi tuossa ajassa herätä
Tai ylipäätään toinen vain voi häipyä lapset mukanaan?!
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin keskustelussa huomaa miten joillain on parempi resilienssi
Kaikille trauman kokeneille ei ole suotu. Se joilla se on, ei mahdollistu ilman onnistunutta terapiaa. Resilienssi voi myös olla ulkoisesti opittu, mutta sisin ei tiedosta.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni teki itsemurhan ja minä sairastuin parantumattomaan syöpään. Jokainen voi miettiä miten ne vaikuttaa elämääni.
Mieheni lapsi teki itsemurhan. En todellisuudessa tiedä kuin murto-osan, miten häneen vaikutti, vaikkakin avoimesti puhuu. Eli, en voi miettiä miten se sinun elämään vaikuttaa. En osaa kuvitella omalle kohdalle kumpaakaan kokemustasi. Ethän syyllistä muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orvoksi jääminen
Miyä ihmeellistä tässä nyt on? Elämä jatkuu ja alaikäisille järjestetään aina huostaanotto ja koti.
Joka vastaa menetettyjä vanhempia ja kotia?!
Älä jää tuohon asenteeseen. Muuten olet ihan samanlainen syyttelijä-uhri kuin isäsikin.