Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä tää juttu on että ihmiset (yleensä naisia) SANOITTAA asioita. Mikä vika on kertoa-verbissä?

Vierailija
10.01.2026 |

Toisessa ketjussa vaimo sanoittaa miehelleen, että hänellä on kipuja. Miksei voi ilmaista asiaa ihan perinteiseen tapaan: "kerron miehelle, että minulla on kipuja"?  

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa sarjaa kuin vaikkapa toksinen. Vaikka yhtä hyvin voisi sanoa suomeksi myrkyllinen.

Niin. Millaisia ajatuksia tämä herättää sinussa?

Sinulla on lupa tutkailla sisintäsi ja hengitellä naiseutta turvallisen tilan periaatteiden mukaisesti ja se on ihan fine. 

Siis sä niin ihanasti tuet tätä ihan sykkyrällä olevaa pientä ihmistä! Pitää uskaltaa uskaltaa sanoittaa tunteensa! Kaikkien pitäis uskaltaa uskaltaa! Voimaannutaan yhdessä!

Vierailija
62/66 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauluja sanoitetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ymmärrän tuon sanoittamisen sellaisena, että yritetään kuvailla jotain vähän hankalasti kuvattavaa asiaa sanoilla. Esimerkiksi tunteiden sanoittaminen = yritetään kuvailla sanoin, miltä tuntuu. Ei siis ole mikään synonyymi puhumiselle, sanomiselle tai kertomiselle, vaikka sitä sellaisena näköjään moni käyttää.

Juuri noin. Sanoittamiseen liittyy oletusasetuksena jonkinlainen vaikeus/hankaluus/epävarmuus. Suomen kielessä on toki monta synonyymiä sanoittaa-verbille:

vaikea sanoittaa = vaikea kuvailla sanoilla, vaikea pukea sanoiksi, vaikea ilmaista sanoilla, vaikea löytää sanoja...

'Sanoittaa' on siis vanha verbi uudella merkityksellä, siksi se varmaan ärsyttää joitakin ihmisiä. Vakiintunee ajan myötä.

Vierailija
64/66 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullut puhuttavan noin. Täysin uusi juttu minulle. Missäpäin Suomea näin tehdään?

Vierailija
65/66 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes ymmärtänyt tota otsikkoa, että mitä helvettiä "sanoittaa"; että se siitä yleistämisestä.

Mutta onhan näitä muotisanontoja, jotka tulee ja menee. Jossain vaiheessa kaikki oli ihanaa, "ihanaa joulua", "ihanaa ruokahalua", "ihanaa työpäivää", loputtomiin kaikki niin ihanaa, vaikka ei oikeasti edes sopinut kaikkien niiden sanojen kanssa, mitä sillä toivotettiin.

Vierailija
66/66 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ymmärrän tuon sanoittamisen sellaisena, että yritetään kuvailla jotain vähän hankalasti kuvattavaa asiaa sanoilla. Esimerkiksi tunteiden sanoittaminen = yritetään kuvailla sanoin, miltä tuntuu. Ei siis ole mikään synonyymi puhumiselle, sanomiselle tai kertomiselle, vaikka sitä sellaisena näköjään moni käyttää.

Juuri noin. Sanoittamiseen liittyy oletusasetuksena jonkinlainen vaikeus/hankaluus/epävarmuus. Suomen kielessä on toki monta synonyymiä sanoittaa-verbille:

vaikea sanoittaa = vaikea kuvailla sanoilla, vaikea pukea sanoiksi, vaikea ilmaista sanoilla, vaikea löytää sanoja...

'Sanoittaa' on siis vanha verbi uudella merkityksellä, siksi se varmaan ärsyttää joitakin ihmisiä. Vakiintunee ajan myötä.

Sanoittaa verbin merkitys on edelleenkin mitä se on ollut. Miutamat tiktak rofessorit ja vaka opet ei sitä muuta. Sanoittaa voi kappaleita

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi