Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä tää juttu on että ihmiset (yleensä naisia) SANOITTAA asioita. Mikä vika on kertoa-verbissä?

Vierailija
10.01.2026 |

Toisessa ketjussa vaimo sanoittaa miehelleen, että hänellä on kipuja. Miksei voi ilmaista asiaa ihan perinteiseen tapaan: "kerron miehelle, että minulla on kipuja"?  

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kuulostaahan se hienommalta. Aivan kuten "prepata ruoka" kun tarkoitetaan valmistaa aterioita etukäteen. Eli on keksittävä hienommat sanat kaikkeen, mitä on tehty jo iät ja ajat.

Vierailija
2/66 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska miehet ovat kuin pieniä lapsia, joille pitää juurta jaksain sanoittaa jokainen tunnetila. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naispuhetta vain. Ei kannata sen kummemmin jäädä analysoimaan.

Vierailija
4/66 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoa, että on kipuja, tarkoittaa että sanoo vain "minulla on kipuja". Sanoittaa viittaa laajempaan kipujen sanallistamiseen, esim kertoo miltä kivut tuntuu ym. 

Vierailija
5/66 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on terapiasta, minusta sielläkin huono valinta. Kuvata olisi verbi, joka tarkoittaa samaa.

Vierailija
6/66 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunne- ja metatyötä täytyy isosti sanoittaa, ja se on ihan fine. 

Vierailija
7/66 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoittaa tarkoittaa tunteiden ilmaisemista sanallisesti, jolloin siinä on mukana tiettyä epävarmuutta. Moni tunne on itseasiassa aika vaikea ilmaista täsmällisesti. Kertominen olisi sellaista, missä tunne ilmaistaan varmuudella ja erittäin tarkasti. 

Vierailija
8/66 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulin, että tuota tehdään vain lasten kanssa. Kun lapsi ei osaa itse sanoa niin sanoitetaan lapsen puolesta, se on eri asia kuin kertoa, sanoittamisen pitäisi olla toisen puolesta puhumista. On kyllä hölmö sana, ennenvanhaan sanoittaminen tarkoitti laulun sanoittamista.

Vierailija
9/66 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjänpäiväistä lässytyspuhetta. Samaa sarjaa kuin on vihapuhe, huoli herää, kuunnella herkällä korvalla, kipuilla, lämpöillä.

Vierailija
10/66 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ihmetellyt ko.ilmaisua, mutta olen kuullut sitä kyllä useammin miehiltä. Epäilen, että termi on alunperin viitannut johonkin sellaiseen asiaan, josta voi puhua hyvin monella eri tavalla ja monesta eri näkökulmasta. Tai josta voi olla jopa puhumatta. Eli ei ole yksiselitteistä, onko siinä mitään, mitä kannattaa edes sanoin ilmaista eli sanoittaa. Ei siis kyse ole jostain selkeästä tietystä asiasta, mistä kertoa. Mutta sen käyttö on kyllä yleistynyt kertomisen synonyymiksi.

Vierailija
11/66 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko yrittää sanoittaa paremmin että miksi tämä nyt aiheuttaa sinussa niin voimakkaan tunnereaktion? Oletko ihan kunnossa? Tuntuu että sinulla on asiayhteyteen nähden suhteettoman paha mieli, miksi näin?

Vierailija
12/66 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinderdeitti hoki tätä sanoittamista koko ajan aiheeseen kuin aiheeseen. Epäilen että kävi terapiassa ja oppinut sieltä. Epävakaan oloinen tapaus, eikä hommasta sen kummempaa tullutkaan.

Vierailija
13/66 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöntekijät käyttävät tuota ilmaisua varsinkin lastensuojelujutuissa. 

Vierailija
14/66 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoittaa tarkoittaa tunteiden ilmaisemista sanallisesti, jolloin siinä on mukana tiettyä epävarmuutta. Moni tunne on itseasiassa aika vaikea ilmaista täsmällisesti. Kertominen olisi sellaista, missä tunne ilmaistaan varmuudella ja erittäin tarkasti. 

Sanoittaminen tarkoittaa, että sepitän musiikkiin sanat eli kirjoitan laulun.

Tunteita voi kuvailla, verbalisoida tai ilmaista sanallisesti. 

Lauluja sanoitetaan eikä tunteita. Jos joku tekee tunnetilastaan laulun, niin se on asia erikseen.

Vierailija
15/66 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko avata tuota?

Vierailija
16/66 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla noin vaikeeta vaikka Googlettaa että mitä se tarkoittaa terminä. Voit vaikka vahingossa huomata että ymmärtämättömyyttäsi kiukuttelet täällä.

Vierailija
17/66 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoa, että on kipuja, tarkoittaa että sanoo vain "minulla on kipuja". Sanoittaa viittaa laajempaan kipujen sanallistamiseen, esim kertoo miltä kivut tuntuu ym. 

Voi jumalauta.

Vierailija
18/66 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhjänpäiväistä lässytyspuhetta. Samaa sarjaa kuin on vihapuhe, huoli herää, kuunnella herkällä korvalla, kipuilla, lämpöillä.

Pysähdyn itseni äärelle, kuuntelen sisintäni, tutkistelen seksuaalisuuttani, sanoitan tunteitani ja voimaannun puhumaan avoimesti tarpeistani.

Vierailija
19/66 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatko yrittää sanoittaa paremmin että miksi tämä nyt aiheuttaa sinussa niin voimakkaan tunnereaktion? Oletko ihan kunnossa? Tuntuu että sinulla on asiayhteyteen nähden suhteettoman paha mieli, miksi näin?

Minä huomaan, että sinua harmittaa. Ja se on ihan ok. Minä kuulen, että sinä olet ärtynyt. Ja se on ihan ok. Minusta tuntuu, että sinä tarvitset apua. Sinulla on lupa olla tarvitseva, haavoittuva ja ärtynyt. Se on ihan ok. 

Vierailija
20/66 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän sanoittamisen sellaisena yksityiskohtaisena selittämisenä. 

Vaikkapa ne kivut eli toisissa suhteissa puoliso voi sanoa toiselle, että on kipuja ja sitten se puoliso ymmärtää, että kivuissa oleva ihminen on esim. väsynyt tai ei muuten pysty toimimaan normaalistia, jolloin se terve puoliso ottaa enemmän vastuuta vaikkapa kodista tai lapsista oma-aloitteisesti. 

Tosissa suhteissa taas pitää juurta jaksaen selittää, että millaisia kipuja ja miten ne vaikuttavat, ja millaista toimintaa odottaa puolisolta. Tällöinkin osa puolisoista viittaa kintaalla ja odottaa sen kivuissaan olevan palvelevan kuten aina ennenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi