Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, miksi olen koko ajan väsynyt? Mikään ei tunnu auttavan. On jo hätä tämän asian kanssa!!

Vierailija
10.01.2026 |

Jatkunut jo vuosia. Jaksan juuri ja juuri välttämättömät asiat, loppuajan melkein käytännössä nukun. Aina sama juttu, olisinpa sitten liikkunut, syönyt kuinka terveellisesti, yrittänyt mitä tahansa. Labra-arvojenkin pitäisi olla ok. Tälläkin hetkellä en ole ylipainoinen, käytä päihteitä ja pyrin syömään terveellisesti.

Todella tuskastuttavaa tämä jatkuva väsymys ja aivosumu (tiedän, muotitermi, mutta en osaa muuten tilaani kuvailla). Alkaa käydä kunnolla myös mielenterveyden päälle.

Mitä ihmettä voisin vielä kokeilla? Millaisia syitä tällaiselle voi olla?

Kiitos kaikille, jotka osaisivat jotenkin auttaa!

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihmisen on tarkoitus kävellä tai etsiä ruokaa perheelleen."

:D

Vierailija
82/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttoi kun aloin menemään ajoissa säännöllisedti samaan aikaan nukkumaan ja nukuin kunnon 8 h unet. Ja ulkoilen joka päivä tunnin reippaan kävelylenkin. 

No mutta eihän tämä auta, jos on vaikka raudanpuute tai kilpirauhasen vajaatoiminta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta löytyi vaikea-asteinen uniapnea - hengitykseni katkesi nukkuessani yli 60 kertaa tunnissa. Ei ihme, että väsytti! Cpap-laitteen kanssa nukkumaan totuttuani olo on ollut aivan toinen. Aluksi ahdisti paljon ajatus laitteen kanssa nukkumisesta, mutta kun vuosien hirveä väsymys sitten alkoi väistyä, enää en suostu nukkumaan ilman.

Uniapnea on erityisesti naisilla alidiagnosoitu, ja toisin kuin moni kuvittelee, se voi olla myös normaalipainoisen vaiva. Eli pyydä nyt hyvä ihminen uniapneatutkimukset ihan alkuun!

Vierailija
84/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon ulkoilet ja harrastat liikuntaa?

Vierailija
85/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttoi kun aloin menemään ajoissa säännöllisedti samaan aikaan nukkumaan ja nukuin kunnon 8 h unet. Ja ulkoilen joka päivä tunnin reippaan kävelylenkin. 

No mutta eihän tämä auta, jos on vaikka raudanpuute tai kilpirauhasen vajaatoiminta.

Kaikki osa-alueet saatava kuntoon, ihminen on kokonaisuus. Uni ja liikunta on iso osa.

Vierailija
86/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko vegaani? Oletko ollut vegaani?

En ole. Minulla on kyllä ollut hemoglobiinin kanssa välillä häikkää, mutta syön säännöllisesti rautalisää ja olen kyllä ollut väsynyt silloinkin, kun veriarvot ovat olleet parhaimmillaan. Kiitos kuitenkin huomiosta, pitäisi käydä taas verikokeessa tsekkaamassa tuo

-AP

Paljon sulla on hb ja ferritiini?

Vierailija
87/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, et jankutan, kerron kumminkin:

Mulla Polarin sykeranneke, ollut (2, eri) jo vuosia. Joskus, aikoinaan, ne näytti, et mulla on lähes ammattiurheilijan hapenottokyky (siis ikäluokassa). Jostain ihmeen syystä se happi ei vaan sitoudu soluihin, osittain siksi anemia? Alkoa käytän, harvoin (mutta silloin menee sitten enemmän). Röökiä vedän, maltillisesti.

Nyt sitten, uutta tietoa mulle oli se, että esim. maito ja kahvi blokkaa raudan imeytymistä; voiskohan johtua siitä? Maitoa en sinänsä juo paljon, mutta juustoa syön (=kalsium). Kahvia menee/meni 3muk. = 6kup. /päivä. Vähensin sitten molempia. Tuo kalsium on vähän ikävä juttu: kun tulee ikää, niin sitä pitäisi saada, kun luut alkaa haurastumaan, iän myötä, ihan normaali "efekti". Samalla se blokkaa raudan imeytymistä. .... Melkoista "taiteilua", tämä vanheminen/elämä meinaan....

t. sama m60

Vierailija
88/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kuinka väitetään, että terveellinen ruokavalio kattaa vitamiinintarpeet, en usko siihen. Syön itse terveellisesti, paljon erilsisia kasviksia joka päivä, kotimaisia marjoja, erilaisia pähkinöitä jne. Proteiinia, itse tehtyä ruokaa.

Aloin käyttää todella paljon vitamiineja ym. , niin siitä lähtien aivoni suorastaan surisevat, kun virtaa on niin paljon. Olen kaikin puolin pirteä ympäri vuoden. En todellakaan halua olla mikään vitamiinien mainostaja, mutta omalla kohdallani muutos entiseen on suuri.

Käytän kalaöljykapseleita, 1g C-vitamiinia, vajaat 100 mg D-vitamiinia, K2-vitamiinia, kalkkitabletteja, monivitamiini-hivenainevalmistetta. Lisäksi aamuisin tyrosiinia. B-vitamiinivalmisteita en voi käyttää, tulen niistä niin virkeäksi, että en saa nukuttua.

Toki, jos on jatkuvaa uupumusta, joka huolestuttaa, kannattaa käydä lääkärissä. 

Tyrosiinia? Onko sinulla siis kilpirauhasen vajaatoiminta, johon lääkärin määräämä lääkitys? Jos ei ole, niin lopeta heti sen käyttö, teet itsesi sairaaksi. Se sotkee kilpirauhasarvosi ja tulet saamaan liikatoiminnan oireita, kuten sydänoireita.

Vierailija
89/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut 15 vuotta semmoinen väsynys, että nukun enemmän kuin olen hereillä.

Mua on auttanut= rauta, a-vitamiini,d3 vitamiini.

b12 voi auttaa myös.

Kokeiltiin kilpirauhas lääkettäkin, meni liiketoiminnan puolelle heti.

Nuo kaikki vitamiinit vaikuttaa myös kilpirauhaseen.

Proteiinipuutos on yksi mikä voi väsyttää.

Multa löytyi myös maito ja kana allergia. Nekin väsytti.

Mulle lääkärit sanonut terveyskeskuksessa että kaikki on ok.

Erikoislääkäri gastroenterologian puolelta sanoi muuta.

Olen nyt talvella pysynyt huomattavasti paremmin hereillä, kun olen noita käyttänyt.

Kun saan nuo kaikki kuntoon, niin alan treenaa lihaksia ja sen pitäisi auttaa fyysiseen jaksamiseen.

Vierailija
90/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitamiinipuutos. Tarkastuta vitamiinitasosi.

Vierailija
91/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ollut 15 vuotta semmoinen väsynys, että nukun enemmän kuin olen hereillä.

Mua on auttanut= rauta, a-vitamiini,d3 vitamiini.

b12 voi auttaa myös.

Kokeiltiin kilpirauhas lääkettäkin, meni liiketoiminnan puolelle heti.

Nuo kaikki vitamiinit vaikuttaa myös kilpirauhaseen.

Proteiinipuutos on yksi mikä voi väsyttää.

Multa löytyi myös maito ja kana allergia. Nekin väsytti.

Mulle lääkärit sanonut terveyskeskuksessa että kaikki on ok.

Erikoislääkäri gastroenterologian puolelta sanoi muuta.

Olen nyt talvella pysynyt huomattavasti paremmin hereillä, kun olen noita käyttänyt.

Kun saan nuo kaikki kuntoon, niin alan treenaa lihaksia ja sen pitäisi auttaa fyysiseen jaksamiseen.

Tk-lääkäreiden pitäisi oikeasti katsoa kokonaisuutta useammin eikä vain tuijottaa yhden kokeen lukemia (ja niidenkin suhteen mainita, jos joku on viitearvojen sisällä MUTTA alarajalla)

Vierailija
92/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa huomioon myös mahdollinen henkinen väsymys. Itse kasvoin kodissa, jossa joka asiassa tavoiteltiin täydellisyyttä. Arvosanoissa, työelämässä, jopa arkisissa asioissa kuten uuden huonekalun hankinnassa: ei vain saanut ostaa mitä tahansa, vaan piti olla jotenkin erilaista kuin muilla, erityistä, saatettiin etsiä vuosia uutta sohvaa kaiken maailman ulkomaisista harvinaisista verkkokaupoista. Sellaista osin piilossa olevaa syvää perfektionismia.

Opettelen siitä yhä irti itse. Kotoa lähteminenkin tuntuu välillä uuvuttavalta, kun tuntuu että pitäisi kaikki olla ihan tip top kun lähtee ihmisten ilmoille. Yritän nykyään vain raa'asti lähteä liikkeelle, vaikka tukka olisi vähän sekaisin, hirveät silmäpussit tai jotain muuta "ihan kamalaa, en voi näyttäytyä tällaisena"

Vierailija
93/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josko ap vastailisi kysymyksiin, kunnolla elintavoista tietämättä vaikea yrittää neuvoa. Uni, liikunta, ravinto, vedenjuonti, ulkoilu?

Vierailija
94/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin olet viimeksi tehnyt jotain josta Sinä nautit? Vai onko elämäsi pakkopullaa ja suorittamista muiden vuoksi.

Vierailija
95/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia?

Vierailija
96/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus?

Vierailija
97/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko teillä ubikinonin käyttäjät suositella jotakin tiettyä valmistetta?

Joidenkin mielestä pitäisi käyttää ubikinolia. Olen välillä ostanut sitä (Tri Tolonen) mutta useimmiten käytän ubikinonia miltä tahansa merkiltä, mikä on tarjouksessa. En ole huomannut eroa. Käytän tätä niin väsymyksen kuin migreenin ehkäisyyn.

Vierailija
98/101 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hemoglobiini on matala, ferritiini on varmaan jo alle 10. Onko sulla runsaat kuukautiset?

On. Syön kyllä päivittäin rautalisää

-AP

Minulla oli hemoglobiini alle 100 ja ferritiini alle 10. Kokeilin aika monta erilaista rautalisää ennen kuin löysin sen, mikä imeytyy. Mutta että sen sai tietää, kuinka rautalisä toimii, tarkoitti, että hemoglobiini piti mitata vähintään kerran kuukaudessa.

Vierailija
99/101 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se yksin riitäkään, mutta ei siitä haittaa ole, että nukkuu säännöllisesti ja riittävästi.

Vierailija
100/101 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Josko ap vastailisi kysymyksiin, kunnolla elintavoista tietämättä vaikea yrittää neuvoa. Uni, liikunta, ravinto, vedenjuonti, ulkoilu?

Ap on tehnyt tämänkaltaisia aloituksia palstalle jo vuosia vaikka millä mitalla, välillä kertoen mielenterveys- ja päihdeongelmistaan, välillä kyselee pelkästään näitä "mikä sairaus voisi aiheuttaa huonon oloni" ja "mikä voisi aiheuttaa jatkuvan väsymykseni". 

Ajanhukkaa vastailla koska ei kaipaa ratkaisua milloin mihinkin muka-ongelmaansa, vaan huomiota ja ihmiskontaktia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme