Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, miksi olen koko ajan väsynyt? Mikään ei tunnu auttavan. On jo hätä tämän asian kanssa!!

Vierailija
10.01.2026 |

Jatkunut jo vuosia. Jaksan juuri ja juuri välttämättömät asiat, loppuajan melkein käytännössä nukun. Aina sama juttu, olisinpa sitten liikkunut, syönyt kuinka terveellisesti, yrittänyt mitä tahansa. Labra-arvojenkin pitäisi olla ok. Tälläkin hetkellä en ole ylipainoinen, käytä päihteitä ja pyrin syömään terveellisesti.

Todella tuskastuttavaa tämä jatkuva väsymys ja aivosumu (tiedän, muotitermi, mutta en osaa muuten tilaani kuvailla). Alkaa käydä kunnolla myös mielenterveyden päälle.

Mitä ihmettä voisin vielä kokeilla? Millaisia syitä tällaiselle voi olla?

Kiitos kaikille, jotka osaisivat jotenkin auttaa!

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat Puhdilta laajan verikoe paketin ja mittautat laajasti veriarvot. Miten seuraat vaikuttaako raudan syöminen? On parempiakin rauravalmisteita kuin tuo. 
Miten, missä ja paljon liikut ja ulkoilet? 
Paljon ja miten nukut ja onko uni laadukasta? Syötkö monipuolisesti ja paljon kasviksia ja vihanneksia? Syötkö terveellisesti ja tarpeeksi? Lisäravinteet?

Vierailija
62/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa sinun terveellisesti syöminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin joskus, ja kerron uudestaan, josko siitä olisi jollekin apua/hyötyä:

Pari vuotta sitten kävin työttömien t-tarkistuksessa, siinä paljastui, että mulla on Hb alarajan alla ja Ferritiinikin alarajalla. Lähete lääkärille, kysyin tuosta lisäraudasta: vastasi siihen, että ei, syöt vaan enemmän C-vitamiinia. Epäilemättä niin, mutta sillä ne tasot nousee niin hitaasti, ja tarviin sen "nyt-ja-heti"! :). Mietin, et joudun syömään kahta eri salpaajaa; aiheuttaa sen, että "kakkonen" kyllä toimii, mutta sitä tulee niin harvoin (ei muodostu). Lisärauta voisi aiheuttaa ripulia (mikä olisi hyvä!) tai sitten lisätä ummetusta (entistä pahempi!). Ostin sitten netistä sekä B-vitaminiiä (koska syön aika 1-puolisesti, en ole vege) ja rautaa suihkeena. En tiedä, oliko "mielialavaikutus" vai mitä, mutta olo kumminkin koheni, ja aika äkkiä (kakkos"ongelmat" jatkuivat samoina....). Käytän noita suihkeita vieläkin, en ehkä ihan joka päivä; on ainakin vähän "epäväsyneempi" olo kuin silloin.

Ja tuo on vain mun kokemus ja omia pohdintoja; ei mikään "lääketieteellinen fakta".

(sori tajunnanvirta, toivottavasti saitte selvää .... :)) )

t. m60 (nyt, silloin 57).

Vierailija
64/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hemoglobiini on matala, ferritiini on varmaan jo alle 10. Onko sulla runsaat kuukautiset?

On. Syön kyllä päivittäin rautalisää

-AP

Syömäsi rautalisä ei ole kovin laadukas. Rautaa otetaan yleensä joka toinen päivä, tehosa paremmin.

Joka päivä kannattaa ottaa, jos vain vatsa kestää. Vaikka joka toinen päivä otettuna imeytyisi hieman suurempi osuus raudasta, joka päivä otettuna imeytyy suurempi kokonaismäärä (vaikka pienempi osuus).

Pitäisikö rautaa syödä vain joka toinen päivä?

https://www.raudanpuute.fi/pitaisiko-rautaa-syoda-vain-joka-toinen-paiv…

Vierailija
65/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadukkaita lisäravinteita, kunnolliset yöunet, ravitsevaa ruokaa tarpeeksi, joka päivä liikuntaa ja ulkoilua?

Vierailija
66/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim Puhdistamolla on hyviä lisäravinteita.

Vierailija
67/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko vegaani? Oletko ollut vegaani?

En ole. Minulla on kyllä ollut hemoglobiinin kanssa välillä häikkää, mutta syön säännöllisesti rautalisää ja olen kyllä ollut väsynyt silloinkin, kun veriarvot ovat olleet parhaimmillaan. Kiitos kuitenkin huomiosta, pitäisi käydä taas verikokeessa tsekkaamassa tuo

-AP

Siis onko sinulla raudanpuute vai joku muu anemia ollut ja onko sen syy selvitetty ja hoidossa?" 

"Itselläni on raudanpuute ja rautalisällä saanut ferritiinin nostettua noin 100, mutta hemoglobiini laskenut alle 130 (normaalisti noin 140) ja seerumin rauta S-Fe alarajoilla (just just normaalin rajoissa niin apua ei saa). Epäilen toiminnallista raudanpuutetta, mutta en tiedä mistä se voisi johtua (tulehdusarvot normaalit), eikä lääkäreitä kiinnosta, koska viitearvot"

Väsymykseen on muitakin mahdollisia syitä. Ei raudanpuute ole ainoa mahdollisuus. Joskus selittävää tekijä ei löydy verikokeista tai se löytyy vasta kun tulee muitakin oireita. Syöpä voi väsyttää tai uniapnea, tai muuten heikkolaatuinen uni.

Aina ei vaan löydy mitään sairautta. Vitamiinit on hyvä neuvo. B12, folaatti, D- ja C-vitamiini. Hyvät rasvahapot. Liikunnan lisääminen entisestään. Säännöllisen päivärytmin ylläpitäminen. Tai sitten voi kokeilla sitä että antaa väsymykselle hetkeksi periksi. Lepää vaan kaksi viikkoa eikä edes yritä selvitä. Joskus kunnon elämänmuutos kuten työpaikan vaihto tai muuttaminen virkistää. Voi myös kokeilla puoli tuntia joka päivä kirjoittaa ylös täysin sensuroimatta mitä mieleen tulee. Yhtään ei saa kaunistella. Sieltä voi nousta yllättäviä asioita jotka kuormittavat mieltä ja uuvuttavat.  Tässä jotain mitä tulee mieleen. 

Vierailija
68/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetkö joka ilta samaan aikaan nukkumaan ja heräät myös samaan aikan ja nukut ainakin  8h? Uni on hyvää etkä heräile?

Vierailija
69/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet? (Esi)vaihdevuodet? Anemia?

Minulla tuli nämä heti ensimmäisenä mieleen. Alhainen ferritiini teki minut todella väsymeeksi. Nyt nämä esivaihdevuodet. Helpotusta löytyy. 

Vierailija
70/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymysoireyhtymä, fibro?

Vierailija
71/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerro nyt ensin, että mitkä labra-arvot on ok? Mitä sulta on otettu?

Mulla myös vetämätön olo, uupunut olo. Labroissa kilpirauhasarvo TSH oli 7,66 ja ferritiini 18. Eli selkeä syy fyysisesti mulla tähän olotilaan.

Täytyy sanoa, että en muista kaikkia yksityiskohtia, mitä verikokeeseen kuului viimeksi, mutta lääkärin palautteen mukaan kaiken piti ainakin silloin olla ok. Alkaa olla kuitenkin toista vuotta viime kokeesta, pitäisi varmaan käydä uudelleen taas

-AP

Katso itse Kannasta mitä on otettu ja mitkä arvot ovat olleet. Lääkärit saattavat sanoa, että kaikki ok vaikka joku arvo olisi viitealueen ulkopuolella. Koska ihmiset ovat yksilöitä, niin viitealueella oleva arvokaan ei takaa, että kaikki olisi hyvin.

Itse olen syönyt ubikinonia 100mg vuorokaudessa ja se auttaa minua, mutta se ei sovi kaikille. 

Vierailija
72/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadukkaat lisäravinteet, ei niitä halvimpia jotka täynnä kaikenlaisia täyteaineita. Hyviä esim puhdistamo. B, c, kalaöljy, d vitamiinit.

Vierailija
73/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä c-vitamiini käytössä ja paljon otat?

Vierailija
74/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten elämän perusasiat. Millaista  ravintoa, unta ja liikuntaa saat?

Vierailija
75/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko teillä ubikinonin käyttäjät suositella jotakin tiettyä valmistetta?

Vierailija
76/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Labra-arvojen pitäisi olla ok ja sitten et edes tiedä mitä otettiin? Vähän nyt vastuuta itsestä. Netti on täynnä tietoa hyvinvointiin.

Vierailija
77/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei saa keskustella hemoglobiinin viitearvoista (miehet vs. naiset)?

Viitearvot aikuiset (HUS Diagnostiikkakeskus)Viitearvojen tulkinta

Miehet: 134167 g/l

Naiset: 117155 g/l

Lasten viitearvot vaihtelevat hyvin paljon lapsen iän mukaan, ks. Anemia lapsella.

https://www.terveyskirjasto.fi/snk03031

Vierailija
78/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saa keskustella hemoglobiinin viitearvoista (miehet vs. naiset)?

Viitearvot aikuiset (HUS Diagnostiikkakeskus)Viitearvojen tulkinta

Miehet: 134167 g/l

Naiset: 117155 g/l

Lasten viitearvot vaihtelevat hyvin paljon lapsen iän mukaan, ks. Anemia lapsella.

https://www.terveyskirjasto.fi/snk03031

Uskomatonta, että ei meinaa mennä kommentti millään läpi kun kyseenalaistaa naisten hemoglobiinin viitearvot!

Ei voi muka väsyttää hemoglobiini alle 130 naista, katsokaa miesten arvoja!

Vierailija
79/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea tsekata kehon tämän hetkinen tilanne ja sitten toivoa, että lääkäri antaa oikean arvion tuloksista. Naisilla ferritiini on hyvä olla ainakin 100 ja on hyvä muistaa, että 30=0. Eli jos lääkäri väittää, että alle 30 lukema on hyvä tai ok, hän ei tiedä, mistä puhuu. 

Vierailija
80/101 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi kun aloin menemään ajoissa säännöllisedti samaan aikaan nukkumaan ja nukuin kunnon 8 h unet. Ja ulkoilen joka päivä tunnin reippaan kävelylenkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan