Toni Laine kuoli. Mies joka olisi halunnut hengityskoneeseen, mutta säästöt...
Salolainen Toni Laine, on kuollut. ALS-tautia sairastanut Laine menehtyi torstaina Salon sairaalassa. Hänen kuolemansa vahvistaa Salon Seudun Sanomille Laineen isä Uolevi Laine.
Sillä tavalla Toni meni kuin lääkärit olivat tarkoittaneetkin. Hän tukehtui.
"Itse kuolema ei minua haittaa, jos meitä kohdeltaisiin samanarvoisina. Mutta kun toiset pääsevät hoitoon ja toiset eivät, niin sitä en hyväksy, Laine sanoi SSS:n haastattelussa lokakuussa.
Isä Uolevi Laine vahvistaa, että Toni Laineelle ei lopulta koskaan myönnetty hengityskonehoitoa, mistä perhe kokee katkeruutta."
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppu on kuitenkin kivuton ja suhteellisen nopea. Kaikki eivät ole niinkään onnekkaita.
Just sanottiin,että tukehtui.
Tukehtuminen on lopulta suht kivuton. Hukkuminen on yksi ystävällisemmistä tavoista kuolla.
No onpas taas juttu. Suomessa suhteessa paljon enemmän hengityskoneita kuin esim Ruotsissa. Toinen huomio, ALSiin ei paljon hengityskone auta, valitettavasti.
Parantumattomasti sairas on PARANTUMATTOMASTI SAIRAS, ja jos on lääketieteen ammattilaisten taholta todettu, ettei maksa vaivaa, ei merkittävää hyötyä vaan väistämätön häämöttää, sellaiseen ei niitä vähäisiä resursseja tuhlata vaan ne suunnataan niille, joita vielä on mahdollista auttaa.
Ainahan te toki voitte kerätä porukalla kolehdin näille vaatijoille itse, jos saisitte vaikka sen tarvittavan summan kasaan.
Voi kun olisikin näin, että jos on parantumattomasti sairas ja väistämätön häämöttää, sairas pääsisi säällisesti pois eli ne vähäiset resurssit ohjattaisiin muualle eikä enää väkisin "hoidettaisi" eli pakotettaisi kärsimään ja elämään ehkä kuitenkin vielä kuukausiakin vaan annettaisiin sitä haluaville eutanasia. Myös lääkärit saisivat päättää, ketkä haluaisivat osallistua tähän. Eli molemmat osapuolet saisivat itse päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppu on kuitenkin kivuton ja suhteellisen nopea. Kaikki eivät ole niinkään onnekkaita.
Moni kuolisi mieluummin kipuun kuin hitaasti tukehtumalla, ääliö.
Loppuvaiheessa annetaan sen verran paljon morfiinia että et tiedä mitään tukehtumisesta.
Eikä anneta. Äitini kuoli pari kk sitten ALS, huusi pari viimeistä kk yötä päivää tuskissaan ja ahdistuksissaan. Edes silmät eivät toimineet viimeisinä viikkoina. Makaa siinä sitten kivuissasi, lääkärit vaan ihmetteli että mitähän tässä tehtäisi. Pyysin koko ajan lisää lääkettä niin vastaus oli EI. Kaikki jotka vastustaa eutanasiaa toivon samanlaista kuolemaa, pahin mitä olen koskaan kokenut vaikka mm syöpään kuollut läheisiä.
Eli käytännössä pakotetaan potilas haluamaan kuolemaa, kun ei anneta kipua lievittävää hoitoa - tai ylipäänsä hoitoa. Hieno yhteiskunta meillä, upeat arvot. Tätäkö pitäisi puolustaa venäläisiltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten ihmisten pitäisi itse kustantaa terveydenhuoltomenonsa. Se olisi tasapuolista.
Mitä varten yhteiskunta sitten on olemassa?🤔🤔
Niinpä. Ja jokaisen täytyisi palkata itse lapsilleen opettaja, ja omakotitaloissa asuvat joutavat maksaa itse tiensä rakentamisen ja ylläpidon. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuommoinen olisi edes ihmisarvoista elämää, että olet letkujen varassa ja täysin kyvytön mihinkään. Et voi edes hengittää tai nielaista itse. Itselleni olisi pahin painajainen oikeastaan. Olet loukussa siellä oman mielesi sisällä, et kykene ilmaisemaan omaa tahtoasi tai yhtään mitään muutakaan. Täysin muiden armoilla.
Minä en ymmärrä, että elämää pitkitetään näiden toivottomien tapausten kohdalla. Emme voi mitenkään tietää, miten paljon henkilö kärsii sielä elottoman kuoren sisällä. Sama koskee minusta näitä esim onnettomuudessa pahasti vammautuneita, jotka eivät liiku, puhu tai syö. Mietin aina itse, miten paljon kropassakin mahtaa olla kipuja, kun makaat vain paikoillaan ikuisesti. Itsellä on selkä ja lantio tohjona jo sen jälkeen, kun on muutaman päivän sänkypotilaana vaikka flunssan takia. Jos joutuisi vain kärsimään siitä kivusta, eikä voisi nousta ylös venyttelemään ja liikkumaan, niin aivan hirveä ajatuskin.
Jotkut kokevat hengityskoneessa elämän mielekkääksi. Joku voi tehdä töitäkin. https://duunitori.fi/tyoelama/als-riku-mattila
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko hän hengityskoneessa elänyt sitten määräämättömän ajan?
Ei olisi. ALS johtaa kuolemaan.
Hän olisi päässyt liikkeelle ja kotiinsa. Nyt joutui olemaan sairaalassa.
Ai niinkö, että oikein liikkumaan ja kotiin, tuskin jos ei edes keuhkot toimi sen vertaa että hengittämään pystyy itse, siinä ei liikuta enää. Suomessa ei ole liikaa hengitys koneita jotka on tarkoitettu heille joilla on vielä jotain toivoa elämään
Stephen Hawking liikkui sähköpyörätuolilla hengityskoneen kanssa. Hän pystyi menemään minne vain, mihin sähköpyörätuolilla pääsee.
Hawkingilla ei todennäköisesti ollut "tavallinen ALS", vaan oirekuvaltaan samantyylinen sairaus. Ennen vanhaan ei ollut geenitutkimuksia, joilla olisi voitu erotella tämäntyyppisiä sairauksia. Niitä on tullut vasta viime vuosina. On esim. olemassa PLS, joka on hitaammin/ eri tavalla etenevä, kuin ALS.
Tämän jutun pointti kuitenkin se, että miksi joku saa hengityskoneen ja hoitajat, mutta toinen ei saa. Niin kauan kuin tästä ei tehdä ylemmällä taholla päätöksiä = eduskunnassa, ja kirjata lainsäädäntöön, hoito on epäoikeudenmukaista, ja riippuu pahimnillaan potilaan pärstästä tai/ ja onko lääkärillä hyvä vai huono päivä. Tällaista valtaa ja vastuuta ei pidä antaa (sälyttää) lääkäreille, vaan hoidon priorisoinnista täytyy keskustella avoimesti, ja kirjata päätökset lakiin.
Koska jo nyt harjoitetaan passiivista eutanasiaa piilopriorisointia, ja kivunhoito on jossain jopa saattohoidossa riittämätöntä, tarvitaan kiireesti päätöksiä ja kattavat ohjeet näiden asioiden suhteen.
Nuo ovat vaikeita tilanteita, mutta kristittynä katson, että Jumala on elämän ja kuoleman herra, ja ei ole ihmisen asia päättää koska kuolemme. Siksi en kannata eutanasiaa. Kärsiville toivon kyllä hyvää hoitoa ja lääkitystä, jotta ne päivät, joita itse kullakin on jäljellä, olisivat kivuttomia.
Jos Jumala on elämän ja kuoleman herra ja ihmisen asia ei ole päättää koska kuolemme, niin miksi kaikki ryntäävät sairaalaan ja lääkäriin, kun ovat olleet onnettomuudessa, sairastavat syöpää tai vaikka saavat alsin?
Eikö tuolloin ihminen ja lääkäri päätä, voiko ihminen kuolla vai ei? Miksi lääkärit saavat monesti päättää kuoleeko vai ei, jos se kuuluu vain Jumalalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just sanottiin,että tukehtui.
Tukehtuminen on lopulta suht kivuton. Hukkuminen on yksi ystävällisemmistä tavoista kuolla.
Kauhu ja paniikki!
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat vaikeita tilanteita, mutta kristittynä katson, että Jumala on elämän ja kuoleman herra, ja ei ole ihmisen asia päättää koska kuolemme. Siksi en kannata eutanasiaa. Kärsiville toivon kyllä hyvää hoitoa ja lääkitystä, jotta ne päivät, joita itse kullakin on jäljellä, olisivat kivuttomia.
Jos Jumala on elämän ja kuoleman herra ja ihmisen asia ei ole päättää koska kuolemme, niin miksi kaikki ryntäävät sairaalaan ja lääkäriin, kun ovat olleet onnettomuudessa, sairastavat syöpää tai vaikka saavat alsin?
Eikö tuolloin ihminen ja lääkäri päätä, voiko ihminen kuolla vai ei? Miksi lääkärit saavat monesti päättää kuoleeko vai ei, jos se kuuluu vain Jumalalle?
Itse kullakin on jäljellä? Monihan kuolisi jo paljon aiemmin eli Jumalan mukaan, ellei lääkäri puuttuisi asiaan. Vai eikö mielestäsi lääkäri saisi puuttua ihmisen kuolemaan??? Hänhän on se ihminen, joka päättää, joka mielestäsi ei saisi päättää ihmisen kuolemasta!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimia omaisille. Toivottavasti saadaan murhaajalääkärit vastuuseen. Kysehän on loppujen lopuksi henkisestä sodankäynnistä Jumala vastaan paholainen ja sen palvelijat. Tiesittekös myös sen että suomessakin joka päivä vainotaan tosinajattelijoita ja erityisesti Jeesukseen uskovia, jotta ne tappaisi itse itsensä, homma toimii salassa tietenkin ja ettei jäisi todisteita. Tässä vainossa onkin aika iso organisaatio kyseessä, ihan naapureita myöden. Jeesus on tie, totuus ja elämä. Tehkää parannus synneistä ja uskokaa Jeesukseen, niin ei tarvii kadotukseen mennä.
Ota lääkkees kilipää😂😂😂
"Ole siunattu Jeesuksen nimessä rukoilen päivittäin eksyneiden puolesta, älkää pitkittäkö päätöstänne, helvetissä ei ole kivaa, siellä ei ole Jumalaa joka enää kuuntelee teidän rukouksianne tai avunpyyntöjä. Lopettakaa myös uskovien vainoaminen ja tehkää parannus synneistä. Jumala sanassaan sanoo, että älkää te kostako (vainoajillenne) vaan kosto on Jumalan. "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimia omaisille. Toivottavasti saadaan murhaajalääkärit vastuuseen. Kysehän on loppujen lopuksi henkisestä sodankäynnistä Jumala vastaan paholainen ja sen palvelijat. Tiesittekös myös sen että suomessakin joka päivä vainotaan tosinajattelijoita ja erityisesti Jeesukseen uskovia, jotta ne tappaisi itse itsensä, homma toimii salassa tietenkin ja ettei jäisi todisteita. Tässä vainossa onkin aika iso organisaatio kyseessä, ihan naapureita myöden. Jeesus on tie, totuus ja elämä. Tehkää parannus synneistä ja uskokaa Jeesukseen, niin ei tarvii kadotukseen mennä.
Ota lääkkees kilipää😂😂😂
"Ole siunattu Jeesuksen nimessä rukoilen päivittäin eksyneiden puolesta, älkää pitkittäkö päätöstänne, helvetissä ei ole kivaa, siellä ei ole Jumalaa joka enää kuuntelee teidän rukouksian
Vastaas tohon edelliseenkin viestiin..
Vierailija kirjoitti:
Minä en haluiskaan hengityskoneella elämään.
Ottaisin sen kuoleman mutta inhimillisen toki.
Osa ei haluakaan.
Vierailija kirjoitti:
Karu totuus on se että ne potilaat jotka voi tehdä työtä (esim. Riku) saavat elää. Jos olit joku duunari saati työtön niin byebye.
Sitähän Laine kritisoi, että käytäntö on eriarvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Leiki hetki leikkiä, jonka maailmassa jumalia ei ole. Siinä äidit luovat lapset. Pitäisikö äidin vaan katsella sen tärkeimpänsä kärsimystä, eikä auttaa häntä? Itse teki, itse voi myös auttaa kuolemaan. Realissa menee toisin päin, eli moni vanhus pyytää kuolinapua lapseltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota lääkkees kilipää😂😂😂
"Ole siunattu Jeesuksen nimessä rukoilen päivittäin eksyneiden puolesta, älkää pitkittäkö päätöstänne, helvetissä ei ole kivaa, siellä ei ole Jumalaa joka enää kuuntelee teidän rukouksian
OTA LÄÄKKEES KILIPÄÄ!!!
Hengityskonehoito on todella kallista eikä sitä voida myöntää jokaiselle Als-potilaalle, joten lääkäri harkitsee tilanteen mukaan kuka hyötyisi siitä eniten. Toni Laineella Als oli edennyt varsin nopeasti ja hän olisi luultavasti ollut liian huonokuntoinen hengityskoneeseen. Jos silmätkin lakkaavat loppuvaiheessa liikkumasta eikä kommunikointi onnistu enää mitenkään, ollaan aika vaikeassa tilanteessa, jos hengityskoneen avulla kuitenkin pysyy elossa vielä pitkään.
No lääkärit on kuoleman ja rahapussin välissä. Jonkun on pakko tehdä rajanveto kalliille ja mahdollisesti turhalle hoidolle. Ei käy kateeksi päätöksentekovastuullisia.