Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toni Laine kuoli. Mies joka olisi halunnut hengityskoneeseen, mutta säästöt...

Vierailija
10.01.2026 |

Salolainen Toni Laine, on kuollut. ALS-tautia sairastanut Laine menehtyi torstaina Salon sairaalassa. Hänen kuolemansa vahvistaa Salon Seudun Sanomille Laineen isä Uolevi Laine.

Sillä tavalla Toni meni kuin lääkärit olivat tarkoittaneetkin. Hän tukehtui. 

"Itse kuolema ei minua haittaa, jos meitä kohdeltaisiin samanarvoisina. Mutta kun toiset pääsevät hoitoon ja toiset eivät, niin sitä en hyväksy, Laine sanoi SSS:n haastattelussa lokakuussa.

Isä Uolevi Laine vahvistaa, että Toni Laineelle ei lopulta koskaan myönnetty hengityskonehoitoa, mistä perhe kokee katkeruutta."

Kommentit (194)

Vierailija
121/194 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran als on nopeasti kuolemaan johtava sairaus, miksi toisille annetaan hengityskone ja toisille ei? Lääkärit tykkäävät leikkiä jumalaa valikoimalla, kuka saa elää ja kuka ei?

Vierailija
122/194 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän ne kuolevat aina VOISI nukuttaa, mutta eipä vaan niin tehdä. Mielummin annetaan hitaasti kituen kuolla, vielä hereillä ja tajuissaan olevana.

Kylläpä olet monien kuolevien rinnalla ollut . Ilmeisesti olet hoitaja. Miksi et ole hoitanut potilasta, ja auttanut häntä kuolemaan kivuttomasti, ihan vaikka lääkitsemällä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/194 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useamman als:n saattohoidossa mukana olleenna, kyllä lääkitään tarvittaessa. 

Osa sedatoidaan uneen, ei kärsi kivuista tai tukehtumisen tunteesta. Nukkuu.

Osa kuollut alle minuutissa esim. istumassa pyörätuolissa. Tajuissaan ja normaalisti kommunikoi katseella. Sekunnissa romahdus voinnissa, nopea tajuttomuus ha hengityksen pysähtyminen.

Sairautena kauhea, mutta itse kuoleman hetki/lähiajat lähes aina haastavampia esim. Keuhkosyövässä ym (jotka myös voi sedatoida uneen loppuajaksi).

Eivät ne asiakkaat välttämättä nuku rauhallisena mutta jos ne sedatoidaan lihasrelaksanteilla niin etteivät pysty liikkumaan niin siltähän se voi näyttää vaikka kauhu voi olla melkoista siellä pään sisällä edelleen ja tuntemukset tuntea ihan normaalisti. Ei vain pysty liikkumaan. Siksi kunnollinen eutanasia olisi todella paljon parempi vaihtoehto sitä toivov

Sullako on omakohtaista kokemusta? Älä nyt viitsi valehdella. Haluat vain huutaa ja mekastaa, liioitella ja kauhistella. Tuollainen draama ja kuviteltujen kärsimysten kuvailu on sinun polttoaineesi ja elämän sisältösi

Et selvästikään ole aivan tasapainoinen

Vierailija
124/194 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit harvoin ovat kovinkaan empaattisia tai omaisia ymmärtäviä hoidon pitkittämisen kannalta jos on lohduton tilanne kuten tässä loppujen lopuksi oli

Harvoin ovat kovin empaattisia muutenkaan paitsi yksityisellä missä omat rahavirrat riippuvat siitä miten käyttäytyy ja potilaiden hätään suhtautuu.

Jännä että ne samat lääkärit on myös julkisella töissä usein. 

Vierailija
125/194 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän ne kuolevat aina VOISI nukuttaa, mutta eipä vaan niin tehdä. Mielummin annetaan hitaasti kituen kuolla, vielä hereillä ja tajuissaan olevana.

Kylläpä olet monien kuolevien rinnalla ollut . Ilmeisesti olet hoitaja. Miksi et ole hoitanut potilasta, ja auttanut häntä kuolemaan kivuttomasti, ihan vaikka lääkitsemällä. 

Lääkärit kirjoittavat saattohoitopotilaillekin usein antoannoksia liian vähän per vuorokausi. Ihan käsittämätöntä. Mutta kun eivät itse tarvi olla seuraamassa hidasta kuolemaa... Osa on inhimillisiä ja kirjoittavat oxanestit, morkut ilman ylärajaa anto välein, jotta ovat kivuttomia mutta eivät kuole yliannostukseen. Minusta sekin olisi armollista monen kohdalla, mutta enhän minä sitä päätä. Hoitaja, pian entinen sellainen. En halua tehdä työtä näin, mihin meidät nyt pakotetaan säästöillä ja työvoiman halpuuttamisella.

126/194 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran als on nopeasti kuolemaan johtava sairaus, miksi toisille annetaan hengityskone ja toisille ei? Lääkärit tykkäävät leikkiä jumalaa valikoimalla, kuka saa elää ja kuka ei?

Siihen on kyllä perusteet, mutta tässä tapauksessa näitä syitä ei hoitava taho voi avata julkisesti missään. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
127/194 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stephen Hawking liikkui hengityskoneen kanssa vaikka missä. 

Yleensä als-potilaat ei kylläkään elä yhtä pitkään kuin Stephen. 

Vierailija
128/194 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ei saa aiheuttaa lisää kärsimystä hoidoilla.

Vierailija
129/194 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän olisi saanut hengityskoneen, jän olisi päässyt liikkeelle ja kotiinsa. Kauheaa olla sairaalavuoteeseen sidottu, jos vaihtoehto olisi olemassa. 

Vierailija
130/194 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hän olisi saanut hengityskoneen, jän olisi päässyt liikkeelle ja kotiinsa. 

Näin yleisesti: ei ole mitään takeita. Hengityskoneesta huolimatta voi menehtyä. Myös silmien liikkeet voi loppua.

Vierailija
131/194 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme fa sisteja taas ketju täynnä. Ihminen itse määritelköön milloin elämänsä on elämisen arvoista, ei lääkäri tai kansantalous.

Ihminen sitten ITSE maksakoon OMASTA PUSSISTAAN määrittelemänsä. 

Harvalla on varaa maksaa edes joitain syöpähoitoja itse, siksi nämä on hoidettu yhdessä. Miksi juuri tämän sairauden pitäisi olla sellainen voi voi, maksa itse tai kuole tilanne. Ei kovin tasavertaista.

Ei Suomessa saa edes EU-tason syöpähoitoja koska se maksaa. Hoitajat ja lääkärit vetää pellehatun päähänsä eivätkä ole kuulleetkaan lääkkeistä jotka on määrätty EU-tason hoito-ohjelmassa. Samoin immunologiset testit jätetään järkiään ottamatta vaikka nekin on hoito-ohjelmassa määrätty.

Vierailija
132/194 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ei saa aiheuttaa lisää kärsimystä hoidoilla.

Suomalainen lääkäri onkin paras potilaan tappamisessa. Eipä kärsi enää.

Vierailija
133/194 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hän olisi saanut hengityskoneen, jän olisi päässyt liikkeelle ja kotiinsa. 

Näin yleisesti: ei ole mitään takeita. Hengityskoneesta huolimatta voi menehtyä. Myös silmien liikkeet voi loppua.

Siinäpä loistava syy jättää hoitamatta. Toivottavasti sinulta evätään hoito sillä mistään ei ole 100% takuuta.

Vierailija
134/194 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen on kyllä perusteet, mutta tässä tapauksessa näitä syitä ei hoitava taho voi avata julkisesti missään. 

Toinen kuuluu eliittiin ja toinen ei. Ei se sen kummempaa ole.

Vierailija
135/194 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stephen Hawking liikkui hengityskoneen kanssa vaikka missä. 

Yleensä als-potilaat ei kylläkään elä yhtä pitkään kuin Stephen. 

Hän olikin eliitti-ihminen. 

Vierailija
136/194 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko hän hengityskoneessa elänyt sitten määräämättömän ajan?

Ei olisi. ALS johtaa kuolemaan.

Hän olisi päässyt liikkeelle ja kotiinsa. Nyt joutui olemaan sairaalassa. 

Ai niinkö, että oikein liikkumaan ja kotiin, tuskin jos ei edes keuhkot toimi sen vertaa että hengittämään pystyy itse, siinä ei liikuta enää. Suomessa ei ole liikaa hengitys koneita jotka on tarkoitettu heille joilla on vielä jotain toivoa elämään 

Vierailija
137/194 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme fa sisteja taas ketju täynnä. Ihminen itse määritelköön milloin elämänsä on elämisen arvoista, ei lääkäri tai kansantalous.

Ihminen sitten ITSE maksakoon OMASTA PUSSISTAAN määrittelemänsä. 

Harvalla on varaa maksaa edes joitain syöpähoitoja itse, siksi nämä on hoidettu yhdessä. Miksi juuri tämän sairauden pitäisi olla sellainen voi voi, maksa itse tai kuole tilanne. Ei kovin tasavertaista.

Ei Suomessa saa edes EU-tason syöpähoitoja koska se maksaa. Hoitajat ja lääkärit vetää pellehatun päähänsä eivätkä ole kuulleetkaan lääkkeistä jotka on määrätty EU-tason hoito-ohjelmassa. Samoin immunologiset testit jätetään järkiään ottamatta vaikka nekin on hoito-ohjelmassa määrätty.

Juurikin näin. Levinnyttä syöpää mutta hyväkuntoisena ei paljon naurata tämä, minkälainen määrä erilaisia lääkkeitä Euroopassa olisi käytössä mutta täällä väitetään, että lääkkeen pitää perustua tieteelliseen näyttöön. Siis anteeksi mitä? Väittävätkö suomalaiset lääkärit, että Euroopan lääkevirasto hyväksyy syöpälääkkeet ilman taustalla olevaa näyttöä? Suomessa on vain alle puolet Euroopassa hyväksytyistä lääkkeistä käytössä!

Vierailija
138/194 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko hän hengityskoneessa elänyt sitten määräämättömän ajan?

Ei olisi. ALS johtaa kuolemaan.

Hän olisi päässyt liikkeelle ja kotiinsa. Nyt joutui olemaan sairaalassa. 

Ai niinkö, että oikein liikkumaan ja kotiin, tuskin jos ei edes keuhkot toimi sen vertaa että hengittämään pystyy itse, siinä ei liikuta enää. Suomessa ei ole liikaa hengitys koneita jotka on tarkoitettu heille joilla on vielä jotain toivoa elämään 

Kaltaisellesi kokovartalokyrvälle pitäisi jonkun antaa nappi otsaan. Voitaisiin kerätä vaikka kolehti.

Vierailija
139/194 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengityskonehoito maksaa vuodessa reilu 250 000€ joten eipä ihme että hyvinvointialue ei halunnut hänelle sellaista kustantaa.

Vierailija
140/194 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tästä sairaudesta mutta voikohan kahta tapausta edes vertailla. Että miksi toinen saa koneen ja toinen ei. Lääkärithän ei kommentoi potilaan asioita niin sitten ollaan itse potilaan ja läheisten tiedon varassa johon liittyy usein myös tunteet eikä välttämättä faktat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän