Tekeekö joku muu laskujen kanssa niin että jos vuodessa tulee 120 € lasku niin siirtää joka kuukausi sitä varten 10 € "laskutilille"
josta sitten on kätevä maksaa tuo vuosivelotteinen lasku pois? Mä teen näin eikä muutenkaan vuosilaskuja tule kuin koti- ja matkavakuutus sekä yksi 30 € harrastusmaksu jonka senkin olen jakanut 2,50/kk maksulle.
Niin ei tule koskaan yllätyksiä, terveysmenoihinkin varaudun siirtämään satasen-pari terveystilille joka kuukausi.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos osat säästää rahaa kun ne on eri tileillä, mikset osaa säästää, jos on samalla tilillä? Ihan sitä samaa sinun rahaa se on.
-> Huoh. Ensinnäkin, mitä tekemistä rahojen pidon kanssa on sillä osaanko säästää vai en? Selvästikin osaan kun säästöjä yli kymppitonni. Miten minä nyt väännän tämän rautalangasta että miksi mun pitäisi pitää niitä samalla tilillä kun eri tileilläkin säilyttäminen on täysin ilmaista ja itselleni, omien henkilökohtaisten mieltymysteni takia joita olen jankuttanut tässä jo kolme sivua, paras ratkaisu? Ihan samaa minun rahaa ne ovat eri tileilläkin. Sitä paitsi S-Pankin säästötili tuo koron mitä käyttötili ei. Eli laskutilini voi olla säästötilin muodossa ja saan sinne joka kuukausi korkoa mitä taas käyttötilillä ei kertyisi ollenkaan.
Kylläpä sinä olet ylpeä kymppitonnistasi, kun kor
Tottakai olen! Kukapa ei olisi onnellinen ja ylpeäkin säästöistään? Onhan täällä monikin vastannut säästävänsä samaan tyyliin kuin minä, ei mulla heille ole muuta kommentoitavaa kuin way to go, girl!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi ollut vain 1 tili saati etten olisi varautunut tähän kotivakuutukseeni mitenkään, tuollainen olisi jäänyt äkkiä huomaamatta ja sitten olisin hyvässä lykyssä saanut jonkin perintäkirjeen!
Ihan samalla tavalla muut ovat varautuneita, eikä vakuutus jää huomaamatta tai muistamatta vain sen takia, ettei sille ole omaa tiliä.
Tätä minäkin naureskelin. Yleensä ihmisillä on varsin hyvin tiedossa, mitä laskuja heille tulee, milloin ja minkä suuruisia ne ovat.
Ei joku vakuutus tule yhtäkkiä ja yllättäen ja jää maksamatta jos sille ei ole oma tiliä tai ties mitä.
Kyllähän se vakuutusyhtiölleni selvästikin oli kätevää lopettaa e-sopimus täysin mitään ilmoittamatta että olisi saanut lähettää minulle maksullisen karhun. Väitän että monikaan ei noita ulkoa muista jos tulee vaikka trafin laskua, pariltakin eri vakuutusyhtiöltä jne että mikä lasku erääntyy missäkin kuussa jos se lasku yllättäen meneekin vain vakuutusyhtiön saapuneisiin viesteihin ilman mitään sähköposti- tai muutakaan ilmoitusta - ja jossa asiakkaat eivät huvikseen hengaile jatkuvasti kuten vaikkapa pankin sivua nyt useampi katsoo ihan joka päivä tai viikko. Tämä vakuutusyhtiö oli Turva ja todellakin, se on asiakkaan täysin omalla vastuulla ymmärtää käydä katsomassa laskun tila viesteistä vaikka e-laskusopimus on pankin mukaan voimassa...
Kiva ketju, hauska lukea miten erilaisia käytäntöjä ihmisillä on.
Minä maksan käytännössä kaiken aina käyttötililtä. Säästöön siirrän rahaa silloin, kun käyttötilin saldo paisuu liian suureksi eli yleensä kerran kuussa, mutta välillä voi mennä parikin kuukautta että kaikki menee, jos on isompia kuluja (reissuja, ostoksia, mitä vaan). Sijoituksiin menee pari sataa kuussa, mutta varsinaista säästötavoitetta minulla ei ole. Vuodessa säästöön jää kuitenkin noin 10 k€.
Mulle säästötili on vähän sellainen pahan päivän varalle-tili. Sinne on kertynyt ehkä vähän liikaakin, osa on kyllä laitettu määräaikaistalletukseksi.
"Kylläpä sinä olet ylpeä kymppitonnistasi, kun korostat sitä kokoajan. "
Eikö ;-D
Sitäpaitsi se on 10 037 €!!
Vierailija kirjoitti:
En tee. Minulla on laskut E-laskuina ja riittävästi rahaa käyttötilillä. Laskuja ei tarvitse edes hyväksyä vaan ne veloitetaan eräpäivänä automaattisesti.
Täyttä typeryyttä antaa KENELLEKÄÄN oikeutta veloitta MITÄÄN tililtä automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
"Kylläpä sinä olet ylpeä kymppitonnistasi, kun korostat sitä kokoajan. "
Eikö ;-D
Sitäpaitsi se on 10 037 €!!
Ymmärsit väärin, tänä vuonna mulla kertyy säästöjä tuo 10 037 € sen aikaisemman kymppitonnin lisäksi.
Vaahtoat toisille, mutta itse jokkajan jankutat ketjussa.
useimmille työssäkäyville se kymppitonni ei ole mikään juttu. Minä ainakin pystyn, pienipalkkaisenankin maksamaan sen 120e laskun heti, ei siihen tarvitse säästää. Nostan muuten rahaa automaatista. Haluan, että minulla on aina hieman käteistä lompakossa, ja aina välillä sitä tarvitseekin. Ei ole kauaa, kun kaupassa ei maksukortit toimineet.
En muuten voi sietää exceleitä, eikä ole mitään tarvetta sellaista pitää. Voin ihan ulkomuistista kertoa, mitä luokkaa mun laskut on, mitä menee asumiseen jne.
Ei se, ettei jaksa ränkyttää exceliä, tarkoita, etteikö seuraisi menojaan.
Maksan kuukausittaiset laskut (vastike, puhelin, sähkö) käyttötililtä. Minulla on ollut yksi säästötili johon olen säästänyt kuukausittain 50-80 euroa ja saldoa on kertynyt jo useampi tonni ja saatan kyllä tehdä sieltä joskus jonkun noston jos esim. kotiin tulee jotain isompaa hankittavaksi. Avasin juuri toisen pankin tarjoaman ilmaisen säästötilin, johon alan laittamaan kuukausittain 50-100 euroa ja tästä tulee yllätyskulujen maksutili tai jos sinne alkaa rahaa jäämään vähän enemmänkin voin käyttää tämän tilin rahoja vaikka johonkin ylellisyyteenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vaahtoat toisille, mutta itse jokkajan jankutat ketjussa.
useimmille työssäkäyville se kymppitonni ei ole mikään juttu. Minä ainakin pystyn, pienipalkkaisenankin maksamaan sen 120e laskun heti, ei siihen tarvitse säästää. Nostan muuten rahaa automaatista. Haluan, että minulla on aina hieman käteistä lompakossa, ja aina välillä sitä tarvitseekin. Ei ole kauaa, kun kaupassa ei maksukortit toimineet.
En muuten voi sietää exceleitä, eikä ole mitään tarvetta sellaista pitää. Voin ihan ulkomuistista kertoa, mitä luokkaa mun laskut on, mitä menee asumiseen jne.
Ei se, ettei jaksa ränkyttää exceliä, tarkoita, etteikö seuraisi menojaan.
En nyt edelleenkään vertaile omia säästöjäni muiden säästöihin kuten moni vastaaja näyttää kuvittelevan. Kerroin että tällä tyylillä olen saanut kasaan em. summan. Niin tämä otetaan jotenkin kovin henkilökohtaisesti! Tokihan vastailen itse aloittamassani ketjussa kuten toivoin tähän rahapuhetta kertyvän, ensinnäkin todella monesti jouduin valaisemaan myös tuosta ettei useampi tili maksa yhtään mitään ainakaan S-Pankissa jne. Eli vastaajat itse kyllä monesti aiheuttavat tuon jankutuksen tarpeen.
Mulla taas ei ole käytännössä ikinä käteistä rahaa ellei reissuja lasketa mukaan. En ole vielä kertaakaan joutunut lähtemään tyhjin käsin kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hupsua, että siirrät ensin rahat säästötilille ja maksat sieltä laskun (automaatti toki tekee sen), kun voisit pienemmällä vaivalla maksaa suoraa käyttötililtä ja sitten siirtää ylimääräisen rahan säästötilille kasvamaan korkoa. Enkä ihan ymmärrä, miten saat säästötilille korkoa, jos siellä on palkkapäivänä vastikkeen verran rahaa ja seuraavana se maksetaan, ei nollasta saa korkoa.
Sun mieltymykset kertoo vain siitä, että et osaa käsitellä rahaa.
-> Sinä et ymmärrä kyllä tämän vastauksen perusteella rahan käsittelystä mitään. Ensinnäkään, siinä ei ole mitenkään pienempi vaiva maksaa käyttötililtä kuin että maksaisi säästötililtä laskunsa. Aivan sama vaiva, automaattiveloituksella. Sitten sinä sekoitat tähän koko keskusteluun jonkun vastikkeen mistä ei olla koko keskustelussa edes puhuttu vaan ainoastaan vuositason laskuista. Miksi vastaat aivan puuta heinää ja kehtaat vielä alkaa mua arvostella e
Mulla on ollut vuokralaisten vakuusrahat s-pankin tuottotillä pian 5 vuotta. Tällä hetkellä saan tilille korkoa 10 snt/ kk 🤣. Alkuun tuli parermmin, tilin saldosta 8,56€ on mun tienaamaa tuottoa, siis 5 vuodessa 🤣🤣🤣🤣
Mulla on ollut vuokralaisten vakuusrahat s-pankin tuottotillä pian 5 vuotta. Tällä hetkellä saan tilille korkoa 10 snt/ kk 🤣. Alkuun tuli parermmin, tilin saldosta 8,56€ on mun tienaamaa tuottoa, siis 5 vuodessa 🤣🤣🤣🤣
-> Se on kyllä totta että koron määrä on pienentynyt viime aikoina mutta eipä käyttötilillä saisi sitäkään
Vierailija kirjoitti:
Miten (ilmeisen monet) pystyy tekemään budjetin etukäteen vuodeksi? Mulla vaihtelee ihan älyttömästi menot/vuosi. Vaihdanko autoa, teenkö kaksi vai neljä lomareissua ja minne...
Laita nyt siihenbudjettiin ensin vaikka asumiskulut ja muut laskut. Autolle huollot, renkaat kerran 3 tai 4 vuoteen jne.
Ei mulla budjetissa tai laskunmaksutillä autonvaihtorahoja ole. Kun vaihto on ajankohtaista niin tarkistetaan vaihtoauton, säästötilin, lainakorkojen ja sijoitusten tilanne ja päätetään rahoituksesta sen mukaan.
Reissuihin voit toimia kuten auton kanssa tai säästää tietyn summan joka kk ja lähteä reissuun kun se säästö riittää. Itellä tuo reissaaminen ei niin innosta, joten kun kiinnostavaa tulee vastaan, lähden tilisäästöillä ex tempore.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten (ilmeisen monet) pystyy tekemään budjetin etukäteen vuodeksi? Mulla vaihtelee ihan älyttömästi menot/vuosi. Vaihdanko autoa, teenkö kaksi vai neljä lomareissua ja minne...
Laita nyt siihenbudjettiin ensin vaikka asumiskulut ja muut laskut. Autolle huollot, renkaat kerran 3 tai 4 vuoteen jne.
Ei mulla budjetissa tai laskunmaksutillä autonvaihtorahoja ole. Kun vaihto on ajankohtaista niin tarkistetaan vaihtoauton, säästötilin, lainakorkojen ja sijoitusten tilanne ja päätetään rahoituksesta sen mukaan.
Reissuihin voit toimia kuten auton kanssa tai säästää tietyn summan joka kk ja lähteä reissuun kun se säästö riittää. Itellä tuo reissaaminen ei niin innosta, joten kun kiinnostavaa tulee vastaan, lähden tilisäästöillä ex tempore.
Joo, siis en ole tekemässäkään budjettia, ihmettelin vain. Pidän jonkunlaista "menokirjaa" ja summat vaihtelee tosiaan ihan älyttömästi, vietän ilmeisen epäsäännöllistä elämää ;-)
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan muita tilejä perustanut käyttötilin lisäksi kuin säästötilin (S-pankin tuottotili) jonne rahatilanteen salliessa siirrän joskus lisää rahaa. Ei se kyllä paljoa tuota sekään, mutta eipä ollut tuuria suorissa osake- tai rahastosäästökokeiluissakaan. Ihan kuin raha väistelisi minua niin että en kyllä koskaan tässä elämässä tule rikastumaan vaikka mitä koittaisin. Töistäkään ei maksettu juuri mitään, palkka ei noussut koskaan, jne. Olen tietysti työttömänä nyt, koska mitenkäs muutenkaan asiat voisi minun kohdalla mennä.
Osakkeet ja rahastot kannattaa kokeilla säännöllisesti säästämällä 10-15 vuotta. Olet luultavasti kokeillut vain sen laskusuhdanteen ajan kun olisi pitänyt tankata lisää eikä luovuttaa.
Tuon suuruisen laskun voin maksaa joka viikko ilman mitään laskutilejä!
"Mulla on ollut vuokralaisten vakuusrahat s-pankin tuottotillä pian 5 vuotta. Tällä hetkellä saan tilille korkoa 10 snt/ kk 🤣. Alkuun tuli parermmin, tilin saldosta 8,56€ on mun tienaamaa tuottoa, siis 5 vuodessa 🤣🤣🤣🤣"
Kai tiesit että nuo korkotuotot vuokralaisten vakuuksille EI OLE sinun rahaasi vaan vuokralaisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli tästä mieleen että musta on just parasta reissussa kun tiedän että siellä voin ihan surutta käyttää rahaa nähtävyyksiin, retkiin, syömiseen jne kun ne on kaikki tuosta reissukassasta pois eikä sitten seuraavan kuun elämisen rahoista. Ettei tarvitse siellä matkan päällä laskeskella ja/tai tuntea huonoa omaatuntoa että raskiiko nyt osallistua johonkin tapahtumaan vai ei. Eli siksi kyllä suosittelen kaikille tuollaista ns. lomakassaa, minkä mukaan sitten saakaan säästöjä mutta että säästettäisiin vaikka just silloin ei mitään reissua tähtäimessä edes olisikaan. Jos siis reissaa yleensäkään. Jos ei, tietystikään ei tällaista tarvi ellei halua jotain hummauskassaa samalla tyylillä :D
En ole kokenut tarpeelliseksi.
Laina, yhtiövastike, vakuutukset menee suoraveloituksena. Joka kuun vika päivä jätän tilille tonnin rahaa ja muilla lyhennän asuntolainaa.
En toimi kuten ap. Teen seuraavasti (olen sinkku ja yh nainen).
Nettopalkkani on 4200/kk. Kuukauden menot on minulla 2600 ja sisältää kaiken asumisesta ruokaan sekä lapsen ja omiin kuluihin. Jätän sen 2600 tilille.
Sen jälkeen teen ylimääräisen asuntolainan lyhennyksen 1000€.
Loput 600€ jaan niin, että 300€ menee pörssisijoituksiin ja toinen 300€ korkeakorkoiselle tilille säästöön.
Lomarahat ja vuosibonukset tulee vielä lisäksi ja ne menee korkeakorkoiselle tilille ja sijoituksiin.
Jos tarvitsen rahaa lomamatkaan tai yllätyskuluun (esim autoon tulee vika), otan tarvittavan rahan korkeakorkoiselta tililtä.
MInä maksan sen 120 e kerralla käyttötililtä, sinä siirrät joka kuukausi 10 e maksutilille. Kumpi meistä siis tekee enemmän maksaakseen yhden vuositason laskun? Kyllä, voit tehdä automaattisiirto"määräyksen", mutta kun tuo vuositason summa muuttuu, joudut laskemaan, mitä tuo on kuukausitasolla ja muuttamaan myös siirtosumman.
Sinä saat ja voit tehdä ihan niin hankalasti kuin haluat, ei se ole minulta pois, mutta kaikki kertomasi viittaa siihen, että et kykene käsittelemään rahaa järkevästi. Pelkäät, että käyttötilillä oleva raha kulutetaan pois ennen vuosimaksun maksamista, vaikka sinä itse olet ainoa, joka tilillä olevia rahoja voi käyttää.
-> Ja vielä ihmettelen että siis luulet että se että ne rahat ovat säästötileillä, jotenkin estävät niiden käyttöä paremmin kuin se että ne olisivat käyttötilillä? Miten näin? Eihän näillä ole mitään muuta eroa kuin että käyttötilille on yleensä automaattikortti mutta säästötileille ei. Kuitenkin pystyn tekemään tilisiirtoja säästötileiltäni ihan samaan tapaan kuin käyttötililtäkin, tekemään verkko-ostoksia ja mitä vielä. Saldo näkyy koko ajan S-Pankissa ihan kuten käyttötilinikin. Kuka nykypäivänä muutenkaan menee nostamaan automaatista käteistä rahaa jos viittasit siihen että minä pelkäisin ylittäväni varani jos en siirtäisi niitä säästötilille "turvaan"- eli mikä tuo kuvittelemasi turva oikein on?