Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekeekö joku muu laskujen kanssa niin että jos vuodessa tulee 120 € lasku niin siirtää joka kuukausi sitä varten 10 € "laskutilille"

Vierailija
10.01.2026 |

josta sitten on kätevä maksaa tuo vuosivelotteinen lasku pois? Mä teen näin eikä muutenkaan vuosilaskuja tule kuin koti- ja matkavakuutus sekä yksi 30 € harrastusmaksu jonka senkin olen jakanut 2,50/kk maksulle.

Niin ei tule koskaan yllätyksiä, terveysmenoihinkin varaudun siirtämään satasen-pari terveystilille joka kuukausi.

Kommentit (175)

Vierailija
161/175 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitussalkku pitää olla suhteellisen aktiivinen

Vierailija
162/175 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on monia tilejä, teen kahta työtä, olen yh. Tuon toisen työn tulot jaan käyttötililtä aina muille tileille. Laskuille mulle on oma tili ja tällä hetkellä siellä on 200e odottamassa. Laskut tulee e-lskuina, mutta mun pitää hyväksyä ne ensin. Yleensä pystyn maksamaan ne samantein. Ja tämän taloudenpidon ansiosta olen onnistunut laittamaan säästöön niin että kasassa on kohta 20 000e. Palkkatuloni on yhden ihmisen tuloiksi vähän yli keskitason. Mutta koska mulla on monta suuta ruokittavana ja olen meidän perheen ainoa tulonlähde, niin ollaan perheenä pienituloisia 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/175 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin tein juuri näin, mutta nyt tulee lähinnä siirrettyä käyttötililtä kuun loputtua ylimääräinen sivuun. Jos on ollut jotain isompaa, niin sitten siirrän käyttötilille, mutta se tulee usein tehtyä etukäteen.

Vierailija
164/175 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä se on varautua ja olla varovainen. Raha-asiat on semmoisia, että oikein mikään ei suju, jos ne on päin pyllyä. 

Asustelen puolison kanssa nykyään kahdestaan, ja meillä on yhteinen taloustili. Mulla on excel, johon olen kirjannut kaikki laskut mitä meille tulee, ja missä kuussa on eräpäivä. Ruokamenoja en erikseen seuraa, varaan vaan tyyliin 900 euroa rahaa. 

Eli lista on per tilikuukausi ja siinä on merkattu mun kuukausiliksa ja arvio miehen liksasta (vaihtelee kun vuorotyö). Menoissa on varattu rahaa säännöllisiin laskuihin, joiden saapumiskuukausi on tiedossa ja summatkin on tiedossa tai arvioitu (esim. talvella sähkö).  Ruokaan varaan tietyn summan.  Esim. sähkölasku tulee joka kuukausi, mutta siirtolasku joka toinen kuukausi. Tiedämme sen avulla aina, paljonko euroja menee tämän kuun laskuihin. 

Maksan kaikki laskut aina taloustililtä tilipäivänä, oli niiden eräpäivä vaikka kahden viikon päästä. Kummankin palkat tulee sinne, ja sitten kun laskut on maksettu, niin katsotaan mitä kassaan jäi ja miten niiden kanssa menetellään, mitä menee yhteiselle tilille ja mitä kummankin omille säästötileille. 

Rahankäytön suhteen ollaan onneksi aika samanlaisia, niin ei tarvitse pelätä että toinen hassaa rahat shoppailuun tai pelin paukuttamiseen tai juo ne.   

Vierailija
165/175 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen samalla periaatteella, mutta liittyen talon kaikkiin maksuihin. Eli tiedän suunnilleen paljonko on vesilaskut jne. Ja sitten laitan "laskujenhoitotilille" tietyn määrän joka kuukausi ja sieltä menee autommaattisesti vakuutusmaksut, yms. pakolliset kulut.

Vierailija
166/175 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en jaksa noin pikkusummilla puljata ees-taas

Vierailija
167/175 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee.

Ennalta tiedettyihin ja säännöllisiin laskuihin on se käyttötili johon palkkakin tulee. 

Pidän vaan huolen, että siellä on aina vähän yli kuin kuussa erääntyvät maksut. 

Yllättäviä menoja varten on säästötili ja viimekädessä osakkeet ja rahastot. Näihin menee kukausittain rahaa käyttötililtä.

Niiden saldoa ja tuottoja en korvamerkkaa mihinkään, mutta tarvittaessa käytän esim. Autoon tai talonhuoltoon ja korjauksiin. 

Vierailija
168/175 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuin puolisoni kanssa yhdessä, meillä oli yhteisessä käytössä kaksi tiliä: ruokatili ja laskutili. Toiselta maksettiin ruokaostokset ja toiselta laskut.

Yksineläjänä en näe tarvetta usealle käyttötilille vaan siirrän rahojani korkeakorkoisen säästötilin ja käyttötilini välillä. Palkkapäivänä siirrän mahdollisimman paljon rahaa säästötilille kasvamaan korkoa, ja sieltä sitten tarpeen mukaan siirrän rahaa takaisin käyttötilille esimerkiksi vuokraa ja luottokorttilaskuja varten (tämä edellyttää säästötiliä, jossa korko maksetaan päiväsaldon eikä kuukauden matalimman saldon mukaan). Luottokorttia käytän etenkin suurempiin menoihin maksuaikakorttina ja cashbackin ansaitsemiseksi - korkoa tai kuluja ei siis koskaan tule maksettavaksi. 

Viime vuonna ansaitsin cashbackia 170 euroa ja säästötilillekin kertyi useampi sata euroa korkoa. Säästöistä yli puolet yritän pitää määräaikaistileillä, joille maksetaan parempaa korkoa.

Vierailija
169/175 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmisillä pitää olla monia tilejä? Eikö asioihin osaa varautua ilman, että erikseen on kiinteistöverotili ja vakuutusmaksutili ja vastiketili ja vesimaksutili ja...? Käyttötili, säästötili ja mahdolliset määräaikaiset tilit riittävät varsin hyvin, ei tarvita mitään 2,5 e kuukausisäästämisiä erikseen. Riittää, että käyttötilillä on rahaa.

Mitä ihmettä selität, juurihan aloittaja kertoo miten hän varautuu kerran vuodessa erääntyviin laskuihin. Aika ylimielistä olettaa, että kaikilla tuosta vain 150 euroa ylimääräistä. 

Ja tiedätkö, joillakin on vielä tätäkin enemmän tilejä. Itsellä on oma tili jopa lomaamtkoille! Aika holtitonta! 

Vierailija
170/175 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä etu on pitää erikseen terveystiliä  vrs käyttötili josta on siirretty säästötilille kuukausittain x summa. Tai joskus enemmänkin jos on tullut vaikka bonuksia? 

S- Kauppa tarjoo maksutapa-etua (pientä) Niin sitä tulee pidettyä kauppatilinä. '

Mutta jos puhutaan kympeistä ja satasista, niin eihän nuo summat esim. kerrytä korkoa vaikka olis missä jos on kuitenkin tiedossa, että ne menee vuoden aikana laskuihin x?

Eli sen takia käyttötili on myös maksutili. 

Ja säästötililtä jos tulee jotain yllättävää. 

Vierailija
171/175 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan aina ylimääräiset jemmatilille. Siltä voin maksaa kaikki isommat laskut, oli kissan tsi auton tai jonkun muun kiluja.

Vierailija
172/175 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmisillä pitää olla monia tilejä? Eikö asioihin osaa varautua ilman, että erikseen on kiinteistöverotili ja vakuutusmaksutili ja vastiketili ja vesimaksutili ja...? Käyttötili, säästötili ja mahdolliset määräaikaiset tilit riittävät varsin hyvin, ei tarvita mitään 2,5 e kuukausisäästämisiä erikseen. Riittää, että käyttötilillä on rahaa.

Mitä ihmettä selität, juurihan aloittaja kertoo miten hän varautuu kerran vuodessa erääntyviin laskuihin. Aika ylimielistä olettaa, että kaikilla tuosta vain 150 euroa ylimääräistä. 

Ja tiedätkö, joillakin on vielä tätäkin enemmän tilejä. Itsellä on oma tili jopa lomaamtkoille! Aika holtitonta! 

Onhan aloittajallakin 150€ ylimääräistä rahaa jos laskunsa maksaa? Tosin eihän se ole ylimääräistä, vaan laskun maksuun menevä summa. Joka on sama oli se sitten kuukausisäästetty tai jätetty tilille viimeisimmästä palkasta. 

Vierailija
173/175 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on monta tiliä, kuukauden käyttövarat pidän käyttötilillä muut siirrän eri tilille, ajattelen että jos pankkikortti häviää niin en menetä kaikkea.

Vierailija
174/175 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaan vain lemmikkieläinkuluihin. Niitä varten on oma tilinsä, jonne siirrän joka kuukausi 100 euroa ja veronpalautukset. 

Näin meilläkin. Ei tarvi miettiä voitko hoitaa eläimen vai et. Jostain syystä ne sairastuu usein päivystysaikaan.

Vierailija
175/175 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on hyvä olla muutama eri tili. Johan se kuulosti joillekin olevan ongelma, kun sähkölaskut alkoi olemaan reaaliaikaisia, eikä niin, että joka kk laskutettiin joku keksitty summa ja kerran vuodessa tasattiin. Laskunmaksutilissä on vähän sama periaate kuin noissa vesi ja sähkömaksuissa, jotka aikanaan maksettiin ennakolla ja sitten tasattiin: Kuukausittain vaihtelevat menot voi maksaa sieltä, kun sinne tunkee vain rahaa sen mitä keskimäärin kuukautta kohden menee. Esimerkkinä voin kertoa ihan oman itseni, mulla menee isot vakuutuslaskut alkuvuodesta ja sen lisäksi lämmitykseen kuluu talvella huomattavasti enemmän rahaa kuin mitä kesällä. Sattuu vielä tähän kevätpuolelle auton verot, sisältäen dieselveron. 

Ainahan voi tietenkin kehitellä myös vaihtoehtoisia ratkaisumalleja, eikä niissäkään ole mitään väärää. Joku tyyli toimii toiselle paremmin kuin toiselle.

Ja lisäksi voi harrastaa sellaista, että säästää etukäteen budjetin jollekin tilille tai rahastoon esimerkiksi jotain isompaa hankintaa tai reissua varten. Sopii etenkin tälläiselle vanhanaikaiselle ihmiselle kuten minä, joka mieluummin maksaa hankinnat omalla rahalla eikä käytä niihin lainaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän