Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekeekö joku muu laskujen kanssa niin että jos vuodessa tulee 120 € lasku niin siirtää joka kuukausi sitä varten 10 € "laskutilille"

Vierailija
10.01.2026 |

josta sitten on kätevä maksaa tuo vuosivelotteinen lasku pois? Mä teen näin eikä muutenkaan vuosilaskuja tule kuin koti- ja matkavakuutus sekä yksi 30 € harrastusmaksu jonka senkin olen jakanut 2,50/kk maksulle.

Niin ei tule koskaan yllätyksiä, terveysmenoihinkin varaudun siirtämään satasen-pari terveystilille joka kuukausi.

Kommentit (162)

Vierailija
141/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tapa, joka toimii käyttäjälleen, on ok. 

Vierailija
142/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tee noin. Ihan älytöntä. Minä vain maksaisin sen 30e tai 120e sitten, kun lasku tulee. Eihän ne ole "yllätyksiä" kun on tiedossa olevia laskuja. Ymmärrän isommat summat, tai jos on kovin pienituloinen, työttömänä vaikka, että täytyy jakaa laskuja tuolla tavoin useammalle kuukaudelle mutta sinun kohdallasi ei ole siitä kyse. Tuo on vain outoa, jotenkin hysteeristä

Meillä niitä laskuja on pari ymppitonnia yhteisiä ja pari tonnia kummallakin omia. Noin kolmannes mun tuloista ja puolet puolIson tuloista. Sen lisäksi yksittäinen sähkölasku vaihtelee 600 - 20 euron välillä (kodin talven siirtolasku vs. kakkosasunnon kuukauden kulutuslasku). Rahaa siirtämällä sama summa per kk ei tarvi ikinä miettiä millä ne isommat laskut maksaa tai paljonko voin laittaa omiin ostoksiin juuri tämän kk aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös Tilin yllä-pito maxsa kuukaudessa nykyään enemmän kuin 10 €g€€.

Joten sinne säpsähti laskurahat Tilin ylläpitöön.

Totta, muuten. Kannattaako pitää joka asialle omaa tiliä? Ja sitten raivota pankkien tilinhoito-/palvelumaksuista? 

Missä menee "tilinhoitomaksuja"? minulla on tai on ollut tilejä danskessa, nordeassa ja S-pankissa ja missään ei ole kyllä tileistä mitään velotettu. 

Sama juttu. Minulla on Nordeassa 8 tiliä ja S-Pankissa yksi. En ole maksanut vuosikausiin kumpaankaan yhtään tilinhoitomaksua enkä myöskään mitään muuta kuukausimaksua.

Mä jouduin vaihtamaan pankkia kun asuntolaina tuli maksetuksi ja tipuin jostain avainasiakkuudesta pois. Silloinen pankki olisi lätkäissyt 30€ kk-maksut. Oli aika nopea kiitos ja hei. Vittuilun vuoksi jätettiin lapselle asiakkuus roikkumaan ilman tapahtumia, kk-maksut alkaa mennä 26v.

Vierailija
144/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee. Mulla on vuosibudjetti, jonka mukaan elän. Joka kuukausi laitan kyllä rahaa säästöön, mutta niihin säästöihin ei kosketa, vaan ne ovat eläkepäiviä varten. Budjetissa on huomioitu, että joka kuukausi jää käyttörahaa tilille eli kaikkea ei panna menemään vaan käyttötilillä on koko ajan liikkumavaraa, jotta sieltä voi maksaa kerran vuodessa maksettavat laskut ja muutenkin jää siltikin vielä liikkumavaraa hätätilanteita varten esim jos joku kodinkone vaikka simahtaa.

Vierailija
145/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuommonen systeemi kuulostaa siltä ettei ap luota itteensä, että jos rahoja ei säilö johonkin niin ne kulutetaan sitten turhuuteen. Normi-ihminen osaa hillitä menoja ja tuloja ilman sivutilejä. 

Vierailija
146/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuommonen systeemi kuulostaa siltä ettei ap luota itteensä, että jos rahoja ei säilö johonkin niin ne kulutetaan sitten turhuuteen. Normi-ihminen osaa hillitä menoja ja tuloja ilman sivutilejä. 

Taaskin yksi joka ei viitsi lukea mitä kirjoitetaan. 10k€ säästöt eikä ne rahat säästötilillä ole sen kummemmassa säiliössä tai turvassa kuin käyttötililläkään olisi. Aivan samalla tavalla hallinnoidaan omasta verkkopankista kuten käyttötiliäkin. Kuinka moneen kertaan tästä täytyy jankuttaa?

Vierailija
147/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taaskin yksi joka ei viitsi lukea mitä kirjoitetaan. 10k€ säästöt eikä ne rahat säästötilillä ole sen kummemmassa säiliössä tai turvassa kuin käyttötililläkään olisi. Aivan samalla tavalla hallinnoidaan omasta verkkopankista kuten käyttötiliäkin. Kuinka moneen kertaan tästä täytyy jankuttaa?

Itsehän sinä kokoajan jankutat. Ole hiljaa. Huomaatko, että sinä itse et ymmärrä toisten mielipiteitä, etkä hyväksy niitä. Jankutat ja jankutat. Kerrot kokoajan 10 000 e säästöistäsi. 

Miten kukaan jaksaa sinua oikeassa elämässä? Ei kanssasi voi keskustella, koska jankutat omaa asiaasi kuin jumissa oleva levysoitin. On jo kuultu että on 10 000e säästöt. Mitä hiton väliä sillä on? Kuvitteletko, ettei muilla ole? 

Vaikutat, ihan todella, aikamoiselta ongelmakimpulta. Hankalalta luonteelta ja varmaan jotain nuppivikaakin on

Vierailija
148/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten pakkomielteitä, moititte. Musta kahden aikuisen taloudessa on superpaljon helpompaa varmistaa, että kulut jakautuu reilusti, kun on taloustili ja molemmat laittaa sinne sovitusti rahaa. Muuten jouduttaisiin aina puhumaan että maksanko minä auton huollon kun sinä maksoit kissan hammaskiven poiston tässä kuussa. Meillä on molemmilla maksukortti taloustilille ja jos on yhteinen kulu kyseessä, voidaan maksaa sieltä eikä kenenkään tarvitse tuntea, että homma ei mene tasan.

Meillä muuten aikoinaan aloitteen tähän teki talouden mies.

AP vaikuttaa asuvan yksin. Moni muukin aikuinen,vaikka olisi lapsiakin, asuu yksin, siis ilman toista aikuista. Jokainen kommentoi omista lähtökohdistaan, yhteinen taloustili on hieman eri, kuin se, että ihmisellä, joka asuu yksin on erilaisia tilejä eri tarkoituksiin. Tai siirtää 2.5 euroa kuukausittain toiselle tilille

Vierailija
149/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teemme näin. Tosin meillä puhutaan tonnista. Siirretään joka kuukausi ylitonni laskumaksutilille. Näin ei tarvitse miettiä, että onko rahaa maksaa jokin lasku. Samoin lastenvaatteiden ja isompien hankintojen osalta siirretään joka kuukausi rahaa tileille, joista ostetaan jo teinien isot hankinnat. Eli ei tule sellaista tilannetta, että ei voi ostaa luistimia tai talvikenkiä juuri silloin kun tarve on. Samoin säästän joka kuukausi muutaman kympin autotilille vuosihuoltoa varten. 

Vierailija
150/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmisillä pitää olla monia tilejä? Eikö asioihin osaa varautua ilman, että erikseen on kiinteistöverotili ja vakuutusmaksutili ja vastiketili ja vesimaksutili ja...? Käyttötili, säästötili ja mahdolliset määräaikaiset tilit riittävät varsin hyvin, ei tarvita mitään 2,5 e kuukausisäästämisiä erikseen. Riittää, että käyttötilillä on rahaa.

Minäpä kerron. Meidän perheessä tarvitaan keskikimäärin 1200€ /kk eli 14 400€ vuosi laskuihin sis. okt, mökki, kolmen auton vakutukset, sähköt, lämmitys, vesi, tonttivuokra, muut vakuutukset, 6xpuhelinliittymä jne. Vaikka tienaamme kohtuullisesti haluan huolettomuutta, en stressata laskuista. Tämän lisäksi budjetoin. Lisäksi säästöön menee jokaisesta pankkikorttiveloituksesta.

Vierailija
151/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmisillä pitää olla monia tilejä? Eikö asioihin osaa varautua ilman, että erikseen on kiinteistöverotili ja vakuutusmaksutili ja vastiketili ja vesimaksutili ja...? Käyttötili, säästötili ja mahdolliset määräaikaiset tilit riittävät varsin hyvin, ei tarvita mitään 2,5 e kuukausisäästämisiä erikseen. Riittää, että käyttötilillä on rahaa.

Minäpä kerron. Meidän perheessä tarvitaan keskikimäärin 1200€ /kk eli 14 400€ vuosi laskuihin sis. okt, mökki, kolmen auton vakutukset, sähköt, lämmitys, vesi, tonttivuokra, muut vakuutukset, 6xpuhelinliittymä jne. Vaikka tienaamme kohtuullisesti haluan huolettomuutta, en stressata laskuista. Tämän lisäksi budjetoin. Lisäksi säästöön menee jokaisesta pankkikorttiveloituksesta.

Kuulostaa että se rahamäärä jotenkin lisääntyy kun se on jaettu usealle tilille? 

Vierailija
152/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen vakuutusmksujen kanssa noin, koska ne ovat tällä hetkellä suurimpia yksittäisiä menoja.

Vierailija
153/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Ei ole vielä niin isoja laskuja ollut, etten niitä pystyisi maksamaan palkasta normaalisti. Meillä on kahden työssäkäyvän talous ja ei uida rahassa, mutta kyllä nyt laskut saadaan kerralla maksettua sitä myöten, kun niitä tulee. Isoimmat laskut meillä on luokkaa 500 Euroa ja se on tontin vuokra kerran vuodessa. Tosin se tulee nousemaan moninkertaiseksi 5 vuoden päästä, joten sen jälkeen on pakko siihen varautua, jos se on edelleen kerralla maksettava. Voi olla, että sitten se tuleekin erissä. Vakuutukset maksan kuukausittain ja ne on yhteensä 230 Euroa. Sitten muita isoja laskuja on esim. talvella kaukolämpölaskut, jotka nousee näin kylmällä luokkaan 250 Euroa. Vesilaskut on yli 200 ja niitä tulee neljästi vuodessa. Sitten sähköä, puhelimia yms. Kyllä laskuja riittää. Noin tonni kuussa menee aina, joskus enemmänkin.

Matkoihin säästän vaihtelevasti. Saatan tökkäistä matkatilille rahaa ja sieltä maksetaan matka. Sitten palkasta ja loput luottokortille, jonka taas tyhjennän perään. Esimerkiksi syksyllä olimme Etelä-Euroopassa ja 2000 oli pohjia, palkasta meni noin 1000 ja luottokortille meni noin 1000. Luottokortin maksoin sitten pois seuraavassa kuussa, kun kiristettiin taloutta.  Toisaalta nyt ei matkatilillä ole penniäkään, mutta silti lähdetään hiihtolomalla reissuun. Realisoin yhdestä rahastosta muutaman tonnin, niin se on sillä kuitattu. 

Vierailija
154/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on monta tiliä ihan siitä syystä, että olin muutama vuosi sitten ulosotossa. Oon vieläkin alle 30 ja ulosotot hoidettu, mutta oon ollut ihan surkea käyttämään rahaa.

Tilillä oli 10k kun muutin omilleni. Ne meni vuodessa. Ei mitään hajua siitä, että opiskelijana kannattaisi katsoa huonekaluja käytettynä. Tai että ne rahat loppuu jos shoppailee ja sisustaa.

Opintolainaa on vielä muutama tonni, niitä nyt makselen.

Mutta mulla on käyttötili, säästötili, tili jolle palkka tulee, tili hankintoja ja yllättäviä menoja varten. Laskut kyllä maksan suoraan palkasta heti palkka päivänä, vaikka eräpäivään olis vielä kaksi viikkoa. Tämä siitä syystä, että harjoittelen rahankäyttöä 27 vuotiaana.

Olen alkanut seuraamaan pörssiä ja kunhan opintolaina lyhenee niin pikkuhiljaa opettelen myös sijoittamista.

Vierailija
155/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan laskut kuukausittain palkkapäivänä pois. Puolet mun tililtä ja puolet miehen tililtä. Säästöönkin jää joten ei one tarvetta kerätä erillistä maksupuskuria.

Vierailija
156/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te luota puolisoon, jos pitää jotain yhteisiä laskunmaksu tilejä olla? Olin hämmentynyt, kun pyysin kaveria viikonloppureissulle Prahaan ja pitää kuulemma miehen kanssa neuvotella. En ymmärrä. Eikö nyt hyväpalkkainen nainen voi ihan itse päättää, jos haluaa reissuun? Olen elänyt nykyisen mieheni kanssa 24 vuotta ja ikinä en ole kysynyt lupaa mihinkään hankintaan. Eikä hän minulta. Tietysti isoista kuten autosta on puhuttu yhdessä, mutta jos haluan lähteä kavereiden kanssa matkalle, minä sen päätän. Ei mies. Jos mies haluaa ostaa uuden television tai läppärin tai käydä kavereiden kanssa reissussa, hän päättää nuo ihan itse. Kummallakin on järki päässä ja kantaa vastuuta tästä yhteistaloudesta. Ei tässä kumpikaan viimeisiä pennosia ole käyttämässä tai laiminlyö perustarpeita oman tuhlailunsa vuoksi. Ja jos tilini menee kuivaksi, laittaa mies tilille rahaa. Ja sama toisinpäin. Ei mun tarvitse selitellä, mihin palkkani meni, jos yhtäkkiä on ennen tilipäivää jäljellä 20 Euroa. Laitan vaan nykyään Mobbarilla pyynnön vaikka 300 ja laittaa tulemaan heti, kun huomaa. Tai sanon tässä olkkarissa, että "laita mulle rahaa, tili on ihan tyhjä". Sama toiseen suuntaan. 

Olen aina käynyt töissä kuten mieskin. Olen kantanut vastuuta laskuista, lainoista ihan tasavertaisena. Meillä on aika paljon säästössä/sijoituksissa, mutta käyttötilin kuivuessa ensi sijainen tapa on ottaa toisen käyttötililtä ja pyritään, ettei noihin pidemmän aikavälin varantoihin tarvitsisi koskea arjessa.

Vierailija
157/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ydinkysymys onkin, että miksi pitää olla monta tiliä, jos niiden käytössä ei ole mitään eroa ja niitä hallinnoidaan samalla tavalla? Miksi oma rahankäyttö on sellaista, että tuhlailu ei pysy kurissa, jos tilejä ei ole useita? Joku kymppitonni säästötilillä ei ole ihmeellinen asia muuten kuin että sen saman summan saisi tuottamaan sijoittamalla, tilillä se lähinnä odottaa inflaatiota.

Vierailija
158/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla siis enemmän rahaa käytössä, jos on monta eri tiliä? Miksi rahat yhdellä tilillä on jotenkin vähemmän huoletonta kuin rahaa monella tilillä pieniä summia? Vai lisääntyykö rahat jotenkin matkalla käyttötililtä säästötilille, josta vasta maksetaan laskut eikä suoraa käyttötililtä?

Vierailija
159/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä teen täysin päinvastoin kuin ap eli jätän laskujen maksuun ja elämiseen rahat käyttötilille ja loput siirrän säästötilille tai rahastoihin. En mieti, mitä on säästössä, riittää, että käyttötilillä on rahaa toistuviin laskuihin ja ruokaan. Isoihin hankintoihin otetaan rahat säästötililtä, jonne ei erityisesti säästetä, kunhan kerätään ylijäänyttä rahaa. Kun tietää tulonsa ja säännölliset menonsa, ei ainakaan minulla ole tarvetta avata useita eri tilejä samaa asiaa eli laskunmaksua varten.

Vierailija
160/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös Tilin yllä-pito maxsa kuukaudessa nykyään enemmän kuin 10 €g€€.

Joten sinne säpsähti laskurahat Tilin ylläpitöön.

Totta, muuten. Kannattaako pitää joka asialle omaa tiliä? Ja sitten raivota pankkien tilinhoito-/palvelumaksuista? 

Missä menee "tilinhoitomaksuja"? minulla on tai on ollut tilejä danskessa, nordeassa ja S-pankissa ja missään ei ole kyllä tileistä mitään velotettu. 

Sama juttu. Minulla on Nordeassa 8 tiliä ja S-Pankissa yksi. En ole maksanut vuosikausiin kumpaankaan yhtään tilinhoitomaksua enkä myöskään mitään muuta kuukausimaksua.

Mä jouduin vaihtamaan pankkia kun asuntolaina tuli maksetu

Ei minulla mennyt mitään maksuja vaikkei ollut yhtään lainaakaan. 

kyllä avain- ja premiumasiakkaaksi pääsee muutenkin kuin lainan kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme