Tekeekö joku muu laskujen kanssa niin että jos vuodessa tulee 120 € lasku niin siirtää joka kuukausi sitä varten 10 € "laskutilille"
josta sitten on kätevä maksaa tuo vuosivelotteinen lasku pois? Mä teen näin eikä muutenkaan vuosilaskuja tule kuin koti- ja matkavakuutus sekä yksi 30 € harrastusmaksu jonka senkin olen jakanut 2,50/kk maksulle.
Niin ei tule koskaan yllätyksiä, terveysmenoihinkin varaudun siirtämään satasen-pari terveystilille joka kuukausi.
Kommentit (162)
Tilikokokonaisuus sisältää alatilit, joita ovat
A) asuminen
B) ruoka- ja taloustavarat sekä elektroniikka
C) auto
D) matkustaminen
E) lasten harrastukset
F) säästö
G) ja H) omat käyttötilit
Tileiltä G ja H siirtyy automaattisesti määritellyt summat tileille A-F joka kuun 1. pvä, kuun viimeinen päivä kumpikin laskee paljonko on käyttänyt omalta käyttötililtä kuukauden aikana rahaa esimerkiksi tilin B ja C osalta ja siirtää ko tililtä summan takaisin omalle käyttötilille. Tileiltä G ja H sitten kumpikin maksaa ns. omat menonsa jatkuvasti. Tämä kuulostaa ensiksi tosi monimutkaiselta, mutta rahankäytöstä syntyviä riitoja on tasan 0/vuosi, kun kumpikin pitää yhdessä sovitusta kiinni. Näin myös lasten kulut jakaantuvat tasaisesti kummallekin ja on kokoajan selvillä siitä, että voiko lähteä esimerkiksi syömään ystävän kanssa hyvään vai vielä parempaan ravintolaan lounaalla...
Vierailija kirjoitti:
Tilikokokonaisuus sisältää alatilit, joita ovat
A) asuminen
B) ruoka- ja taloustavarat sekä elektroniikka
C) auto
D) matkustaminen
E) lasten harrastukset
F) säästö
G) ja H) omat käyttötilit
Tileiltä G ja H siirtyy automaattisesti määritellyt summat tileille A-F joka kuun 1. pvä, kuun viimeinen päivä kumpikin laskee paljonko on käyttänyt omalta käyttötililtä kuukauden aikana rahaa esimerkiksi tilin B ja C osalta ja siirtää ko tililtä summan takaisin omalle käyttötilille. Tileiltä G ja H sitten kumpikin maksaa ns. omat menonsa jatkuvasti. Tämä kuulostaa ensiksi tosi monimutkaiselta, mutta rahankäytöstä syntyviä riitoja on tasan 0/vuosi, kun kumpikin pitää yhdessä sovitusta kiinni. Näin myös lasten kulut jakaantuvat tasaisesti kummallekin ja on kokoajan selvillä siitä, että voiko lähteä esi
Oot, oikeassa siinä että vaikuttaa aivan helkkarin monimutkaiselta, mutta kaikkeenhan tottuu ;-)
Meillä on täysin erilliset rahat ja riitoja myös tasan nolla, tosin ei ole lapsia ja lainojakaan. Mulla on pari käyttötiliä ja kasvutuottotili, puolison tileistä en oikeastaan tiedä edes.
Vierailija kirjoitti:
Eikös Tilin yllä-pito maxsa kuukaudessa nykyään enemmän kuin 10 €g€€.
Joten sinne säpsähti laskurahat Tilin ylläpitöön.
Mikä "tilin ylläpito".
Ei minulla tilit maksa yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Teettekö te kaikesta elämästänne yhtä vaikeaa? Monta tiliä ja tilinhoitomaksua, erillistä pohtimista, että rahat tulee käytettyä, jos ne ei ole tietyllä tilillä jne.
Mitä tilinhoitomaksuja?
Minulla on yhteensä 10 eri tiliä (eri pankeissa) ja "tilinhoitomaksuja" menee tasan 0 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, muuten. Kannattaako pitää joka asialle omaa tiliä? Ja sitten raivota pankkien tilinhoito-/palvelumaksuista?
Missä menee "tilinhoitomaksuja"? minulla on tai on ollut tilejä danskessa, nordeassa ja S-pankissa ja missään ei ole kyllä tileistä mitään velotettu.
"Oot, oikeassa siinä että vaikuttaa aivan helkkarin monimutkaiselta, mutta kaikkeenhan tottuu ;-)
Meillä on täysin erilliset rahat ja riitoja myös tasan nolla, tosin ei ole lapsia ja lainojakaan. Mulla on pari käyttötiliä ja kasvutuottotili, puolison tileistä en oikeastaan tiedä edes. "
Se mikä toimii yhdelle, ei välttämättä toimi toiselle. Kuten totesit, kaikkeen tottuu, onhan tuossa käyttämässämme mallissa turhia alatilejä, mutta näin on helpompi päättää etukäteen, paljonko mihinkäkin asiaan käytetään rahaa ja seurata, mihin rahaa menee. Meillä tuo on pakko, koska toisella aikuisella on rahanarvon ja mitä mikäkin maksaa liittyviä hahmotusvaikeuksia, näin pysyy selvillä, että mihin on varaa kaiken pakollisen ja yhdessä halutun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten (ilmeisen monet) pystyy tekemään budjetin etukäteen vuodeksi? Mulla vaihtelee ihan älyttömästi menot/vuosi. Vaihdanko autoa, teenkö kaksi vai neljä lomareissua ja minne...
Laita nyt siihenbudjettiin ensin vaikka asumiskulut ja muut laskut. Autolle huollot, renkaat kerran 3 tai 4 vuoteen jne.
Ei mulla budjetissa tai laskunmaksutillä autonvaihtorahoja ole. Kun vaihto on ajankohtaista niin tarkistetaan vaihtoauton, säästötilin, lainakorkojen ja sijoitusten tilanne ja päätetään rahoituksesta sen mukaan.
Reissuihin voit toimia kuten auton kanssa tai säästää tietyn summan joka kk ja lähteä reissuun kun se säästö riittää. Itellä tuo reissaaminen ei niin innosta, joten kun kiinnostavaa tulee vastaan, lähden tilisäästöillä ex tempore.
En vaan ymmärrä tätä. Mun kk tulot on 2000e. Lisäksi on lasten minimi elarit ja lapsilisät. Jos tarvitsen autoon renkaat, ostan ne. Tai kun autoa pitää huoltaa, se vain täytyy maksaa. Totta, säästöön ei ihan mahdottomia jää, koska on niin paljon kaikenlaisia muita kuluja, asumiskulujen ja muiden elinkulujen lisäksi, kuten lasten varusteita, auton renkaita ym. Mutta toisaalta rahat riittää kuitenkin.
Itsellä on vain juottotili, sieltä maksan juomat.
No ei todellakaan ole mitään ihmeellistä säätämistä. Mihin se raha siinä tilien välillä seilatessa miksikään muuttuu? 😄😄
Joo, ollaan tehty just samoin kuin ap n. 15 vuotta jo! Vaati alkuun päästääkseen pienen alkusumman tilille ja sen jälkeen on siirretty vain vakiosumma sinne ja aina on rahaa laskuihin. Kai niihin olisi muutenkin, mutta näin tämä on selkeää ja pysyy hyvin kartalla paljonko laskuihin oikeasti menee.
Matkakassa erikseen ja ruokarahoille oma tilinsä. Ja omat käyttötilit ja säästötilit lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten (ilmeisen monet) pystyy tekemään budjetin etukäteen vuodeksi? Mulla vaihtelee ihan älyttömästi menot/vuosi. Vaihdanko autoa, teenkö kaksi vai neljä lomareissua ja minne...
Laita nyt siihenbudjettiin ensin vaikka asumiskulut ja muut laskut. Autolle huollot, renkaat kerran 3 tai 4 vuoteen jne.
Ei mulla budjetissa tai laskunmaksutillä autonvaihtorahoja ole. Kun vaihto on ajankohtaista niin tarkistetaan vaihtoauton, säästötilin, lainakorkojen ja sijoitusten tilanne ja päätetään rahoituksesta sen mukaan.
Reissuihin voit toimia kuten auton kanssa tai säästää tietyn summan joka kk ja lähteä reissuun kun se säästö riittää. Itellä tuo reissaaminen ei niin innosta, joten kun kiinnostavaa tulee vastaan, lähden tilisäästöillä ex tempore.
En vaan ymmär
Eli sä et edes tiedä mitä auton ylläpitäminen maksaa sulle? Kannattaa laskea, jos käyttö on vähäistä voi taksi tai vuokraus willoin tällöin tulla halvemmaksi.
On teillä naisilla elämä sitten vaikeaa, kun on tuollainenkin pakko-oire.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on taloustili, jonne kumpikin siirtää sovitun summan joka kuukausi. Se on laskettu pikkuisen yläkanttiin. Sieltä maksetaan vuokra, vakuutukset, sähköt, auton kulut ym. taloueen juksevat kulut. Koska summa on pyöristetty ylöspäin, siellä on pieni puskuri eläinlääkäreitä ja yksittäisiä laskuja varten. Eli käytännössä joo, keräämme laskuihin rahat etukäteen.
Sama juttu meillä. Toiminut moitteettomasti 25 vuotta. Loput rahasta jää sitten henkilökohtaiselle tilille ja sillä saa sitten tehdä mitä tykkää.
Vierailija kirjoitti:
On teillä naisilla elämä sitten vaikeaa, kun on tuollainenkin pakko-oire.
Pakko-oire minullakin tuli mieleen
Eli sä et edes tiedä mitä auton ylläpitäminen maksaa sulle? Kannattaa laskea, jos käyttö on vähäistä voi taksi tai vuokraus willoin tällöin tulla halvemmaksi.
Miten sait käsityksen, etten tiedä, mitä auton pitäminen maksaa? Tiedän sen aivan tarkalleen. Ajan paljon, ja työmatka on sellainen, että auto on oltava, tarvitsen sitä muutenkin.
Mutta en todellakaan säästä renkaisiin, ostan uudet ihan palkasta sitten, kun tarvii uusia. Osaan ihan ennakoida, katsoa miltä ne renkaat näyttää ja tarviiko ne uusia tänä syksynä/keväänä. Remontit katsotaan tarpeenmukaan, eli kun on vikaa tai muuta tarvetta. En niihinkään säästä kauaa etukäteen, koska tiedän autoni kunnon ja siihen on halvat osat. En tietenkään käytä merkkikorjaamoita, ne on törkyhintaisia. En edelleenkään ole isotuloinen, mutta osaan kyllä käyttää rahaa ilman tuhatta ja yhtä tiliä.
Omituinen ajatus, etteikö voisi olla tarkkaa tietoa kaikista auton tai asumisen kuluista ilman exceltaulukoita tai säästötilejä.
Maksan muuten ajoneuvoveron, vakuutukset ym yhdessä erässä, aina, jos useampi erä tulee kalliimmaksi. Ja sittenhän ne on maksettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, muuten. Kannattaako pitää joka asialle omaa tiliä? Ja sitten raivota pankkien tilinhoito-/palvelumaksuista?
Missä menee "tilinhoitomaksuja"? minulla on tai on ollut tilejä danskessa, nordeassa ja S-pankissa ja missään ei ole kyllä tileistä mitään velotettu.
Sama juttu. Minulla on Nordeassa 8 tiliä ja S-Pankissa yksi. En ole maksanut vuosikausiin kumpaankaan yhtään tilinhoitomaksua enkä myöskään mitään muuta kuukausimaksua.
En tee noin. Ihan älytöntä. Minä vain maksaisin sen 30e tai 120e sitten, kun lasku tulee. Eihän ne ole "yllätyksiä" kun on tiedossa olevia laskuja. Ymmärrän isommat summat, tai jos on kovin pienituloinen, työttömänä vaikka, että täytyy jakaa laskuja tuolla tavoin useammalle kuukaudelle mutta sinun kohdallasi ei ole siitä kyse. Tuo on vain outoa, jotenkin hysteeristä
Vierailija kirjoitti:
Miten sait käsityksen, etten tiedä, mitä auton pitäminen maksaa? Tiedän sen aivan tarkalleen. Ajan paljon, ja työmatka on sellainen, että auto on oltava, tarvitsen sitä muutenkin.
Mutta en todellakaan säästä renkaisiin, ostan uudet ihan palkasta sitten, kun tarvii uusia. Osaan ihan ennakoida, katsoa miltä ne renkaat näyttää ja tarviiko ne uusia tänä syksynä/keväänä. Remontit katsotaan tarpeenmukaan, eli kun on vikaa tai muuta tarvetta. En niihinkään säästä kauaa etukäteen, koska tiedän autoni kunnon ja siihen on halvat osat. En tietenkään käytä merkkikorjaamoita, ne on törkyhintaisia. En edelleenkään ole isotuloinen, mutta osaan kyllä käyttää rahaa ilman tuhatta ja yhtä tiliä.
Omituinen ajatus, ett
No ssiinä sulla on budjetti, ihan samoin mä omani teen, mietin vuoden alussa tarvinko renkaat ja missä kuussa ne on tarpeen ostaa JA onko siinä kuussa muita isoja laskuja jotka pitää huomioida. Siitähän tässä on kyse, laskuihin varautumisesta. Ennakoimalla ei ole tilanteessa että katsastus narahtaa silestoneihin ja tuli yllätyslaskuja.
Naisten pakkomielteitä, moititte. Musta kahden aikuisen taloudessa on superpaljon helpompaa varmistaa, että kulut jakautuu reilusti, kun on taloustili ja molemmat laittaa sinne sovitusti rahaa. Muuten jouduttaisiin aina puhumaan että maksanko minä auton huollon kun sinä maksoit kissan hammaskiven poiston tässä kuussa. Meillä on molemmilla maksukortti taloustilille ja jos on yhteinen kulu kyseessä, voidaan maksaa sieltä eikä kenenkään tarvitse tuntea, että homma ei mene tasan.
Meillä muuten aikoinaan aloitteen tähän teki talouden mies.
Meillä on taloustili, jonne kumpikin siirtää sovitun summan joka kuukausi. Se on laskettu pikkuisen yläkanttiin. Sieltä maksetaan vuokra, vakuutukset, sähköt, auton kulut ym. taloueen juksevat kulut. Koska summa on pyöristetty ylöspäin, siellä on pieni puskuri eläinlääkäreitä ja yksittäisiä laskuja varten. Eli käytännössä joo, keräämme laskuihin rahat etukäteen.