Tekeekö joku muu laskujen kanssa niin että jos vuodessa tulee 120 € lasku niin siirtää joka kuukausi sitä varten 10 € "laskutilille"
josta sitten on kätevä maksaa tuo vuosivelotteinen lasku pois? Mä teen näin eikä muutenkaan vuosilaskuja tule kuin koti- ja matkavakuutus sekä yksi 30 € harrastusmaksu jonka senkin olen jakanut 2,50/kk maksulle.
Niin ei tule koskaan yllätyksiä, terveysmenoihinkin varaudun siirtämään satasen-pari terveystilille joka kuukausi.
Kommentit (162)
Niinhän se on, mutta kuitenkin helpompi hahmottaa todellisesti käytössä olevat rahat jos pakolliset menot laitettu talteen eri tilille.. ainakin itselle tuo turvallisuuden tunnetta että tietää että puskuria laitettu sivuun.
Vierailija kirjoitti:
Olen valinnut kotivakuutuksen laskutuksen pienissä erissä 12x /v. Ei tarvii mitään siirrellä kun se vajaa 2 kymppiä lähtee tililtä joka kuukausi. Niitä eriä voi itse valita 1-12 ap! Sama autoon liittyvät pakolliset vuosittaiset maksut olen sopinut pieniin eriin.
Ei voi kaikkien vakuutus yhtiöiden laskuja maksaa kuukausittain, mikä on kyllä ärsyttävää. Joudun maksamaan 2x vuosi koti- ja matkavakuutuksen.
Jos olisi ollut vain 1 tili saati etten olisi varautunut tähän kotivakuutukseeni mitenkään, tuollainen olisi jäänyt äkkiä huomaamatta ja sitten olisin hyvässä lykyssä saanut jonkin perintäkirjeen!
Ihan samalla tavalla muut ovat varautuneita, eikä vakuutus jää huomaamatta tai muistamatta vain sen takia, ettei sille ole omaa tiliä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mulla on laskutili jonne siirrän kuukausittain könttäsumman ja sieltä maksan sitten kaikki laskut. Olen tehnyt löyhän budjetin vuositasolla, jonka mukaan summa määräytyy.
Sama.
Mulla on 3 tiliä. Käyttötili (tulot ja omat menot, perheen ruoka), yhteinen miehen kanssa (yhteisille laskuille, siirtyy automaattisesti rahaa joka kk sama summa) ja jemmatili (oma puskuri, auton harvinaisemmat kulut, huvit, harrastukset jne).
Näiden tilien lisäksi mulla on ns. pitkäaikaissäästöt (säästötili, määräaikaistilejä, rahastoja, osakkeita).
Vierailija kirjoitti:
Jos osat säästää rahaa kun ne on eri tileillä, mikset osaa säästää, jos on samalla tilillä? Ihan sitä samaa sinun rahaa se on.
-> Huoh. Ensinnäkin, mitä tekemistä rahojen pidon kanssa on sillä osaanko säästää vai en?
Ilmeisesti on väliä, koska kirjotit: "tällä systeemillä säästöjä on kertynyt yli kymppitonni kun käytän eri tilejä eri tarkoituksiin". Esitit asian ikään kuin sinulle olisi mahdotonta säästää ilman monia tilejä.
Mä tein noin nuorena, kun mulla oli asp-laina. Sitä lyhennettiin muistaakseni kaksi kertaa vuodessa kerralla aina 10000mk. Koska opiskelin ja kävin osa-aikatöissä oli helpompi siirtää rahaa kuukausittain eri tilille vain tuota lainanlyhennystä varten, jotta raha varmasti oli kasassa kun eräpäivä koitti, kuin säästää/pitää sitä käyttötilillä.
Nykyään siirrän käyttötililtä rahaa muille tileille ihan vain "turvallisuussyistä" , jos vaikka pankkikortti häviää tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos osat säästää rahaa kun ne on eri tileillä, mikset osaa säästää, jos on samalla tilillä? Ihan sitä samaa sinun rahaa se on.
-> Huoh. Ensinnäkin, mitä tekemistä rahojen pidon kanssa on sillä osaanko säästää vai en?
Ilmeisesti on väliä, koska kirjotit: "tällä systeemillä säästöjä on kertynyt yli kymppitonni kun käytän eri tilejä eri tarkoituksiin". Esitit asian ikään kuin sinulle olisi mahdotonta säästää ilman monia tilejä.
No enhän, tämä on ihan täysin omaa tulkintaasi mikä viittaa enemmän oman rahankäyttösi ongelmiin kuin minun.
Vuoden kulut lasketaan yhteen ja jaetaan kuukausille, tasasumma laskutilille kuukaudessa tulojen suhteessa. Laskutilillä pitää olla toki vähän puskuria, jotta ei kestää kuukausivaihtelun. Tällä menty 20 vuotta hyvin, eikä koskaan riitaa rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisillä pitää olla monia tilejä? Eikö asioihin osaa varautua ilman, että erikseen on kiinteistöverotili ja vakuutusmaksutili ja vastiketili ja vesimaksutili ja...? Käyttötili, säästötili ja mahdolliset määräaikaiset tilit riittävät varsin hyvin, ei tarvita mitään 2,5 e kuukausisäästämisiä erikseen. Riittää, että käyttötilillä on rahaa.
Sehän on juuri ihanaa kun on erikseen reissukassat ja asuntosäästötilit. Tiedän heti sanoa vaikka millainen budjetti mulla on ensi kesäloman ajankohdalle joten voin miettiä helpommin minne päin matkustaisin ja kuinka pitkäksi aikaa (esim. ensi elokuussa reissukassani on 7800€). Jos ne kaikki 10k€ olisi samalla tilillä, olisi vaikeampi suunnitella tulevia menoja joihin kuitenkin on korvamerkitty tietty raha kuten noihin vuosilaskuihin (esim. kotivakuutus)
Mä teen just toisin päin: kun keksin minne haluan matkustaa ja selvitän hinnan, sitten katson mistä otan rahat siihen. Eli säästöni ovat, laskunmaksutiliä lukuunottamatta, korvamerkitsemättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös Tilin yllä-pito maxsa kuukaudessa nykyään enemmän kuin 10 €g€€.
Joten sinne säpsähti laskurahat Tilin ylläpitöön.
Valitse pankkisi paremmin.
Voihan tuon jaon tehdä vaikka excelissä vaikka rahat olisikin samalla pankkitilillä.
Mä teen just toisin päin: kun keksin minne haluan matkustaa ja selvitän hinnan, sitten katson mistä otan rahat siihen. Eli säästöni ovat, laskunmaksutiliä lukuunottamatta, korvamerkitsemättömiä.
-> Mulla taas on niin paljon kohteita bucket listallani että lähinnä ainoa mikä merkitsee on loman ajankohta minkä määrää työnantaja ja sitten seuraavaksi se paljonko lomakassaa on kulloinkin. Aina löytyy kyllä kohde minne on potentiaalista mennä juuri johonkin tiettyyn aikaan mutta täytyy olla myös varaa matkustaa sinne :) Siksi en myöskään ikinä tuhlaa koko reissukassaa typötyhjäksikään että jää kertymää sitten seuraaviakin reissuja varten.
Varmaan teoriassa pankkitilit saisi ohjelmoitua niin että käyttötililtä menisi kuukausittain se 10 euroa laskutilille, sitten laskutililtä 120 euroa kerran vuodessa sen laskun eräpäivän aikoihin käyttötilillä, näin käyttötilille ilmestyisi sieltä aina sen laskun verran rahaa säästötililtä, jolloin ehkäpä e-laskujen tms. hallinnointi olisi helpompaa vain siltä käyttötililtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen valinnut kotivakuutuksen laskutuksen pienissä erissä 12x /v. Ei tarvii mitään siirrellä kun se vajaa 2 kymppiä lähtee tililtä joka kuukausi. Niitä eriä voi itse valita 1-12 ap! Sama autoon liittyvät pakolliset vuosittaiset maksut olen sopinut pieniin eriin.
Ei voi kaikkien vakuutus yhtiöiden laskuja maksaa kuukausittain, mikä on kyllä ärsyttävää. Joudun maksamaan 2x vuosi koti- ja matkavakuutuksen.
Esim. ajoneuvovero on niin pirullisesti rakenneltu että jos valitset maksaa pienemmissä erissä sen, yhteensä joudut maksamaan enemmän kuin jos maksat sen kokonaan yhdessä erässä pois. Näinollen kenenkään järkevän ei kannata maksella sitä niissä pienissä erissä. Sama valuvika kuin osamaksuostoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan teoriassa pankkitilit saisi ohjelmoitua niin että käyttötililtä menisi kuukausittain se 10 euroa laskutilille, sitten laskutililtä 120 euroa kerran vuodessa sen laskun eräpäivän aikoihin käyttötilillä, näin käyttötilille ilmestyisi sieltä aina sen laskun verran rahaa säästötililtä, jolloin ehkäpä e-laskujen tms. hallinnointi olisi helpompaa vain siltä käyttötililtä?
Miksi mun laskutililtä pitäisi siirtyä rahaa käyttötilille laskun eräpäivän aikoihin kun voin ohjata e-laskun menemään automaattisesti laskutililtä eräpäivänään? Samalla kun olen alun perin tilannut e-laskun, olen tehnyt tämän eikä asialle tarvitse sen koommin uhrata enää ikinä ajatustakaan. Monilla vastaajilla tuntuu olevan todella erikoiset luulot siitä miten verkkopankki toimii vai onko teillä muilla näitä "oikeita pankkeja" joissa ei toimi oikein mikään ja S-pankissa taas onnistuu kaikki?
Meillä on yhteinen ns. perhetili, johon menee kaikki kodin vakiolaskut e-laskuina (vakuutukset, jäte, sähkö, vesi, remonttilainan lyhennys jne.). Multa ja mieheltä menee tietty summa per kk suoraveloituksena tuolle tilille, miltä sitten maksetaan asumiseen liittyvät menot. Perhetilin tilannetta seurataan säännöllisesti, jotta nähdään riittävätkö varat tai onko sinne kertynyt jopa puskuria. Lisäksi molemmilla on omat tilinsä.
Tuo yhteinen perhetili on hankittu korona-aikana, kun tajuttiin, että kodin laskut tulevat e-laskuina mun ja/tai miehen tilille (eikä meillä ole käyttöoikeutta toistemme tileille) ja jos toinen joutuu vaikka pidemmäksi aikaa sairaalaan, niin kodin maksut saattavat jäädä hoitamatta ajallaan, sillä emme käytä automaattiveloitusta. En halua, että laskut lähtee suoraan tililtä, vaan tarkastan laskut aina ja hyväksyn vasta sitten. Mies toimii samoin.
Vierailija kirjoitti:
-> Huoh. Ensinnäkin, mitä tekemistä rahojen pidon kanssa on sillä osaanko säästää vai en? Selvästikin osaan kun säästöjä yli kymppitonni. Miten minä nyt väännän tämän rautalangasta että miksi mun pitäisi pitää niitä samalla tilillä kun eri tileilläkin säilyttäminen on täysin ilmaista ja itselleni, omien henkilökohtaisten mieltymysteni takia joita olen jankuttanut tässä jo kolme sivua, paras ratkaisu? Ihan samaa minun rahaa ne ovat eri tileilläkin. Sitä paitsi S-Pankin säästötili tuo koron mitä käyttötili ei. Eli laskutilini voi olla säästötilin muodossa ja saan sinne joka kuukausi korkoa mitä taas käyttötilillä ei kertyisi ollenkaan.
Jotenkin hupsua, että siirrät ensin rahat säästötilille ja maksat sieltä laskun (automaatti toki tekee sen), kun voisit pienemmällä vaivalla maksaa suoraa käyttötililtä ja sitten siirtää ylimääräisen rahan säästötilille kasvamaan korkoa. Enkä ihan ymmärrä, miten saat säästötilille korkoa, jos siellä on palkkapäivänä vastikkeen verran rahaa ja seuraavana se maksetaan, ei nollasta saa korkoa.
Sun mieltymykset kertoo vain siitä, että et osaa käsitellä rahaa.
Kukin tekee tavallaan. Mutta perusidea on se, että tuloja on enemmän, kuin maksettavaa. Joku vakiosumma sitten säästöön, vaikka 20e. Jos näin ei ole, tarttee tehdä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teet elämästäsi noin vaikean? Sun pitää kuitenkin sille käyttötilille "kertoa" millainen summa joka kuukausi siirretään kaikille noille eri tileille ja muistaa vaihtaa sitä sen mukaan, miten menot muuttuvat esim. vastikkeen noustessa. Oletan, että ainakin tuossa joudut tekemään jonkinlaisen laskutoimituksen?
-> Tämä menee automaattiveloituksella jonka summat tarkistan muutaman kerran vuodessa, ei tarvitse syötellä siis mitään erikseen. Kaikki muutkin laskuni menevät automaattiveloituksella palkkapäivinä.
Mä teen sen budjetoinnin kerran vuodessa ja säädän silloin automaattiset siirrot, aikaa menee ehkä tunti . Yksikään lasku ei mene automaattisesti, hyväksyn ne erikseen ja tarkistan virheiden varalta. Monesti se tarkistus on vain kuukausittain menevän summan silmäily, mutta vakuutus- ja sähkölaskut yms harvinaisemmat/muuttuvat katson ihan avaamalla laskun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-> Huoh. Ensinnäkin, mitä tekemistä rahojen pidon kanssa on sillä osaanko säästää vai en? Selvästikin osaan kun säästöjä yli kymppitonni. Miten minä nyt väännän tämän rautalangasta että miksi mun pitäisi pitää niitä samalla tilillä kun eri tileilläkin säilyttäminen on täysin ilmaista ja itselleni, omien henkilökohtaisten mieltymysteni takia joita olen jankuttanut tässä jo kolme sivua, paras ratkaisu? Ihan samaa minun rahaa ne ovat eri tileilläkin. Sitä paitsi S-Pankin säästötili tuo koron mitä käyttötili ei. Eli laskutilini voi olla säästötilin muodossa ja saan sinne joka kuukausi korkoa mitä taas käyttötilillä ei kertyisi ollenkaan.
Jotenkin hupsua, että siirrät ensin rahat säästö
Ei käyttötili kerrytä korkoa vaan säästötili. Ja ei, en edellenkään puhu mistään kuukausimaksuista kuten vastike vaan esim. kotivakuutuksesta mikä veloitetaan kerran vuodessa ja se 10/kk kerryttää säästötilille saldoa ihan sen koko vuoden ajan ennen laskun automaattiveloitusta.