Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekeekö joku muu laskujen kanssa niin että jos vuodessa tulee 120 € lasku niin siirtää joka kuukausi sitä varten 10 € "laskutilille"

Vierailija
10.01.2026 |

josta sitten on kätevä maksaa tuo vuosivelotteinen lasku pois? Mä teen näin eikä muutenkaan vuosilaskuja tule kuin koti- ja matkavakuutus sekä yksi 30 € harrastusmaksu jonka senkin olen jakanut 2,50/kk maksulle.

Niin ei tule koskaan yllätyksiä, terveysmenoihinkin varaudun siirtämään satasen-pari terveystilille joka kuukausi.

Kommentit (162)

Vierailija
81/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mulla on laskutili jonne siirrän kuukausittain könttäsumman ja sieltä maksan sitten kaikki laskut. Olen tehnyt löyhän budjetin vuositasolla, jonka mukaan summa määräytyy. 

Käyttötililtä lähtee aina palkkapäivänä laskujen maksamiseen tarvittava summa maksutilille josta sitten laskut menevät maksuun. Samoin menee vakiosummat sijoitus ja säästötileille.

Vierailija
82/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mulla on vain yksi tili ja siellä on sitten sen verran kuin on. Yleensä kivasti vaikka olen koko ikäni ollut pienituloinen, eipä ole isoja menojakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin hupsua, että siirrät ensin rahat säästötilille ja maksat sieltä laskun (automaatti toki tekee sen), kun voisit pienemmällä vaivalla maksaa suoraa käyttötililtä ja sitten siirtää ylimääräisen rahan säästötilille kasvamaan korkoa. Enkä ihan ymmärrä, miten saat säästötilille korkoa, jos siellä on palkkapäivänä vastikkeen verran rahaa ja seuraavana se maksetaan, ei nollasta saa korkoa.

Sun mieltymykset kertoo vain siitä, että et osaa käsitellä rahaa.

-> Sinä et ymmärrä kyllä tämän vastauksen perusteella rahan käsittelystä mitään. Ensinnäkään, siinä ei ole mitenkään pienempi vaiva maksaa käyttötililtä kuin että maksaisi säästötililtä laskunsa. Aivan sama vaiva, automaattiveloituksella. Sitten sinä sekoitat tähän koko keskusteluun jonkun vastikkeen mistä ei olla koko keskustelussa edes puhuttu vaan ainoastaan vuositason laskuista. Miksi vastaat aivan puuta heinää ja kehtaat vielä alkaa mua arvostella ettenkö osaisi rahan käsittelyä :D 

Vierailija
84/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos osat säästää rahaa kun ne on eri tileillä, mikset osaa säästää, jos on samalla tilillä? Ihan sitä samaa sinun rahaa se on. 

-> Huoh. Ensinnäkin, mitä tekemistä rahojen pidon kanssa on sillä osaanko säästää vai en? Selvästikin osaan kun säästöjä yli kymppitonni. Miten minä nyt väännän tämän rautalangasta että miksi mun pitäisi pitää niitä samalla tilillä kun eri tileilläkin säilyttäminen on täysin ilmaista ja itselleni, omien henkilökohtaisten mieltymysteni takia joita olen jankuttanut tässä jo kolme sivua, paras ratkaisu? Ihan samaa minun rahaa ne ovat eri tileilläkin. Sitä paitsi S-Pankin säästötili tuo koron mitä käyttötili ei. Eli laskutilini voi olla säästötilin muodossa ja saan sinne joka kuukausi korkoa mitä taas käyttötilillä ei kertyisi ollenkaan.

Pankit takaa tilit vain 100 000 euroon saakka joten joudun jo siksi käyttämään useita tilejä eri pankeissa. Yritän kyllä siirtää varoja ulkomaille ja sijoitusomaisuuteen.

Vierailija
85/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen valinnut kotivakuutuksen laskutuksen pienissä erissä 12x /v. Ei tarvii mitään siirrellä kun se vajaa 2 kymppiä lähtee tililtä joka kuukausi. Niitä eriä voi itse valita 1-12 ap! Sama autoon liittyvät pakolliset vuosittaiset maksut olen sopinut pieniin eriin.

Ei voi kaikkien vakuutus yhtiöiden laskuja maksaa kuukausittain, mikä on kyllä ärsyttävää. Joudun maksamaan 2x vuosi koti- ja matkavakuutuksen. 

Esim. ajoneuvovero on niin pirullisesti rakenneltu että jos valitset maksaa pienemmissä erissä sen, yhteensä joudut maksamaan enemmän kuin jos maksat sen kokonaan yhdessä erässä pois. Näinollen kenenkään järkevän ei kannata maksella sitä niissä pienissä erissä. Sama valuvika kuin osamaksuostoksissa.

Ei se mikään valuvika ole, se on korko rahan lainaamisesta (maksuajasta) sinulle. Laskuttajalle on enemmän vaivaa 4 laskun lähettämisestä ja vastaanottamisesta kuin yhden, vaikka nykyään aika automaatilla meneekin.

Vierailija
86/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuolet, niin omaiset ilahtuvat pankin ilmoittaessa, että tilejä on 30 kpl ja pitää maksaa 50 e jokaisen tilin tiedosta.

Vierailija
87/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos osat säästää rahaa kun ne on eri tileillä, mikset osaa säästää, jos on samalla tilillä? Ihan sitä samaa sinun rahaa se on. 

-> Huoh. Ensinnäkin, mitä tekemistä rahojen pidon kanssa on sillä osaanko säästää vai en? Selvästikin osaan kun säästöjä yli kymppitonni. Miten minä nyt väännän tämän rautalangasta että miksi mun pitäisi pitää niitä samalla tilillä kun eri tileilläkin säilyttäminen on täysin ilmaista ja itselleni, omien henkilökohtaisten mieltymysteni takia joita olen jankuttanut tässä jo kolme sivua, paras ratkaisu? Ihan samaa minun rahaa ne ovat eri tileilläkin. Sitä paitsi S-Pankin säästötili tuo koron mitä käyttötili ei. Eli laskutilini voi olla säästötilin muodossa ja saan sinne joka kuukausi korkoa mitä taas käyttötilillä ei kertyisi ollenkaan.

Jotenkin hupsua, että siirrät ensin rahat säästö

Minua jaksaa huvittaa ihmiset, jotka käyttävät täysin epäoleellisia mittareita, kuten ne, joiden mielestä aamuvirkku on automaattisesti reippaampi kuin iltavirkku täysin riippumatta siitä, mitä nämä kaksi saavat aikaan. Surullista, jos se on ainoa keino olla ylpeä itsestään. Eikö kykyä käsitellä rahaa kannattaisi mitata tuloksilla, ei sillä, hoitaako joku raha-asiansa samalla tavalla kuin sinä? 

Vierailija
88/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Millaisessa autossa vero on 600 euroa?"

Esim ihan tavallisessa dieselissä. 

Vierailija
89/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten (ilmeisen monet) pystyy tekemään budjetin etukäteen vuodeksi? Mulla vaihtelee ihan älyttömästi menot/vuosi. Vaihdanko autoa, teenkö kaksi vai neljä lomareissua ja minne... 

Vierailija
90/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee, mutta varmaan ihan järkevä teko, jos vaikka tulot ei ole ihan säännöllisiä.

Vierailija
91/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten (ilmeisen monet) pystyy tekemään budjetin etukäteen vuodeksi? Mulla vaihtelee ihan älyttömästi menot/vuosi. Vaihdanko autoa, teenkö kaksi vai neljä lomareissua ja minne... 

Laitan lomakassaan aina saman rahamäärän kuukaudessa (420), vaikken matkustaisi yhtenä vuonna mihinkään ja seuraavana vuonna 4 eri reissuun. Ihan vastaavasti autotilille voi kierrättää vaikka 500/kk josta sitten on puskuria uuden hankintaankin. 

Vierailija
92/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee, maksan laskut aina palkkapäivänä pois, vaikka eräpäivät olisi vasta kuun lopussa. Myös kerran vuodessa tulevat laskut maksan tililtä kerralla, näitä ei tosin taida olla kuin ajoneuvovero, työttömyyskassamaksu, jätemaksu ja kiinteistövero.

Vierailija
93/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen juuri kuten ap. Minulla on monia maksuja jotka eivät tule joka kuukausi, vaan vaikka neljä kertaa vuodessa (esim vakuutus) tai satunnaisesti kesken vuotta (esim auton korjaus tai huolto, käyttömaksut jne). Olen laskenut paljonko noita epäsäännöllisesti tulevia laskuja ja muita menoja on (esim mökkiin liittyen) ja jakanut sen vuosimäärän kuukausimaksuiksi, jonka säästän erilliselle laskutilille.

Näin tiedän aika tarkkaan eurolleen paljonko minulla on palkan jälkeen joka kuukausi menojen jälkeen rahaa, ei pitäisi tulla yllätyksiä kauheasti jotka vie sitä normaalia kk budjettia. Paitsi toki välillä tulee ihan yllättäviäkin menoja vaikka eläinlääkäri. No siihenkin koitan varautua niin että laitan sinne laskutilille joka kk parikymppiä ihan ylimääräistä.

Joskus aikaisemmin tätä minulle kävi välillä niin, että en muistanut että vaikka 500€ vakuutusmaksu tulee tiettynä kuukautena. En ollut säästänyt sitä varten ja kun se tuli, niin sen kuukauden käyttöbudjetti oli sitten aika pieni ja piti höylätä luottokorttia jota piti sitten taas lyhentää seuraavina kuukausina.

Nyt jos pakollisten kulujen jälkeen jää ruokaan ja elämiseen 700e / kk niin tiedän että voin käyttää sen kokonaan, tai jos jää, niin laittaa jotain säästöön - sitä ei tarvitse miettiä tuleeko joku yllätyslasku johon sen pitäisi vielä riittää.

Vierailija
94/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tee, mutta varmaan ihan järkevä teko, jos vaikka tulot ei ole ihan säännöllisiä.

Mulla tulot nimenomaan on säännölliset paitsi toki palkankorotukset on laskettu budjettiin valmiiksi. Menot taas vaihtelee kuten em lomakassaesimerkissä

Vierailija
95/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole erillistä tiliä, mutta just noin teen. Vakuutusmaksut on neljä kertaa vuodessa ja sitten on noita kerran vuodessa maksettavia "könttiä" jotka olisi ikävä maksaa vain kyseisen kuukauden tuloista, mutta kun jaan nuo tasaisesti per kuukausi niin ei ole ongelmaa. Samalla myös se summa mikä pakollisiin menee kk-tasolla pysyy vakiona vaikka se raha vielä tilillä siis onkin odottamassa laskun eräpäivää.

Lisäksi tykkää muutenkin pitää käyttötilillä pientä extrapuskuria eli vaikka olen matalapalkka-alalla niin ihan joka kuukausi elän niin, että rahaa jää sinne säästöön. Toki se vaatii itsekuria ja sellaista tiettyä tiukkuutta itseä kohtaan eli useimmiten jätän jonkun mieliteon (tänään se oli pakastepizza) ostamatta vaikka siihen olisi varaa ollutkin eikä kyse ollut kuin muutamasta eurosta. Niistä tulee kuitenkin ajan kanssa iso summa.

Vierailija
96/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin hupsua, että siirrät ensin rahat säästötilille ja maksat sieltä laskun (automaatti toki tekee sen), kun voisit pienemmällä vaivalla maksaa suoraa käyttötililtä ja sitten siirtää ylimääräisen rahan säästötilille kasvamaan korkoa. Enkä ihan ymmärrä, miten saat säästötilille korkoa, jos siellä on palkkapäivänä vastikkeen verran rahaa ja seuraavana se maksetaan, ei nollasta saa korkoa.

Sun mieltymykset kertoo vain siitä, että et osaa käsitellä rahaa.

-> Sinä et ymmärrä kyllä tämän vastauksen perusteella rahan käsittelystä mitään. Ensinnäkään, siinä ei ole mitenkään pienempi vaiva maksaa käyttötililtä kuin että maksaisi säästötililtä laskunsa. Aivan sama vaiva, automaattiveloituksella. Sitten sinä sekoitat tähän koko keskusteluun jonkun vastikkeen mistä ei olla koko keskustelussa edes puhuttu vaan ainoastaan vuositason laskuista. Miksi vastaat aivan puuta heinää ja kehtaat vielä alkaa mua arvostella e

MInä maksan sen 120 e kerralla käyttötililtä, sinä siirrät joka kuukausi 10 e maksutilille. Kumpi meistä siis tekee enemmän maksaakseen yhden vuositason laskun? Kyllä, voit tehdä automaattisiirto"määräyksen", mutta kun tuo vuositason summa muuttuu, joudut laskemaan, mitä tuo on kuukausitasolla ja muuttamaan myös siirtosumman.

Sinä saat ja voit tehdä ihan niin hankalasti kuin haluat, ei se ole minulta pois, mutta kaikki kertomasi viittaa siihen, että et kykene käsittelemään rahaa järkevästi. Pelkäät, että käyttötilillä oleva raha kulutetaan pois ennen vuosimaksun maksamista, vaikka sinä itse olet ainoa, joka tilillä olevia rahoja voi käyttää.

Vierailija
97/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä maksan sen 120 e kerralla käyttötililtä, sinä siirrät joka kuukausi 10 e maksutilille. Kumpi meistä siis tekee enemmän maksaakseen yhden vuositason laskun? Kyllä, voit tehdä automaattisiirto"määräyksen", mutta kun tuo vuositason summa muuttuu, joudut laskemaan, mitä tuo on kuukausitasolla ja muuttamaan myös siirtosumman.

Sinä saat ja voit tehdä ihan niin hankalasti kuin haluat, ei se ole minulta pois, mutta kaikki kertomasi viittaa siihen, että et kykene käsittelemään rahaa järkevästi. Pelkäät, että käyttötilillä oleva raha kulutetaan pois ennen vuosimaksun maksamista, vaikka sinä itse olet ainoa, joka tilillä olevia rahoja voi käyttää.

-> Ei, edelleen peilaat tämän vastauksen oman rahankäyttösi mukaisesti. Jos mulla on säästötileillä yli 10 000 € kerryttämässä korkoja sen sijaan että ne olisi käyttötilillä, kukaan ei väitä ettenkö osaisi rahanpitoa tai pelkäisin ylittäväni rahankäyttöni :D Miten joku voi vastata taas jälleen kerran noin asian vierestä? Ja tuo automaattisiirron päivitys kuuluu oikeasti jokaisen taloudellisen ihmisen vuosibudjetin huoltoon ihan vastaavasti päivitän excelinikin eikä vaadi sen kummempaa aikaa tai muutakaan vaivannäköä. Päinvastoin, olen tyytyväinen kun katson että kuluvan vuoden säästösumma tulee yhteensä olemaan vaikkapa 10 037 € kuten nyt 2026.

Vierailija
98/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No juurikin sillä tavalla, että suunnittelee rahankäyttöä. Minä tiedän mitä saan kuukaudessa palkkaa, ja minä tiedän minkä verran minulla karkeasti menee vuodessa pakollisia kuluja (lainat, laskut, vakuutukset jne jne jne). Osa näistä kuluista tulee kuukausittain jolloin ne on helppo hahmottaa, osa tulee biin harvoin että ne on helppo unohtaa, jossei niitä laske vuositasolla mukaan ja jaa kulua kuukausittaiseksi. Kun tiedän koko vuoden pakolliset kustannukset, jaan ne 12 ja laitan sen verran laskutilille.

Kun sitten nettopalkasta vähennän nuo pakolliset kulut, niin minulle jää x euroa tilille, jonka pitää riittää elämiseen. Koska tiedän jo kokemuksesta, että minulla ei mene koko x euroa elämiseen vaan siihen riittää y euroa, niin minulla jää säästöön joka kuukausi x-y = z euroa. 12x z euroa kertyy siis vuosittain, ja sen rahasumman osalta voin päättää laitanko sen kokonaan sijoituksiin, säästänkö sitä jotain matkaa varten, tai teenkö sillä jonkin hankinnan.

Esim auton hankinnan minä tekisin tällaisen suunnitelman pohjalta ja arvioisin onko minulla varaa maksaa autoa tuosta z eurosta. X eurosta sitä ei laskea maksettavaksi, koska yhtäkkiä voisi käydä niin ettei se x euroa miinus automaksu enää riitäkään kuukaudeksi.

Näin kun talouttaan suunnittelee, niin pienemmilläkin tuloilla pärjää kun mitoittaa kuluja tulojen mukaan.

Minä esimerkiksi en käytä juuri lainkaan vuodessa rahaa vaatteisiin, parturiin, kosmetiikkaan, kahviloihin, ravintoloihin jne. Autokin on kymmenen vuotta vanha japanilainen bensapeli (edullinen käyttää). Sen sijaan syön terveellistä itse tehtyä ruokaa ja teen jonkun pienen reissun vuosittain.

Vierailija
99/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä sinä olet ylpeä kymppitonnistasi, kun korostat sitä kokoajan. 

Huomaatko, että useampi ihminen ei ymmärrä sinun tapaasi. Ehkä se ei ole muiden mielestä niin mahtava ja käytännöllinen. 

Vierailija
100/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi ollut vain 1 tili saati etten olisi varautunut tähän kotivakuutukseeni mitenkään, tuollainen olisi jäänyt äkkiä huomaamatta ja sitten olisin hyvässä lykyssä saanut jonkin perintäkirjeen!

Ihan samalla tavalla muut ovat varautuneita, eikä vakuutus jää huomaamatta tai muistamatta vain sen takia, ettei sille ole omaa tiliä.

Tätä minäkin naureskelin. Yleensä ihmisillä on varsin hyvin tiedossa, mitä laskuja heille tulee, milloin ja minkä suuruisia ne ovat. 

Ei joku vakuutus tule yhtäkkiä ja yllättäen ja jää maksamatta jos sille ei ole oma tiliä tai ties mitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän