Onko minun perheeni ainoa PIILO KÖYHÄ perhe?
Vai onko meitä muitakin? Meillä on hieno talo ja hieno auto, kaksi lasta ja mies hyvässä työssä. Itse kotona lasten kanssa. Kaikki luulee että meillä on paljon rahaa vaikka todellisuudessa tänäänkin oli rahat niin loppu että syötiin makaronia ja jauhelihaa ja syötiin näkkileipää. Mihinkään ei ole laittaa rahaa, kaikki vaan menee jonnekkin. Mun tilillä on rahaa nyt ennen lapsilisää 85 senttiä ja miehellä 3e! Ajatelkaa!
Onko muita?
Kommentit (39)
ensi kuusta alkaen kirjaatte ylös kaikki tulot ja kaikki menot kuukauden aikana. Se avaa silmäsi, eikä tarvi miettiä mihin rahat menee. Siitä sitten karsimaan.
Mutta samaa mieltä kuin muut: ihminen joka ei maksa asumisesta mitään, ja autosta on vain vähän velkaa, ja mies hyvässä työssä EI OLE köyhä! Ja sinulla on varaa shoppailla??? Ymmärrätkö, oikeasti köyhä ei shoppaile koskaan.
Vierailija:
Mihin te piilorikkaat sitten laitatte rahanne?
Ai niin, ostatte velaksi sijoitusasuntoja ja maksatte korkoja pankille :)
Tiedätkö mikä on sijoitusasunto? Mietihän se käsite ensin ennen kuin tulet puhumaan...
Meidän kaikki sijoitusasunnot ovat vuokrattuja, vuokralainen maksaa sen verran vuokraa että se riittää lyhennyksiin (ja korkoihin) sekä yhtiövastikkeeseen ja mahd. jää vielä ylikin (eli veroihin). Meiltä ei kulu SENTTIÄKÄÄN tähän asuntoon, toki olemme sen lainen nimiimme ottaneet mutta tuo toinen ihminen maksaa sen meidän puolesta eli hän periaatteessa lahjoittaa meille tulevaisuutta varten tietyn summan kuussa. Ja se on aivan sama vaikka suntojen hinnoille käy mitenkä, aina on ihmisiä jotka tarvitsevat vuokra-asuntoa ja kun liana on maksettu niin nämä vuokrarahat (yhtiövastikkeen jälkeen) kilahtavat meidän tilille. Kuinka moni ihminen antaa sinulle kuukaudessa tuosta vaan 400¿, ilman että sinä periaatteessa joudut siitä mitään maksamaan?
Alipalkatut ammatit ymmärrän + nuoret opiskelijat jne. Mutta ehkäpä ap nauttii elämäntyylistään ja mikäpä siinä hätänä, kun kerran asunto on velaton.
Rahat on meilläkin useimmiten loppu. Tilinkin varmuusvarasto tyhjeni, kun piti uusia kodinkoneita. Miehen nettopalkka vähän yli 2000e/kk, minä hoitovapaalla, ei kuntalisiä. Lainanlyhennys + yhtiövastike 600-700e. Uusia vaatteita ostetaan aikuisille vain tosi tarpeeseen, lapsille marketista vaatteita hieman useammin, onneksi saa kavereiltakin joskus ostaa vähän käytettyjä vaatteita. Vielä voi kaupasta ostaa tuoremehua ja valita vessapaperiksi muun kuin tarjouspaperin eli ei tarvitse sitä miettiä riittääkö raha ruokaan vaan voi toistaiseksi onneksi miettiä sitä minkälaiseen ruokaan raha riittää. Haluamme tehdä yhden ulkomaanmatkan joka vuosi, joskus myös laivaristeily. Lehtiä meille ei juurikaan tule ja kännykkäkulut ovat kohtuulliset. Harmittaa kuitenkin, kun aina, ihan aina, täytyy miettiä riittääkö raha. Jokainen yli 20e ostos on pakko punnita tarkkaan. Kun on omistusasunto, voi onneksi lainan saatuaan pidentää laina-aikaa ja pienentää lainan kuukausierää. Omalla asunnolla sitten ei toisaalta ole toivoakaan mistään toimeentulotuista.
Tosin köyhyys näkyy, sillä vuokra-asunto ja vanhahko auto. Kaksi lasta, mies vakituisessa työssä ja minä kotona lasten kanssa. Tilit nollilla joka kuukausi ja pitää laskea, että riittää rahaa ruokaan ja muuhun välttämättömään. Ulospäin emme varmasti näytä niin köyhiltä mitä olemme.
Täytyypä vaan olla aika kova vuokra, jos sillä meinaa kattaa lainanlyhennyksen, korot, vastikkeet, verot ja vielä saada jotain voittoakin siitä. Ainakin täällä Helsingissä on arvoalueilla erittäin kovat vuokrat, mutta asuntosijoittajan tuotto jää silti hyvin alhaiseksi ja moni sijoittaja onkin pistänyt kämppänsä lihoiksi. Mutta ehkä vielä muualla maassa asuntosijoittaminen on kannattavaa.
Vierailija:
Vierailija:Mihin te piilorikkaat sitten laitatte rahanne?
Ai niin, ostatte velaksi sijoitusasuntoja ja maksatte korkoja pankille :)Tiedätkö mikä on sijoitusasunto? Mietihän se käsite ensin ennen kuin tulet puhumaan...
Meidän kaikki sijoitusasunnot ovat vuokrattuja, vuokralainen maksaa sen verran vuokraa että se riittää lyhennyksiin (ja korkoihin) sekä yhtiövastikkeeseen ja mahd. jää vielä ylikin (eli veroihin). Meiltä ei kulu SENTTIÄKÄÄN tähän asuntoon, toki olemme sen lainen nimiimme ottaneet mutta tuo toinen ihminen maksaa sen meidän puolesta eli hän periaatteessa lahjoittaa meille tulevaisuutta varten tietyn summan kuussa. Ja se on aivan sama vaikka suntojen hinnoille käy mitenkä, aina on ihmisiä jotka tarvitsevat vuokra-asuntoa ja kun liana on maksettu niin nämä vuokrarahat (yhtiövastikkeen jälkeen) kilahtavat meidän tilille. Kuinka moni ihminen antaa sinulle kuukaudessa tuosta vaan 400¿, ilman että sinä periaatteessa joudut siitä mitään maksamaan?
Vierailija:
Täytyypä vaan olla aika kova vuokra, jos sillä meinaa kattaa lainanlyhennyksen, korot, vastikkeet, verot ja vielä saada jotain voittoakin siitä. Ainakin täällä Helsingissä on arvoalueilla erittäin kovat vuokrat, mutta asuntosijoittajan tuotto jää silti hyvin alhaiseksi ja moni sijoittaja onkin pistänyt kämppänsä lihoiksi. Mutta ehkä vielä muualla maassa asuntosijoittaminen on kannattavaa.Vierailija:
Vierailija:Mihin te piilorikkaat sitten laitatte rahanne?
Ai niin, ostatte velaksi sijoitusasuntoja ja maksatte korkoja pankille :)Tiedätkö mikä on sijoitusasunto? Mietihän se käsite ensin ennen kuin tulet puhumaan...
Meidän kaikki sijoitusasunnot ovat vuokrattuja, vuokralainen maksaa sen verran vuokraa että se riittää lyhennyksiin (ja korkoihin) sekä yhtiövastikkeeseen ja mahd. jää vielä ylikin (eli veroihin). Meiltä ei kulu SENTTIÄKÄÄN tähän asuntoon, toki olemme sen lainen nimiimme ottaneet mutta tuo toinen ihminen maksaa sen meidän puolesta eli hän periaatteessa lahjoittaa meille tulevaisuutta varten tietyn summan kuussa. Ja se on aivan sama vaikka suntojen hinnoille käy mitenkä, aina on ihmisiä jotka tarvitsevat vuokra-asuntoa ja kun liana on maksettu niin nämä vuokrarahat (yhtiövastikkeen jälkeen) kilahtavat meidän tilille. Kuinka moni ihminen antaa sinulle kuukaudessa tuosta vaan 400¿, ilman että sinä periaatteessa joudut siitä mitään maksamaan?
vaan ensin maksetaan laina pois ja sen jälkeen rupeaa tulemaan voittoa. Eli monet ostavat näitä yksiöitä/kaksioita vanhuuden turvaksi. Meillä ei ole yhtäkään sijoitusta Helsingissä vaan muissa opiskelukaupungeissa joista yksiöitä saa aika halpaan hintaankin, montaa vuotta ei mene kun lainan maksaa pois siten että itse hieman avittaa ja sen jälkeen voi nauttia asunnon tuotosta joka on opiskelijakaupungeissa taattu.
Miten toi yhtälö toimii? Sanotte että vuokralainen maksaa sen kämpän mutta joku yhtälössä mättää - oikaiskaa tyhmää:
- lainaa 100 000¿ / 20v = lähiöyksiö tai kaksio Espoossa
- maksuerä 750¿/kk
- vastike esim 100¿
- koska ei ole omassa käytössä - lainan koroista ei verovähennystä
- vuokratulosta menee 30% veroa
- vuokralaiselta saatava vähintään 850¿ ja vero jää vielä itselle maksettavaksi (225¿/kk =0,3x750¿))
Kuka maksaisi näistä lähiökämpistä 850¿ vuokraa? Esim oma poikani maksaa 580¿ isosta espoolaisesta kaksiosta. Kiinnostaisi kovasti asuntosijoittaminen mutta en saa yhtälöä toimimaan??
Siis toki henkisesti olette, mutta ette taloudellisesti.
Velaton asunto ja hyvät tulot. Tehän olette rikkaita.
Jos olette niin uunoja, että sörssitte rahojenne kanssa noin niin turha kutsua sitä piiloköyhyydeksi. Ettäs kehtaatte.
Olen ap ja edelleen pidän meitä köyhänä. Aidosti.
Vierailija:
Olen ap ja edelleen pidän meitä köyhänä. Aidosti.
Asumiseen menee n. 60% miehen liksasta. Minä olen äitiyslomaileva opiskelija. Joka kk. joudutaan siirtämään joidenkin laskujen maksua. Kaupassa joutuu miettimään onko varaa jogurttiin. Uusiin vaatteisiin ei ole aikuisille varaa. Lapset kuitenkin (tietenkin) saavat tarpeeseen ne uudet-vanhat kirpparilta. Pitäisi ostaa kengät minulle ja miehelle, mutta jatkuvasti lykätään siihen, kun on sitten joskus enempi rahaa (eli siihen, että nykyiset hajoavat kokonaan ja on pakko ostaa uudet). Rahattomia esimerkkejä olisi vaikka kuinka. Myös säästökikkoja ruoassa olen aika hyvä keksimään. Joskus jopa mietin, että alkaisin dyykkaamaan ruokaa, mutta kävelymatkanpäässä ei ole suuria kauppoja, eikä meidän lähimarketissa ole kovin suurta vanhaksimenemisprosenttia.
Tarvitset jonkun kurssin taloudenpidossa.
Ja tuolla ettäs kehtaat -kommentilla tarkoitin sitä, että juttusi on irvokas ottaen huomioon, että jotkut ovat ihan AVOIMESTI KÖYHIÄ. Aidosti.
t 13
toiseksi lapsille viikkoraha ja sillä on pärjättävä
Uusia vaatteita ostetaan kolme kertaa vuodessa - kesä, syksy ja talvi.
Et osta astioita tms.. roinaa kotiin, vanhaa roinaan on tarpeeksi
Et osta kuukauteen mitään muutakaan kuin välttämätöntä.
Jäätelö, suklaapatukat, lehdet, kirjat, vaatteet eivät ole välttämättömiä. Jos ostat jädeä - osta halvinta litran paketissa.
Perusruokakama on halvempaa LIDL:ssä. Maidot yms peruskamat sieltä.
Ja tee edullisia jauheliha, keitto ja laatikoruokia.
Herkkuja ei osteta.
jos rahaa ei tunnu olevan, VAIKKA ei tarvitse lyhentää asuntolainaa, eikä maksaa vuokraa?
Meillä vähän sama juttu, paitsi että miehen palkka surkea ja lainaa on. ruokaan ei aina löydy rahaa. silti tuhlaan ja shoppailen turhaakin. monesti mietin, kun kävelen kaupan ovesta sisälle ja näen tuttuja, että arvaakohan nuo, ettei mulla ole oikeasti senttiäkään rahaa (tili miinuksella).. ruuat ostan kaupan tilille, joka maksetaan sitten tilipäivänä, jos pystytään.. tai jos kaupan ovella sattuu olemaan joku keräys, minä en todellakaan VOI laittaa sinne senttiäkään, koska sitä ei ole! joku toinen taas jättää laittamatta, koska ei halua/raaski.
tuo ap:n tilanne kuulostaa minusta ainakin tosi tutulta. tuollaisia ovat oikeastaan minun kaikki tuttuni perheineen. siis että eletään kädestä suuhun. yksi tuttavani on sairaanhoitaja, miehensä insinööri, molemmilla vakituiset työt olleet jo kauan. silti kuulemma heilläkin tilit ovat suunnilleen nollilla tilipäivään mennessä.
ainoastaan täällä av:lla tuntuu kaikilla olevan aina ylimääräistä, vähintäänkin odottamattomien menojen varalle tyyliin " jos pesukone hajoaa" , on säästöjä ne..
Jos asunto on velaton, ei köyhyydestä voi puhua. Kai kuka tahansa voi tuolla perusteella olla köyhä, käy vain shoppaamassa tilinsä tyhjäksi joka kuukausi.
Lopeta shoppailu ja laita raha-asiat kuntoon.
Luulen, että sinä raukkaparka et tiedä köyhyydestä mitään. Köyhyys on sitä, että joutuu miettimään onko varaa ostaa ruokaa. Oikein säälittää noin huono rahankäyttö. Sillä määrällä rahaa mikä teillä on saisi järkevällä käytöllä vaikka mitä. Sillä rahamäärällä lyhentäisi jo toisen talon lainaa, kesämökin lainaa, autolainaa tms. ja rahaa jäisi vielä ylikin. Ihan oikeasti!!!
Minä en koe sinua kuitenkaan köyhäksi, koska sinulla on vielä ruokaa syötävänä ja tänään tuli taas lisää rahaa. Meillä on joskus ollut tilanne, että ei ollut oikeasti rahaa moneen kuukauteen ja ruokaa jouduttiin keksimällä keksimään. Esimerkiksi saatoimme keittää riisiä, johon laitoimme mausteita. Sinä aikana tuli tyhjennettyä kaapit vanhoista ruoista tosi tehokkaasti.
Tuona aikana ainoat tulot olivat yhdessä kuussa kolmen lapsen lapsilisä, josta kela otti vielä pois 20 euroa ja toisessa kuussa samainen lapsilisä ja puolen kuun työttömyyspäiväraha eli 250 euroa.
Mutta köyhyyskin voi olla suhteellista. En toivo, että sinä tulet kokemaan tällaisen tilanteen kuin meillä on ollut. Eikös ole aina kivempaa, mitä paremmin saa elää:)
Meillä on myös iso ja kiva talo, 2 uudehkoa autoa, vene ja vaikka mitä sälää.
Mutta ei me nälkää nähdä, ja aina on rahaa. Jos ei olisi, niin sitten myytäisiin talo jne.
Elämästä pitää pystyä nauttimaan, ei mun mielestä mikään talo ole sen arvoista että, pitää ruveta kitkuttelemaan.
Meillä on myös 2 lasta, ja ei tulis mieleenkään syöttää niille pelkkää makaronia.