Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koirien rekisteröintipakkoa tiukentava lakiuudistus on myöhässä, mutta tulossa

Vierailija
09.01.2026 |

Koiran- ja kissanomistajille on tulossa isoja muutoksia https://www.aamulehti.fi/lemmikki/art-2000011735644.html

Koirien rekisteröintipakkoa tiukentava lakiuudistus on myöhässä, mutta tulossa. Se voi tuoda mukanaan jopa 5000 euron sakon rekisteröimättömästä koirasta. Kissarekisterin piti olla jo valmis, mutta se otti aikalisän.

Kommentit (137)

Vierailija
61/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo minun koira ole, kenen lie.

Jos se asuu sinun luonasi, olet velvollinen rekisteröimään sen ruviin. Koira on sinun hallussasi ja ruvin rekisteri on haltijarekisteri. Kun koira muuttaa pois, eli sen haltija muuttuu niin sitten sen uuden pitopaikan kuuluu uudelleenrekisteröidä koira omaan haltuunsa.

Koira muuttaa pois ja takaisin niin tiheään tahtiin ettei rekisteri pysy perässä kun en minäkään, muuttoautot vain vetää rallia. Lisäksi hän identifioituu lapseksi, joten olen korkeintaan hänen haltijakumminsa. Eikä sitä mikään paikka pitele.

Vierailija
62/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vaan että tällaisia tulee. Koirien ei pidäkään päätyä kaikenmaailman persaukisten käsiin joilla ei ole rahaa rekisteriin+siruun, saati sitten hoitaa lemmikkiään kun se sairastuu. 

Juu, parempi niitten on kuolla kodittomana ojan pohjalla kuin köyhän ihmisen syliin. Katoppa utubesta, missä kunnossa koirat ja kissat tuolla maailmalla yksinään ovat. Ne ei kaipaa rekistereitä eikä sun sirujasi, ne on kiitollisia, kun joku ottaa luo, antaa ruokaa ja turvaa. 

Ei koira kykene olemaan kiitollinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaksi sekarotuista siruttamatonta 10-vuotiasta leikattua koiraa. EN AIO NIITÄ REKISTERÖIDÄ, koska ei se maksa vain sitä kymppiä, vaan siruttamisen kanssa huomattavasti enemmän. 

Ja muutenkin en todellakaan ala vanhaa eläintä enää siruttamaan. Aivan täysin tarpeeton vaiva ja tuska eläimelle.

Mikä ihmeen tuska ja vaiva? Sehän on nopea pistos ja hoituu samalla kun eläinlääkärikäynti. Tuon ikäisiähän viedään muutenkin n. vuoden välein senioritarkastukseen.

Vierailija
64/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma tässä on ollut alusta saakka, että ruokavirasto ei osannut myydät tätä tavallisille koiranomistajille kunnolla. Kun ainoa argumentti oli, että estetään laitonta pentujen myyntiä, niin se ei koske valtaosaa lemmikinomistajia. 

Ei minulle ole tullut ollenkaan minkäänlaista ilmoitusta että koirani pitäisi rekisteröidä siihen. En siis tiedä koko rekisteristä

Koiranomistajana sinun on velvollisuus tietää mitkä lait liittyvät koiranomistamiseen. Et ole saanut mitään infoa käteen annettuna muistakaan laeista liittyen koiraasi.

Aivan ääliö argumentti. Itsekin voisin tuolla logiikalla lähteä ajelemaan autoa miten sattuu, vaikka minulla ei ole korttia, koska minulle henkilökohtaisesti ei ole annettu tietoa autoiluun liittyvistä säännöistä.

Vierailija
65/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaksi sekarotuista siruttamatonta 10-vuotiasta leikattua koiraa. EN AIO NIITÄ REKISTERÖIDÄ, koska ei se maksa vain sitä kymppiä, vaan siruttamisen kanssa huomattavasti enemmän. 

Ja muutenkin en todellakaan ala vanhaa eläintä enää siruttamaan. Aivan täysin tarpeeton vaiva ja tuska eläimelle.

Mikä ihmeen tuska ja vaiva? Sehän on nopea pistos ja hoituu samalla kun eläinlääkärikäynti. Tuon ikäisiähän viedään muutenkin n. vuoden välein senioritarkastukseen.

Terbeidin sinua lähellä olrva eläinlääkärikeskus

Vierailija
66/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin on niin hämärän oloinen rekisteri! Kennelliitto on riittää ilmoitus!

Kennelliitto hellii huomassaan kärsivien lyttykuonojen ja muiden kokonaan sairaiden koiratotujen kasvattajia. En ikinä suostuisi rekisteröimään koiraani sinne. Ruokaviraston rekisterissä on oltu jo pitkään. 

Vierailija
67/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma tässä on ollut alusta saakka, että ruokavirasto ei osannut myydät tätä tavallisille koiranomistajille kunnolla. Kun ainoa argumentti oli, että estetään laitonta pentujen myyntiä, niin se ei koske valtaosaa lemmikinomistajia. 

Ei minulle ole tullut ollenkaan minkäänlaista ilmoitusta että koirani pitäisi rekisteröidä siihen. En siis tiedä koko rekisteristä

Ei auta, kun jäät kiinni rekisteröimättömän koiran hallussapidosta, sakko räpsähtää vaikka selität mitä. 

Jää kiinni kenelle? Ja mikä v tun koiran hallussapito? 😂 -Eri

Vierailija
68/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uhkasakko odottelee, näköjään, tässä mietin kuka sen sakon määrää? Poliisilla on sakotusoikeus! Ruokavirastoko sen määrää?! Tuleeko ruokavirasto kotiin tarkastamaan, jokaisen kotiin?

Ne menevät AP:n kotiin katsomaan mitä kotieläimiä esim. lutikoita sillä on

Vierailija
69/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan rekisteröi koiraani mihinkään ruokaviraston rekisteriin, koirani on leikattu enkä aio sitä myöskään syödä.

Ei viranomaista kiinnosta onko koira leikattu tai syötkö vai et sitä.

Vierailija
70/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaviraston rekisteri on lakisääteinen ja pakollinen kaikille koirille

Ristiintarkastukset: Tietoja voidaan verrata muihin rekistereihin ja tietoihin.

Miten valvonta käytännössä tapahtuu:

Tarkastuskäynnit: Viranomaiset voivat tarkastaa koiria paikan päällä ja tarkistaa, että koiralla on mikrosiru ja se on merkitty rekisteriin.

Vierailija
71/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirien tunnistamista valvovia viranomaisia ovat kuntien valvontaeläinlääkärit ja muut kunnaneläinlääkärit 

sekä Ruokaviraston läänineläinlääkärit.

Valvontaoikeus on myös elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten tarkastajilla sekä Tullilla, kun eläimiä siirretään jäsenvaltioiden välillä.

Vierailija
72/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koirat on rekisteröity aserekisteriin.

Vierailija
73/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulle ainakaan ole tullut minkäänlaista ilmoitusta että koirani pitäisi rekisteröidä siihen ruokaviraston koira rekisteriin. En seuraa uutisia eikä minulle ole kukaan sanonut, olen täysin tietämätön asiasta. Joten ei minulta voi sellaista vaatia

Laki koskee myös sinua. Lait koskevat kaikkia.

Vierailija
74/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saisi kertoa, mutta meidän koira on salainen agentti. Ei missään rekistereissä, ei missään. Täys kummitus.

Vierailija
75/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

muutakaan omaisuutta ole tarvinnu rekisteröitä vittumitäpaskaa

Kyl autot pitää rekisteröidä.

Vierailija
76/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulle ainakaan ole tullut minkäänlaista ilmoitusta että koirani pitäisi rekisteröidä siihen ruokaviraston koira rekisteriin. En seuraa uutisia eikä minulle ole kukaan sanonut, olen täysin tietämätön asiasta. Joten ei minulta voi sellaista vaatia

Laki koskee myös sinua. Lait koskevat kaikkia.

Kyllä. Sakot on hinta, vapaudu vankilasta-kortti.

Vierailija
77/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan rekisteröi koiraani mihinkään ruokaviraston rekisteriin, koirani on leikattu enkä aio sitä myöskään syödä.

Kovat ajat on edessä ja viranomainen tarvitsee koirien pitopaikkarekisterin, jotta koira voidaan tarpeen vaatiessa hakea pois. 

Kai se enemmän tarkoittaa, että ruokavirasto osaa varata kriisin varalta ruokaa koirille. Jonkinlainen huoktovarmuuskysymys.

Niin varmaan joo 🤣😂

Vierailija
78/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

muutakaan omaisuutta ole tarvinnu rekisteröitä vittumitäpaskaa

On tarvinnut.

Koirat

Aseet

Ajoneuvot

Osakehuoneistot

Kiinteistöt

Vierailija
79/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiranomistajana sinun on velvollisuus tietää mitkä lait liittyvät koiranomistamiseen. Et ole saanut mitään infoa käteen annettuna muistakaan laeista liittyen koiraasi.

Aivan ääliö argumentti. Itsekin voisin tuolla logiikalla lähteä ajelemaan autoa miten sattuu, vaikka minulla ei ole korttia, koska minulle henkilökohtaisesti ei ole annettu tietoa autoiluun liittyvistä säännöistä.

Tämä on ihan uusi laki eikä ihmiset voi tietää joka uutta asiaa, jos niistä ei ilmoiteta kuten esim kun tulee vaalit. Autot on vanha asia, koirilla rahastaminen uusi ja ihan puskista keksitty ja erittäin huonosti perusteltu että tiedotettu. 

Vierailija
80/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin on niin hämärän oloinen rekisteri! Kennelliitto on riittää ilmoitus!

Kennelliitto on koiraharrastajien kerho eikä virallinen taho.