Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koirien rekisteröintipakkoa tiukentava lakiuudistus on myöhässä, mutta tulossa

Vierailija
09.01.2026 |

Koiran- ja kissanomistajille on tulossa isoja muutoksia https://www.aamulehti.fi/lemmikki/art-2000011735644.html

Koirien rekisteröintipakkoa tiukentava lakiuudistus on myöhässä, mutta tulossa. Se voi tuoda mukanaan jopa 5000 euron sakon rekisteröimättömästä koirasta. Kissarekisterin piti olla jo valmis, mutta se otti aikalisän.

Kommentit (137)

Vierailija
41/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulle ainakaan ole tullut minkäänlaista ilmoitusta että koirani pitäisi rekisteröidä siihen ruokaviraston koira rekisteriin. En seuraa uutisia eikä minulle ole kukaan sanonut, olen täysin tietämätön asiasta. Joten ei minulta voi sellaista vaatia

Vierailija
42/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vaan että tällaisia tulee. Koirien ei pidäkään päätyä kaikenmaailman persaukisten käsiin joilla ei ole rahaa rekisteriin+siruun, saati sitten hoitaa lemmikkiään kun se sairastuu. 

Juu, parempi niitten on kuolla kodittomana ojan pohjalla kuin köyhän ihmisen syliin. Katoppa utubesta, missä kunnossa koirat ja kissat tuolla maailmalla yksinään ovat. Ne ei kaipaa rekistereitä eikä sun sirujasi, ne on kiitollisia, kun joku ottaa luo, antaa ruokaa ja turvaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirien omistajat voisivat katsoa peiliin. Maa on täynnä kouluttamattomia koiria jotka eivät ole omistajiensa kontrollissa ja joista on isoa haittaa ympäristölle. Jos olisitte vaivautuneet kouluttamaan koiranne ja pitäisitte niistä ja niiden paskoista huolta niin tätäkään ei tarvittaisi. Taas on kyvytön ja vastuuton 99% pilannut kaikkien maineen.

Ja mitä joku RUOKAVIRASTO parantaa asiaa?

Ainakin se on virasto eikä joku kennelliitto. Virastolle voidaan määrittää laillista toimivaltaa.

Vierailija
44/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko koiralta mennä luottotiedot?

Vierailija
45/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuten veikkaatte, kaunako menee, että tuota rekisteriä keksitään käyttää lemmikkiveron perimiseen?

Toivottavasti jo tänä vuonna.

Vierailija
46/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo minun koira ole, kenen lie.

Sinun pitänee kertoa kenen se on.

Miksi pitäisi? Miksi minä auttaisin viranomaista ilman korvausta? 

ääliö!

Vierailija
47/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma tässä on ollut alusta saakka, että ruokavirasto ei osannut myydät tätä tavallisille koiranomistajille kunnolla. Kun ainoa argumentti oli, että estetään laitonta pentujen myyntiä, niin se ei koske valtaosaa lemmikinomistajia. 

Vierailija
48/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma tässä on ollut alusta saakka, että ruokavirasto ei osannut myydät tätä tavallisille koiranomistajille kunnolla. Kun ainoa argumentti oli, että estetään laitonta pentujen myyntiä, niin se ei koske valtaosaa lemmikinomistajia. 

Ei minulle ole tullut ollenkaan minkäänlaista ilmoitusta että koirani pitäisi rekisteröidä siihen. En siis tiedä koko rekisteristä

Vierailija
49/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsen rekisteröintiä, kun kissoille tulee vastaava pakko. 

Vierailija
50/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan rekisteröi koiraani mihinkään ruokaviraston rekisteriin, koirani on leikattu enkä aio sitä myöskään syödä.

Kovat ajat on edessä ja viranomainen tarvitsee koirien pitopaikkarekisterin, jotta koira voidaan tarpeen vaatiessa hakea pois. 

Kai se enemmän tarkoittaa, että ruokavirasto osaa varata kriisin varalta ruokaa koirille. Jonkinlainen huoktovarmuuskysymys.

Vierailija
51/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitänee kertoa kenen se on.

Mistä sen voi tietää? Koirat tykkää musta ja hakeutuu luo erityisesti stressaavissa tilanteissa jollainen irtipääsy koiralle varmasti on.

Vierailija
52/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin koiran marraskuussa.  Se on eläinlääkärin tarkastama ja istutettu, rekisterikirja myös minulla on, se mikä kaikille rotukoirille annetaan.

Mistä minä tiedän, onko se rekisteröity sinne ruokavirastoon?  Kasvattaja ei puhunut sellaisesta mitään.

Vierailija
53/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sehän onkin tulossa. Naurattaa vielä enemmän kuin toi koirarekisteri. Suomessa syntyy ja myös hyläntään, niin järjetön määrä kissoja vuodessa, että miten tämä käytännössä toteutetaan? Palkataan armeijallinen jotain oikeita viranomaisia kiertämään joka ikinen talo, asunto, vintti, aitta ja kesämökki pitkin Suomea, jotta löydetään kaikki ne rekisteröimättömät kissat, niinkö? Ja vielä todistetaan, kenelle mikäkin kissa kuuluu? Salli mun nauraa. Tai älä salli, nauran kuitenkin.

Vierailija
54/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vaan että tällaisia tulee. Koirien ei pidäkään päätyä kaikenmaailman persaukisten käsiin joilla ei ole rahaa rekisteriin+siruun, saati sitten hoitaa lemmikkiään kun se sairastuu. 

Tämähän oli mainospuheuden mukaan pentutehtailua vastaan. Miten steriloitu sekarotuinen koira liittyy moiseen?

Vierailija
55/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin koiran marraskuussa.  Se on eläinlääkärin tarkastama ja istutettu, rekisterikirja myös minulla on, se mikä kaikille rotukoirille annetaan.

Mistä minä tiedän, onko se rekisteröity sinne ruokavirastoon?  Kasvattaja ei puhunut sellaisesta mitään.

Ei sitä ole rekisteröity, jollet sinä ole rekisteröinyt. 

Vierailija
56/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se asuu sinun luonasi, olet velvollinen rekisteröimään sen ruviin. Koira on sinun hallussasi ja ruvin rekisteri on haltijarekisteri. Kun koira muuttaa pois, eli sen haltija muuttuu niin sitten sen uuden pitopaikan kuuluu uudelleenrekisteröidä koira omaan haltuunsa.

Vierailija
57/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan rekisteröi koiraani mihinkään ruokaviraston rekisteriin, koirani on leikattu enkä aio sitä myöskään syödä.

Kovat ajat on edessä ja viranomainen tarvitsee koirien pitopaikkarekisterin, jotta koira voidaan tarpeen vaatiessa hakea pois. 

Kai se enemmän tarkoittaa, että ruokavirasto osaa varata kriisin varalta ruokaa koirille. Jonkinlainen huoktovarmuuskysymys.

Ruokavirasto varaisi koirille ruokaa maassa missä kaikki ihmisetkään eivät saa tarpeeksi sapuskaa? Sä pilailet?

Rahastusta tuo on, ei mitään muuta. En rekisteröi koiraani tuonne enkä tunne yhtäkään koiranomistajaa joka tekisi niin.

Vierailija
58/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sehän onkin tulossa. Naurattaa vielä enemmän kuin toi koirarekisteri. Suomessa syntyy ja myös hyläntään, niin järjetön määrä kissoja vuodessa, että miten tämä käytännössä toteutetaan? Palkataan armeijallinen jotain oikeita viranomaisia kiertämään joka ikinen talo, asunto, vintti, aitta ja kesämökki pitkin Suomea, jotta löydetään kaikki ne rekisteröimättömät kissat, niinkö? Ja vielä todistetaan, kenelle mikäkin kissa kuuluu? Salli mun nauraa. Tai älä salli, nauran kuitenkin.

Täytyyhän sen kansalaispalkan eteen jotain tehdä.

Vierailija
59/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulle ole tullut ollenkaan minkäänlaista ilmoitusta että koirani pitäisi rekisteröidä siihen. En siis tiedä koko rekisteristä

Ei auta, kun jäät kiinni rekisteröimättömän koiran hallussapidosta, sakko räpsähtää vaikka selität mitä. 

Vierailija
60/137 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähyvä! Koirat on ällöjä!
Ja sanotaanhan, että ajan mittaan koira ja omistajansa muuttuvat samankaltaisiksi... Tai sitten valittiin samankaltainen ällö jo alunperin. Whatever, kun kuulen sana koira tai koiranomistaja, mieleeni putkahtaa sana ällö. Vähän sama asia, kuin jos näen/kuulen Petteri Orpon, minulle tulee mieleen pystyyn nostettu possu.