TS: Tuoliin sidottu vanhus kuristui kuoliaaksi Esperin hoivakodissa Turussa
Kommentit (805)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on ettei nyt vaan voida laittaa sille viimeiselle matkalle nopeasti kuten eläimetkin, vaan pitää tällaista pelleilyä harrastaa jo käytännössä vihanneksina olevien vanhusten kanssa?
Jos minulle joskus diagnosoidaan dementia, otan yliannoksen fentanyyliä.
Alussa voi vielä tehdä jotain ja päättää itse elämänsä, sen sijaan että kärsisi tuskallisesti.
Mä olen koko elämäni ollut päihteetön mutta kun tulee liikaa ikää ja sairauksia, kokeilen luultavasti ensimmäisen kerran h##oi#nia.
Vierailija kirjoitti:
Hoitokodeissa on paljon (siis paljon enemmän kuin normi työläisiä) 65-80 vuotiaita eläkeläisiä töissä.
Näiden virheitä peittelee vakituiset.
Sitten saavat syyt niskaan, kun keikkalaiset eivät muista mitään.
Höpöhöpö
Vierailija kirjoitti:
Hoitokodeissa on paljon (siis paljon enemmän kuin normi työläisiä) 65-80 vuotiaita eläkeläisiä töissä.
Näiden virheitä peittelee vakituiset.
Sitten saavat syyt niskaan, kun keikkalaiset eivät muista mitään.
Sekoitatkohan nyt asiakkaat ja työntekijät?
Alalla olevana hoitajana tämä uutinen järkyttää ja surettaa, Suuresti myös kiinnostaa yksityiskohdat, jotka jäänee hämärän peittoon hyväksi toviksi.
Tällaiset uutiset ymmärrettävästi pelottaa. Vanhusten hoito näyttäytyy hirviömäisenä otsikoissa ja pahoinvointialueiden säästötalkoot toki kurjistaa oloja. Meidänkin kunnallisessa tehpassa mehut ja hillot on kiistakysymys. Törkeää edes keskustella siitä pitääkö vanhuksille tarjota vettä (jota eivät juo) ja puuroa ilman mehukeittoa tai hilloa, jotka tekevät siitä maistuvampaa koska johtajat palkkioineen 🤬
Sit toisaalta on se arki, mitä elän työpaikallani, missä hoidetaan sydämestä käsin. Se missä asukkaat kehuu ja rakastaa hoitajiaan ja missä he ovat kallisarvoista kultaisia ikäihmisiä jokainen. Omaiset ovat aktiivisesti mukana hoidossa ja tehdään yhdessä, asukkaiden parhaaksi.
On tärkeää vaatia tilille väärintekijöitä. Ehdottomasti. Päättäjät ei voi luistaa vastuustaan hekään. Ei etenkään he. Minimimitoituksella painetaan vaikka hoidettavat ois millaisia tahansa.
Nämä asiat täytyy laittaa kuntoon lakisääteisesti. Ei saa jäädä hoitajien empatian tai etiikan kontolle.
Turussa varsinkin on sattunut kaikenlaista.